מגוון האפשרויות שמוצעות כיום לרוכשי רכב חדש הוא הגדול ביותר מאז ומעולם. יש מי שבוחר מכונית לפי המלצות של חברים, אחרים על פי מותג שהם מעריכים או לפי רשימת צרכים מדויקת או לפי הצבע והעיצוב של הדגם.
לא משנה איך הגעתם למסקנה שזה הדגם שאתם מתכוונים לשים עליו את מיטב כספכם – על דבר אחד אל תוותרו לעולם: נסיעת מבחן פיזית לפחות בשניים או בשלושה דגמים אשר מבחינתכם "הגיעו אל קו הסיום" כאשר בחרתם את הרכב הבא שלכם.
נסיעת מבחן מאפשרת להעריך נושאים רבים שישפיעו על הנהג ונוסעיו לאורך השנים והקילומטרים שהם יבלו עם ובתוך הרכב החדש, וזאת הזדמנות אחרונה להתגבר על דעה קדומה – אם יש כזאת – שאולי גורמת לבחירה במכונית שפחות מתאימה לנו.
כדי לצלוח את השלב הזה כמו מקצוענים ריכזנו עבורכם את עשרת הדברים שאפשר לבדוק רק במהלך נסיעת מבחן. כך תוכלו למקד תשומת לב במה שבאמת חשוב לשים אליו לב.
1. מי את, "מכונית החלומות" שלי?
מה אתם באמת יודעים על ההיסטוריה המדויקת של הדגם "החדש" שאתם עומדים להשקיע בו לא מעט כסף? האם זהו דגם חדש לגמרי שנמצא ממש בתחילת דרכו (לא כל כך טוב) ואף אחד עדיין לא "התגלח" עליו? ואולי המצב לגמרי הפוך (ממש לא טוב!) ואתם קונים דגם שהייצור שלו כבר הופסק או שהוא מוחלף ממש בקרוב על-ידי דגם חדש?
אפשר וצריך לחקור את הדברים האלה מראש אבל מעמד נסיעת המבחן הוא הזדמנות אחרונה, ועבור רבים גם קלה יותר: שאלו את נציג המכירות מתי צפוי להגיע ארצה הדגם שמחליף את הדגם הזה ורוב הסיכויים שתקבלו תשובה הוגנת.
חשוב יותר: מתי יוצרה המכונית המסוימת שאתם מזמינים וכמה זמן היא עמדה במגרשי אחסנה עד שהיא מגיעה אליכם? האם זאת מכונית חדשה שנמצאת על אוניה שעושה את דרכה ארצה ממש ברגעים אלה (טוב מאוד) או שהיא יוצרה לפני שנה וחצי ולא רק שזה דגם ישן – הצמיגים והמצבר שלו כבר איבדו חלק מקצבת החיים שלהם (רע מאוד).
את כל הדברים האלה אפשר וצריך לבדוק בשיחת טלפון לפני שבכלל מגיעים אל אולם התצוגה אבל כל עוד שלא ביצעתם הזמנה זה עדיין לא מאוחר. נציג המכירות יכול לבדוק עבורכם את מועד הייצור של הרכב (אל תשכחו שנדרש גם זמן הובלה והכנה למסירה) ואפשר לוודא את זה לפי מספר השלדה של הרכב הספציפי שמוקצה לכם במעמד המכירה.
2. הרי את מתאימה לי
זה בסדר שתתלהבו מן הגודל החיצוני והעיצוב של מכונית או מכתבה יותר או פחות אמינה שקראתם לגביה. אבל מה לגבי המרחב הפנימי שלה? והשימושיות? מכוניות נחלקות לקבוצות גודל וכאשר משווים דגמים שונים צריך להשוות "תפוחים לתפוחים" ולהתאים את התוצאה לצרכים שלכם – לא להיפך.
נוסעים בעיר? מחוץ לעיר? לבד? עם כל המשפחה? עם מטען? יש מצוקת חניה?
כל אלה צריכים להשפיע על בחירת קטגוריית הגודל וזה עוד לפני שבחרתם דגם מסוים, אבל אם כבר התגלגלתם עד אולם התצוגה ואפילו אם אתם ממש ממוקדים – נסו להשוות אותו לדגמים אחרים באותו אולם (ובין אולמות). אל תשוו על בסיס המחיר אלא ראשית לכל תוודאו שהרכב הזה מתאים לצרכים האישיים שלכם ושל משפחתכם טוב יותר ממכוניות יותר או פחות גדולות ממנו.
3. עיצוב, מיצוב
סביר מאוד שהגעתם לאולם המכירות של מותג מסוים בגלל שאתם אוהבים את המיצוב של דגם – את מה שהוא משדר לעולם, ולשכנים ולחברים שלכם, וגם את העיצוב שלו – כלומר "איך הוא נראה"?
