• Ad
  • שלום לג'ולייטה: העתיד העגום של אלפא-רומיאו

    התוכנית להחייאת המותג האיטלקי הספורטיבי הנחשק ביותר מתכווצת, ושלושה מבין שבעת הדגמים המתוכננים של אלפא לא יפותחו. ייצור ה'ג'ולייטה' יופסק כבר בעוד חודשים אחדים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    עתידה של אלפא-רומיאו, אחד המותגים האיטלקים הוותיקים והנחשקים ביותר, לוט בערפל, וזה – ככל הנראה – לא בגלל האיחוד בין פיאט-קרייזלר לבין פיג'ו-סיטרואן-אופל אלא למרות האיחוד הזה.

     

    במפגש שערכה פיאט-קרייזלר עם אנליסטים ב-31 באוקטובר, לפני פחות משבועיים, נחשפו התוכניות האופרטיביות של החברה לגבי אלפא-רומיאו, ואלה צפויות לדכא את כל מי שאוהב את אלפא וזוכר את הררי ההבטחות שנערמו לגביה בתקופתו של סרג'יו מרקיונה זכרו לברכה.
    התוכנית המקורית להחייאת המותג, אשר החלה עם הפיתוח המסורבל של ג'וליה ופיתוח פלטפורמת ההנעה האחורית 'ג'ורג'יו', כללה, בין השאר, החלפה של ג'ולייטה המזדקנת במכונית חדשה (זאת תוכננה במקור ל-2019 ונדחתה ל-2020), חיזוק הקשרים בין אלפא-רומיאו לבין מזראטי ופיתוח פלטפורמות משותפות, והוספת שני קרוסאוברים ספורטיביים בגודל בינוני וגדול. התוכנית המקורית של מרקיונה עודכנה ופורסמה מחדש ביוני 2018 וכללה שבעה דגמים ויעד מכירות שנתי של 400,000 מכוניות בשנת 2021.

     

     

    אלא שבשנתיים האחרונות, ככל שפיאט-קרייזלר – בהתחלה עם מרקיונה ולאחר מכן תחת מייק מאנלי – לא הצליחה לחבור אל יצרנית רכב אחרת ולהשיג את המימון שנדרש לצורך פיתוח הנעה אלטרנטיבית ופלטפורמות לרכב חשמלי, היא נאלצה לקצץ בכל תוכנית פיתוח שלא קשורה להישרדות המיידית שלה והתמקדה במותגים הרווחיים – בעיקר 'ג'יפ' ו'ראם'.

    המותגים האירופאים הוותיקים – לנצ'יה, פיאט ואלפא-רומיאו – הוזנחו – ותוכניות שתוכננו לגביהם הצטמקו. כתוצאה מכך נחתכו בתשעת החודשים הראשונים של 2019 המכירות העולמיות של אלפא-רומיאו ב -31% – כך לפי נתוני 'ג'ייטו דיינמיקס', והן מסתכמות בסכום מעליב של 67,427 מכוניות בלבד.

     

     

    פיאט-קרייזלר הפסיקה בשנה שעברה את ייצורה של 'מיטו' הישנה והמיוחדת מבלי להחליף אותה בסופר-מיני חדשה, ולא התקדמה בפיתוח של יורשת לג'ולייטה (ולכל הפחות לא הציגה פיתוח כזה). כעת – כך דווח לאנליסטים – החברה "הורידה את הגרזן" על 4C היפהפיה, כמו גם על הפנטזיה להחיות את 8C שנבנתה לפני כעשור על בסיס מזראטי 'קוואטרופורטה'. היא לא תחליף – כאמור – את ג'ולייטה, וגם לא תתאמץ עם אלפא-רומיאו בשוק הסיני ולכן ביטלה את התוכנית להשיק שם גרסאות עם בסיס גלגלים ארוך ל'ג'וליה' ול'סטלביו'.

