ניו, אולי היצרנית המהפכנית ביותר של רכב חשמלי בסין, צועדת באופן נחרץ ומהיר בעקבותיה של 'טסלה' ובמקרים רבים (מידי?) אף משתמשת באותן "מניירות" של פורצת הדרך האמריקנית. אתמול (ש'), במהלך אירוע שנקרא "יום ניו" (חובבי טסלה – מזכיר לכם משהו?) – ניו חשפה את הדגם החמישי שלה – ET5 – מכונית סדאן שמתחרה ראש בראש ב'מודל 3' ומציעה, בגרסתה היקרה ביותר, טווח נסיעה תיאורטי של 1,000 קילומטרים בין טעינות.
NIO Day 2021, האירוע השנתי החשוב ביותר של ניו, התקיים בעיר סוג'ואו שסמוכה לשנחאי ונמצאת מערבית אליה. במרכז האירוע עמדה כמובן ההכרזה על ET5, שהיא מכונית הסדאן השנייה של היצרנית והדגם החמישי במבחר הדגמים שלה. ET5 צפויה להיות "מכונית הלחם והחמאה" של ניו מכיוון שזאת כרגע המכונית הכי פחות יקרה שלה, עם תג מחיר של "החל מ-51,444" דולר בסין. ET5 זמינה להזמנה כבר כעת, וכמו טסלה גם אותה קונים בהזמנה מקוונת. מסירות ראשונות שלה מתוכננות לחודש ספטמבר הבא, ולאחר מכן היא תיוצא גם לאירופה.
ET5 היא מכונית סדאן בגודל בינוני: אורך בסיס הגלגלים שלה הוא 288.8 סנטימטרים מכובדים מאד, האורך הכללי שלה 479 סנטימטרים, הרוחב 196 סנטימטרים והגובה 149.9 סנטימטרים. מידות אלה מכוונות אל 'מודל 3' של טסלה ומעט גדולות יותר: בסיס הגלגלים ארוך ב-1.3 סנטימטרים והאורך הכללי בכ-9.6 סנטימטרים.
מבחינת העיצוב ET5 נראית כמו העתק מוקטן ומעודן יותר של מכונית הדגל של החברה – ET7 שהוצגה מוקדם יותר השנה ותימסר ללקוחות ראשונים במהלך חודש מרץ הבא. שתי המכוניות מאופיינות בעיצוב צעיר, דינמי ואירודינמי, והחדשה מתגאה במקדם גרר של 0.24.
הפנסים של ET5 עדינים יותר למראה מאלה של האחות הגדולה, והפגוש הקדמי מעודן יותר. סרח העודף האחורי – החלק שמאחורי הסרן האחורי – קצר יותר, והזנב מעט יותר מעוגל. אנשי ניו טוענים שהמכונית עוצבה "מתוך מחשבה על נהיגה אוטונומית תוך שילוב חיישנים שונים בקווי הגוף שלה".
המכונית תוצע בגרסה בסיסית עם סוללה בעלת תכולת אנרגיה של 75 קילוואט שעה, וזו תעלה כאמור 51,444 דולר לפני סובסידיות. גרסת ה-100 קילוואט שעה תעלה בסין כ-60,500 דולר, אבל ניו – שמובילה כעת את תחום החלפת הסוללות בסין – תציע את המכונית גם "בלי סוללה", כלומר עם אפשרות לשכור ממנה סוללה. בשיטה זאת יוצעו שני דגמי המכונית במחיר אחיד של 40,500 דולר בלבד, והמשתמשים יוכלו לבחור בין השכרת סוללת ה-75 קילוואט תמורת דמי שימוש חודשיים של 154 דולר או 232 דולר לחודש לגרסת ה-100 קילוואט. המכונית תוצע גם עם מארז סוללות עם תכולת אנרגיה של 150 קילוואט שעה, אשר יספק טווח נסיעה מרשים של יותר מ-1,000 קילומטרים בין טעינות, אולם בשלב זה טרם פרסמו מה יהיו מחירי הרכישה והשכירות שלו.
