ניסאן עלתה אמש למתקפה משולבת מול כל שווקי הרכב בעולם, אולי בניסיון להדגים שגם כאשר היא נמצאת במשבר – אולי החמור בתולדותיה – אין לזלזל באחת מיצרניות הרכב הכי "גלובליות" בעולם.
במסיבת עיתונאים שנערכה במרכז הפיתוח של החברה, בסמוך למטה שלה בעיר יוקוהמה שביפן, הוצגו התוכניות להשקת לפחות עשרה דגמים חדשים לצד תוכניות מבטיחות בתחום מערכות ההנעה השונות. האם ניסאן גם תצליח להגשים את ההבטחות האלה? האם היא תמצא שותפות מתאימות למסע הזה? ימים יגידו.
בין השאר ניסאן חשפה אמש את התוכניות שלה בשוק הביתי שביפן, לשוק ההודי – שעומד כיום במרכז תשומת הלב של כל יצרניות הרכב שלא מצליחות להתמודד מול היצרניות הסיניות, וגם לאוקיאניה ולדרום מזרח אסיה. אבל כמובן שלחזיתות החשובות ביותר מבחינתנו מוקדשות התוכניות של ניסאן לשוק האירופאי ולשוק הצפון אמריקני.
בעקבות התמוטטות המשא ומתן בין ניסאן להונדה, לאחר שזו חשפה את כוונתה האמיתית להשתלט על ניסאן, התפטר לא מכבר המנכ"ל הקודם של ניסאן – מאקוטו אוצ'ידה. עם זאת – גם המנכ"ל המיועד – איוון אספינוזה – אשר אמור להיכנס לתפקידו בשבוע הבא, הכריז אמש שהוא עדיין "פתוח לשותפות עם הונדה".
במידה מסוימת ייתכן שזה אולי סימן החולשה היחיד שהפגין אמש המותג היפני הכל כך חשוב הזה בתוך כדי ניסיון להוכיח שניסאן עדיין על הרגליים, ושאין לה שום כוונה להתפוגג מבלי להיאבק.
אספינוזה ניצל את מסיבת העיתונאים כדי להכריז שמהפכת "הרכב החכם" (למעשה – יצירת "רכב מוגדר תוכנה" – ג.מ.) "תדרוש הרבה עבודה והשקעה וכנראה תזדקק לשותף כלשהו… אני פתוח להונדה או לשותפים אחרים כל עוד ששותפים כאלה מסייעים לנו לקדם את החזון של העסק".
אספינוזה חזר והזכיר שניסאן שוקדת על אסטרטגיה שתאפשר לה לקצר את מחזורי הפיתוח של דגמים חדשים מפרק הזמן הנוכחי שעומד על כ-50-52 חודשים לסדר גודל של 30 עד 37 חודשים בלבד.
היות שניסאן יכולה לשלוח לישראל מכוניות גם מאירופה וגם מארה"ב (וכמובן גם מיפן, מקסיקו והודו) הרי שלמתקפת הדגמים המשולבת שלה יכולה להיות השפעה מעשית על השוק שלנו – בתלות כמובן בתנאים המסחריים.
כל סוגי מערכות ההנעה
לפני שמדברים על הדגמים החדשים כדאי להתעכב לרגע על מערכות ההנעה השונות מפני שבעולמות האלה מוצגים כיום ההימורים הקריטיים ביותר של כל יצרניות הרכב. ניסאן משדרת שהיא "הולכת על כל הקופה", וזה מתחיל עם דור חדש, שלישי, למערכת ההנעה ההיברידית הייחודית שלה – e-POWER. אנשי ניסאן מבטיחים שיפור ביעילות ביחס לדור הנוכחי עם שיפור של עד 15% בחסכון בדלק (כך לדבריהם) אם כי נתון זה מתייחס לנהיגה במהירויות גבוהות. היפנים מבטחים גם שהמערכת החדשה תפלוט פחות זיהום אויר ותציע רמות נשלטות יותר של רעש ורעידות.
השדרוג העיקרי בדור השלישי של המערכת ההיברידית קשור למנוע ייעודי מחודש, בנפח 1.5 ליטר שמספק אנרגיה למערכת ההנעה וגם – כך הם טוענים – "שימוש ברכיבי ליבה מתוך מערכת ההנעה החשמלית החדשה ביותר של ניסאן".
הדור השלישי של e-POWER יושק לראשונה בקשקאי באירופה עוד השנה, ובתחילת השנה הבאה גם בגרסה האמריקנית של קשקאי, שנקראת רוג' בצפון אמריקה.
בתחום החשמלי הטהור ניסאן מאמצת טכנולוגיות סוללה חדשות שימצאו את דרכן לפלטפורמה החשמלית הטהורה שעליה נבנית 'אריה' ובעתיד ייבנו עליה ליף דור שלישי וקשקאי חשמלי, ואילו השוק האמריקני צפוי לקבל בקרוב גרסה ראשונה של מערכת היברידית-נטענת, אם כי היא לא צפויה להניע גם כלי רכב באירופה.
השוק החשוב ביותר: צפון אמריקה
כמו כל יצרניות הרכב גם ניסאן צריכה לתמרן בזהירות סביב המהלכים של הנשיא דונלד טראמפ ומדיניות המכסים המזגזגת שלו, מפני שהיא מייצרת עבור השוק האמריקני רכב וחלקי רכב גם בתוך ארה"ב, גם במקסיקו וגם ביפן. אם "יתפנה" לה כושר ייצור שהיה מיועד במקור לארה"ב ייתכן שזה ייצור תנאים מסחריים מתאימים לייצוא לישראל.
