התשובה הקצרה:
בשום מקרה אסור לנסוע עם נורת התרעה אדומה דולקת – אבל מאוד חשוב לעצור בצד במקום בטוח כדי לא להיקלע לתאונה או לגרום לתאונה.
התשובה המלאה:
נורות התרעה ברכב נחלקות לנורות אדומות וצהובות, ואסור לזלזל באף אחת מן ההתרעות האלה. ההבדל בין שני סוגי ההתרעות הוא שנורה אדומה מחייבת עצירה מיידית – במקום בטוח כמובן, ונורה צהובה מאפשרת נסיעה בטוחה למוסך או לנקודת שירות.
שתיים מבין נורות ההתרעה האדומות החשובות ביותר הן נורת חום מנוע ונורת לחץ שמן. בשני המקרים חשוב לעצור במקום בטוח ולכבות את המנוע – אחרת עלול להיגרם לו נזק בלתי הפיך.
נורת חום מנוע נדלקת כאשר הטמפרטורה עוברת רף שנקבע על-ידי היצרן. זה יכול לקרות לאחר שנגרם כשל במשאבת נוזל הקירור או נזילת נוזל קירור בגלל שבר או קרע באחד מרכיבי מערכת הקירור (למשל שבר של תרמוסטט, קרע בצינור, חור במיכל העיבוי וכיוצא באלה).
כאשר מערכת הקירור לא מקררת את המנוע נגרמים עיוותים של חלקי מתכת שונים. במקרה קל עלול להיפרץ אטם ראש אבל במקרים חמורים יותר נגרמים עיוות של שסתומים, ראש המנוע, בוכנות, טלטלים, גל ארכובה וכיוצ"ב – והמנוע עלול להיתפס.
במקרה כזה נדרשים שיפוץ יסודי או החלפה של המנוע, וזה עסק יקר. במילים הכי פשוטות: אסור לנסוע עם נורה אדומה דולקת – חשוב להגיע עם הרכב למקום שבו אפשר לעצור באופן בטוח – ולדומם את המנוע.
לקריאה נוספת:
לאחר שאני מכבה את המנוע מד החום מזנק. למה זה קורה?
האם אפשר למלא דלק 98 במקום 95?