ג'נרל מוטורס פרסמה אמש הודעה לפיה היא מפסיקה את המימון של חברת 'קרוז' אשר מפתחת טכנולוגיה לנהיגה אוטונומית. בהודעת החברה נכתב שתחת זאת תתמקד ג'נרל מוטורס בהמשך הפיתוח של מערכות סיוע לנהג במטרה להשיג נהיגה אוטונומית "פרטית", ולא "ציבורית".
ג'נרל מוטורס תמחק השקעה של יותר מעשרה מיליארד דולר שהיא שפכה על 'קרוז', וההסבר שניתן בהודעת החברה הוא שההחלטה התקבלה "בהתחשב בזמן ובמשאבים הניכרים שיידרשו כדי להגדיל את העסק לנוכח העובדה ששוק הרכב האוטונומי הציבורי – מה שמכונה "robotaxi" – הופך יותר ויותר תחרותי". כעת היא נוטשת את הזירה ומותירה אותה ל'וויימו' (Waymo) מבית גוגל, בעתיד כנראה גם לטסלה ואמזון, אך בעיקר לחברות הי-טק סיניות חזקות שנתמכות בידי ממשלת סין.
במקביל, ועם קשר רופף בלבד – ג'נרל מוטורס מציעה כיום בכ-20 דגמים שונים של הקבוצה את מערכת הסיוע לנהיגה שלה תחת השם המסחרי "סופר קרוז". כיום זאת מערכת שעדיין לא מאפשרת נהיגה אוטונומית ברמה 3, אבל נראה שיצרנית הרכב תנסה להציל שבריר מהשקעת הענק של ב'קרוז' באמצעות העסקת עובדי חברת 'קרוז' בתוך מחלקת הפיתוח של 'סופר קרוז'.
צריך רק להדגיש שעל אף שהכותרת דומה – "נהיגה אוטונומית" – מדובר בשוק שונה לחלוטין ובדרישות אחרות לגמרי.
השמדת ערך אוטונומית
Cruise Automation הוקמה בשנת 2013 על ידי קייל ווגט ודן ווגט ונמכרה שלוש שנים לאחר מכן לג'נרל מוטורס תמורת יותר ממיליארד דולר. בשנת 2023, לאחר השקעה של מיליארדי דולרים נוספים, קרוז הייתה בין החברות הראשונות בעולם שהצליחו להפוך את הטכנולוגיה הזאת למעשית כאשר החלה להפעיל צי מוניות אוטונומיות בסן פרנסיסקו ובערים נוספות בארה"ב. המתחרה העיקרית של קרוז – גם מבחינה טכנולוגית ובעיקר מבחינה מסחרית – היא גוגל, במסגרת 'ווימו'.
במשך השנה וחצי האחרונות העלתה קרוז על הכבישים כמה מאות כלי רכב, והם פועלים בהפעלה מסחרית עם נוסעים.
בשנה שעברה התרחשה תאונת דרכים שבה נתקע הולך רגל מתחת לאחת המכוניות האוטונומיות של קרוז ונגרר על-ידה, אם כי במקרה זה נקבע שהולך הרגל היה אשם בתאונה. אלא שהתנהלות שגויה של מנהלי קרוז מול הרשויות גרמה להשעיית רישיון ההפעלה של החברה. בעקבות המהמורה הזאת נאלצה קרוז לפטר בשנה שעברה 900 מתוך כ-3,800 עובדי החברה.
בחודשים האחרונים עברה החברה ארגון מחדש לאחר שהניהול הועבר לידי מנהלי ציי רכב מנוסים ששינו באופן משמעותי את שיטת ההפעלה והניהול, אולם זה כנראה היה מאוחר מידי. בשנה האחרונה ניכר יתרון משמעותי של וויימו, אשר מרחיבה בקצב מהיר מאוד את היקף הפעילות שלה, ומאידך ג'נרל מוטורס נמצאת בקשיים כלכליים ונאלצת לפטר עובדים.
חשוב להזכיר שהורדת המסך על 'קרוז' מתרחשת כשנתיים לאחר שפורד ופולקסווגן הגיעו למסקנות דומות – גם אם מסיבות מעט שונות – והחליטו לסגור את פרויקט הנהיגה האוטונומית שלהם במסגרת חברת 'ארגו' – לאחר ששרפו שם כ-3.5 מיליארד דולר.
בג'נרל מוטורס מסבירים שהחברה מממנת את קרוז בהיקף של כמיליארד דולר בשנה. בשיחה עם אנליסטים אתמול (שלישי) אמרה מנכ"לית ג'נרל מוטורס מארי בארה שהמועד שבו פרויקט 'קרוז' יהפוך לרווחי הוא "רחוק מדי בעתיד מכדי להצדיק את ההוצאה… צריך להבין את העלות של הפעלת צי מוניות רובוטיות, שהוא לא עסק הליבה שלנו והוא יקר מאוד… במקום זאת ג'נרל מוטורס תתמקד בטכנולוגיה שתאפשר לכלי רכב הנמכרים לצרכנים לנהוג ללא התערבות הנהג בתנאים מסוימים. המטרה היא לפתח בסופו של דבר מכוניות שיוכלו לנהוג בעצמן ללא פיקוח אנושי".
לקריאה נוספת:
מניית טסלה צונחת לאחר חשיפת הרכב האוטונומי סייברקאב
הנהגים שמרמים את מערכות הסיוע לנהיגה מגדילים את הסיכון לתאונות
מערכות בלימה אוטונומית מתקשות בזיהוי משאיות ואופנועים
נהיגה אוטונומית: האם החלום שעלה 75 מיליארד דולר יהפוך למציאות?
פולקסווגן תרכוש את חטיבת הנהיגה האוטונומית של וואווי