ניו היא יצרנית הרכב הסינית הראשונה שעושה שימוש נרחב בהטבה של ממשלת סין שמבקשת לקדם באמצעות סובסידיות את טכנולוגיית החלפת הסוללות. במסגרת זאת, מכוניות שכוללות אפשרות להחלפת סוללות זכאיות לסובסידיות ממשלתיות גם אם מחיר המחירון שלהן גבוה מ-47,000 דולר. מחיריה של ET5 מציבים אותה בתחרות, בסין, מול טסלה מודל 3, זיקר 001, XPeng P7 , וגם מול אאודי A4 וב.מ.וו סדרה 3.
מארז הסוללות הסטנדרטי של ET5, עם 75 קוט"ש מציע טווח של יש טווח יותר מ-550 קילומטרים לפי תקן CLTC הסיני "המפנק", שזה פחות או יותר כמו המתחרים (החשמליים) שנזכרו לעיל. אלא שניו, כאמור, מיוחדת בכך שהיא מציעה אפשרות להחלפת סוללות. זה, בין השאר, מאפשר למי שקנה במקור את גרסת ה-75 לשדרג אותה בעתיד לסוללת 100 קילוואט שעה אשר מספקת טווח נסיעה של יותר מ-700 קילומטרים בין טעינות לפי התקן הסיני.
ניו ביצעה מוקדם יותר השנה פיילוט בהשתתפות לקוחות שלה שבמסגרתו התאפשר להם לבחור ערכות סוללות שונות ולהחליף ביניהן במהלך השימוש. לנוכח הצלחת הבדיקה הוחלט להפוך את האפשרות הזאת לתוכנית קבועה: בעלי ET5 יוכלו לשדרג את הסוללות שלהם, או "לשפחת" אותן, על בסיס חודשי ובהתאם לצרכים ולרצונות שלהם. התוכנית תאפשר להם, בהתאם לתמחיר שונה כמובן, לבחור בין שדרוג על בסיס קבוע, חודשי או שנתי.
מי מבין חובבי 'טסלה' אשר מסתכל "בעין עקומה" על ניו יצביע בוודאי על גג הזכוכית של ET5 אשר "שאב השראה" ממודל 3, אבל אפילו הוא יתקשה להגן על העקשנות של אילון מאסק אשר מתנגד התנגדות כמעט דתית לחיישני לידאר. ET5 מציגה יתרון מובהק על-פני מודל 3 בכך שהיא דווקא כן מצידת בחיישנים כאלה, והם בדיוק אותם חיישנים שכבר משרתים את האחות הגדולה והיקרה שלה – ET7. אנשי ניו טוענים שגם מערכות המחשוב של המכונית החדשה זהים ביכולותיהם לאלה של האחות הגדולה, ובכלל זה גם יכולות נהיגה אוטונומית מסוימות. למרבה הצער, גם בתחום זה החליטו הסינים להעתיק את טסלה, והם מכנים את המערכת שלהם NAD ("נהיגה אוטונומית של NIO").
קו דמיון מטריד נוסף בינם לבין לטסלה נמתח לנוכח העובדה שגם הסינים "משכירים" חלק מן התכונות של המכונית, למשל את הפונקציונליות של NAD, במודל של מנוי חודשי שנקרא ADaaS ("נהיגה אוטונומית כשירות") תמורת כ-107 דולרים בחודש. עם זאת, בניגוד מוחלט לאמריקנים צריך לומר לזכות הסינים שהם הרבה יותר שקולים באופן הצגת היכולות של מערכת הנהיגה האוטונומית שלהם. "המכונית", כך הם מצהירים, "תשיג בהדרגה חווית נהיגה אוטונומית בטוחה ומרגיעה בתרחישים כמו כבישים מהירים, אזורים עירוניים, חניה והחלפת סוללות. התכונות המלאות של NAD יושקו בהדרגה לאחר אימות הפיתוח (שלהן), ויהיו זמינות למשתמשים באמצעות מנוי חודשי".
במקביל וללא קשר – אנשי ניו טוענים שהמכונית החדשה, אשר בנויה משילוב של פלדה בחוזק מתיחה גבוה ואלומיניום, "תוכננה לעמוד בתקני C-NCAP ו-Euro NCAP" (תקני הבטיחות של מבחני הריסוק האירופאי והסיני) עם ציון של חמישה כוכבים.
