Ad

מסכמים שנה: פחות אבל בוער

אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

שנת 2018 מסתכמת כשנה חזקה עבור ענף הרכב הישראלי, אם כי לא קלה ולא פשוטה. בסיכומה, כאשר מתעלמים מאלפי מכוניות שיובאו ארצה ביבוא אישי, עלו על כבישי ישראל 267,490 מכוניות נוסעים ומסחריות קלות ועוד כ-3,831 מוניות, וכן כלי רכב שנרשמו ב"רישוי מיוחד" (בעיקר לצה"ל ולכוחות הביטחון). המספר המסכם הזה פחות מרשים אמנם מ-281,563 מכוניות שנרשמו ברישוי רגיל בשנת 2017, או מ-286,728 שנרשמו בשנת השיא של כל הזמנים, שנת 2016, אבל למעט שתי השנים האלה עדיין מדובר בשנה השלישית בטיבה מבחינת היקף המכירות של שוק הרכב הישראלי.

 

 

במהלך 2018 לא נרשמו תזוזות דרמטיות בשלישיית החוד של יבואניות הרכב, קבוצת כלמוביל (מרצדס, מיצובישי ויונדאי) מובילה בבטחה לפני צ'מפיון מוטורס (קבוצת פולקסווגן) וטלקאר (קיה וסאנגיונג), אבל קרסו מוטורס (רנו, ניסאן ודאצ'יה) עקפה את יוניון מוטורס (טויוטה) אל המקום הרביעי, וחברת דוד לובינסקי (פיג'ו-סיטרואן וסאיק) עקפה את מכשירי תנועה (סוזוקי).
כלמוביל רשמה מספר מרשים מאד של 51,375 מסירות (גידול של כ-8% ביחס ל-2017) ולעומתה צ'מפיון נחלשה מעט (מכ-41,850 לכ-38,850 מסירות) וטלקאר נותרה עם מספר מסירות כמעט זהה לזה של 2017 (35,909).

יונדאי שומרת על הבכורה עם יותר מ-38,000 מסירות בעוד שקיה שומרת על המקום השני, טויוטה נחלשה מעט אך עדיין מחזיקה במקום השלישי לפני סקודה, שגם היא מעט נחלשה. ניסאן עקפה את סוזוקי למקום החמישי ואחריהן מדורגות מאזדה (ששמרה על כוחה), מיצובישי (שטיפסה מקום אחד), רנו (שירדה מקום) וסיאט (ששמרה על מקומה ושיפרה מעט את מסירותיה).

החדשות המעניינות של 2018 הן בגזרת הדגמים, ובעיקר בפריחה המרשימה, הצפויה והמאוחרת (בהתחשב בהטבת המס הנדיבה) של הדגמים ההיברידים: איוניק – המשפחתית-קומפקטית ההיברידית של יונדאי, היא הדגם הנמכר ביותר בישראל לשנת 2018 לאחר שמסרה כ-130 יחידות יותר מקיה ספורטאז'.
לשני הדגמים האלה יהיה הרבה יותר קשה השנה: ספורטאז' איבד את אחד ממנועי המכירות החשובים שלו: גרסת ה-1.6 ליטר האטמוספירית הבסיסית שלא עומדת עוד בתקני זיהום האוויר, ואילו מעל 'איוניק' מרחפת הרפורמה במיסוי הירוק שעשויה להפחית במידה רבה את הטבות המס המשמעותיות שמוענקות לכלי רכב היברידים.

 

מסירות 'מיני' ו'מיני פלוס'

הדגם מסירות 2017 מסירות 2018
קיה פיקנטו 11,765 9011
יונדאי i10 6143 7784
ניסאן מיקרה 4108 5179
שברולט ספארק 2,609 2328
סוזוקי איגניס 2246 2102

 

פיקנטו, שמסרה בין 12,000 ל-13,000 יחידות בכל אחת משלוש השנים הקודמות, הסתפקה בכ-9,000 יחידות בלבד בשנה היוצאת, אלא שזה מספיק לה כדי לשמור על יתרון משמעותי לפני אחותה מבית יונדאי, i10, שממנה נמסרו כ-7,800 יחידות. שתי מכוניות אלה מובילות את המכירות של מכוניות מיני בישראל, כשההפתעה הגדולה היא ניסאן מיקרה שמחזיקה המיקום השלישי עם כמעט 5,200 יחידות. מיקרה אמנם נהנתה מחולשתה (אולי הזמנית) של מיצובישי ספייס סטאר, אבל בל נשכח שמדובר בדגם שהוחלף כבר לפני יותר משנה בידי דגם חדש שטרם נחת בישראל.

