Ad

ציר ז'בוטינסקי בפתח תקווה: "מחדל בלתי נתפש"?

אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

בעקבות תאונה קטלנית בציר ז'בוטינסקי שבה נהרג הולך רגל מפגיעת אוטובוס, הורה אתמול ראש עיריית פתח תקווה על סגירת הציר המרכזי שמשרת עשרות קווים של תחבורה ציבורית. ראש העירייה מאיים שלא יפתח את הציר עד שמשרד התחבורה ימצא פתרון לבעיות הבטיחות החמורות במקום, אך נראה שבמשרד פשוט לא יודעים איך לפתור את הליקויים התכנוניים שיצרו

ראש עיריית פתח תקווה, יצחק ברוורמן, הורה אתמול (א') על סגירת אחד מצירי התנועה המרכזיים בגוש-דן: ציר ז'בוטינסקי, המשמש עורק תנועה ראשי באזור המרכז ומשרת עשרות קווים של תחבורה ציבורית. "תושבי פתח תקווה ואורחי העיר סיימו לשלם בחייהם על המחדל הבלתי נתפש הזה", אמר ראש העיר ברוורמן. סגירת ציר ז'בוטינסקי, המכונה "ציר המוות", מגיעה בעקבות תאונת דרכים קטלנית שאירעה בשבוע שעבר, ובה נהרג הולך רגל כתוצאה מפגיעת אוטובוס.

מאז נפתח לתנועה בעשור הקודם אירעו בציר ז'בוטינסקי עשרות תאונות קטלניות, ובהן נהרגו יותר מ-20 הולכי רגל. אולם, הגדרת הציר כ"מחדל בלתי נתפש" חוטאת למציאות: המחדל דווקא נתפש ומוכר היטב כבר שנים רבות לכל הגורמים הרלוונטיים – החל משר התחבורה, ישראל כץ, ועד אחרון הפקידים במשרדו וברשות הלאומית לבטיחות בדרכים. דברי ראש עיריית פתח תקווה מעידים על כך שמעט מדי נעשה כדי לפתור את המחדל החמור.

שלוש ועדות, אפס בטיחות
לא פחות משלוש ועדות בחנו מאז 2013 את הליקויים בתכנון הציר: ועדה אחת פעלה מטעם מבקרת הפנים של משרד התחבורה, ועדה שנייה הוגדרה כ"ועדה מקצועית" ופעלה מטעם המשרד עצמו, וועדה נוספת הוקמה על-ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. "כפי הנראה היו מספר כשלים תכנוניים", הודה בחצי-פה מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, בדיון שקיימה הוועדה לענייני ביקורת המדינה בתחילת השנה. "הכשלים האלה אובחנו באותם דוחות… ואנחנו גם מפרסמים אותם, אנחנו לא מסתירים שום דבר. בהחלט היו אי אלו תקלות תכנוניות".

גם שר התחבורה כץ התייחס לציר ז'בוטינסקי ולוועדות שמשרדו הקים. בדיון במליאת הכנסת במרץ 2013, אמר כי "יש שלוש ועדות. הראשונה – לבדוק את כל התהליך שהתחיל, משלב התכנון… זה במובן הביקורתי. הצוות השני, שהוא החשוב ביותר, בודק איך להיערך עכשיו ולבדוק – הכביש סגור, בהנחיה – האם ניתן לפתוח אותו שישמש כנת"צ (נתיב תחבורה ציבורית, ש.ה)… הצוות השלישי – לצערנו, בעקבות האסון האחרון, של דריסת שני הצעירים למשפחת חכם, הרשות לבטיחות בודקת – המדען הראשי עומד בראש הצוות – בדיקת עומק של התאונה עצמה".

התאונה אליה התייחס השר כץ אירעה בינואר 2013, ובה נהרגו שני אחים למשפחת חכם. האם, מלכה, הופיעה בוועדה לענייני ביקורת המדינה בינואר האחרון, וסיפרה: "18 נהרגו בכביש הזה בעשור האחרון… אבל במשך 13 חודשים נפתח חלק מהציר ובמשך שנה אחת נספו שם מחצית מהאנשים. שתבינו, מבחינת הפרופורציות. זאת אומרת, שמונה אנשים נספו בצומת (הזה) במשך שנה אחת. זאת אומרת, מהרגע שהם פתחו את המקטע הזה, פשוט התחילה חגיגה של דמים ואף אחד לא טרח לעצור".

