דאצ'יה, מותג הלואו-קוסט של רנו, אולי חוסכת לכם כסף אבל לא מתאמצת כדי להגן על החיים שלכם: במבחן הריסוק של פרויקט הבטיחות Euro-NCAP, שפורסם אתמול, דאצ'יה קיבלה רק שלושה מתוך חמישה כוכבים.
אבל בשעה שאף אחד אולי לא מצפה לגדולות ונצורות מדאצ'יה, פדיחה באותו קנה מידה רשומה כעת גם על שמה של סוזוקי: סוויפט המחודשת קיבלה את אותו ציון חלש של שלושה כוכבים.
אנשי פרויקט הבטיחות החשוב ביותר בעולם מסכמים את סדרת המבחנים החדשה שלהם ואומרים: "התוצאות חושפות פערים גדלים והולכים בין שאיפות הבטיחות של מותגי רכב שונים. ההבדל בין תוצאות המבחנים נובע בחלקו מן הסגמנטים השונים שבהם מכוניות אלה מתחרות, אבל אנחנו מאמינים שמדובר בעיקר בסדר העדיפויות של המותגים: חלק מן היצרניות – למשל מרצדס, סקודה, פולקסווגן, ב.מ.וו ורנו, משוכנעות שהלקוחות שלהן מחויבים לבטיחות ומעריכים בהתאם את המוצרים. דאצ'יה וסוזוקי שמות דגש על מחיר סביר – אבל צרכנים צריכים לדעת שבשוק מוצעים כלי רכב מתחרים בדאסטר ובסוויפט שמציעים רמות בטיחות גבוהות משמעותית. על זה אי אפשר לשים מחיר".
חיסכון מסוכן
הפדיחה של דאצ'יה מצערת מפני שיצרנית המחיר-הנמוך הזאת מבססת את כל דגמיה החדשים, ובהם דאסטר, על פלטפורמות מתקדמות של רנו-ניסאן, ומערכות בטיחות אקטיביות מוצעות כיום אפילו במכוניות סיניות זולות. לקראת השקת הדור החדש של דאסטר ייחלנו שהיצרנית עשתה מאמץ לשדרג את מערכות הבטיחות כדי למחוק את החרפה של שלושה כוכבים שקיבל הדגם היוצא במבחני הריסוק של פרויקט Euro-NCAP. למרבה הצער, ממש כפי שאנשי הפרויקט אומרים – דאצ'יה קיבלה החלטה מודעת ומופקרת להנפיק לשוק מכוניות שלא משיגות את רף הבטיחות המקובל והנפוץ.
הפגיעה בשמה הטוב של סוזוקי בישראל עלולה להיות קשה יותר בגלל הפער בין התדמית החזקה של המותג הזה אצלנו לעומת האופן שבו היא נתפשת ביפן ובמדינות דרום מזרח אסיה – כיצרנית של מכוניות קטנות, פשוטות וזולות.
התקנות הנוכחיות של פרויקט הבטיחות Euro-NCAP מחייבות את כל המכוניות להיות מצוידות בבלימת חירום אוטונומית, מערכות שמירת נתיב, מגבילי מהירות חכמים וזיהוי עייפות נהג. דאסטר וסוויפט אמנם מציעות את כל אלה מפני שהן נדרשות בתקינה האירופאית – אבל לדברי אנשי פרויקט הבטיחות הן "עושות מעט מעבר לכך". עוד כותבים אנשי הפרויקט ש"השאיפות (של יצרניות הרכב) לספק הגנה על הנוסעים במכוניות האלה מוגבלות, עם רמות דומות וצנועות של הגנה על הנוסעים המבוגרים".
בתחום ההגנה על ילדים שרתומים למושב בטיחות מקורי מציע הדאסטר ביצועים טובים מאלה של סוויפט, שמספקת רמת הגנה שנעה על הגבול שבין "גבולי" ל"גרוע".
פולקסווגן וסקודה לא מפשלות
כצפוי, מרצדס E-Class, פולקסווגן פאסאט וסקודה קודיאק וסופרב לא מפשלות ומשיגות את הציון הצפוי של חמישה כוכבים. "כל הארבע מספקות רמות מופת של הגנה על הנוסעים", אומרים אנשי פרויקט הבטיחות, "פאסאט וסופרב מציעות הגנה טובה לכל אזורי הגוף הקריטיים של נוסעים מבוגרים ושל ילדים בכל ארבעת מבחני הריסוק…
עם זאת, מרצדס E-קלאס "מפליגה קרוב לרוח" מבחינת הגנה על הולכי רגל: עם שבריר נקודה בלבד להגנה על האגן של הולכי רגל היא קרובה באופן לא נוח לאבד כוכב לפי שיטת הניקוד החדשה של הפרויקט".
לקריאה נוספת:
דאציה חתכה את מחיר הדאסטר החדש אבל יותר מ-500 ישראלים קנו ביוקר את דאסטר הישן
מיצובישי שדרגה את מערכות הבטיחות של אאוטלנדר אבל לא לוקחת אחריות על תקלות במערכות קיימות