• Ad
  • רכב אוטונומי על סטרואידים: קבלו את 'ליגת המרוצים האוטונומיים של אבו דאבי'
    הזדמנות אדירה לאוטו-טק הישראלי: אבו דאבי הכריזה על פורמולה חדשה למכוניות מירוץ אוטונומיות שצפויה למשוך את החברות המתקדמות ביותר בעולם בתחומי חיישנים, אלגוריתמיקה, בינה מלאכותית והגנת סייבר, כמו גם מוסדות מחקר מובילים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ASPIRE – זרוע החדשנות היישומית של מועצת המחקר הטכנולוגי המתקדם (ATRC) של אבו דאבי, הכריזה היום (חמישי, 16 במרץ) על ליגת פורמולה חדשה למירוצי מכוניות אוטונומיות. בשונה מהתארגנויות אחרות בעולמות הרכב האוטונומי, בליגה הזאת יתמודדו קבוצות שיטמיעו טכנולוגיות על גבי פלטפורמה אחידה של מכונית פורמולה נפוצה מתוצרת 'דלארה' – אחת היצרניות המובילות בעולם של מכוניות מושב בודד לסדרות פורמולה שונות.

     

    רכב אוטונומי על סטרואידים: קבלו את 'ליגת המרוצים האוטונומיים של אבו דאבי'

     

    אליפות הפורמולה האוטונומית של אבו דאבי שואבת השראה מאליפות צעירה דומה שהוקמה בארצות הברית כאחד הנספחים של אליפות ה'אינדי', וקיימה מירוץ אוטונומי ראשון בשנת 2021. בליגה זאת פעילים יותר מ-20 מוסדות מחקר, רובם אמריקנים (ובהם גם אוניברסיטת אריאל הישראלית) ומתחרות בה תשע קבוצות פעילות.

    מטרת האליפות החדשה באבו דאבי היא להעלות את תחום הרכב האוטונומי לרמות הגבוהות ביותר, והמהירות ביותר, של נהיגת מסלול ספורטיבית – כלומר לאתגר את הטכנולוגיות הקיימות ולפתח טכנולוגיות שיתאימו למצבים הקיצוניים ביותר בתחבורה יבשתית ככל שמדובר במהירויות ובזמני התגובה שנדרשים.

    אוטונומיה דורשת אינטגרציה של בינה מלאכותית ולמידת מכונה, הבנת המרחב באמצעות ראייה ממוחשבת ושלל חיישנים נוספים, ואלגוריתמיקה סופר מתוחכמת. כאשר מגבילים את הדרישות למסלול סגור אפשר אמנם להתעלם מאלפי גורמים שקיימים בעולם האמיתי, כמו למשל הולכי רגל וכיווני תנועה שונים, אבל צריך להצמיד למסלול כלי רכב שמגיעים למהירויות של יותר מ-300 קמ"ש ולנצח כלי רכב אחרים שמתמודדים עם אותה משימה.

    רוב אליפויות הספורט המוטורי בעולם מוגדרות תחת תקנונים של ההתאחדות הבינלאומית לספורט מוטורי (FIA) ומנוהלות על-ידי זכיינים שונים. הפורמולה האוטונומית של אבו דאבי עוקפת, למעשה, את כל הרגולציה הזאת היות שהיא לא זקוקה לנהגים אנושיים. תחת זאת מציעים היזמים המארחים פלטפורמת תשתית נדירה: מסלול מירוצים חדש שנחנך בבירת איחוד האמירויות בשנת 2009, ארח מספר אירועי פורמולה 1 ואליפויות נוספות ושופץ ביסודיות בשנת 2021.

    כאמור, ASPIRE הכריזה היום על האליפות החדשה לגמרי והגדירה את אחת ממטרות הליבה שלה כ"מתיחת גבולות הניידות האוטונומית על ידי עריכת ניסויים מאתגרים לקידום המו"פ במרוצים אוטונומיים ובבינה מלאכותית". לצורך זה בחרו אנשי המיזם את יצרנית השלדות האיטלקית 'דלארה', אשר תמכור מכונית אחידה וזהה לכל קבוצה שתירשם לאליפות.

     

    רכב אוטונומי על סטרואידים: קבלו את 'ליגת המרוצים האוטונומיים של אבו דאבי'
    'דלארה אוטומובילי' הוקמה בשנת 1972 וזאת יצרנית השלדות היחידה בעולם שייצרה מכוניות שהשתתפו גם בפורמולה 1, גם באליפות ה'אינדי' האמריקנית, וגם בסדרות כמו פורמולה 2, פורמולה 3, סופר פורמולה, ומירוצי סיבולת כמו 24 השעות של לה מאן ו-24 השעות של דייטונה.

