• Ad
  • אילון מאסק פורש אבל הנזק שנגרם לטסלה בלתי הפיך
    מאסק אולי חשב שהון-שלטון יהיה אחד ההישגים בקריירה שלו אבל הלקוחות של טסלה חושבים אחרת. המכירות מתרסקות, לקוחות זועמים, והמתחרות חוגגות
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אילון מאסק הודיע אמש (ד') על פרישתו מתפקיד ראש "מחלקת היעילות הממשלתית" (DOGE) בממשל האמריקני, תפקיד שנגזר לפי מידותיו ואותו מילא מאז ינואר 2024.

     

     

    הרעיון המוצהר מאחורי המשרד הזה היה להוביל קיצוצים אדירים בהיקף של כשני טריליון דולר בתקציב הממשלה הפדרלית, אך בפועל הוא הצליח לקצץ רק 175 מיליארד דולר, וגם זאת בדרכים שנויות מאוד במחלוקת.

    מאסק הביע אכזבה "מן הביורוקרטיה הפדרלית ומהתנגדות פנימית" למהלכים שלו, אבל מתנגדיו מצביעים על נזקים לא מבוטלים למערכות ציבוריות שונות. בשורה תחתונה – גם מאסק מודה שהמעורבות הפוליטית שלו הייתה טעות.

    במבחן התוצאה, אחד הנזקים המשמעותיים ביותר של הסיבוב של מאסק נגרם ליצרנית הרכב טסלה – זו שחייבת את הצלחתה המקורית לקהל לקוחות שעמדותיו הפוליטיות לא יכולות להיות רחוקות יותר מאלה של ממשל טראמפ ומן ההתבטאויות והפעולות של מאסק לתמיכה במפלגות ימין ופוליטיקאים פאשיסטים.

    נזקים אלה של מאסק החלו חודשים ארוכים לפני ההימור שלו על מסע הבחירות של טראמפ, שאותו הוא מימן אישית בכ-260 מיליון דולר אבל החריפו באופן משמעותי לאחר הבחירות ובתוך כדי פעולותיו לפיטורים של עשרות אלפי עובדים פדרליים. מבחינת טסלה זה התבטא בעיקר בצניחה חדה במכירות, נטישת לקוחות קיימים, ועיקר העיקרים: מסעות שנאה כלפי נכסי החברה, סמליה ומכוניות טסלה בבעלות פרטית במדינות שונות.

     

    אילון מאסק פורש אבל הנזק שנגרם לטסלה בלתי הפיך

     

    שנת 2024 הייתה השנה הראשונה שבה טסלה רשמה ירידה במכירות בסיכום שנתי, אמנם בשיעור צנוע של כ-1% ביחס לשנת 2023, אבל מתחילת השנה הנוכחית מתעצמת המגמה הזאת גם לאחר השקת מתיחת הפנים של מודל Y הפופולרי.

    כך, למשל, ב"מגרש הביתי" של טסלה, מדינת קליפורניה, נרשמה בסיכום השנה שעברה ירידה של 11.6% במכירות, בגרמניה נרשמה השנה צניחה של 59.5% במכירות בינואר ו-76.3% (!) בפברואר. בסין צנחו בפברואר המכירות כמעט ב-50% ואילו באוסטרליה צנחו המכירות בינואר-פברואר השנה ב-65.5%.

    חשוב להדגיש שלצניחה במכירות גרמו גם גורמים נוספים, ולא רק פעילותו האישית של מאסק, למשל תחרות קשה יותר מצד BYD, פולקסווגן ויצרניות נוספות, ובעיקר העובדה שהדגמים של טסלה הפכו למיושנים ביחס לדגמים חדשים של מתחרות שלה.

    אבל אין ספק שהשינוי הנקודתי המשמעותי ביותר שגרם גם לתסיסה הציבורית הקשה ביותר הוא ההתבטאויות והפעולות של מאסק והמעורבות הפוליטית שלו.

