• Ad
  • המדריך המלא להסעה בטוחה של תינוקות וילדים ברכב
    התקן האמריקני למושבי בטיחות לילדים ברכב עודכן כבר בשנת 2022 וזה  מדגיש איך משרד התחבורה שלנו מפקיר דורות של ילדים בני 3-5 לסיכון מיותר בגלל ניסוח אומלל של תקנות התעבורה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    יום הולדת שלוש. עוגה, בלונים, ושאלה אחת גדולה שמנקרת בראשם של הורים רבים בישראל: "האם הגיע הזמן להעביר את הילד ממושב בטיחות לבוסטר?".

    השאלה הזאת מטרידה באופן מיוחד את ההורים לילד שני או שלישי שרוצה להתנהג כמו אחיו הבוגרים, היא חולפת במוחם של הורים שרוצים להקל על עצמם כי כבר נמאס להם לחגור את הילד במושב בטיחות, והיא הופכת לנושא שיחה בין ההורים בגן ובין חברים.

    תמיד יש "הורה אחד שיודע" ומצטט לחברים את החוק הישראלי. החוק "שלנו" מאפשר להעביר ילד החל מגיל 3 ממושב בטיחות לבוסטר. אבל מה שאותו הורה כנראה לא יודע זה שהעצה שלו היא "עצת אחיתופל" בהתגלמותה: זאת החלטה שעלולה להיות אחת הטעויות הקטלניות ביותר כלפי ילדים קטנים ברכב.

     

    המדריך המלא להסעה בטוחה של תינוקות וילדים ברכב

     

    • החוק הישראלי מטעה: מתיר מעבר לבוסטר בגיל 3. המומחים ממליצים לא לפני גיל 5-6
    • הושבת הילד עם הגב לכיוון הנסיעה: בטוח פי 5. השאירו את הילד כך זמן רב ככל האפשר.
    • הגובה והמשקל קובעים, לא הגיל: תאמינו רק ליצרן התקן הבטיחות שלכם

    מן הצד העיתונאי מדובר במאבק סיזיפי: במשך שנים ארוכות אנחנו מנסים להסביר ל"אנשי המקצוע" במשרד התחבורה שהחוק הישראלי כתוב בדרך מטעה שמתעלמת מן העובדה שהגוף של ילד בן שלוש שונה מאוד מזה של ילד בן חמש, ושממילא קצב ההתפתחות של ילדים שונה מאוד. מעבר מוקדם מדי לבוסטר גורם לכך שגם תאונה קלה עלולה להוביל לאסון גדול.

    תקני הבטיחות בעולם שונו כבר לפני שנים ומודגשת בהם החשיבות של משקל התינוק והילד והגובה שלו – הרבה יותר מאשר הגיל הכרונולוגי שלו. התיקון האחרון, כבר בשנת 2022, הוא תקן FMVSS 213a שחייב מבחני ריסוק צד להתקני בטיחות והגדיר מגבלות משקל מינימליות חדשות למעבר של פעוטות בין סוגי המושבים.

    מדריך זה לא נועד להפחיד אלא להעצים. הוא נועד לתת לכם, ההורים, את הידע והכלים שלא תמיד זמינים כדי לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבור הדבר היקר לכם מכל – הילד הפרטי שלכם. זאת לא עוד כתבה על חוקים אלא מדריך מעשי שיכול להציל חיים. שתפו אותו עם הורים אחרים ובני משפחה מפני שהידע הזה יכול למנוע אסונות.

     

    הפער בין החוק למציאות: מושבי בטיחות לפי משקל וגובה – לא לפי גיל

    כדי להבין את גודל הבעיה יש להכיר את הפער בין מה שהחוק הישראלי מתיר לבין ההמלצות של מומחי בטיחות מן הארץ ומן העולם.