    הדגם היחיד שחמק, כמעט בוודאות, מתוכנית הקיצוצים הנוכחית הוא הקרוס-אובר שייבנה בשנת 2021 על-בסיס דגם התצוגה 'טונלה', אשר הוצג השנה בתערוכת ז'נבה, ואילו 'ג'וליה', ו'סטלביו' שמבוסס עליה, יעברו מתיחת פנים של אמצע החיים. בעתיד הנראה לעין, לכן, יצטמצם כל היצע הדגמים של אלפא-רומיאו לארבע מכוניות בלבד: ג'וליה, סטלביו, קרוס-אובר בינוני חדש שיושק בשנת 2021 וקרוס-אובר קטן נוסף שיושק ב-2022.

     

     

    העיתון הנחשב של תעשיית הרכב 'אוטומוטיב ניוז' מדווח שמנכ"ל פיאט-קרייזלר, מייק מאנלי, אשר הציג את התוכניות של החברה לאנליסטים, אמר לגבי אלפא-רומיאו שהוא מאמין במותג אבל שהחברה חייבת לוודא שכל ההשקעות שלה ממוקדות באופן שיניב לה תשואה הולמת. מאנלי הוסיף שהחברה "תשמור על מיצוב הפרימיום של אלפא-רומיאו", ותמקד את מאמצי השיווק של המותג "בשווקים שבהם הוא מצליח" – כלומר במערב אירופה, ארה"ב, יפן וסין.
    פליפה מונוז, אנליסט של ג'ייטו דיינמיקס, אמר ל'אוטומוטיב ניוז' שהתוכנית שהוצגה לאנליסטים הגיונית מאד. לדבריו, "אלפא-רומיאו נאבקת בשוק עם מגוון המוצרים הנוכחי שלה, ומצב השוק העולמי מתדרדר. לכן, לדבריו, "עדיף להיות מציאותי".

    אלפא-רומיאו בלי חשמל

    כל מי שממהר לקשור בין המיזוג של פיאט-קרייזלר עם פיג'ו-סיטרואן-אופל לבין תוכנית הקיצוצים העצובה של אלפא-רומיאו חייב לשים לב שאנשי פיאט-קרייזלר מפרסמים אותה הרבה לפני שהנהלת החברה המשותפת החלה בכלל לדון במשמעויות המעשיות של המיזוג הזה ובתוכניות אופרטיביות לגביו. למעשה, הרבה יותר הגיוני להניח שהסיכוי היחיד של אלפא-רומיאו לשרוד בעתיד נובע דווקא ממיזוג בסדר גודל כזה ולא להיפך.

    ראשית לכל, קרלוס טווראס, מי שהציל את פיג'ו-סיטרואן ויעמוד בראש החברה המאוחדת, הבטיח – ככל שהבטחה כל כך מוקדמת שלו יכולה להיות מחייבת – שבכוונתו לשמור על כל המותגים של החברה מפני שלכולם יש ערך היסטורי רב. שנית, פיאט קרייזלר בכלל, ואלפא-רומיאו בפרט, לא ערוכה בשום אופן לעידן המעבר ממנועי בעירה פנימית להנעה אלטרנטיבית, ואין לה אף פלטפורמה מתאימה לשימוש כרכב חשמלי טהור. במצב כזה אלפא-רומיאו, בפני עצמה, לא יכולה לעמוד בדרישות זיהום האוויר המחמירות באיחוד האירופאי, שבו נמצא השוק הגדול ביותר שלה.

     

     

    במצגת שהוצגה בפני האנליסטים נכתב אמנם ששני הקרוסאוברים החדשים שיושקו בשנים 2021 ו-2022 מותאמים לשימוש בהנעה היברידית וחשמלית, אבל לשני הדגמים הנוספים – 'ג'וליה' ו'סטלביו', אין כרגע גרסאות כאלה. מייק מאנלי אמר, בעת המפגש עם האנליסטים, שהפלטפורמה של שני הדגמים האלה "תעבור שינוי משמעותי" במהלך מתיחת הפנים כדי להכיל הנעה חשמלית או היברידית – אבל דווקא כאן ייתכן שינוי כיוון משמעותי בזכות האפשרויות הטכנולוגיות שיפתח איחוד עם פיג'ו-סיטרואן-אופל.