אין סיבה להתבייש בזה: הרכב שלנו אומר עלינו דברים ולכל הפחות אנחנו מרגישים יותר או פחות טוב עם מה שלדעתנו הוא אומר עלינו. אבל עד עכשיו כנראה שראיתם את הדגם מרחוק, אולי בפרסומת, אולי בשכונה ליד הבית, וזה הזמן להרגיש את הדברים מקרוב ולהתחבר לשאלה "איך זה גורם לי להרגיש"?
כדאי לשאול שאלה כזאת שלוש פעמים לפחות, כלומר בשלושה דגמים שונים שמתחרים על תשומת הלב שלנו, ורק אחרי שנגעתם ונסעתם בהם תשקללו את התשובות להחלטת רכישה.
4. איכות הרכבה וטיב חומרים
אל תתנו להרגשה הראשונית להשתלט עליכם, כי בסופו של יום הרכב נשאר איתכם ואתם איתו – וחלק מן ההנאה שלכם ממנו קשורה לאיכות החומרים ולטיב ההרכבה.
האם הרכב יוצר באופן מוקפד או שהוא משדר "חיפוף"? כל חלקי המרכב מיושרים כראוי וסגירת הדלתות, כולל דלת תא המטען, משדרת תחובה איכותית? האם הפלסטיקה בתוך תא הנוסעים מרגישה עמידה או שברירית? והריפוד?
5. איפה מפעילים וישרים?
טסלה הביאה לעולם סטנדרט חדש של ממשק משתמש ורוב יצרניות הרכב רצו אחריה כמו קופים. הרעיון פשוט: במקום להשקיע בתכנון של מערכות חשמל בתוך סביבת הנהג ובמתגים נפרדים למגוון פעולות – למשל מתג התנעה או מתג להפעלת אורות או שליטה במיזוג האוויר – פשוט מעלימים את המתגים ושולטים בכל דרך מסך מגע מרכזי גדול.
אז נכון – מסך גדול ברכב נראה מרשים, מודרני ו"הי-טקי", אבל האם זה יסבך אותך בתאונה בזמן ניסיון למצוא את הכפתור הווירטואלי המתאים בתוך תת תפריט על המסך המרכזי?
כל מכונית חדשה דורשת זמן הסתגלות קצר אבל רק באמצעות נסיעת מבחן וניסיון להפעיל את הפונקציות השונות – אורות, מיזוג אוויר, חימום, קירור, למצוא תחנת רדיו או להפעיל 'וויז' – תוכלו להרגיש אם המכונית הזאת מתאימה לכם או שהיא רוצה שתתאימו את עצמכם לדרישות של מנהל הכספים של יצרנית הרכב.
יש פעולות שגרתיות שממש מטריד לחפש ולבצע במהלך נהיגה ולעולם כנראה לא תתרגלו ותאהבו אותן.
6. התנהגות כביש, נוחות נסיעה
הגעתם לתכל'ס, אל לב ליבה של נסיעת המבחן, אל הדבר היחיד שאי אפשר לדעת מסיפורים של אחרים או מנתונים תיאורטיים: איך אנחנו מרגישים כשנוהגים במכונית הזאת?
כנראה שנסיעת המבחן לא תהיה מקיפה מספיק כדי לבחון את הרכב בכל מצבי הנסיעה שאתם מבצעים בחיי היום יום שלכם – לכן עליכם להיות מאוד מרוכזים וחדים, ולדעת מה לחפש.
האם ההיגוי נעים ומדויק עבורכם? האם המתלים מספקים את הפשרה שהכי מתאימה לכם בין נוחות להתנהגות כביש, כלומר האם המכונית משדרת תחושה מדויקת ויציבה או קופצנית או קשיחה מידי, ואולי היא בכלל רכה מידי ועושה לכם מחלת ים?
הבלמים משדרים תחושה סולידית או דביקה? אולי הם לא משדרים מספיק עוצמה?
חפשו נתיבים מוכרים לכם ובכל מקרה אל תוותרו על נסיעה איטית על כביש משובש כדי להרגיש איך המתלים מתמודדים עם מהמורות וסופגים אותן, ועל נסיעה בכביש מפותל כדי להרגיש עד כמה המכונית משדרת לכם ביטחון ויציבות. תמיד קיימת פשרה בין התנהגות כביש חדה ובטוחה לבין נוקשות או נינוחות שמשפיעה על נוחות הנסיעה – אבל יש יצרניות ודגמי רכב שהשיגו פשרה הרבה יותר טובה מאשר כלי רכב אחרים.
