לפני כשבועיים פרסמנו כאן מידע מזעזע לדעתנו לפיו סיטרואן מרשה לעצמה למכור בדרום אמריקה מכוניות עם ציון בטיחות 0 (אפס), כאילו שהדם של דרום אמריקנים פחות סמוק מזה של צרפתים.
היום הצטרפה גם רנו לרשימה הלא מכובדת הזאת כאשר Latin NCAP פרסמה את התוצאות של שני מבחני ריסוק נוספים, לרנו (דאצ'יה) סנדרו ולרנו קרדיאן.
Latin NCAP הוא אחד הפרויקטים שהסתעפו מפרויקט הבטיחות Euro-NCAP ועל אף שפרוטוקולי הבדיקה שלהם מעט שונים – שיטות העבודה והיעדים דומים: להכריח את יצרניות הרכב לייצר מכוניות שמספקות רמת הגנה טובה יותר בעת תאונה, ובמידת האפשר למנוע תאונות.
רנו מייצרת ומשווקת בדרום אמריקה את דאצ'יה סנדרו / לוגאן / סטפווי תחת המותג של רנו, והדגם הבסיסי שלהן נמכר שם עם 4 כריות אוויר כסטנדרט ו-ESC כאופציה.
אנשי Latin NCAP ריסקו מספר מכוניות כאלה ומצאו שבמבחן הריסוק החזיתי הן מקבלות ציון מחפיר של 32.83% בהגנה על נוסעים מבוגרים במושבים הקדמיים. גם ציון של 61.22% במבחן ההגנה על ילדים במושבי בטיחות רחוק מלהיות מזהיר, וכך גם 46.30% בהגנה על הולכי רגל ומשתמשי דרך פגיעים (שלא לדבר על ציון "עגול" של 0.00% למערכות הסיוע לנהג).
בריסוק החזיתי התגלה שמבנה המרכב "לא יציב" ושההגנה על החזה של הנהג והנוסע לצידו "גבולית". בריסוק הצד נחשפה רמת הגנה חלשה על החזה, ובריסוק כנגד עמוד נחשפה רמת הגנה גרועה על הראש והגנה חלשה על החזה. בפגיעת הצד נמצאה חדירה לתא הנוסעים שהגדילה את הסיכון לפציעות ליושבי הרכב.
דאצ'יה סנדרו שנמכרת בדרום אמריקה מציעה הגנה גבולית מפני צליפת שוט (בגלל משענות ראש עלובות), חלק ממערכות הריסון של ילדים (CRS) נכשלו במבחני ההתקנה, אי אפשר לנתק את כרית האוויר של הנוסע, ואפילו התזכורות לחגירת חגורות בטיחות לא עומדות בדרישות המינימום של NCAP הלטיני.
אפשר להמשיך עוד ועוד אבל התמונה ברורה: דאצ'יה סנדרו שנמכרת בדרום אמריקה היא פח אשפה מבחינת רמת ההגנה שהיא מספקת בעת תאונה ומבחינת הסיוע שלה במניעת תאונה (היא נמכרת בלי בקרת יציבות כסטנדרט למען השם!).
עובדה מקוממת לא פחות היא שרנו – בעלת הבית של דאצ'יה וזו שמספקת לה את רוב הטכנולוגיה – דווקא יודעת לייצר מכוניות בטוחות. באותה סדרת מבחנים בחנו אנשי Latin NCAP גם את רנו קרדיאן, שהיא גרסת הקרוסאובר של רנו שמבוססת בדיוק על אותם מכלולים, והיא קיבלה 4 כוכבים!
קרדיאן, שמיוצרת בברזיל, מוצעת עם 6 כריות אוויר ובקרת יציבות אלקטרונית (ESC) כסטנדרט, והיא קיבלה ציון של 83.41% בהגנה על הנוסעים מלפנים, 82.92% בהגנה על ילדים, 47.96% בהגנה על הולכי רגל ומשתמשי דרך פגיעים ו-83.78% למערכות הסיוע לנהג.
כפי שכתבנו לגבי סיטרואן – כולנו צריכים לומר תודה ענקית ליוזמי פרויקט Euro-NCAP שבזכותם כולנו נוהגים ונוסעים במכוניות בטוחות ולא במלכודות מוות, מפני שאם הדברים ביו תלויים בתעשיית הרכב – לא היינו מקבלים את רמת ההגנה הזאת.
אנחנו מאחלים מכה כואבת גם למנהלי דאצ'יה ורנו שממש סבבה מבחינתם למכור בשנת 2024 מכונית חדשה שמקבלת 0 כוכבים – גם אם זה קורה רחוק מהעין, בדרום אמריקה ולא בפריז או בבוקרשט.