בין אם תודו בכך או תנסו להסתתר מאחורי אמירות במחוזות התקינות פוליטית לפיהן כל בני האנוש שווים, אין ספק שלייחוס יש משמעות גדולה בכל תחומי החיים. גם כשזה מגיע לרכבים ישנים ייחוס של הבעלים הקודמים יכול להיות ההבדל בין פיסת מתכת שמקומה במגרש הגרוטאות לכוכבת נחשקת ומבוקשת במכירות פומביות.
השבוע קיבלנו שתי הוכחות טובות לכך, כששני דגמים שונים מאוד אך נטולי ערך אספני של ממש זכו לכותרות ראשיות באתרי האספנות מסביב לעולם.
המכונית הראשונה היא AMC פייסר מודל 1976 שנמכרה בסוף השבוע במכירה הפומבית של בארט-ג'קסון בלאס וגאס.
הפייסר הייתה אחד מהניסיונות הראשונים של תעשיית הרכב האמריקאית לייצר מכוניות קומפקטיות בגודלן וחסכוניות בדלק, על מנת להתמודד עם המתחרות מארץ השמש העולה שהחלו לצבור פופולריות בארץ הדוד סם ועם משבר הדלק שפקד את העולם בעקבות החרם הערבי כתוצאה ממלחמת יום הכיפורים.
הכוונות של החבר'ה מדטרויט אולי היו טובות, אבל התוצאה הייתה עגומה מאוד וסימנה את תחילת הסוף של עיר המכוניות האמריקאית.
על אף שמבחינת מימדים הפייסר הייתה קומפקטית למדי, המנוע הצנוע ביותר בהיצע כלל שישה צילינדרים ונפח של 3.8 ליטרים מה שמנע ממנה כל אפשרות לעמוד ביעד ולהיות חסכונית באמת.
מעבר לכך אי אפשר היה להתעלם מהעיצוב הלא שגרתי שכלל פרופורציות משונות מאוד ושטחי חלונות עצומים ולא פרופורציונליים שהעניקו לפייסר שלל כינויי גנאי ומקום של כבוד במרבית דירוגי "המכוניות המכוערות בעולם" עד עצם היום הזה.
עוד ב-TheCar:
אלביס פרסלי אולי עזב את הבניין, אבל ה-ב.מ.וו שלו חוזרת בענק
יצאנו לחפש את העתיד והתאהבנו בדלוריאן מהאייטיז
הפרארי שהייתה שייכת לרוג'ר ווטרס נגנבה
הפייסרים ששרדו את הסבנטיז והאייטיז ככל הנראה היו נעלמות לחלוטין מהכבישים אלמלא הופעה בלתי נשכחת של המכונית המשונה בסרט הפולחן "עולמו של וויין" משנת 1992.
המפיקים של הסרט בחרו בפייסר כמכונית שמבטאת היטב את אופיים של כוכבי הסרט וויין וגארת' – שני חנונים לוזרים, בטלני פרברים שבגלל הדרישה ל"הפקות מקור" קיבלו תוכנית טלוויזיה שבועית ששודרה ממרתף ביתו של וויין בערוץ המקומי.
הפייסר, בצבע תכלת ועם מדבקות של להבות בצדדים, זכתה להרבה זמן מסך בסרט והפכה בעקבותיו ב"הפוך על הפוך" לרכב נחשק בקרב צעירי דור ה-X.
הרכב הספציפי שהופיע בסרט עבר מאז הצילומים גלגולים שונים ובסוף השבוע, 24 שנים אחרי צילומי הסרט ולאחר ששופץ לאחרונה, החליף ידיים בעבור קרוב ל-40 אלף דולרים – לא בלתי נתפס אבל בהחלט סכום בו ניתן לקנות בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות לא מעט רכבים הרבה יותר מעניינים.
למרות שבכסף הזה אפשר עם קצת מזל לקנות אפילו פרארי משומשת היטב, יש כנראה מי שמעדיפים רכב שמגיע עם מתקן לסוכריות ליקריץ בגג, רדיו טייפ עוצמתי וקסטה של "רפסודיה בוהמית" על פני פיסת אקזוטיקה מתבגרת.
אם אתם מתאבלים על כך שלא הספקתם לשים את ידכם על הפייסר המקורית מ"עולמו של וויין" הרשו לנו לנחם אתכם במכירה פומבית לא שגרתית נוספת שטרם נסגרה סופית בצדו השני של האוקינוס.
בבריטניה מוצעת בימים אלה למכירה מכונית ישנה עם ייחוס שונה בתכלית – ספינת הדגל של מרצדס מהאייטיז, S קלאס מודל 87, אך לא מדובר בסתם פיסת יוקרה מזדקנת אלא במרצדס 560 משוריינת ששימשה לא אחר מאשר את חוסיין מלך ירדן בעת חופשותיו באחוזה פרטית שבבעלות משפחתו בבריטניה.
המכונית כוללת מיגון ירי ברמת B4 שנחשב באותם ימים לגבוה במיוחד עם זכוכיות רב שכבתיות עמידות לירי ולוחות פלדה משוריינת בדלתות, ברצפה ובגג.
המיגון הוסיף, כצפוי, משקל רב למכונית, אך למרות משקל עצמי של כ-4 טון, בזכות מנוע וי 8 עוצמתי המפיק מעל 300 כ"ס עדיין מדובר עדיין ברכב זריז למדי, בוודאי בסטנדרטים של לפני שלושה עשורים.
בנוסף, המרצדס המשוריינת של המלך המנוח כוללת טלפון סלולרי קבוע לרכב מתוצרת מוטורולה, ריפודי עור כהים, מערכת כריזה, חימום במושבים, רדיו דיסק "בקר" מקורי וסט שטיחוני גומי פשוטים עם סמל מרצדס שנראה כאילו הגיע ביבוא אישי הישר ממונית שירות מזרח תיכונית.
הרכב, שעבר ב-30 השנים האחרונות פחות מ-42 אלף קילומטרים, נשתמר במצב מקורי מצוין וכולל תיעוד טיפולים מלא מאז יומו הראשון.
המרצדס המלכותית תפגוש את הפטיש במכירה פומבית שתערך בבירמינגהם בתחילת נובמבר וההערכות מדברות על מחיר דומה לזה של הפייסר של גארת'.