    הבסיס לתקנות התעבורה בישראל הוא הגיל של ילדים, ונקבע בו שהחל מגיל לידה ועד לגיל שנה יש להושיב תינוק ברכב בתוך "סלקל" או במושב בטיחות כאשר גבו מופנה לכיוון הנסיעה. מגיל שנה ועד לגיל 3 – כך קובע החוק – יש להושיב את הפעוט ב"מושב בטיחות מתאים" (וזאת הטעיה חמורה ראשונה), ומגיל 3 עד לגיל 8 יש להושיב ילד על מושב מגביה (בוסטר) – וזאת ההטעיה החמורה השנייה.

    נוסח החוק גורם להורים רבים לטעות ולחשוב שגיל התינוק והילד הם הקריטריון החוקי החשוב לאבחנה בין סלקל, מושב בטיחות ובוסטר, בעוד שהקריטריון היחיד שחשוב באמת הוא הגודל הפיזי של הפעוט – גובה ומשקל – וחוסן הגוף שלו.

    גיל שלוש הוא ממש לא "נקודת קסם" שבה גופו של פעוט מוכן למעבר למגביה, ובטח ובטח שגיל שנה הוא הרבה יותר מידי צעיר כדי להעביר תינוק אל מושב בטיחות שבו הוא מונח כשגופו מופנה לכיוון הנסיעה.

    מומחי בטיחות מן הארץ ומן העולם מדגישים עובדה פיזיולוגית ידועה וחד משמעית: גופו של תינוק או ילד הוא לא גרסה מוקטנת של מבוגר. הוא שונה מבחינה אנטומית ופיזיולוגית, וזה הופך אותו לפגיע במיוחד.

    ראשו של פעוט מהווה כ-25% ממשקל גופו לעומת כ-6% בלבד אצל מבוגר. במקביל, חוליות הצוואר ועמוד השדרה של תינוקות וילדים קטנים עדיין לא מספיק מפותחים כדי לתמוך בראש במקרה של מכה חזקה או זעזוע, והרצועות שתומכות בהן עדיין גמישות מידי.

    בבלימת חרום או בתאונה חזיתית, כאשר תינוק או ילד קטן יושב עם פניו לכיוון הנסיעה, הגוף שלו נבלם על-ידי רצועות התקן הבטיחות אבל הראש שלו מוטח קדימה בעוצמה שעלולה לגרום למתיחה קטלנית של חוט השדרה, תופעה שנקראת "עריפה פנימית" (internal decapitation).

    לעומת זאת, בזמן ישיבה עם הגב לכיוון הנסיעה מתקבל "אפקט ערסול" (Cocooning Effect) שבו גב מושב הבטיחות סופג את גוף הפעוט ומערסל את הראש, הצוואר ואת עמוד השדרה בתוך כדי פיזור הכוחות על שטח רחב. מחקר אמריקני שפורסם כבר בשנת 2007 ב-Injury Prevention מצא שהסיכוי לפציעה משמעותית של ילדים בגילאי 0-23 חודשים היה גדול פי 5.32 (כלומר, 432% יותר) כאשר הושיבו אותם עם הפנים לכיוון הנסיעה, בהשוואה לאלה שהושיבו אותם עם הגב לכיוון הנסיעה.

    ההמלצה החד-משמעית של מומחי בטיחות היא להושיב תינוקות ופעוטות בהתקני ריסון שמתאימים לגודל הגוף שלהם כאשר הגב שלהם מופנה לכיוון הנסיעה – וזאת כדי שבכל מקרה של עצירה פתאומית או תאונה ייתמכו הגוף, הצוואר והראש במסעד של התקן הבטיחות.

     

    המדריך המלא להסעה בטוחה של תינוקות וילדים ברכב

     

    מתי לעבור לבוסטר?

    כנראה שאף אחד מן ההורים לתינוקות ופעוטות בימינו לא זוכר מה זה "ספר טלפונים" – אותם ספרים עבי כרס שהכילו את רשימות מספרי הטלפון של כל בעלי הקווים. אבל כאשר נחקקו תקנות התעבורה הרלוונטיות בישראל – "ספרי טלפון" עדיין נמצאו כמעט בכל בית, וכבר אז הוסבר לגאוני משרד התחבורה שהדרך הנכונה להתייחס ל"בוסטר" – אותו "מושב מגביה" – היא כמו אל ספר טלפונים או אל כרית גדולה שכל תפקידה הוא להגביה את הילד כדי שהכתף שלו תמוקם פחות או יותר בגובה של חגורת הבטיחות.

