• Ad
  • ממשלת קוריאה מציעה מפת דרכים למעבר מנפט למימן

    בתוך שני עשורים קוריאה תצמצם את פליטות ה- CO₂ שלה בעשרה מיליון טונות באמצעות מעבר לשימוש במימן
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בשעה שמשרד התחבורה הישראלי מממן פרויקטים של הקמת רכבלים – טכנולוגיה שבה נעשה שימוש לראשונה בשנת 1744, וכאשר ממשלת ישראל ככל הנראה "אחרה את הרכבת" בכל הקשור לשימוש בגז טבעי לתחבורה, ממשלת קוריאה שוקדת על "מפת דרכים" למעבר משימוש בנפט לשימוש בגז מימן.

    במסגרת תערוכת המכוניות הבינלאומית של סיאול, קוריאה, פרסם מכון האנרגיה הממשלתי של קוריאה מחקר שממנו עולה שיישום "מפת הדרכים" שפרסמה הממשלה צפוי לחסוך עד לשנת 2040 כעשרה מיליון טונות של פליטות CO₂ כתוצאה מהעברת חלק ממשק התחבורה משימוש בנפט לשימוש בגז מימן. המחקר, שמומן על-ידי הממשלה, מצא שבתוך שני עשורים אפשר יהיה להעלות על כבישי המדינה כ-2.9 מיליון כלי רכב מונעים באמצעות תאי דלק (שבתוכם מומרת האנרגיה שאגורה בגז מימן לחשמל). לשם השוואה, על כבישי ישראל נעים כיום כ-3.2 מיליון כלי רכב, ולממשלת ישראל אין אף תכנית ארוכת טווח לשינויים מבניים של הנעת משק הרכב.

    הפחתת פליטות CO₂ חשובה לא רק בזכות הצמצום בזיהום אוויר ואיתו הפחתת הפגיעה בבריאות תושבי המדינה (CO₂ הוא מדד לכלל הזיהום שנפלט מכלי רכב ששורפים נפט, ובכלל זה גם מזהמי אוויר קטלניים) – אלא יש לה גם ערך כלכלי במסגרת תמריצים כלכליים שניתנים למדינות שמפחיתות פליטת גזי חממה. לדברי קים ג'אה-קיונג, חוקר במכון האנרגיה של קוריאה, "השגת יעד מפת הדרכים בנושא המימן צפויה לצמצם 10 מיליון טון פליטת גזי חממה עד 2040". המחקר מצא עוד שכיום מחושבת פליטת CO₂ ממכוניות שמונעות באמצעות מימן לפי ממוצע של 73 גרם CO₂ לקילומטר, אבל בשני העשורים הבאים צפוי הנתון הזה לצנוח משמעותית, עד לרמה של שליש בלבד ביחס למצב הנוכחי, ולעמוד על 24 גרם לקילומטר בלבד. נכון להיום קוריאה היא אחת המדינות שמשק הרכב שלהם עושה שימוש ניכר במנועים מנועים בדיזל, והמחקר מצא שהמרת כל מכונית שמונעת בדיזל (שנחשב למזהם נמוך ב-CO₂ אבל גבוה במזהמי אוויר אחרים) תצמצם כ-3.6 טונות של פליטת דו-תחמוצת הפחמן.

    עוד מצא המחקר שגם עם תחילת יישום "מפת הדרכים" הממשלתית עדיין צפוי הביקוש לנפט בדרום קוריאה לעלות. הביקוש יגיע לשיאו בשנת 2030, ורק לאחר מכן הוא צפוי לרדת, ככל שתשתיות המימן יתרחבו. "בטווח הקצר, ועד למחצית תקופת התחזית צפוי גידול במספר כלי הרכב שמונעים באמצעות מימן במקביל לגידול במספר כלי הרכב החשמליים", נכתב בדו"ח, "אבל בטווח הארוך תאי הדלק יגברו ככל שתתפתח תשתית הייצור והחלוקה של מימן".

    יונדאי-קיה, "יצרנית הרכב הלאומית" של קוריאה והיצרנית החמישית בגודלה בעולם, הכריזה אך לפני חודשים אחדים על השקעה של כ-6.7 מיליארד דולר בטכנולוגיית תאי דלק, וזאת מתוך כוונה להגדיל את כושר הייצור של מכוניות מונעות במימן לחצי מיליון בשנה עד 2030.

