• Ad
  • טסלה פתחה את מפעל הייצור בברלין
    טסלה על הכוונת: מדינת קליפורניה תמנע מטסלה למכור מכוניות על רקע "פרסום מטעה". מה למדנו מעשר שנים של "כפסע מנהיגה אוטונומית" והבטחות שווא?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    החלטה רגולטורית חסרת תקדים של מדינת קליפורניה עשויה, או עלולה, לזעזע את תעשיית הרכב כולה: מדינת קליפורניה, בתום שלוש שנות מאבק משפטי, מבקשת מבית המשפט לאסור על יצרנית הרכב החשמלי טסלה למכור מכוניות חדשות בשטחה למשך 30 ימים.

     

    אילון מאסק פורש אבל הנזק שנגרם לטסלה בלתי הפיך

     

    רשות הרישוי של קליפורניה (DMV) בקשה מבית-הדין של המדינה לעניינים מנהליים להשעות למשך 30 ימים את רישיונות המכירה והייצור של טסלה, והיא מנמקת את הבקשה בכך שיצרנית הרכב החשמלי הטעתה באופן שיטתי את הצרכנים בנוגע ליכולות ה"נהיגה האוטונומית" של כלי הרכב מתוצרתה. המהלך מבוצע לאחר כמעט עשור שלם של הבטחות של טסלה שלא קוימו, תאונות קטלניות שבהן היו מעורבות מכוניות שבהן הופעלו מערכות הנהיגה החכמות, ותביעות וחקירות רבות כנגד טסלה.

    התביעה כנגד טסלה הוגשה לראשונה בשנת 2022 ותוקנה בשנת 2023, ונטען בה שטסלה השתמשה באופן מוליך שולל במונחים "נהג אוטומטי" (Autopilot) ו"יכולת נהיגה עצמית מלאה" (Full Self-Driving, FSD). מונחים אלה – לטענת ה-DMV – שמהווים חלק מקמפיין שיווקי, יוצרים רושם מוטעה ומסוכן לפיו הרכבים מסוגלים לנהוג בעצמם באופן מלא, וזאת על אף שבמציאות מדובר בסך הכל במערכות סיוע לנהג ברמה 2, כלומר מערכות שמחייבות פיקוח אנושי מתמיד.

    ואכן – הפער בין שיטת השיווק של טסלה לבין המציאות בשטח מודגם היטב בסקר שערך מכון המחקר של איגוד חברות הביטוח בארה"ב (IIHS), ים שנערכו בארה"ב בקרב נהגי טסלה. אלה מצאו שכ-42% מן הנהגים סבורים בטעות שמערכת "טייס אוטומטי" מעניקה לרכב שלהם יכולת נהיגה אוטונומית מלאה.

    התובעים מטעם המדינה הציגו ציטוטים מאתר האינטרנט של טסלה ובהם הבטחה לפיה המערכת "מתוכננת כך שתוכל לבצע נסיעות קצרות וארוכות ללא כל פעולה הנדרשת מהאדם במושב הנהג". התובע הכללי של קליפורניה, רוב בונטה, טען ש"התוויות ותיאורים אלה מבטיחים באופן ספציפי שכלי הרכב של טסלה יפעלו ככלי רכב אוטונומיים – דבר שהם לא יכלו ולא יכולים לעשות".

    עמדת הרשות מבוססת על חוק מדינתי שנכנס לתוקף בשנת 2023 אשר אוסר על יצרניות רכב "לכנות או לשווק באופן מטעה" מערכות סיוע לנהיגה.

