מאזדה לא מוותרת. גם אחרי שרבים כבר סיימו להספיד את המנוע הרוטורי, זה שידוע בכינויו העממי "מנוע ואנקל" – מהנדסי המנועים של מאזדה מוסיפים לפתח את מה שנראה פעם כמו מנוע הבעירה הפנימית המושלם – אבל מעולם לא הצליח להתגבר על בעיות היסוד שלו, בעיקר בכל הקשור לאטימת הבוכנות.
במאזדה לא מסתירים את העובדה שעם כל הצרות שמסביב, ולמרות שלחברה היפנית הקטנה יחסית אין עדיין שותפה אסטרטגית גדולה – חלק מצוותי הפיתוח שלהם מוסיפים לעבוד על הדור הבא של מנוע רוטרי שנחשב לסמל מאד ייחודי להם.
מאזדה היא יצרנית המכוניות היחידה בעולם שמעולם לא זנחה את תצורת המנוע הזאת, אשר הפכה לסימן היכר שלה עם דגמי RX השונים משנות ה-70, בהם RX-2, RX-3 ו- RX-4, וכמובן מכוניות הספורט RX-7 ו- RX-8 – ואם אכן תצליח לפתח דור חדש של מנועים רוטוריים הם יהיו בסבירות רבה מוגדשים באמצעות הגדשת טורבו.
בראיון שהעניק לירחון הרכב האוסטרלי 'מוטורינג' אמר בשבוע שעבר סגן מנהל חטיבת הפיתוח של מערכות הנעה במאזדה, טטסומי מארוטאני בין השאר: "באופן אישי אני מאמין שמנוע רוטורי עם הגדשת טורבו או מגדש-על יהיה טוב, היות שמנועים רוטוריים דורשים יותר מומנט במהירויות סיבוב נמוכות. אם יהיה לנו מגדש טורבו או מדחס קטן זה יכול לעזור".
כדרכם של אנשי פיתוח יפנים (וגם אחרים) מארוטאני לא היה מוכן לחשוף מתי מתכוונת מאזדה להציג את המנוע הרוטרי החדש או כמה כוח הוא יפיק, אבל הוא כן היה מוכן לאשר שמהנדסי מאזדה אכן עסוקים ביצירת קונספט למנוע רוטרי חדש אשר ככל הנראה ייחשף בעוד שנה או לכל המאוחר בעוד שלוש שנים וחצי.
מאזדה חשפה בתערוכת טוקיו האחרונה, באוקטובר, מכונית קונספט מרהיבה בשם RX "ויז'ן", ובה מערכת הנעה רוטורית (ועיצוב מרשים של המכונית עצמה).
בתערוכת לוס אנג'לס, זמן קצר לאחר מכן, הסביר נשיא מאזדה מאסאמיצ'י קוגאי (Kogai) את ההיגיון השיווקי בהשקעה במנוע רוטורי כאשר אמר ש:"המדיניות של מאזדה היא להגדיל את מספר החובבים והאוהדים (של המותג) כך שכאשר לקוחות מתכוונים להחליף את המכונית שלהם הם יחזרו אל מאזדה.
ברחבי העולם ישנם יותר ממיליון אנשים שרכשו בעבר מכונית עם מנוע רוטרי, ורבים עדיין נוהגים בכלי רכב כאלה. אלה לקוחות שממתינים בכליון עיניים לדור הבא של מכונית עם מנוע רוטרי, ועבור לקוחות אלה חשוב לנו להראות שאנחנו מתמידים בפיתוח המנוע הזה".
עם זאת, את הדברים הברורים האלה חייבים לקחת בהסתייגות מסוימת, היות שאותו קוגאי, בהזדמנות סמוכה, הודה שלמאזדה יש משאבים מוגבלים והיא חייבת למקד אותם "במכוניות שאנשים ירצו לקנות".
מאזדה לא מייצרת מנועים רוטוריים מאז הפסקת הייצור של RX-8 בשנת 2012, והיא לא הגדישה מנועים כאלה עם מגדשי טורבו מאז הדור השלישי של RX-7.
אבל עם RX-Vision הציגו אנשי מאזדה את מה שהם מכנים "הדור הבא של מנוע רוטורי", לו הם קוראים Skyactiv-R, ועל אף שהם עצמם לא מנדבים פרטים טכניים – שמועות שפורסמו מדברות על מנוע דו-בוכנתי בנפח שך 1.6 ליטר אשר יספק 450 כ"ס כאשר יוגדש באמצעות מגדש טורבו דו-שלבי מופעל חשמלית.
"יש שלוש דרכים לנצל את המנוע הרוטרי, אמר קוגאי בלוס אנג'לס, "הראשונה היא כמקור הכוח העיקרי, אפשרות נוספת היא להשתמש בו כגנרטור או מאריך טווח במכונית חשמלית, ודרך נוספת היא להניע אותו באמצעות גז מימן כחלק מתוך מערכת היברידית. בכל אחת מן האפשרויות צפוי המנוע הזה לעמוד בכל דרישות תקינת זיהום האוויר (מפני ש) קבענו מטרות גבוהות מאוד מבחינת יעילות, תצרוכת דלק ועמידה בתקנות פליטת המזהמים, והמהנדסים שלנו עובדים קשה מאוד (כדי לעמוד בהן)… כל הטכנולוגיות החדשות שלנו מותאמות למנוע רוטרי, אם כי אני לא יכול עדיין לפרט לגביהן, למעט האמירה שאנחנו מפתחים המון טכנולוגיות חדשות".
אז מצד אחד – כפי שקוגאי מודה בעצמו – מנהלי החברה ובעלי המניות שלה ודאי יהיו מאד זהירים באישור השקעות כבדות נוספות בפתרון הייחודי למאזדה, אך מצד שני, כפי שהתבטא לאחרונה, שלא לייחוס, מהנדס בכיר בחברה "אנחנו מתכוונים להפתיע את הלקוחות שלנו עם טכנולוגיות מנועים חדשות, ועם חידושים בתחום תיבות ההילוכים ומערכות הנעה כפולות".