    מעבר לנכסים ההיסטוריים האדירים של אלפא-רומיאו, לתשוקה של 'אלפיסטים' כלפי המותג ולמורשת הוותיקה והעכשווית של החברה בספורט מוטורי, התרומה המוחשית היחידה של אלפא לתוך הסיר הגדול שבתוכו יתבשלו כעת כל הנכסים של 15 מותגי האיחוד היא פלטפורמת 'ג'ורג'יו' החדשה יחסית, מפני שהיא בין הבודדות בקבוצה שתוכננה להנעה אחורית. זה, והאפשרות לחבר בין המכלולים של אלפא-רומיאו ומזראטי, הם כרגע הסיכוי הטוב ביותר להישרדותו של המותג האיטלקי המפואר הזה, ואסור לשכוח שכל ניסיונות העבר של אנשי פיג'ו-סיטרואן לברוא מותגי יוקרה צרפתים לא צלחו.

    בפרספקטיבה כזאת – אם מנתחים את העתיד האפשרי של אלפא-רומיאו בדרך אופטימית – לכל קבוצת פיאט-פיג'ו יש רק מותג עממי-יוקרתי-ספורטיבי אחד, ואפשר לקוות שהם לא יוותרו עליו.

    בשנים האחרונות נשמעה לא מעט ביקורת כלפי סרגיו מרקיונה בטענה שהוא זה שחירב את פיאט, אלפא-רומיאו ואת לנצ'יה, אבל צריך להיות מספיק הוגנים כלפיו כדי לזכור שהוא זה שעמד מאחורי ההימור המטורף של רכישת קרייזלר – ובזכות זה ניצלה גם קבוצת פיאט. ב"משחק השחמט" הזה נאלץ מרקיונה להקריב את המותגים האירופאים כדי לחולל רווחים בשוק האמריקני שנמצא במגמת התאוששות מאז 2009, אבל קשה לחשוב על איזה שהוא תסריט שבו קבוצת פיאט יכולה הייתה לשרוד בלי המיזוג הזה.

     

     

    בראיה היסטורית, אלפא-רומיאו ממילא כמעט ולא התקיימה כמותג עצמאי ומחדש מאז שנת 1986 שבה מכרה ממשלת איטליה את החברה לקבוצת פיאט. כמעט כל הדגמים הסדרתיים של אלפא מאז ועד היום (למעט גרסאות מיוחדות) התבססו על פלטפורמות ועל מנועים של פיאט, או על כאלה שפותחו במסגרת שיתופי פעולה עם ג'נרל מוטורס (ולהבדיל, עם מזראטי). מבחינה זאת אין טעם להתאבל על אלפא-רומיאו אלא דווקא לחשוב על ההזדמנות הגדולה שנופלת כעת בחלקה. אפשר להניח שבשלב ראשון של איחוד פיאט-פיג'ו ייזנחו במהרה רוב הפלטפורמות הזקנות של קבוצת פיאט ודגמים עתידיים של פיאט ואלפא-רומיאו יתבססו על הפלטפורמות המודולריות המודרניות של פיג'ו-סיטרואן ועל מערכות ההנעה החשמליות שהיא פיתחה.

    אפשר גם להניח שקרלוס טווראס ירצה דווקא להשתמש באלפא-רומיאו ובמזראטי כדי לפצח את פלח השוק של מכוניות יוקרה ולמצב את המותגים האילטקיים מול המותגים הגרמנים והאמריקנים. מותר אפילו לפנטז על אפשרות שהוא יחליט – במוקדם או במאוחר – להחיות את לנצ'יה כמותג פרימיום, ולשקם את אלפא כמותג ספורט-פרימיום.

    כך או אחרת, לאחר האישור הצפוי של המיזוג, ואחרי שהצוותים המשותפים של שתי החברות יגבשו את התוכניות לעתיד – הכי סביר שנראה השקעה מהירה ואגרסיבית בפיתוח פלטפורמה חשמלית טהורה כמו MEB של קבוצת פולקסווגן. לאחר מכן נקבל דור חדש של מוצרים שיישאו את סמל ה"דרקון אוכל תינוק" של אלפא – ולאף אחד מהם לא יהיה מנוע בוקסר, או מנוע עם שני מצתים, או גלי זיזים כפולים שמתרוצצים בסל"ד מטורף – מפני שכולם יהיו חשמליים…

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.