    טסלה, להגנתה, הסתתרה מאחורי קו "רב-שכבתי": עורכי דינה טוענים שהחברה "תמיד הבהירה" שהמערכות דורשות "פיקוח פעיל של הנהג", ושאזהרות ברורות בתוך הרכב ובאתר האינטרנט מונעות כל אפשרות לבלבול. לאורך כל השנים טוענים אנשי החברה שבכל התאונות שבהן היו מכוניות שלה מעורבות קיבלו קודם לכן הנהגים הבהרה שעליהם להישאר בשליטה. הם גם מדגישים שכאשר נהג מפעיל את מערכת "הטייס האוטומטי" או תכונות מתקדמות יותר עליו לאשר אזהרה לפיה ידוע לו שהמערכת "דורשת פיקוח אקטיבי ואינה הופכת את הרכב לאוטונומי".

    במקביל, טסלה הגדירה את המונח "נהיגה עצמית מלאה" כ"שאיפתי" (aspirational), כלומר, הוא מתאר את מטרותיה העתידיות של הטכנולוגיה ולא את יכולותיה הנוכחיות. החברה אף ניסתה לטעון, ללא הצלחה, שהשימוש שלה במונחים האלה מוגן תחת עקרונות חופש הביטוי.

     

    טסלה השיקה מתיחת פנים למודל Y: שמונה דברים שחשוב לדעת

     

    הלחץ עולה: מאות תאונות, עשרות הרוגים

    המאבק המשפטי הזה מתנהל על רקע לחץ רגולטורי ומשפטי גובר על טסלה. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בארה"ב (NHTSA) מנהלת חקירות מקיפות בעקבות מאות תאונות, כולל 14 קטלניות, שקשורות למערכת ה"אוטופיילוט", ואלה אילצו את טסלה לבצע בחודש דצמבר 2024 ריקול ענק ליותר משני מיליון כלי רכב.

    במקביל, פסק דין תקדימי בפלורידה קבע ביום שישי האחרון שטסלה נושאת באחריות חלקית לתאונה קטלנית שאירעה בעת שימוש במערכת ה"נהג האוטומטי" וחייב את החברה בפיצויים של 243 מיליוני דולרים.

    להחלטת ה-DMV בקליפורניה יכולות להיות השפעות מרחיקות לכת, והראשונה בהן היא פגיעה כלכלית ותדמיתית מעצם מניעת מכירת רכב בשוק הגדול והעשיר ביותר בארה"ב ואחד החשובים בעולם כולו, שהוא גם השוק שהכי תומך ברכב חשמלי בארצות הברית לאורך ההיסטוריה.

    בראיה רחבה יותר מציבה הפסיקה הזאת סטנדרט חדש ומחמיר בנוגע לאופן שבו כל יצרניות הרכב יכולות לשווק מערכות סיוע לנהג, ובמיוחד לנוכח העובדה שה-DMV לא רק משעה את המכירה אלא גם דורש פיצוי כספי לצרכנים שהוטעו. בשלב זה נתונה ההחלטה של ה-DMV לאפשרות של ערעור של טסלה, שבוודאי יוגש, ובתוך 60 ימים צפויה להתקבל החלטה של שופט לעניינים מנהליים בנושא זה.

    כך או כך, פרשה זאת היא רגע מכונן ביחסים בין הממשל והרגולטור לבין חברות טכנולוגיה בכלל ומול טסלה באופן ספציפי. לאחר המריבה המתוקשרת בין מנכ"ל טסלה אילון מאסק לבין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ קשה להאמין שהנשיא יפעל באופן אקטיבי נגד הרגולטורים, כפי שפעל בתחילת כהונתו, אבל זאת עשויה להיות זירה מעניינת בפני עצמה. התוצאה הסופית עשויה להגדיר מחדש כללי משחק בדרך לעתיד הנהיגה האוטונומית.

     

    ציר הזמן של "כפסע מאוטונומיה": הבטחות גדולות, ביצועים מוגבלים

    שנת 2016: טסלה מפרסמת סרטון הדגמה שבו 'מודל S' נוסעת ללא מגע נהג, ואילון מאסק צייץ בטוויטר שהמכונית "נוהגת את עצמה" לחלוטין. מאסק הבטיח שבסוף שנת 2017 תושלם נסיעת הדגמה מלוס אנג'לס לניו יורק ללא התערבות נהג – אירוע שלא התרחש מעולם. באותה שנה, בכירי טסלה הכריזו שכל הרכבים החדשים מצוידים בחומרה לנהיגה אוטונומית מלאה, ושהיא תופעל בהמשך באמצעות עדכון תוכנה.