    דלארה בונה את המכוניות של קבוצת 'האס' בפורמולה 1 ומכוניות מתוצרתה הצליחו לאורך השנים במיוחד באליפות ה'אינדי' האמריקנית ובאליפויות פורמלה 3 בכל רחבי אירופה וביפן, שם היא גם בנתה מכוניות ייעודיות לאליפות "סופר פורמולה" היפנית (פורמולה ניפון). דלארה גם בונה את הפלטפורמה האחידה של אליפות האינדי למכוניות אוטונומיות.

    קבוצות שיבחרו להירשם ולהשתתף באליפות המרוצים האוטונומיים של אבו דאבי יכינו את עצמן לקראת מירוץ הפתיחה שיתקים ברבעון השני של השנה הבאה, ולצורך זה הן יבנו על-גבי השלדה של דלארה את המערך הטכנולוגי שיאפשר להן להתמודד על המסלול. אף קבוצה קיימת לא מסוגלת להכין מכונית אוטונומית למירוץ כזה, ולכן תידרש חבירה של חברות שונות שפיתחו טכנולוגיות מתאימות ושילוב שלהן במאמץ הקבוצתי.

     

    רכב אוטונומי על סטרואידים: קבלו את 'ליגת המרוצים האוטונומיים של אבו דאבי'

     

    איחוד האמירויות הגדירה לעצמה לפני מספר שנים את הצורך לעבור מכלכלה מבוססת נפט לכלכלה מבוססת ידע והיא משקיעה מאז סכומים פנטסטיים בקידום המחקר והפיתוח בצבר המדינות. במסגרת זרוע החדשנות ASPIRE הם בעיקר מחברים בין חברות וסטאטאפים מכל רחבי העולם לבין אתגרים ובעיות מן העולם האמיתי, ולצורך זה הם מגדירים אסטרטגיה, מציפים אתגרים ומנהלים תוכניות שמקדמות פתרונות טכנולוגיים. אליפות מירוצי מכוניות מסוג זה היא "מעבדה" אידאלית לבחינת פיתוחים טכנולוגיים במצבי קיצון מאתגרים, ומכאן חשיבותה.

    כאמור, מירוצים ואתגרי שטח בתחום האוטונומי אינם חדשים, אבל "הרכבה" של מערכת אוטונומית באופן שמדמה נהיגה במצבים הקיצוניים ביותר שקיימים כיום היא אתגר שאף גוף אחר עדיין לא לקח על עצמו, ויש בכך הזדמנות אדירה לכל מי שעוסק בעולמות הבינה המלאכותית, ניידות, טכנולוגיות חיישנים, תקשורת ומחשוב. מירוצים אוטונומיים הם פלטפורמת קצה למחקר ופיתוח, ומעבר לערך הפרסומי והתדמיתי הם מאפשרים לחוקרים ומהנדסים לבחון ולשכלל את הטכנולוגיות עליהן הם עובדים במצבים שאליהם אי אפשר להגיע בסביבה לא מבוקרת.

     

    רכב אוטונומי על סטרואידים: קבלו את 'ליגת המרוצים האוטונומיים של אבו דאבי'

     

    היום, כאמור, הוכרזה האליפות החדשה וההרשמה של קבוצות מתעניינות תיפתח ב-28 באפריל השנה. בסוף חודש יוני יוכרזו הקבוצות שישתתפו באליפות, וימים ספורים לאחר מכן יחל שלב הסימולציה שייארך עד לאמצע חודש אוקטובר. ניסויים ואימונים ראשונים על המסלול באבו דאבי יחלו במחצית חודש דצמבר השנה, ומפגש אימון ראשון של כל הקבוצות – מבחני טרום עונה אם תרצו- יתקיים באמצע פברואר 2024.

    מארגני האליפות מבטיחים לזוכים במקומות הראשונים פרסים בהיקף מצטבר של עד 2.25 מיליון דולר, כשהקבוצה הזוכה תקבל 1.5 מיליון, והקבוצה שתסיים שניה תקבל חצי מיליון דולר.

    כאמור – לתחום האוטו-טק הישראלי יש המון מה להציע לקבוצות שישתתפו באליפות הזאת, החל מחברות מפורסמות יותר כמו 'מובילאי' דרך עשרות חברות פחות ידועות אך לא פחות מרגשות שעוסקות בפיתוח חיישנים, אלגוריתמיקה, בינה מלאכותית, תקשורת, הגנת סייבר ועוד. גם למוסדות המחקר הישראלים יש מה להרוויח משיתוף פעולה עם האמרתים ועם הקבוצות שיבחרו להשתתף באתגר החדש.

     

    לקריאה נוספת:

    נהיגה אוטונומית: האם החלום שעלה 75 מיליארד דולר יהפוך למציאות?

    ג'ילי וגוגל חשפו את הרכב החשמלי-אוטונומי שלהן

    על טסלה נאסר להטעות לקוחות עם התואר "נהיגה עצמית מלאה"

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רכב אוטונומי על סטרואידים: קבלו את 'ליגת המרוצים האוטונומיים של אבו דאבי'

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.