    תחשבו על זה כך: "מושב מגביה" – כשמו כך הוא – בסך הכל מרים את הילד הקטן כלפי מעלה לגובה של לא יותר מ-20 סנטימטרים במקרה הטוב, ולמרות שכביכול הוא מוגן מסביב (בחלק מן הבוסטרים) באמצעות מבנה פלסטיק מרופד – זה לא מועיל בשום אופן במקרה של תאונה.

    לעומת זאת, ברוב מושבי הבטיחות בימינו יש מערכת של חמש חגורות אשר ראשית לכל מרסנת את הילד הקטן להתקן הבטיחות ומונעת ממנו "להתפזר" ברכב במקרה של עצירה חזקה או תאונה. בנוסף, חמש החגורות האלה סופגות את אנרגיית העצירה ומפזרות אותה על פני חלקי הגוף החזקים יותר של הפעוט: כתפיים, חזה ואגן.

    מושב מגביה, בוסטר, מבסס את הקיבוע של הילד למקומו אך ורק על חגורת הבטיחות של הרכב, ובעת תאונה היא מרכזת את כל האנרגיה – כולל גם את האנרגיה הנוספת של "קדם מותחנים" פירוטכניים שמהדקים את החגורה למקומה – על שתי נקודות תורפה בחזה ובבטן של הפעוט. ברגע האמת צפויה חגורת המותניים להחליק במעלה הבטן הרכה ולגרום לפגיעות פנימיות קטלניות, בשעה שחגורת הכתף עלולה לפגוע בצוואר במקום במרכז החזה.

    מעבר לעניין הפיזיולוגי צריך להכיר גם בנושא ההתנהגותי. ילד קטן בן 3 עדיין לא מבין את החשיבות של ישיבה זקופה לאורך כל הנסיעה, וכאשר מעבירים אותו ממושב בטיחות לבוסטר למעשה מעבירים את האחריות על העיגון שלו מאיתנו, ההורים, אל הפעוט אשר עדיין לא בשל לכך.

    התוצאה: במרבית המקרים ילד עלול לזחול החוצה מבעד לחגורה, להישען קדימה, או להעביר את רצועת הכתף מאחורי גבו, ואחרי כמה פעמים שההורה יעיר לו – מי שבדרך כלל יתייאש ויוותר הוא ההורה.

    בשורה תחתונה, כל מעבר לשלב הבא כרוך בירידה ברמת ההגנה שהילד מקבל, לכן חשוב למקסם את השימוש בכל סוג של מושב בטיחות עד לגבולות הגובה והמשקל המרביים המוגדרים על ידי יצרן המושב. כאשר הורה מעביר את הילד שלו ממושב בטיחות לבוסטר הוא גוזר עליו צניחה דרמטית ברמת הבטיחות שהוא מעניק לו.

     

    המדריך המלא להסעה בטוחה של תינוקות וילדים ברכב

     

    מעבר בטוח: מתי להפוך את כיוון הישיבה ומתי להעביר לבוסטר?

    לפני שמעבירים תינוק מ"סלקל" להתקן הבטיחות ("מושב בטיחות") שצריך לשמש אותו בשנים הבאות חשוב לבחור התקן שמוצב עם הגב לכיוון הנסיעה ולא עם הפנים קדימה. ישנם התקנים שאפשר להציב בשני האופנים, אבל בשלב הראשון אסור באיסור חמור להושיב תינוק ופעוט עם הפנים לכיוון הנסיעה.

    חשוב לזכור ולהפנים: כאשר רק מבוגר אחד נמצא ברכב ונוהג בו המושב הבטוח ביותר להסעת תינוקות ופעוטות הוא המושב שמימין לנהג, אך זאת בתנאי שלפני כן נוטרלו כריות האוויר למושב הימני. פתיחת כרית אוויר עלולה בסבירות רבה להרוג תינוק או פעוט – וחשוב לוודא שהכריות מנוטרלות (תהיה לכך אינדיקציה גם על לוח המחוונים).