ואכן, עוד לפני שהקים משרד התחבורה את שלוש הוועדות, כבר ידעו שם כי קיימת בעיית בטיחות חמורה בציר ז'בוטינסקי. באוקטובר 2012 פרסם גף קציני בטיחות במשרד הודעה חריגה, ובה התריע כי "מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה כי שליש מההרוגים בתאונות דרכים בפתח תקווה מאז שנת 2008 הם על ציר ז'בוטינסקי… נמצא כי הגורם לריבוי התאונות בנת"צ זה היא מפגש הולכי רגל החוצים ציר מרובה נתיבים ומורכב, עם אוטובוסים הנוסעים בציר".

"איך מגיעים למצב כזה של תכנון?"
שלוש הוועדות שהקים משרד התחבורה בשנה שעברה הצביעו על ליקויים רבים בתהליך התכנון של ציר ז'בוטינסקי – ליקויים שגבו מחיר דמים כבד. הוועדות המקצועיות שהוקמו, ובעיקר זו שפעלה מטעם משרד התחבורה, המליצו על נקיטת שורת צעדים, כמו למשל הגבלת מהירות נסיעת האוטובוסים בציר, הגברת האכיפה והצבת שילוט המיועד להולכי הרגל הרבים במקום. התגובות שעוררו ההמלצות המקצועיות היו חריפות.

"מהדברים שאני שומע אני לא כל כך רגוע", אמר בינואר האחרון צבי ורטיקובסקי, המשנה למנכ"ל משרד מבקר המדינה. "(אני) שומע יותר מדי תליית תקוות בשילוט… על מה אנחנו מדברים? על קשישים, על חולים, על עולים חדשים, על ילדים. לסמוך פה על שילוט, בכביש כזה רחב? אני לא יודע, זה נשמע לי בעייתי. (ו)זה מחזיר אותי לשאלה – איך מגיעים למצב כזה של תכנון, אדוני המנכ"ל (עוזי יצחקי ממשרד התחבורה, ש.ה)?… אני לא כל כך שמעתי פה, בדיון הזה, את הפקת הלקחים מהמקרה הקשה הזה. הושקעו פה מאות מיליוני שקלים… אולי זה לא איך עורפים ראשים פה, אבל מי שעשה את הדברים האלה ראוי שאולי לא יתכנן סוג כזה של (פרויקטים)".

בדיון שקיימה הוועדה לענייני ביקורת המדינה השתתף גם ראש עיריית פתח תקווה. "אנחנו התרענו ופנינו למשרד התחבורה בעבר, ואמרנו, אחרי התאונות הראשונות, שיש שם בעיה מובנית, חייבים לטפל", אמר ברוורמן לחברי הוועדה. "לא קיבלנו מענה. השיא היה אחרי התאונה, לצערי, האסון הנורא הזה (שבו נהרגו שני האחים למשפחת חכם, ש.ה), שהורינו יחד עם המשטרה, על דעת עצמנו, לסגור את הכביש הזה. גם זה לקח לנו כשנה לקבל ממשרד התחבורה אישור… למרות שעברו שנים, אין פתרון ואנחנו לא מקבלים מענה. לא יכול להיות שבנסיבות כאלה, משרד ממשלתי, משרד התחבורה, משרד גדול וחשוב, לא יטפל בנושא הזה לאור מה שקורה שם. אני חושב שחובה לטפל בזה באופן מיידי".

מאז הדיון בוועדה חלפו עשרה חודשים, ודברים שאמר אתמול ברוורמן מלמדים כי קריאתו לטיפול מיידי במחדל לא נענתה. "עד שמשרד התחבורה יספק מענה אמיתי שיבטיח את בטיחותם של הולכי הרגל תושבי העיר, לא אאשר את פתיחת הציר לתנועת אוטובוסים", איים ראש העירייה. אולם, נראה כי מי שאחראי במשרד התחבורה על מציאת פתרונות אמיתיים אינו מצליח לעשות זאת, ועל כך יעידו שלוש הוועדות שהוקמו בשנה שעברה, ואשר תרומתן לבטיחות בציר ז'בוטינסקי הייתה שולית.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad