• Ad
  • סמארט #1 מתגלגלת בסין ובדרך לאירופה
    הקשר היחיד שנותר בין הרעיון המקורי של מייסד יצרנית השעונים השוויצרית החדשנית לבין הקרוסאובר החשמלי הסיני החדש, שנקרא 'האשטאג 1', הוא שם המותג
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    סמארט אוטומוטיב, חברה בבעלות משותפת של ג'ילי הסינית ומרצדס בנץ הגרמנית, החלה למסור בשבוע שעבר בסין קרוסאוברים ראשונים מדגם Smart  #1. 'האשטאג 1', כך נקרא הקרוסאובר החדש, נחשף לראשונה באופן רשמי בסין בסוף חודש אפריל השנה, ובחודש יוני החלו מכירות מקוונות שלו. כעבור כחודשיים בלבד כבר הועלה מחיר המכוניות, עוד לפני שכלי רכב ראשונים סופקו ללקוחות. אנשי סמארט אמרו בשעתו שבתוך 24 שעות מפתיחת המכירה הם רשמו 10,000 הזמנות.

     

    סמארט #1 מתגלגלת בסין ובדרך לאירופה

     

    בשבוע שעבר, כאמור, החלו מסירות ראשונות של האשטאג 1 בערים הגדולות של סין, בהן בייג'ינג, שנגחאי, גואנגג'ואו, שנזן, נאנג'ינג, האנגג'ואו, צ'אנגשה והפיי, וכל מי שמכיר את ההיסטוריה של המותג הזה לא יכול שלא להתרשם שכיום – עוד לפני השקת דגם ראשון של המיזם החדש – יש לו יותר מרכזי שירות (37) ואולמות תצוגה (133) מכפי שהיו לו כאשר היה שייך למרצדס ודשדש באירופה. עד לסוף השנה יהיו לסמארט 150 חנויות מכירות ושירות ברחבי סין.

    ג'ילי, כפי שכתבנו כאן בשנת 2019, רכשה ממרצדס את מחצית הבעלות במותג המיוחד והלא מנוצל הזה, אשר עמד בפני פשיטת רגל. מיד לאחר מכן החלה ג'ילי לבנות עבור סמארט מפעל ייצור בעיר שיאן שבסין, במקביל להתחלת עבודות הפיתוח של דגמים חשמליים חדשים על בסיס פלטפורמת SEA שג'ילי פיתחה אצל וולוו. על גבי פלטפורמה זאת בנויות מכוניות מתוצרת וולוו, זיקר, פולסטאר ולוטוס.

    Smart #1 הוא אמנם קרוסאובר קטן יחסית אבל זה הדגם הגדול ביותר בתולדות סמארט, עם בסיס גלגלים באורך 275 סנטימטרים, אורך של 427 ס"מ, רוחב של 182 ס"מ וגובה של 163.6 סנטימטרים. הממדים האלה דומים למדי לממדים של פולקסווגן ID.3 אבל זה רכב גבוה יותר בכמעט שבעה סנטימטרים. מעצבי סמארט שימרו קצת מן העיצוב המקורי אבל קברניטי החברה לא הותירו זכר לרעיון המקורי שנהגה בראשית שנות ה-80 של המאה הקודמת על-ידי מייסד יצרנית השעונים השוויצרית 'סווטש' – ניקולס האייק. בתחילת הדרך הגה הייק רעיון דומה מאד לזה שהפך את השעונים שלו לסטארט-אפ מטורף: לבנות מכונית עירונית קטנה, יעילה ולא יקרה ולאפשר ללקוחות להחליף פאנלים חיצוניים וחלקים בתא הנוסעים כדי להתאים אותה למצב הרוח ואפילו ללבוש. האייק דיבר על קיימות ויעילות כמעט שלושה עשורים לפני שאלה הפכו לבון טון בתעשיית הרכב, אלא שהפתרון שהוא הציע פשוט לא היה כלכלי.

    לקראת סוף שנות ה-80 הייק פנה עם רעיון ה"סווטשמוביל" שלו אל מספר יצרניות רכב, וזה אף התקבל בהתלהבות על-ידי פולקסווגן שלקחה אותו לפסים מעשיים. הפרויקט המשותף לשתי החברות החל לפעול בשנת 1991 אבל חוסל שנתיים לאחר מכן בגלל פוליטיקות פנימיות וההעדפה של פרויקט המכונית העירונית הקטנה של פולקסווגן שנקראה 'לופו'.