ל-ET5 יש שני מנועים שמניעים את ארבעת הגלגלים. המנוע הקדמי מספק 201 כוחות סוס והאחורי מספק כ-282 כוחות סוס, וההספק המשולב של שניהם הוא כ-483 כוחות סוס עם מומנט מרשים של כ-72 קג"מ. אלה מאיצים את המכנית מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 4.3 שניות.
כמיטב האופנה הנוכחית מדופן תא הנוסעים בריפודים ודיפונים מחומרים טבעיים, ומואר באמצעות תאורות אוויר כאלה ואחרות, ועל הסאונד אחראית מערכת שמע איכותית. אבל כל אלה מתגמדים ביחס למה שאנשי ניו מכנים PanoCinema – והכוונה היא ל"קוקפיט דיגיטלי פנורמי" שכולל טכנולוגיות מציאות מדומה ומציאות רבודה (AR / VR). למעשה ייתכן שנהיגה במכונית הזאת עשויה לכלול גם חבישת משקפי מציאות מדומה מיוחדות אשר פותחו במיוחד עבורה. לצורך זה ניו שיתפה פעולה עם שתי חברות טכנולוגיה שעוסקות בתחומי המציאות המדומה. הקוקפיט של המכונית מתאפיין במסך מרכזי גדול, בגודל של 10.5 אינטש ובהקרנת נתונים שונים וסימני ניווט ואזהרה לכיוון השמשה הקדמית. הנהג, אם הוא משתמש במשקפיים המתאימים, "רואה" את מה שהמכונית מציגה לו במרחק של כ-6 מטרים לפניו.
ראש בראש מול טסלה
מי שימהר להזמין ET5 כבר במהלך השקת המכונית ייהנה ממספר יתרונות ובהם אחריות מלאה ל-10 שנים ללא הגבלות, החלפת סוללה בחינם לכל החיים (עד 6 פעמים בחודש). חיבור אינטרנטי חינם לכל החיים, עמדת טעינה מקורית בחינם ושירותי חילוץ בחינם לכל החיים.
לניו יש עוד לא מעט דרך לעשות כדי להתייצב כתף מול כתף עם טסלה. בעוד שהיצרנית האמריקנית מדגדגת את קו המיליון יחידות בשנה ניו שברה זה עתה את שיא המכירות החודשי שלה כאשר מסרה פחות מ-11,000 מכוניות. מצד שני, את מה שלקח לטסלה לעשות יותר מ-15 שנים ניו עשתה בפחות מחמש. למעשה, ניו כבר חשפה שלושה קרוסאוברים: ES6 בגודל בינוני, EC6 בתצורת קופה, וספינת הדגל ES8 הגדול. השנה, כאמור, היא חשפה את ספינת הדגל האחרת, מכונית הסדאן הגדולה ET7, ובשרוול יש לה גם דגם נוסף שאמור לחלוק פלטפורמה עם שתי המכוניות החדשות שלה.
ניו מובילה, כאמור, בפרישת רשת תחנות החלפה לסוללות ברחבי סין, עם 733 תחנות החלפה פעילות נכון להיום – מספר שצפוי לגדול עד ל-1,300 עד לסוף השנה הבאה, וגם 3,348 עמדות טעינה מהירות ייעודיות וכן 3,136 "סופרצ'ארג'רים" ייעודיים. לדברי החברה לקוחותיה נהנים גם מגישה אל -440,000 עמדות טעינה של ספקיות חיצוניות.
ניו כבר החלה את הפרישה העולמית שלה ומתכננת חדירה מאסיבית לאירופה במהלך השנה הבאה, החל בנורבגיה ובגרמניה ומיד לאחר מכן אל הולנד, שבדיה ודנמרק. עד לשנת 2025 היא מתכננת למכור את המכוניות שלה בכ-25 מדינות ואזורים ברחבי העולם.
לקריאה נוספת:
עשור לחשמלית של בטר פלייס: החלפת סוללות עדיין חיה, אבל בקושי
ממשלת סין מקדמת פיילוט להחלפת סוללות ברכב חשמלי