שיאומי מקדמת באגרסיביות את חטיבת הרכב החשמלי שלה בדגש על SU7 בעל העיצוב המהמם, אלא שבמקביל להצלחה מרשימה במכירות היא מדווחת על הפסד משמעותי על כל רכב כזה שהיא מכרה.
זה כמובן עשוי להסביר את ההצלחה, אבל בעיקר מעורר שאלות אודות סבסוד אפשרי, ספק חוקי, ועל ההשפעה שלו על התחרות בשוק.
SU7 הושק במרץ 2024 והפך במהרה לאחד הדגמים הנמכרים ביותר בסין. עד לחודש הנוכחי מסרה שיאומי יותר מ-258,000 יחידות מן הדגם הזה ומדובר בהצלחה מרשימה בכל קנה מידה.
SU7 הוא ככל הנראה דגם מאוד מוצלח מבחינה אובייקטיבית, עם טווח נסיעה מוצהר של עד 835 קילומטרים לפי תקן CLTC הסיני. הגרסה הבכירה, SU7 Ultra, מונעת באמצעות שלושה מנועים חשמליים שמספקים הספק כולל של 1,548 כוחות סוס ומאיצה מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 1.98 שניות. יחד עם עיצוב מאוד מרשים זה עושה אותו לאטרקטיבי מאוד עבור צרכנים סינים, ובעתיד גם אירופאים וישראלים.
אלא ששיאומי דיווחה השבוע על הפסד ממוצע של כ-903 דולר לכל רכב שהיא מכרה ברבעון הראשון השנה, וזה, אגב, שיפור משמעותי לעומת הפסד של כ-6,250 דולר לרכב בשנת 2024. בשיאומי מסבירים את ההפסדים ב"השקעה ראשונית בפיתוח, ייצור והקמת תשתיות, עם ציפייה לרווחיות בעתיד ככל שהיקף הייצור יגדל".
שאלת מיליון הדולר, שתעסיק מן הסתם גם את הרגולטורים באירופה, היא אם מדובר בסבסוד לא הוגן, שלא לומר לא חוקי.
הפסדים מתמשכים בכל תחום קמעונאי מעלים חשדות בקרב מתחרים ורגולטורים לגבי סבסוד אפשרי, במיוחד כאשר מדובר בתמיכה ממשלתית ישירה או עקיפה. בסין, הממשלה מעודדת את התעשייה המקומית באמצעות סובסידיות, הקלות מס, ותמריצים נוספים, וזה מעניק יתרון לא הוגן לחברות כמו שיאומי מול מתחרים בינלאומיים.
הצלחת ה-SU7 והמחיר האטרקטיבי שלו מציבים אתגר משמעותי ליצרניות רכב אחרות, כולל טסלה. היכולת של שיאומי להציע רכב מתקדם במחיר נמוך, גם אם בהפסד, עלולה להוביל למלחמת מחירים ולפגיעה ברווחיות של מתחרים. בנוסף, הדבר עשוי להרתיע יצרניות חדשות מלהיכנס לשוק בשל הקושי להתחרות בתנאים כאלה.
ביולי הקרוב צפויה שיאומי להרחיב את קו המוצרים שלה עם תחילת המסירות של YU7, קרוסאובר חשמלי עם סוללות בעלות תכולת אנרגיה של 96.3 ו-101.7 קוט"ש שמאפשרות טווחי נסיעה של 760 עד 835 ק"מ לפי תקן CLTC. הגרסה הבכירה, YU7 Max, תציע 690 כוחות סוס ותאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 3.23 שניות.
עם זאת – נשאלת השאלה עד מתי היא מתכוונת לרשום הפסדים לצד הצלחה במכירות, ובכלל – מה המודל העסקי שלה וכיצד הוא ישפיע על התחרות בשוק.
אם מתקיים סבסוד ממשלתי או אפילו סבסוד בתוך הקונצרן עצמו זה עלול (או עשוי) לעורר את הרגולטורים שממונים על התחרות לפתוח בבדיקות ואולי אף להתערב כדי להבטיח תחרות הוגנת.
מצד שני – בינתיים נהנים הצרכנים בסין מכלי רכב מתקדם שמוצע להם במחירים נוחים…
שיאומי מצהירה שהיא תציג רווחיות בעתיד הקרוב ככל שיגדל היקף הייצור שלה, אבל שאלת הסובסידיות מרחפת באוויר ומעלה חששות לגבי תחרות הוגנת והשפעתה על המתחרות.
לקריאה נוספת:
מה זה חשמל? שמונה מונחים שכל בעל רכב חשמלי חייב להכיר
הייתם קונים מכונית חשמלית מחברת תעופה סינית?
מלחמת הטעינה: זיקר תציג עמדת טעינה בקצב של 1200 קילוואט