    שנת 2017: קבוצת בעלי טסלה מגישה בקשה לתביעה ייצוגית בקליפורניה בטענה שחבילת Autopilot 2.0 ששווקה להם היא מערכת ניסיונית ופגומה. התובעים תיארו את תוכנת ה"טייס האוטומטי" החדשה כ"תוכנה מבושלת למחצה שמתפקדת בצורה לקויה ומסכנת את משתמשיה"thecar.co.il, וטענו שללא ידיעתם הם היו שפני ניסיון של טסלה. מאסק, מצדו, הוסיף להכריז שנסיעה אוטונומית מלאה נמצאת "ממש מעבר לפינה".

    פברואר 2018: אילון מאסק מצהיר שתוך שלושה עד שישה חודשים טסלה תדגים נסיעה אוטונומית חוצת ארה"ב. יעד זה לא הושג עד היום.

    שנת 2019: ב" יום הנהיגה האוטונומית" (Autonomy Day) שערכה טסלה הציג אילון מאסק בפני משקיעים את החזון של החברה לשירות מוניות רובוטיות, והצהיר ש"עד השנה הבאה יהיו לנו מיליון רובוטקסי על הכביש". במקביל, טסלה החלה לגבות מאלפי לקוחות שלה תוספת תשלום עבור חבילת "נהיגה עצמית מלאה" (FSD) תחת הבטחה לפיה בעדכון עתידי של התוכנה המכוניות ינהגו בעצמן. יותר מחמש שנים אחרי, בעלי רכב ונהגים שרכשו את החבילה עדיין ממתינים לתכונות שהובטחו.

    שנת 2020: מאסק מביע "ביטחון מלא" שטסלה תשיג אוטונומיה ברמה 5 (ללא כל צורך בנהג) עד לסוף אותה שנה, דבר שלא קרה עד היום. בפועל, מערכת הסיוע לנהג נותרה ב"רמה 2" לפי ההגדרות של ארגון המהנדסים העולמי – SAE – ונהג נדרש להיות ערני ומוכן להשתלט על הרכב בכל רגע. הבטחות נוספות על השקת "מונית אוטונומית" נדחות משנה לשנה.

    שנת 2021: המציאות מתחילה לנשוף בעקביה של טסלה. מאות תאונות, בהן עשרות קטלניות, בהן היו מעורבות מכוניות שנסעו במצב "טייס אוטומטי" הובילו לפתיחת חקירות של מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני (NHTSA). במקביל, משרד המשפטים האמריקני פתח בחקירה פלילית בחשד שהצהרות טסלה לגבי יכולות הנהיגה העצמית היו מוגזמות ומטעות . גורמי חוק מתחילים לשאול אם ההבטחות של מאסק עולות לכדי הונאה.

    שנת 2022: גל של תביעות אזרחיות כנגד טסלה, בהן לפחות שש תביעות ייצוגיות כנגד תכונות הנהיגה האוטונומית – החל בהאשמות בהטעיה בפרסום ועד לתביעות נזיקין בעקבות תאונות קטלניות. באוגוסט, במחוז סן פרנסיסקו, בעלי טסלה תובעים את החברה על כך ששיווקה את מערכת ה-FSD כמתקדמת בהרבה מכפי שהיא, וטוענים ששילמו אלפי דולרים עבור הבטחה שלא מומשה. במקביל, מדינת קליפורניה מחוקקת חוק שאוסר על יצרניות רכב (ובפועל – על טסלה) להשתמש בכינויים כמו "נהיגה עצמית מלאה" למערכות שאינן אוטונומיות באמת. החוק מחייב לתאר באופן ברור את מגבלות מערכות הסיוע האוטונומיות ואוסר על שימוש בשפה שעלולה לגרום לאדם סביר להאמין שהרכב נוהג מעצמו בעוד שזה לא המצב בפועל.