    אז מדוע בטוח יותר להושיב תינוק מלפנים ולא מאחור?

    מפני שכאשר ברכב נמצא רק מבוגר אחד שצריך לדאוג לתינוק – למשל למנוע חנק או אפילו להיות איתו בקשר עין – עדיף שאותו מבוגר יתרכז בנהיגה ויימנע ממעורבות בתאונה – ואם התינוק יימצא במושב האחורי לשם גם תופנה תשומת הלב של הנהג.

    ומתי להפוך את כיוון הישיבה?

    התשובה הפשוטה היא "כמה שיותר מאוחר". למשל, מומחי הבטיחות של וולוו, שמסתמכים על מחקר של מאות תאונות עם תינוקות וילדים, סבורים שעדיף להושיב ילדים במושב בטיחות כשגבם מופנה לכיוון הנסיעה לפחות עד לגיל 5, למרות שבגיל הזה יש לא מעט הורים ישראלים שמוותרים לילדים שלהם אפילו על בוסטר (טעות גדולה!).

    אנשי וולוו מדגישים שבשונה ממה שמבוגרים רבים חושבים בטעות – אצל ילדים אין בדרך כלל בעיה לנסוע כשגבם מופנה לכיוון הנסיעה פשוט מפני שאיברי שיווי המשקל, שממוקמים באוזן התיכונה, עדיין לא בשלים כמו אצל מבוגרים ולכן הם לא סובלים מחוסר נוחות שמבוגרים חשים בה לפעמים בממצבים כאלה.

    כאמור – ככל שמאחרים במועד שבו הופכים את כיוון הנסיעה כך מעניקים לילד בטיחות ברמה טובה יותר, אבל ישנם ילדים שמתקשים לשבת כך – במיוחד כאשר ישנם ילדים נוספים ברכב – וזה תחום אפור שבו כל הורה צריך לקבל את ההחלטות שמתאימות לילד הפרטי שלו.

     

    המדריך המלא להסעה בטוחה של תינוקות וילדים ברכב

     

    פירוט שלבי המעבר: סלקל, מושב בטיחות, בוסטר, חגורת רכב

    כדי לעשות סדר צריך לפתוח ולומר: "תתעלמו מן הגיל של התינוק והילד" – זה חסר משמעות ולא מתאר את הגודל הפיזי ואת החוסן של הילד הפרטי שלכם. במקום להתייחס לגילאים צריך להתחיל להתייחס לגובה ולמשקל של הילד, ולדבר על שלושה או ארבעה שלבים במקום על גילאים: שלב "סלקל", שלב "גב לכיוון הנסיעה", שלב "פנים לכיוון הנסיעה" ושלב הבוסטר.

    התקני ריסון (מושבים) מודרניים מאפשרים ישיבה נגד כיוון הנסיעה עד למשקלים של 18, 20 ואף 22.5 ק"ג, מה שיכול להתאים לילדים גם בגילאי 3 ו-4, ומושבי בטיחות גדולים יותר מאפשרים ישיבה עם הפנים לכיוון הנסיעה עד למשקל של כמעט 30 קילוגרם.

    ההמלצה הגורפת של כל גופי הבטיחות היא לא להעביר ילד לבוסטר לפני גיל 4 ומשקל של 18 ק"ג לכל הפחות, ורצוי להמשיך להשתמש במושב בטיחות לפחות עד שהילד מגיע מגבלות הגובה או המשקל המרביות של המושב.

     

    שלב ראשון: סלקל / מושב בטיחות נגד כיוון הנסיעה

    ישנם התקני בטיחות שמתאימים רק לתינוקות רכים וכאלה שמתאמים גם לתינוקות וגם לפעוטות, אבל בכל מקרה  השלב הראשון הוא מרגע הלידה ועד לכל הפחות לגיל 3 או 4, בהתאם למשקל הילד.