תשומת ליבכם לרמות וסוגי הרעש שהמכונית מייצרת, מפני שזה ישפיע על החוויה הכוללת שלכם לאורך שנים. במהלך נסיעת מבחן קצרה ומרגשת עלולים לפספס את הנקודה הזאת ולכן שימו לב לצלילי המנוע ותיבת ההילוכים בעת תאוצה, לרעשי כביש, צמיגים ורוח ובכלל – עד כמה תא הנוסעים שקט או רועש.
7. ביצועי מנוע ותיבת הילוכים
לא סביר שתוכלו להביא את המנוע לשיאו במהלך נסיעת מבחן, אבל גם ברוב מצבי הנסיעה בחיי היום יום שלכם לא תידרשו להביא אותו לשיאו. לרוב הנהגים הרבה יותר חשוב לדעת איך המנוע יתפקד בתנאים רגילים של נסיעות קצרות וצפופות – לכן שימו דגש מיוחד על תחושת הכוח והתאוצה לעומת רמות רעש ורעידות, ועל תאוצות במהירויות נמוכות, במהירויות ביניים ובתנאי עקיפה בכביש מהיר.
האם פעולת המנוע חלקה ומסירת הכוח לינארית? האם התחושה שלכם תואמת את מה שציפיתם ממנוע בגודל, בנפח ובהספק הזה?
ומה לגבי תיבת ההילוכים? האם מסירת הכוח רציפה וחזקה או שמורגש טלטול או היסוס בעת החלפת הילוכים במהירות איטית וזה יעצבן אתכם לאורך החיים המשותפים עם הרכב? זה הזמן לבחון ולבדוק.
8. בחזרה לתא הנוסעים
דיברנו על תחושת האיכות שמתקבלת בדגם כזה או אחר, על ממשק המשתמש שהפך לעקב אכילס של הרבה מידי דגמים חדשים ועל נוחות הנסיעה, אבל צריך להוסיף כמה מילים גם על תחושת האיכות שמתקבלת בתוך תא הנוסעים.
יש הבדל בין מה שתוכלו להרגיש באולם התצוגה למה שתרגישו בתוך כדי נסיעה, ותזכרו: את רוב החיים המשותפים שלכם עם הרכב תעשו בתוך תא הנוסעים ולא מחוצה לו.
האם מושב הנהג נוח בנסיעה ארוכה? האם קל להגיע לתנוחת נהיגה טובה? האם ישנם שטחים "מתים" בשדה הראיה קדימה, אחורה או לצדדים? ומה לגבי לוח השעונים?
שימו לב לאיכות החומרים ולפלסטיקה שמהם בנויים סביבת הנהג ותא הנוסעים. האם בחרתם את רמת האבזור המתאימה לכם או שאפשר להסתפק בפחות או לשדרג ליותר?
האם החומרים וההרכבה מרגישים איכותיים ועמידים וישרדו את מבחן הזמן?
בנוסף, כדאי לשים לב לפעולת חיישני החניה, מצלמות אחוריות וניטור שטחים מתים, לאופי הידידותי או העוין של חיבור טלפון למערכת הבידור, ולתפקוד של מערכות הסיוע לנהג.
9. צריכת דלק או חשמל
תצרוכת האנרגיה – דלק או חשמל – היא אחד מסעיפי ההוצאה החשובים עבור מי שנוהג הרבה. נתוני צריכת הדלק של יצרנים מבוססים על בדיקות מעבדה שלא משקפות את אופי הנהיגה שלכם או את תנאי הנהיגה שבהם תנהגו, ולכן כדאי לאפס את מחשב הדרך לפני שיוצאים לנהיגה ולבדוק לאחר מכן את התוצאה. רק אתם נוהגים כמו שאתם נוהגים.
10. הפנקס פתוח
אין ערך לנהיגת מבחן בדגם בודד גם אם אתם משווים אותו לניסיון שכבר יש לכם עם הרכב שלכם ומכוניות קודמות. השוואה נכונה היא לא בין עבר להווה אלא בין כל מה שרלוונטי לכם היום מבין דגמים חדשים.
קשה לזכור את כל הדברים הקטנים שחוויתם במהלך נסיעת מבחן קצרה אבל אפשר לרשום את הכל: צאו לדרך עם פנקס שבו רשמתם לעצמכם מראש את כל מה שתרצו לבחון, וענו לעצמכם על השאלות בזמן אמיתי – כמה שיותר קרוב לחוויה עצמה. לאחר שתנהגו בשתיים, שלוש או ארבע מכוניות תוכלו לעבור על ההערות ולהיזכר מה אהבתם יותר או פחות בכל דגם.
לקריאה נוספת:
10 פעולות פשוטות יחסכו לכם אלפי שקלים באחזקת רכב
באיזה יום תקבלו את ההצעה הזולה ביותר לביטוח הרכב שלכם?
כמה זמן כדאי להחזיק מכונית משומשת? רמז: הרבה יותר ממה שחשבתם