    שנת 2023: בינואר מתפרסמת עדותו של אשוק אלוסוואמי, מנהל פרויקט הנהיגה האוטונומית בטסלה, אשר מאשרת באופן רשמי שטסלה ביימה בשנת 2016 סרטון וידאו תדמיתי עם מכונית שכביכול נוהגת בעצמה. אלא שאלוסוואמי חשף שהמסלול בסרטון מופה מראש, הנהיגה נערכה תוך התערבות נהגים במצבי כשל, ושבמהלך הצילומים המכונית אף התנגשה בגדר כשניסתה להחנות את עצמה ללא נהג. למרות זאת, הסרטון נערך ופורסם, ומאסק קידם אותו כראיה ניצחת ליכולת של המכונית לנסוע "ללא שום התערבות אנושית… ברחובות עיר, בכבישים מהירים ולמצוא חניה לבדה". התובעים משתמשים בעדות זאת וטוענים שהטעיה בפרסום הייתה חלק משיטת הפעולה של טסלה. עוד באותה שנה כופה מינהל הבטיחות האמריקני על טסלה לבצע ריקול למאות אלפי מכוניות כדי לתקן ליקויי בטיחות בתוכנת FSD, אשר עלולים לגרום לתאונות.

    שנת 2024: כנגד טסלה נפתחת חקירה של רשות ניירות ערך האמריקנית (SEC) בחשד שההצהרות שלה הטעו גם משקיעים. מאסק, מצידו, מוסיף להבטיח שהנהיגה העצמית המלאה "כמעט מוכנה". בסוף הקיץ מגיע לשיאו ההליך המנהלי שמנהל ה-DMV של קליפורניה כנגד טסלה.

    שנת 2025: להבטחות של שנת 2016 מלאו עשור ועדיין אין אף מכונית נוסעים שנוהגת את עצמה באופן מלא ללא השגחת נהג. טסלה מצדה הרחיבה את תוכנית הבטא של FSD לעשרות אלפי נהגים אך מיתגה אותה כ"בטא" כדי להבהיר, מבחינה משפטית, שהנהג אחראי לתאונות מכל סוג.

    ייתכן שהפעולה של מדינת קליפורניה תכניס את ההגדרות של "נהיגה אוטונומית" לשלב חדש שכולל גם מבחן מציאות. המכוניות של טסלה יצטרכו להוכיח את עצמן או להפסיק להשתמש במונחים מטעים, שלא לומר שקריים.

     

    האם טסלה עקצה את אזרחי קנדה?

     

    לקריאה נוספת:

    על טסלה נאסר להטעות לקוחות עם התואר "נהיגה עצמית מלאה"

    האנטישמיות של אילון מאסק רודפת גם את טסלה. משקיעים, אנשי טכנולוגיה ובעלי רכב קוראים להתפטרותו

    אוטומוטיב ניוז: טסלה איבדה את מעמדה כ"מותג יוקרה" והיא תדורג מעכשיו מול טויוטה ופורד

     

     

    תמונה של גיל מלמד

    גיל מלמד

    עיתונאי רכב מאז שנת 1986, מתמחה בכלי רכב, בטיחות בדרכים, ביורוקרטיה ופוליטיקה של התחבורה. כתיבה עיתונאית (בין השאר) במגזינים 'טורבו' ו'מוטו' ובעיתונים היומיים 'ידיעות אחרונות', 'טלגרף', 'מעריב', 'סופהשבוע', 'ג'רוזלם פוסט' ו'ישראל פוסט'. ממקימי המגזין 'מוטו', עורך ראשי של 'טורבו', ועורך תחום הרכב ב'מעריב'.
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.