    משקיעים באנרגיה מתחדשת

    כמעט במקביל להכרזה הזאת הודיע בסוף השבוע משרד המסחר, התעשייה והאנרגיה הקוריאני על תכנית להאצת הפיתוח וההשקעות בתחום האנרגיה המתחדשת, ועידוד של עסקים נוספים לשימוש בחשמל שמופק ממקורות ברי קיימא כמו אנרגיות שמש ורוח. המשרד הכריז על יעד לפיו 20% מכח הייצור המשולב של חשמל בדרום קוריאה יתבסס על מקורות מתחדשים, לעומת 7.6 אחוזים בשנת 2017.

    כמו ביפן, במקביל למאמצים הממשלתיים לצמצום התלות בנפט ובגז מתאמצת הממשלה להפסיק גם את השימוש באנרגיה אטומית, בגלל הסכנות שכרוכות בה. התוכנית הממשלתית הקוריאנית מעודדת חברות ומפעלים להעביר 100% מצריכת האנרגיה שלהם למקורות מתחדשים, וזאת בדומה למגמה שמתקיימת גם במקומות אחרים בעולם ומובלת בין השאר על-ידי חברות כמו אפל.

    ממשלת קוריאה "עוקבת בדאגה" אחר מה שנתפש בקוריאה אחר "פיגור אחרי המדינות המובילות בעולם" והיא השיקה תכנית לטווח המיידי אשר מעודדת חברות פרטיות להצטרף ליוזמה וכך "לצמצם את הפער הטכנולוגי בתחום האנרגיה המתחדשת". בנוסף, ממשלת קוריאה משקיעה במפעל להפקת אנרגיה שמבוסס על רוח, אשר מוקם בדרום מערב המדינה ויהיה בעל קיבולת משולבת של 2.4 גיגהוואט.

    בהודעה רשמית שפורסמה בסיאול הדגיש שר המסחר, התעשייה והאנרגיה שחזון האנרגיה המתחדשת לא מתמקד רק בפיתוח מקורות ידידותיים לסביבה אלא גם בטיפוח מנוע צמיחה חדש לכלל התעשיות בדרום קוריאה "כדי שיוכלו למלא תפקיד מוביל בעולם בטכנולוגיה הזאת". ממשלת קוריאה הכריזה על כוונתה לתמוך במחקרים מפורטים של השווקים הבינלאומיים במטרה לבנות אסטרטגיות ספציפיות לייצוא של טכנולוגיה קוריאנית כזאת למדינות השונות – "החל מכלכלות מתועשות מתקדמות ועד לשווקים מתעוררים, כדי לקדם את היצוא".

    יונדאי מתגייסת

    אחת הדוגמאות המעשיות לתחילת הביצוע של התוכנית הממשלתית היא הקמת מה שנקרא בקוריאה "חברה למטרה מיוחדת" (SPC), שהוקמה על ידי הממשלה, לפיתוח תשתיות טעינה באמצעות מימן בתוך שלוש שנים מהיום. חברה זאת הוקמה במטרה להקים רשת ארצית לתדלוק באמצעות מימן תחת השם 'HyNet'.

    במסגרת תערוכת המכוניות של סיאול הכריזו ראשי יונדאי מוטור על הצטרפותם לחברה הזאת, שבה כבר נמצאות תשע חברות קוריאניות אחרות ובהן חברת הגז הקוריאנית הגדולה במדינה, ספקית הגז הצרפתית Air Liquide Korea ועוד, והיא פועלת להקמת 100 תחנות תדלוק באמצעות מימן עד סוף שנת 2022. בנוסף לאלה תומכת הממשלה בהקמת 210 תחנות תדלוק נוספות בגז מימן ברחבי קוריאה בשלוש השנים הבאות, והכל במטרה להעלות על כבישי המדינה 65,000 כלי רכב מונעים במימן עד לאותו מועד.

    חברת HyNet אמורה לפעול למשך זמן מוגדר, עד לסוף שנת 2028, כדי "למלא תפקיד מוביל בהקמת תשתית טעינה ובקידום כלי רכב נטולי פליטה במדינה", והיא לא היחידה בתחום: יונדאי, יחד עם שותפה אחרת במיזם הקוריאני – Air Liquide Korea, ויחד עם יצרנית הרכב טויוטה, ענקית הפקת ואספקת הנפט ההולנדית 'של', יצרנית משאיות המימן האמריקנית 'ניקולה' וחברת 'נל' הנורבגית אשר מפתחת עמדות תדלוק במימן – הקימו קונסורציום בינלאומי לפיתוח ויישום טכנולוגיה וסטנדרטים בינלאומיים אחידים לתדלוק באמצעות מימן. שש החברות בקונסורציום מפתחות "רכיבים מרכזיים עבור תאי דלק לרכב חשמלי (FCEV), מתקני תדלוק בלחץ גבוה של 700 באר, וטכנולוגיה מתאימה לכלי רכב מסחריים".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.