    לצד ההמלצות הכלליות חשוב לבדוק את ספר ההוראות של התקן הבטיחות הספציפי שברשותכם, וחשוב לנהוג בהתאם למגבלות הגובה והמשקל המדויקות שמצוינות בו.

    בכל מקרה, לכל הפחות עד לגיל 3-4 אסור להושיב תינוק ופעוט ברכב עם הפנים לכיוון הנסיעה. התקן הבטיחות חייב להבטיח שבמקרה של בלימת חרום, תאונה חזיתית או תאונת צד – גופו של התינוק או הפעוט ייתמך על-ידי מושב הבטיחות אשר יספוג את עוצמת המכה ויספק הגנה לראש ולעצמות הצוואר. כאמור – מחקרים הוכיחו שישיבה נגד כיוון הנסיעה בטוחה פי 5 עבור תינוקות ופעוטות.

    נדגיש שוב: הפער בין המצב הנכון לבין החוק הישראלי זועק לשמים. החוק הישראלי מחייב תנוחת ישיבה כזאת רק עד לגיל שנה.

     

    שלב שני: מושב בטיחות עם הפנים לכיוון הנסיעה

    אם זה תלוי במומחי הבטיחות של וולוו – כל הילדים צריכים לשבת עם הגב לכיוון הנסיעה עד לגיל 5. במציאות זה לא כל כך פשוט לכן אנחנו ממליצים להתעקש על התנוחה הראשונה לפחות עד לגיל 3  או 4 – בהתאם לגובה ולמשקל של הילד, ומכאן "למשוך" כמה שאפשר בנסיבות האישיות של כל ילד.

    בשלב הבא אפשר לסובב את כיוון ההצבה של מושב הבטיחות ולהושיב את הילד עם הפנים לכיוון הנסיעה – וחשוב לזכור שהתועלת העיקרית של התקן הבטיחות בשלב הזה נובעת מחגורות הבטיחות העצמאיות שלו. רתמת חמש הרצועות תפזר את אנרגיית הפגיעה לחלקים היותר חזקים בגוף הילד ותמנע ממנו לעוף מתחת לרצועת הבטיחות של הרכב ולהיפגע.

    הפער בין השלב הזה לבין החוק הישראלי זועק לשמים: תקנות התעבורה מאפשרות להעביר ילד קטן לבוסטר כבר בגיל 3, שבו הוא בכלל אמור עדיין להיות מרוסן עם הגב לכיוון הנסיעה.

    ישנם התקני בטיחות שמאפשרים ריסון של ילדים עד למשקל של 29 ק"ג ואף יותר.

     

    שלב שלישי: מעבר לבוסטר

    מבחינה מעשית אין הבדל בין בוסטר עם או בלי משענת גב למעט יתרון אחד חשוב לבוסטרים עם משענת: אפשר למקם טוב יותר את חגורת הבטיחות האלכסונית (חגורת הכתף).

    כאמור, בוסטר הוא בסך הכל "ספר טלפונים" או כרית ותפקידו היחיד הוא להגביה את הילד. עוברים להשתמש בו רק כאשר הילד עובר את "מבחן 3 הנקודות" שתפקידו לוודא שחגורת הבטיחות הרגילה של הרכב מונחת על הגוף בצורה בטוחה ויעילה.

    שלוש שאלות שההורה צריך לשאול את עצמו לאחר שהושיב את הילד על מושב הרכב בלי בוסטר הן:

    1. האם חגורת המותניים מונחת נמוך על עצמות האגן? זה הסעיף החשוב ביותר: יש לוודא שהחגורה לא מונחת על הבטן הרכה.
    2. האם גב הילד צמוד לחלוטין למשענת המושב והברכיים שלו מקופלות בקצה המושב? כדי לוודא שגובה הילד מתאים לחגורת הבטיחות בלי בוסטר עליו לשבת כשגבו צמוד למסעד המושב וברכיו מקופלות מעבר לקצה המושב. אם הגב לא צמוד או שהרגליים ישרות – הילד עדיין קטן מידי פיזית.
    3. האם חגורת הכתף חוצה את מרכז עצם הבריח והחזה? אסור שהחגורה תונח על הצוואר או תחליק מן הכתף.