    מי שחטפה את ה'סווטשמוביל' בשתי ידיים הייתה דיימלר-בנץ (מרצדס) שניסתה להקים באמצעותו קונספט מהפכני ליצור רכב. בשנת 1994 מרצדס והייק הכריזו על הקמת חברה משותפת ולאחר עיכובים לא מעטים הושקה בשלהי שנת 1998 מכונית ראשונה מתוצרת סמארט. כעבור זמן לא רב רכשה מרצדס את חלקו של הייק במיזם, אבל על אף השקת מספר דגמים חמודים ויעילים החברה מעולם לא הצדיקה את ההשקעות שהושקעו בה וגרמה למרצדס  לאורך השנים הפסדים של מיליארדי דולרים. החיבור עם ג'ילי, לעומת זאת, הניב מפעל חדש ודגם חדש בתוך כשלוש שנים.

     

    סמארט #1 מתגלגלת בסין ובדרך לאירופה

     

    סמארט האשטאג 1 הוא קרוסאובר ייחודי שמצויד במנוע שמספק כ-270 כוחות סוס ומחובר לגלגלים האחוריים, כמו במכוניות קלאסיות מתוצרת 'סמארט'. המנוע מוזן מסוללת ליתיום-יון עם תכולת אנרגיה של 66 קוט"ש, והוא מבטיח טווח נסיעה מרבי של 560 קילומטרים לפי התקן הסיני החדש (כ-440 קילומטרים לפי תקן WLTP). את הסוללה הזאת, שמיוצרת על-ידי CATL, אפשר לטעון תוך 30 דקות מסוללה כמעט ריקה ל-80% באמצעות טעינה מהירה בקצב של 150 קילוואט.

    #1 מוצע כעת בסין בשלוש גרסאות אבזור שמחיריהן מתחילים ב-27,000 דולר ומגיעים עד 35,000 דולר. הרכב נמכר בסין עם 4 שנות אחריות "מפגוש לפגוש" או עד 150,000 קילומטרים, 8 שנות אחריות לסוללה (או 150,000 ק"מ) וחמש שנות אחריות למערכות ורכיבים עיקריים. בנוסף לכך מוצע גם מגוון רחב של שירותים היקפיים, בתוספת תשלום, ובכלל זה אחריות מורחבת, שירותי איסוף והחזרה ללא הגבלה לביצוע טיפולים ותיקונים, שירותי חניה, טעינה חינם, רכב חלופי במקרה של תאונה ועוד.

    התוכניות הרשמיות לשיווק סמארט באירופה ובישראל טרם נחשפו אבל ככל הנראה תוצג בתערוכת פריז, באמצע אוקטובר. מיד לאחר מכן תתחיל מכירה באמצעות האינטרנט, וכן באולמות תצוגה שממוקמים בסמוך לסוכנויות מרצדס. מסירה בפועל ללקוחות אירופאים תבוצע מיד לאחר סיום התקינה האירופאית שצפוי עד לסוף השנה הנוכחית. ככל הידוע, גרסת הבסיס של #1 בגרמניה תעלה כ-40,000 אירו, גרסת האבזור האמצעית תעלה כ-45,000 אירו ותהיה גם גרסת 'בראבוס' עם ביצועים ספורטיביים שנובעים משני מנועים שיניעו את כל ארבעת הגלגלים. גרסה זאת, היקרה ביותר, תעלה 47,500 אירו.

    מכירות סמארט באירופה צפויות להתחיל בגרמניה, לאחר מכן בצרפת, איטליה, ספרד ופורטוגל, ובהמשך גם במדינות נוספות כמו נורבגיה, ורשימת המתחרים האירופאים שלו כוללת בין השאר את DS 3 E-Tense, פיג'ו e-2008 ואופל מוקה e. סמארט מתכוונת לאמץ את שיטת המכירות של טסלה ולמכור את האשטאג 1 במחיר קבוע וללא הנחות, בעיקר כדי לאפשר מכירה אינטרנטית פשוטה וברורה. לעומת זאת, סוכנויות סמארט באירופה יוסיפו למכור את סמארט 'פור טו' המזדקנת בשיטות המסורתיות עד סוף מחזור החיים של הדגם הזה, בשנת 2024.

     

     

    סמארט #1 מתגלגלת בסין ובדרך לאירופה

     

    לקריאה נוספת: חוכמה סינית: ג'ילי ומרצדס משקיעות 777 מיליון דולר בסמארט

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.