אמש (א') ננעלה במינכן, גרמניה, תערוכת המכוניות הבינלאומית (IAA Mobility 2025) אשר החליפה לפני ארבע שנים את תערוכת המכוניות הדו-שנתית של פרנקפורט, וזה רגע טוב לסיכומים ומחשבות אחרונות לגביה.
בימינו, כאשר כל החידושים של תערוכות רכב מפורסמים ברחבי האינטרנט שבועות ואף חודשים לפני שהן נפתחות – היתרון שנותר לאירועים כאלה – עבור מי שלא מגיע למשש מכוניות במו ידיו – הוא האפשרות לזהות מגמות חשובות בתעשיית הרכב.
השנה נערכה תערוכת המכוניות הגרמנית בצל משבר דרמטי של תעשיית הרכב המקומית, וזאת לנוכח הפלישה המאסיבית של דגמים סינים תחרותיים, פיטורי עשרות אלפי עובדים במגזר הרכב וצמצום של היקפי הייצור במדינה, ותחת השפעת המיסוי המעיק שהטיל הממשל האמריקני על יבוא מאירופה.
על הרקע הזה הוכיחו כל היצרניות הגרמניות שהן לא מרימות ידיים אלא להיפך: הן ערוכות למאבק על הבית. ואכן, לבשורות החשובות באמת בתערוכת מינכן אחראיות היצרניות המקומיות והן נחלקות כרגיל בין ב.מ.וו. ומרצדס בשוק הפרימיום לבין קבוצת פולקסווגן בשוק העממי. בשני המקרים – כל הבשורות מגיעות מכיוון הרכב החשמלי, מה שמוכיח שוב שמי שמיהר להספיד את הקטגוריה הזאת פשוט טעה.
נזכיר עובדה היסטורית מקדימה: ב.מ.וו, כידוע, הייתה בין חלוצות הרכב החשמלי המודרני עם i3. אבל אחרי שהיא חטפה רגליים קרות היא עשתה "סיבוב פרסה" רק כדי לגלות שהיא מפספסת משהו גדול. ב.מ.וו מיהרה לחזור לזירה עם פתרון שעטנזי שמבוסס על פלטפורמה מוסבת לחשמל וכולנו גילינו שזה לא מספיק טוב לנוכח התחרות מסין. גם מרצדס לא הלכה בשעתו את כל הדרך, אבל לזכותה צריך לומר שהיא הימרה הימור הרבה יותר נועז וגדול ושחררה לשוק הרבה יותר דגמים חשובים. בשני המקרים כבר מדובר בהיסטוריה שהולכת ומתרחקת.
כעת, בתערוכת מינכן, שתי יצרניות הפרימיום הגרמניות התייצבו עם דור חדש של רכב חשמלי שמבוסס על פלטפורמות חדישות וייעודיות שעל בסיסן הן ייבנו בהמשך דגמים חשמליים רבים נוספים.
אבל אם צריך לבחור את כוכבת התערוכה, ולכל הפחות את הדגם היותר חשוב בפלח הפרימיום – הכבוד הזה נופל בחלקו של הדור החדש של ב.מ.וו iX3 שהוא הרכב הסדרתי הראשון שמבוסס על פלטפורמת Neue Klasse שעליה יתבסס כל מערך הדגמים החשמליים העתידי של ב.מ.וו בעתיד הקרוב.
הרכיב החשוב בארכיטקטורה החדשה הוא מערכת חשמל במתח של 800 וולט שאמנם לא פורצת גבולות אבל לכל הפחות מיישרת קו עם המתחרות ומאפשרת טעינה מהירה בהספק של עד 400 קילוואט, ובמונחים מעשיים: תוספת טווח של כ-370 ק"מ תוך 10 דקות וטעינה מ-10% ל-80% תוך 21 דקות – אם רק תמצאו עמדת טעינה מתאימה.
חידוש נוסף הוא הדור השישי של מערכת ההנעה eDrive שבה שודרגו תאי הסוללה עם הבטחה לצפיפות אנרגיה גדולה בכ-20% ביחס לטכנולוגיה הקודמת. אנשי ב.מ.וו מבטיחים טווח מרשים של עד 805 ק"מ (500 מייל) בתקן WLTP, לא מעט בזכות סוללה גדולה עם תכולת אנרגיה של 108.7 קוט"ש.
