"דונגפנג בוקס מתקמט במבחן של Euro NCAP", והקביעה הזאת היא לא הברקה שלנו או ניסיון להעליב מישהו, אלא הכותרת שאיתה בחרו אנשי פרויקט הבטיחות החשוב ביותר בעולם לתאר את התוצאות המדאיגות שאותן קיבלה אחת המכוניות החשמליות הפחות יקרות שמוצעות בישראל.
"מתחרה חדש אחד בשוק הרכב (החשמלי) האירופאי הציג ביצועים גרועים במבחני הבטיחות של Euro NCAP" כותבים אנשי הפרויקט ומוסיפים: "הדונגפנג בוקס, מכונית האצ'בק חשמלית קטנה במחיר סביר של תאגיד המכוניות הממשלתי של סין, קיבלה רק שלושה כוכבים במבחנים הקפדניים של Euro NCAP. ארגון הבטיחות העצמאי מצא כי במהלך מבחן הריסוק החזיתי (בחפיפה חלקית) שלו – שנועד לדמות התנגשות בין שתי מכוניות – כשלו ריתוכים נקודתיים מרובים בחלק ממרכב הרכב, מה שפגע בבטיחותו. אם ריתוכים נקודתיים נכשלים במהלך תאונה עלול מבנה הרכב לאבד את שלמותו וזה מגדיל את הסיכון לעיוות סביב תא הנוסעים ומפחית את ההגנה על הנוסעים".
אנשי הפרויקט מסבירים עוד שהמבחן הזה מתאר את סוג התאונות שגובות את המספר הגדול ביותר של הרוגים ופצועים קשה ברכב מכל סוג אחר של תאונה. במבחן הזה, שמבוצע במהירות של 50 קמ"ש כאשר מחצית מחזית הרכב פוגעת במחסום שנוסע מולה במהירות זהה, קיבלה דונגפנג בוקס ציון גרוע של 69 אחוזים. "המרכב הלא יציב (של הרכב הזה) מעלה חששות לגבי ההגנה שהוא יציע במהירויות גבוהות יותר במקרה של תאונה דומה. לאחר הפגיעה, מנגנון נעילת הדלת האוטומטי של ה-BOX לא הצליח להיפתח, מה שעלול להפריע למאמצי המחלצים להגיע אל יושבי הרכב".
וזה לא נגמר בזה: "היו סיבות נוספות לדאגה במבחן זה", כותבים אנשי הפרויקט. "לחץ לא מספק בכרית האוויר שמותקנת בתוך גלגל ההגה גרם לכך שראש הנהג יצר מגע עם ההגה, וחלקים מסוימים במבנה לוח המחוונים יצרו סיכון לפציעה ברגלי הנוסעים מלפנים. ל-BOX גם אין אף אמצעי למניעת פגיעה בין שני היושבים מלפנים במקרה של התנגשות צד".
מן הצד שלנו צריך לומר שכבר די הרבה זמן לא נתקלנו בקביעות כל כך נחרצות כנגד הביצועים של רכב חדש במבחני הריסוק האלה, והשורה התחתונה, כפי שהיא מוצגת בהודעת הארגון, היא ש"דונגפנג בוקס לא עומד בסטנדרט של ביצועי הבטיחות של רכבים חשמליים קטנים אחרים שנבדקו על ידי Euro NCAP. רכבים חשמליים זולים אחרים, כגון לינק אנד קו 02, מיני קופר E, BYD דולפין סרף ורנו 4 ו-5 השיגו ארבעה או חמישה כוכבים, וזה מדגיש את פער הבטיחות של דונגפנג בוקס".
איך אומרים אכזבה בגרמנית?
קבוצת פולקסווגן הגישה למבחן חוזר מספר דגמים חשובים שלה עם מנועי בעירה מתוך מטרה לקבל ציון מרבי לפי הפרוטוקולים בעדכניים של 2025 (בשנה הבאה צפויה החמרה נוספת בקריטריונים של המבחנים). לגבי חלק מן הדגמים "אין חדשות הן חדשות טובות": אאודי Q3 (שנבחנה לראשונה), סקודה אוקטביה, פולקסווגן גולף ו- ID.4 (החשמלית) קיבלו כולם את הציון המרבי של 5 כוכבים, וצריך לומר שלא היינו מצפים לפחות מזה כשמדובר בקבוצה הזאת.
אבל זאת בדיוק הסיבה לאכזבה העמוקה לנוכח ציון מעליב שקיבל פולקסווגן T-Cross – שגם הוא הגיע למבחן חוזר ביוזמת יצרנית הרכב ויצא משם בשן ועין ועם ציון של שלושה כוכבים בלבד.
ה-T-Cross נבחן לראשונה ב-2019 וזכה אז לציון מקסימלי של חמישה כוכבים, עם ציון מרשים של 97% בהגנה על נוסעים בוגרים מלפנים. במבחן החוזר, שבוצע לפי הסטנדרטים העכשויים, צנח אותו ציון ל-74% בלבד.
במבחן הריסוק החזיתי בחפיפה חלקית מצאו בוחני Euro NCAP שהרכב מספק הגנה "חלשה" על החזה של הנהג וזאת, לדבריהם, "עדות לכך שמבנה הרכב או מערכות הריסון הפסיביות (כריות אוויר וחגורות בטיחות) לא הצליחו לספוג את האנרגיה באופן מספק סביב איבר קריטי זה".
צניחה משמעותית נוספת בביצועים נרשמה בסעיף מערכות הבטיחות האקטיביות, שבו קיבל טי קרוס ציון עלוב למדי של 57% בלבד, לעומת ציון מצוין בשנת 2019. זאת דוגמה טובה להעלאה המתמדת של רף הדרישות של הפרויקט הזה, וגם לכך שמערכות הסיוע של טי קרוס לא עומדות עוד בסטנדרטים המחמירים של זיהוי רוכבי אופניים, הולכי רגל או מניעת תאונות מורכבות.
יצרנית אחרת שהגישה כלי רכב למבחן חוזר לאחר תוצאות גרועות במבחן המקורי היא צ'רי הסינית: במבחנים שנערכו בחודש יולי השנה גילו אנשי הפרויקט פגם בכרית האוויר מסוג וילון בדגמי טיגו 7 ו-8, וכתוצאה מן הפגם הזה היא לא הצליחה להגן כראוי על ראשו של ילד במקרה של פגיעת צד.
התקלה זוהתה ובוצעה בדיקה חוזרת, אך הבעיה נותרה בעינה, ובעצה אחת עם מומחי Euro NCAP ביצעו אנשי צ'רי תכנון מחדש של מערכת כריות האוויר שלהם. הפעם, במבחן הריסוק החוזר, נמצא שהבעיה נפתרה ושני ה'טיגו' קיבלו את הציון המרבי של 5 כוכבים. לדעתנו זאת עוד דוגמה מצוינת לאופן שבו פרויקט הבטיחות החשוב ביותר בעולם משפיע באופן אקטיבי ומשפר את הבטיחות של כלי הרכב שכולנו נוהגים ונוסעים בהם.