המגמה הברורה בשנים האחרונות היא של מעבר לרכישת קרוסאוברים דמויי ג'יפונים, והקטגוריה הראשונה שסובלת מכך היא זו של מכוניות קומפקטיות במבנה סדאן (4 דלתות) והאצ'בק. קטגוריית הסדאן, שבעבר החזיקה כ-60% מן המסירות בשוק שלנו, נשלטה, כאמור, בידי יונדאי איוניק (10,181 מסירות!), וזו פגעה גם במסירות של סקודה אוקטביה שנאלצה להסתפק במקום השני עם כ-6,600 מסירות לעומת כ-8,600 אשתקד.
מובילת פלח השוק הזה בשנים האחרונות, טויוטה קורולה, מפסידה שוק באופן עקבי והיא התדרדרה מ-12,000 מסירות ב-2015 ל-10,800 ב-2016, כ-9,000 אשתקד, וכ-5,800 בסיכום 2018.

 

מסירות קומפקטיות סדאן

הדגם מסירות 2017 מסירות 2018
יונדאי איוניק 7198 10,181
סקודה אוקטביה 8661 6634
טויוטה קורולה 9118 5812
רנו מגאן 1229 4985
מאזדה 3 5901 4864

 

קטגוריה "אזרחית" נוספת שנפגעת בגלל הנדידה לקרוסאוברים היא זאת של מכוניות סופר-מיני, שם מוסיפה לשלוט סיאט איביזה אבל זאת נאלצה להקריב השנה כ-750 מסירות ולהסתפק בכ-3,800. מאזדה 2, במקום השני, חזקה מעט את מעמדה עם שיפור של כ-1,000 מסירות ועקפה את יאריס של טויוטה סממנה נמסרו כ-3,050 יחידות.
רנו קליאו, שכיכבה ב-2017 במבצעי האפס קילומטר, "נחתכה" ביותר מ-50% מ-5,800 מכוניות בסיכום 2017 לכ-2,400 ב-2018.

 

 

מסירות סופר מיני

הדגם מסירות 2017 מסירות 2018
סיאט איביזה 4568 3804
מאזדה 2 2076 3136
טויוטה יאריס 4846 3054
הונדה ג'אז 3187 2606
רנו קליאו 5823 2387

 

מרוויחים גדולים וקטנים

אחת הקטגוריות המתעצמות ביותר היא זאת של מיני-קרוסאוברים, אשר רובם מבוססים על פלטפורמות של מכוניות סופר-מיני, וכאן כיכבה בשנת 2018 טויוטה C-HR שממנה נמסרו כ-5,350 יחידות, לא כולל כאלה שהגיעו ביבוא מקביל.
סוזוקי קרוסאובר, במקום השני, התדרדר מכ-5,030 יחידות ב-2017 ל-4,300 השנה, ולמרות זאת מדובר בהישג מרשים לנוכח ההצטופפות בקטגוריה הזאת עם כניסתן של סיאט ארונה (שמסרה כ-2,300 יחידות), יונדאי קונה (ממנה נמסרו כ-1,650 יחידות) וקיה סטוניק (שמסרה ,1100 מכוניות). אבל הכניסה המרשימה יותר לקטגוריה הזאת היא של מיצובישי ASX שממנה נמסרו 3,000 יחידות, והיא מאיימת כעת על סובארו XV שמסרה כ-3,100 קרוסאוברים.

 

 

מסירות קרוס-אוברים קטנים

הדגם מסירות 2017 מסירות 2018
טויוטה C-HR 4158 5349
סוזוקי קרוסאובר 5030 4295
סובארו XV 4119 3099
מיצובישי ASX 3000
דאצ'יה דאסטר 1351 2479

 

הקטגוריה החשובה ביותר בשוק הרכב הישראלי, ודאי עבור לקוחות פרטיים, היא זאת של קרוסאוברים קומפקטים, ומי שהצליח לשמר ב-2018 את כוחו כאן – למרות התחרות הגוברת, הוא קיה ספורטאז' שממנו נמסרו יותר מ-10,000 יחידות. אמנם מדובר בנסיגה ביחס לכ-12,000 יחידות של שנת 2017 או מ-14,000 של שנת השיא, 2016, אבל חלק ממנה מוסבר בהתחזקות המשמעותית של הקרוסאובר ההיברידי של קיה, נירו, אשר יותר מהכפיל את מסירותיו מ-3,750 יחידות לכ-8,350 בסיכום 2018.

 

 

קרוס-אוברים קומפקטיים

הדגם מסירות 2017 מסירות 2018
קיה ספורטאז' 11942 10,048
יונדאי IX35 + טוסון 6742 8420
קיה נירו 3748 8344
מיצובישי אאוטלנדר 6939 5385
מאזדה CX-5 3817 3836

 

ההצלחה של נירו הפריעה מן הסתם גם ל"אחיו" של ספורטאז', יונדאי טוסון, אבל לא מנעו ממנו למסור כ-8,400 יחידות לעומת 6,700 בשנת 2017. אאוטלנדר הקשיש של מיצובישי מסר מספר מרשים של כ-5,400 יחידות והוא אוחז במקום הרביעי והמכובד מאד, ואחריו מדורגים מאזדה CX-5 (עם כ-3,800 מסירות) וניסאן קשקאי (עם כ-3,600 מסירות).

  • Ad
  • Ad
  • Ad