אחרי הסמארטפונים, הטאבלטים והטלוויזיות החכמות, יש להניח שמדפסות תלת מימד יהיו הגאדג'ט הלוהט הבא שבעתיד הלא רחוק נזכה לראות בכל בית, אבל עם כל הכבוד למדפסות ביתיות שיאפשרו למשועממים שביננו המצוידים בהרבה סבלנות ובקצת ידע ליצור המון פ'יציפקס מגניבים ויצירות אומנות, אין ספק שפיתוח טכנולוגיית ההדפסה התלת מימדית חשובה יותר בכל הנוגע לתחומי הרפואה, ההיי-טק והתעשיה.
בתחום הרכב נתקלנו עד כה בכל מיני חלפים שיוצרו בטכנולוגיה זו ובכמה פרויקטים לא מסחריים שבמסגרתם הודפסו חלקים משמעותיים ממכוניות בגודל מלא.
כעת אנו מתבשרים על קפיצת מדרגה של ממש בתחום בדמותה של הבלייד, מכונית על המאיצה למאה קמ"ש בתוך 2.2 שניות שהודפסה כולה במדפסת תלת מימד.
המכונית המרהיבה נבנתה על ידי חברת סטארט-אפ מקליפורניה ולטענת מפתחיה היא מבשרת על התקדמות משמעותית בעולם הרכב שתאפשר בעתיד ליצרנים קטנים לתכנן ולייצר מגוון דגמים ללא צורך במפעלי ענק או קווי ייצור ייעודיים ותוך גרימת מינימום נזק סביבתי.
לטענת קווין צ'ינגר, מנכ"ל חברת ההזנק שפיתחה את הטכנולוגיה שבה יוצרה הבלייד, חשוב להבין שחלק משמעותי מזיהום האוויר הקשור לעולם הרכב נוצר דווקא בתהליך הייצור של המכוניות ולא מצינור המפלט שלהן ובתחום זה יש לטכנולוגיה ההדפסה, המאפשרת ליצור שלדה הבנויה ממחברי אלומיניום ומוטות סיבי פחמן, יתרון גדול.
מעבר לפשטות ולורסטיליות, כלי רכב שנבנים בשיטה זו הם קלים באופן משמעותי וכך למשל הבלייד שוקלת 635 ק"ג בלבד – פחות ממחצית ממשקלן של מכוניות על מתחרות.
לבד מהשלדה, גם כל חלקי המרכב נוצרו מחומרים מרוכבים שגולפו במדפסת מתקדמת.
עם זאת, בניגוד לציפיות מכלי עתידני, המנוע אינו חשמלי אלא מנוע בעירה פנימית עוצמתי שהוסב לעבודה על גז טבעי ומפיק נתון פסיכי של כ-700 כ"ס.
למרות נתון זה, המשקל הקל והיעילות האווירודינמית מבטיחים נתוני פליטת מזהמים נמוכים מאוד כל עוד לא דוחפים את הבלייד לקצה.
חברת הסטארט אפ הקטנה תייצר מספר מסוים של מכוניות בעצמה כדי לבחון ולהוכיח את כדאיות ויעילות הבניה בעזרת מדפסת תלת מימד, אבל בסופו של דבר היא לא מתכננת להפוך ליצרנית רכב אלא למכור את הטכנולוגיה שפיתחה ליצרני רכב.
"כולם מדברים על זיהום האוויר הנפלט מהמכוניות, אבל יש צורך לבחון מחדש את הדרך בה אנו מייצרים אותן", מסביר צ'ינגר. "היום יש בעולם 2 מיליארד מכוניות והערכות מדברות על 6 מיליארד כלי רכב בתוך כמה עשורים. אם לא נעשה שינוי בדרך בה אנו מייצרים מכוניות נהרוס את כדור הארץ".