     

    אילון מאסק פורש אבל הנזק שנגרם לטסלה בלתי הפיך

     

    ההתנהלות של מאסק גרמה לפרישת מספר מנהלים בכירים בטסלה. ערב הבחירות לנשיאות ארה"ב פרשה מן החברה סרילה ונקטראטנם, שכיהנה כסגנית נשיא לענייני כספים ותפעול עסקי, והייתה אחת משתי הנשים היחידות בדרג סמנכ"לים בחברה. היא הצטרפה לטסלה בשנת 2013 ומילאה תפקידים בכירים במחלקת הכספים במשך יותר מעשור. באפריל השנה פרש דרו בגלינו – סגן נשיא בכיר להנדסת מערכות הנעה ואנרגיה ואחד המהנדסים הבכירים והוותיקים בטסלה פרש מן החברה ומכר מניות טסלה בשווי של כ-181.5 מיליון דולר.

    ג'ארד אוטמן, מנהל ומהנדס שעבד עם ספקי הסוללות של טסלה, פוטר לאחר שביקר פומבית פוסט של מאסק ברשת החברתית X שבו נעשה שימוש בשמות של מנהיגים נאצים בהקשר הומוריסטי. אוטמן הביע את מורת רוחו מהפוסט, וטען כי פוטר בעקבות ביקורתו. גם עובדים נוספים בטסלה הביעו חוסר שביעות רצון מהתנהלותו הפוליטית של מאסק וחלקם התלוננו על כך שהוא לובש את מדי החברה באירועים פוליטיים, דבר שנתפס בעיניהם כבלתי הולם. ישנם גם דיווחים בארה"ב אודות עובדים שהתפטרו או פוטרו בעקבות ביקורת על מאסק והתנהלותו.

    פרישות אלה מתארות מתיחות גוברת בתוך החברה פנימה ועשויות להצביע על נזק תוך ארגוני למורל וליציבות הפנימית של צוותי העובדים, וזאת בנוסף להשפעות השליליות על תדמית החברה כלפי חוץ.

     

    אילון מאסק פורש אבל הנזק שנגרם לטסלה בלתי הפיך

     

    טסלה נקטה במספר צעדים בניסיון לבלום את ההידרדרות, בהם מינוי מנהלים חדשים כדי לייצב את ההנהלה ולהחזיר את אמון המשקיעים, ויציאה – נדירה עבורה – במסעות פרסום שיווקיים שהתמקדו בשיפור של את תדמית החברה ולהדגשת המחויבות שלה לאיכות המוצר ולחדשנות.

    נכון לרגע זה צעדים אלה עדיין לא הניבו תוצאות נראות לעין, וטסלה מוסיפה להתמודד עם ירידה במכירות ובביצועים הכספיים.

    הודעת הפרישה של אילון מאסק מן הממשל האמריקני מסמנת סיום של פרק שנוי במחלוקת בקריירה שלו, אבל הנזק התדמיתי והמעשי שנגרם לטסלה בעקבות מעורבותו הפוליטית כבר נעשה. עתיד החברה תלוי כעת ביכולת שלה להתמקד מחדש בחדשנות, לשקם את אמון הלקוחות ולהתמודד עם תחרות גוברת בשוק הרכב החשמלי.

     

    אילון מאסק פורש אבל הנזק שנגרם לטסלה בלתי הפיך

     

    לקריאה נוספת:

    אפקט אילון מאסק: צניחה היסטרית במחירי המשומשות של טסלה

    האם טסלה עקצה את אזרחי קנדה?

    איך לא חשבו על זה קודם? טסלה פיתחה מערכת ניהול תור

     

     

    תמונה של גיל מלמד

    גיל מלמד

    עיתונאי רכב מאז שנת 1986, מתמחה בכלי רכב, בטיחות בדרכים, ביורוקרטיה ופוליטיקה של התחבורה. כתיבה עיתונאית (בין השאר) במגזינים 'טורבו' ו'מוטו' ובעיתונים היומיים 'ידיעות אחרונות', 'טלגרף', 'מעריב', 'סופהשבוע', 'ג'רוזלם פוסט' ו'ישראל פוסט'. ממקימי המגזין 'מוטו', עורך ראשי של 'טורבו', ועורך תחום הרכב ב'מעריב'.
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.