     

    שלב רביעי: שימוש בחגורת בטיחות רגילה

    רוב הילדים יכולים להיחגר על-ידי חגורת הבטיחות הרגילה סביב גיל 10-11 או כאשר הם מגיעים לגובה של כ-1,45 ולמשקל של 36-45 ק"ג, אבל מחקר של Safe Kids Worldwide מצא ש-4 מכל 5 הורים מעבירים את ילדיהם מבוסטר לחגורת בטיחות מוקדם מדי.

    החלטה להשאיר את התינוק או את הפעוט בהתקן הבטיחות "הקודם" למשך שנה או שנתיים נוספות, גם כש"כולם כבר עברו לשלב הבא" נתונה במקרים רבים ללחץ מצד הילדים שמבקשים "לשבת כמו גדולים" ועם לחץ חברתי מצד הורים אחרים שכבר העבירו את ילדיהם לשלב הבא. אבל זאת לא החמרה מיותרת אלא הצלת חיים פוטנציאלית, והיא מבוססת על מחקרים ועל המלצות של אנשי מקצוע.

    אפשר להתמודד עם הלחץ מצד הילדים ולהסביר להם בשפה פשוטה את תפקיד התקן הבטיחות, למשל לומר להם שהמושב שלהם עוזר לחגורת הבטיחות לשמור עליהם כמו על הגדולים. בכל מקרה חשוב להציב את בטיחות הילד כערך עליון שלא נתון למשא ומתן, ממש כמו כללי בטיחות אחרים של איסור נגיעה בחשמל או חציית כביש לבד.

    עם הלחץ מצד הורים אחרים אפשר להתמודד באופן ענייני: "אלה ההמלצות של מומחי הבטיחות בעולם ואנחנו בוחרים בדרך הבטוחה ביותר".

    שתפו: העבירו את המדריך הזה הלאה. שלחו אותו בקבוצת הווטסאפ של הגן, שתפו בפייסבוק, דברו על זה עם חברים ועם בני משפחה. סייעו לשפר את הבטיחות של ילדים ברכב, תשאלו את השאלות הנכונות וקבלו החלטות על בסיס נתונים בדוקים.

     

    החוק הישראלי

     

    המלצות בינלאומית

     

    כיוון ישיבה

     

    נגד כיוון הנסיעה עד גיל שנה נגד כיוון הנסיעה עד גיל 3-4 או הנחיות יצרן  ההתקן
    מעבר לבוסטר

     

    מותר החל מגיל 3 אסור לפני גיל 5-6, משקל 18 ק"ג, ורק לאחר שהילד עבר את מבחן חגורת הבטיחות
    סיום שימוש בבוסטר

     

    חובה עד גיל 8

     

    חובה עד גובה 1.45 מטר (סביב גיל 10-12) ולאחר מעבר "מבחן 3 הנקודות"

     

     

    לקריאה נוספת:

    פעוטות ברכב: עם הגב לכיוון הנסיעה עד גיל 4

    הילד לא מגיע לחגורת הבטיחות? החגורה תגיע אל הילד

    תתפלאו: המושב האחורי הוא כבר לא המקום הכי בטוח במכונית

     

    תמונה של גיל מלמד

    גיל מלמד

    עיתונאי רכב מאז שנת 1986, מתמחה בכלי רכב, בטיחות בדרכים, ביורוקרטיה ופוליטיקה של התחבורה. כתיבה עיתונאית (בין השאר) במגזינים 'טורבו' ו'מוטו' ובעיתונים היומיים 'ידיעות אחרונות', 'טלגרף', 'מעריב', 'סופהשבוע', 'ג'רוזלם פוסט' ו'ישראל פוסט'. ממקימי המגזין 'מוטו', עורך ראשי של 'טורבו', ועורך תחום הרכב ב'מעריב'.
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • החוק המטעה של משרד התחבורה גורם להורים לסכן את הילדים שלהם בנסיעה ברכב. קבלו מדריך מלא שימנע את הטעות הקטלנית ביותר

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.