בצפון אמריקה ניסאן תשיק השנה גרסה מחודשת למכונית הסדאן בגודל בינוני שלה – סנטרה, וחשוב יותר – גם את הדור השלישי של 'ליף' החשמלית שתיוצר במיסיסיפי בעוד כשנתיים.
הדור השלישי של ניסאן ליף מבוסס על פלטפורמת ניסאן CMF-EV שעליה בנויה גם ניסאן אריה, והמכונית תושק למעשה מחדש לאחר שבשנה שעברה ניסאן נפרדה מן הדור השני והלא מאוד מצליח שלה.
אחת הבעיות של הדור השני הייתה עיצוב פושר ולא מספיק שימושי של ספק קרוסאובר ספק סדאן, אבל הדור השלישי מעוצב בהתאם לספר המתכונים המקובל של קרוסאוברים מוגבהים. אנשי ניסאן מהללים את השיפור המשמעותי שצפוי בתנוחת הישיבה השולטת ובשדה הראיה.
באופן כללי ניסאן מבטיחה לפחות עשרה דגמים חדשים או מחודשים בשוק הצפון אמריקני בשנתיים הקרובות, ובנוסף לסנטרה ולליף כדאי להתעכב על דור רביעי, חדש לגמרי, של "קשקאי האמריקני" (הלא הוא רוג') שיהיה הדגם הראשון של ניסאן בצפון אמריקה שיקבל את מערכת ההנעה ההיברידית-נטענת שלה, כמו גם על מתיחת פנים חשובה לפאת'פיינדר הפופולרי.
על הבשורות של אינפיניטי בצפון אמריקה כבר כתבנו כאן בעבר, ונזכיר גם שרוג' יקבל, בנוסף, גם מנוע בעירה פנימית חדש (שיהיה, כך הם מבטיחים, "חזק ויעיל").
בשנת 2027 ניסאן מתכוונת להציע בארה"ב "רכב חשמלי חדש לגמרי" אשר ייוצר במפעל של ניסאן במיסיסיפי, ארה"ב וזה יהיה קרוסאובר בדמות של ג'יפ מסוקס. בעולמות "הלחם והחמאה" ניסאן תציע דור חדש של הטנדר הקשוח שלה 'נבארה' (או 'פרונטיר'), וגם הרחבה של מגוון הגרסאות של ורסה הקטנה והזולה.
ותודה לרנו
אחרי שנים לא מעטות שבהן רנו הייתה חייבת את התודות שלה לניסאן, שהחזיקה אותה מעל המים, כעת ניסאן צריכה להודות לרנו – וזה גם רלוונטי מאוד לשוק שלנו.
ניסאן חייבת להביא לשוק מכונית חשמלית קטנה במחיר סביר והיא תעשה את זה בעזרת רנו שתייצר עבורה גרסה חשמלית של 'מיקרה' על בסיס הפלטפורמה והמכלולים של 'רנו 5' החשמלית החדשה.
מיקרה הוא אחד המותגים הידועים והמצליחים בתולדות ניסאן והיא ייצרה ברחבי העולם מספר דורות של הדגם הזה במשך 40 שנים (משנת 1982 ועד הדור החמישי שייצורו הסתיים בשנת 2022).
הקאמבק של מיקרה כרכב חשמלי לחלוטין יגיע על בסיס פלטפורמת AmpR Small של רנו, והשותפה הצרפתית גם תבנה עבור ניסאן את המכונית החדשה לצד 'רנו 5' ב"ElectriCity" בעיר דואי שבצרפת.
מיקרה החשמלית עוצבה על-ידי מחלקת העיצוב של ניסאן בלונדון – "ניסאן דיזיין", וכמו הגרסה של רנו גם היא תצויד בשתי אופציות של סוללה חשמלית, האחת עם תכולת אנרגיה של 40 קילוואט שעה והשנייה עם תכולה של 52 קוט"ש.
טווח הנסיעה של מיקרה החשמלית (בתקן WLTP) צפוי לעמוד על כ-410 קילומטרים בין טעינות ותג המחיר שלה צפוי להתחיל באירופה בכ-33,000 אירו לגרסה הבכירה, או כ-25,000 אירו לגרסה הצנועה שתציע טווח נסיעה של כ-300 קילומטרים.
במקביל, ניסאן תשיק גם גרסה חשמלית לחלוטין של ג'וק, גם הוא בדור השלישי שלו, וזה יקרה כבר בשנה הבאה מבלי לשנות את התוכניות או את המכירות של הגרסה הקונבנציונלית של ג'וק הנוכחי, החדש יחסית.
ג'וק החשמלי, כמו ליף, יתבסס על הפלטפורמה החשמלית של אריה, והעיצוב שלו מבוסס על מכונית הקונספט Hyper Punk שהוצגה בתערוכת הניידות היפנית באוקטובר 2023.
בנוסף, ניסאן תייצר (גם) בבריטניה את הגרסה האירופאית של ליף החשמלית, ובאופן כללי היא מכוונת זה מכבר להגיע למצב שבו כ-40 אחוזים מסך המכירות שלה באירופה עד לסוף הרבעון הראשון של 2027 יהיו של כלי רכב חשמליים.
לקריאה נוספת:
ניסאן לא רצתה את רנו אז הצרפתים בחרו ללכת עם ג'ילי
קרלוס גוהן: הונדה לא תצליח להציל את ניסאן
האם טסלה תקנה את ניסאן?