לקינוח – חידוש חשוב אחר הוא פלטפורמת תוכנה ואלקטרוניקה חדשה שמופעלת על ידי ארבעה מחשבי-על בעלי ביצועים חזקים במיוחד. אנשי מינכן מתגאים ב"Heart of Joy" אשר לדבריהם "מרכז את דינמיקת הנהיגה ומאפשר שליטה מרכזית, עדכוני תוכנה (OTA) ויכולות נהיגה אוטונומית מתקדמות".
iX3 החדש ממוצב כמתחרה ישיר לטסלה מודל Y ששלטה ללא עוררין בסגמנט הקרוסאוברים פרימיום החשמלי בישראל ושילוב בין היוקרה של ב.מ.וו לטווח נסיעה עדיף באופן משמעותי, קצב טעינה מהיר וממשקי משתמש מתקדמים – עשוי ואף צפוי לעשות לטסלה צרות.
בכלל, אם מישהו חשב שב.מ.וו תשב בשקט בשעה שהסינים פולשים במלוא עוצמתם לאירופה הוא כנראה לא שם לב שהיצרנית הבווארית מתכננת להגן על הבית עם יותר מ-40 דגמים חדשים עד לסוף שנת 2027 – רובם חשמלים או מחושמלים.
ומה קורה בשטוטגרט?
מרצדס-בנץ התייצבה בעיר של המתחרה שלה עם תשובה לא מוחלטת אבל די טובה: בכורה עולמית לגרסה החשמלית הטהורה של GLC, הדגם הנמכר ביותר שלה בעולם.
בשונה מ-EQC היוצא, שהתבסס על פלטפורמת בעירה מוסבת, GLC החשמלי החדש בנוי על פלטפורמת MB.EA הייעודית וזה מאפשר לו למצות את מלוא הפוטנציאל של הנעה חשמלית.
לדגם ההשקה, GLC 400 4MATIC, יש הנעה כפולה עם שני מנועים שמפיקים יחד 483 כוחות סוס ומאיצים אותו מעמידה ל-100 קמ"ש תוך כ-4.4 שניות. יש לו מארז סוללות עם תכולת אנרגיה של 94 קוט"ש שמספק טווח נסיעה של עד 713 ק"מ לפי תקן WLTP, וגם הוא קיבל ארכיטקטורת חשמל במתח של 800 וולט שמאפשרת טעינה מהירה – במקרה הזה של עד 330 קילוואט. לדברי מרצדס, זה מספיק כדי לטעון סוללה מ-10% ל-80% תוך כ-24 דקות.
GLC החדש מציג גם שפת עיצוב מעודכנת שמתרחקת מהסגנון האמורפי של דגמי EQ הראשונים ונראה הרבה יותר תואם לעיצוב הדגמים הקונבנציונליים של המותג. גולת הכותרת בסביבת הנהג היא מערכת MBUX "Hyperscreen האופציונלית שכוללת מסך ענק בגודל 39.1 אינטש שמשתרע לרוחב תא הנוסעים ומופעל באמצעות מערכת ההפעלה החדשה MB.OS.
למרות שאנחנו מדברים על שוק הפרימיום שמספר המכירות בו לא גדול מבחינה אבסולוטית – אין ויכוח שההשקה הכמעט-סימולטנית של שני הדגמים האלה היא הדבר הכי משמעותי בתערוכה השנה. זאת לא רק ההשקה של שני כלי רכב אלא שתי פלטפורמות שלוקחות שתי יצרניות חשובות אל הדור הבא של רכב חשמלי. ההצלחה של פלטפורמות אלו, המכתיבות כל היבט – מכימיית הסוללה ועדכוני התוכנה ועד לעלויות הייצור – תקבע מי מבין הענקיות הגרמניות תוביל בעידן החשמלי.
מכונית העם מתקרבת לאולם
במקביל למאבק על שוק הפרימיום ביצעה קבוצת פולקסווגן מהלך חשוב עם הצגת המיתוג החדש של כל הדגמים החשמליים שלה תחת שמות המותג האייקוניים 'פולו', 'GTI' ועוד – בעיקר כדי למנף עשורים של ערך מותגי ולקרב את הרכב החשמלי אל הרגש של מי שעדיין לא קפץ על העגלה.
