קצת יותר מחודש לאחר שמאזדה חשפה בתערוכת טוקיו את ה-RX-VISION, דגם קונספט מרהיב למכונית ספורט עם מנוע רוטורי שהצליח לשלהב את דמיונם של חובבי המותג ואת הפריקים של מנועי הוונקל בפרט, מנכ"ל מאזדה, מאסאמיצ'י קוגאי ׁ(Masamichi Kogai), מחזיר את החולמים למציאות ובראיון שערך הנס גרימל ל"אוטומוטיב ניוז" המנכ"ל מבהיר שבשלב זה לפחות אין בכוונת מאזדה לייצר דגם ספורטיבי מלבד המיאטה ושהסיכוי כי החברה תחזור לייצר מנועי ונקל קטן יחסית.
"מאזדה גאה במכוניות שהיא ייצרה עם מנוע רוטורי עד הפסקת היצור של ה-RX8 ב-2012, אבל לא נחזור עכשיו לטכנולוגיה הייחודית הזו לפני שנוודא שהיא לא תהיה קצרת מועד ונהיה בטוחים שהיא תוכל לעמוד בתקנות זיהום האוויר המחמירות הצפויות להיכנס לתוקף בעוד מספר שנים", פירט קוגאי והמשיך: "צוות המהנדסים שלנו במרכז המחקר והפיתוח לא הרים ידיים ואנחנו מגבים את האנשים המסורים הללו, אבל כמו שזה נראה עכשיו בדרך חזרה לייצור סדרתי יש עוד מהמורות שנצטרך להתגבר עליהן".
עוד ב-TheCar:
טויוטה ומאזדה ישתפו פעולה בתכנון מתחרה למודל 3 של טסלה
מאזדה 3 2.0 ליטר, טויוטה קורולה המחודשת וסקודה אוקטביה במבחן השוואתי
מאזדה חוגגת מיליון סיבות ללכת טופלס
בניגוד למנוע בעירה פנימית רגיל המשתמש בבוכנות, שסתומים ומספר צילינדרים, מנוע ונקל רוטורי, כפי שניתן להבין משמו, עובד בצורה סיבובית בעזרת רוטור משולש.
מבנה זה, שכולל מספר חלקים נעים קטן במיוחד, מאפשר להשיג הספקים גבוהים מנפחים קטנים.
תצורה זו, שהומצאה בשנות ה-50' של המאה העשרים על ידי המהנדס הגרמני פליקס ונקל, הייתה אמורה לעשות מהפכה בעולם הרכב, אך מכוניות NSU ואחר כך אודי שעשו שימוש בטכנולוגיה זו סבלו באופן מפתיע, למרות מספר החלקים הנע הקטן, מבעיות אמינות קשות.
בעוד שהגרמנים החליטו לנטוש את הטכנולוגיה במהירות, מאזדה היפנית מצאה בה עניין רב, פתרה את מחלות הילדות ואת בעיות האמינות מהן סבלו מנועים אלה ובמהלך השנים עשתה שימוש במנועים בתצורה זו בדגמים הספורטיביים הכוחניים שלה, RX7 ו-RX8.
עם זאת, על אף שמנועי הוונקל מצליחים להפיק הספקים מרשמים מנפח וקטן מאוד (כ-200 כ"ס ממנוע 1.3) והם גם מציעים משקל קל, הם סובלים מצריכת דלק ופליטת מזהמים גבוהה יחסית והם גם צורכים לא מעט שמן.
אז למעשה המנוע הרוטורי סיים את חייו?
"לא לגמרי בטוח, אנו עדיין שוקלים שילוב של מנוע רוטורי בנפח קטנטן של 0.3 ליטר ובמשקל נוצה כמאריך טווח למכונית חשמלית שנציג בעתיד".
ה-RX VISION זכה לתגובות יותר מנלהבות, אתה לא חושב שיש בליין בדגמים של מאזדה מקום לעוד רכב ספורטיבי?
"מאזדה, כיצרנית רכב עצמאית קטנה יחסית, לא יכולה להרשות לעצמה להתפזר על יותר מדי דגמים, במיוחד כאלה שאין להם פוטנציאל מסחרי גדול. בלי קשר, אני סבור באמת ובתמים כי ה-MX5 מיאטה עם מנוע קובנציונלי בטכנולוגית סקיי אקטיב מציעה חווית נהיגה מרנינה בהרבה ממכונית GT עם מנוע רוטורי".
אז אין לכם שום תוכניות למכונית ספורט גדולה מהמיאטה, אולי כזו עם מנוע רוטורי כמאריך טווח?
"בשלב זה לפחות – לא".
גם בהקשר השת"פ הטרי עם יצרנית הרכב הגדולה בעולם, טויוטה, קוגאי לא פירט יותר מדי אך ציין כי הנושאים המרכזיים בהן היצרניות חולקות מידע קשורים לכלי רכב חשמליים ולממשקי קישוריות מתקדמים ותקשורת עתידית בין רכבים.