תחת המותג פולקסווגן חשפה החברה שני דגמים עיקריים, עדיין תחת מעטה הסוואה קל: ID. Polo, שהיא גרסת הייצור של דגם הקונספט ID. 2all אשר תושק בשנה הבאה כמכונית אמיתית עם תג מחיר של פחות מ-25,000 אירו, ו-ID. CROSS שהוצג כרכב קונספט "קרוב לייצור" של קרוסאובר בגודל קומפקטי ומקבילו (מבחינת ממדים) של T-Cross. הרכב הזה, שגם הוא יושק בשנה הבאה, מבוסס על פלטפורמת +MEB עם הנעה קדמית, ומציע טווח מוצהר של 420 ק"מ (WLTP)
לא הרחק מן התצוגה של פולו מוצגים גם אבות הטיפוס של סקודה 'אפיק' (Epiq) שייכנס גם הוא לייצור בשנה הבאה ושל קופרה טינדאיה (Tindaya) שמספקת לנו הצצה נוספת ל'ראוואל' (Raval) העירונית החשמלית וגם אלה, כפי שכבר פרסמנו בעבר, מבטיחות תג מחיר אירופאי של פחות מ-25,000 אירו.
מבין היצרניות הזרות, ואם מתעלמים מיונדאי Concept THREE פשוט מפני שממש כמו שהשם מצהיר – מדובר עדיין ברכבה קונספט – את ההופעה החשובה ביותר נתנה החברה האחות קיה, עם מפגן כוח מרשים של כל מערך הדגמים החשמליים שמיועד לאירופה. התצוגה כוללת את הבכורה האירופית הפומבית של EV5, לצד דגמי הקונספט EV2, EV3, EV4 ודגמי הביצועים GT.
EV5 הוא קרוסאובר קומפקטי שמבוסס על פלטפורמת E-GMP הייעודית והמוכרת של יונדאי-קיה, ויש לו סוללה עם תכולת אנרגיה של 81.4 קוט"ש, טווח נסיעה של עד 530 ק"מ (WLTP) וטעינה מהירה.
סערה אדומה מתקרבת
כצפוי ובאופן טבעי ארחה תערוכת מינכן 2025 שפע של יצרניות סיניות שדוהרות אל כל השווקים האירופאים, אבל באופן מעט מפתיע זה דווקא לא בא השנה לידי ביטוי ברשימה מרשימה של דגמים חדשים וחשובים.
BYD, שכבר ביססה את מעמדה כשחקנית מרכזית, הציגה את מכונית הסטיישן הראשונה שלה באירופה – SEAL 6 DM-i Touring, עם הנעת פלאג-אין היבריד שמבטיחה טווח נסיעה משולב של 1,505 קילומטרים ומערכת טעינה במהירות של עד 1000 קילוואט (בהינתן המטען המתאים).
אבל ההכרזה היותר חשובה של BYD לא קשורה לדגם ספציפי אלא טכנולוגית: מערכת הטעינה האולטרה-מהירה 'Megawatt Flash Charge' שהיא פיתחה מבטיחה לטעון כלי רכב חשמליים בקצב של עד 1,000 קילוואט ולהוסיף טווח של 400 ק"מ תוך חמש דקות טעינה.
צ'אנגאן הציגה את Deepal S05 החדש במחיר של כ-39,000 אירו (כ-150,000 שקל) – מחיר גבוה פי 2.5 מהמחיר בסין אבל עדיין אטרקטיבי עד שנזכרים במיסוי הישראל.
אקספנג הציגה את Next P7 (או P7+) אבל התמקדה דווקא ההדגמת יישומי בינה מלאכותית והדגישה את היעד של ייצור המוני של כלי רכב אוטונומיים ב'רמה 4' עד לסוף השנה הבאה. אקספנג גם הכריזה על הקמת מרכז מחקר ופיתוח בעיר מינכן, מה שמוכיח שלגרמנים יש עדיין מה ללמד את הסינים.
לקינוח – יש גם מכונית אחת חשובה עם מנוע בעירה: רנו הציגה דור שישי לקליאו האלמותית שלה, עדיין על פלטפורמת CMF-B שמאפשרת מגוון מערכות הנעה – החל ממנוע בנזין דרך אפשרות למערך היברידי ועד לחשמלי טהור.
קליאו דור 6 ארוכה ב-6.7 ס"מ מזו היוצאת ורחבה ממנה ב-3.9 ס"מ, ובשלב הזה, כרוח התקופה, בחרו מקבלי ההחלטות ברנו להציע אותה רק עם מנוע היברידי – כמובן ללא דיזל אבל גם ללא מנוע בנזין קונבנציונלי (שלא מחובר לכלום). בניגוד לרוח התקופה המחיר שלה התייקר, וזה מחדד עוד יותר את הגעתנו לנקודת זמן שבה כלי רכב חשמליים הופכים פחות יקרים מכלי רכב עם מנועים בעירה.
לקריאה נוספת:
"כשל נדיר וחמור" התגלה במבחן הריסוק של MG 3
טויוטה התחילה לייצר מכוניות חשמליות ממש יפות אבל כרגע עדיין רק לסין