• Ad
  • מנכ"ל וולוו: מכוניות חשמליות יעלו כמו מכוניות בעירה כבר בעוד שנתיים
    יש כל כך הרבה דברים שיכולים להתקלקל במנוע בעירה פנימית והוא דורש הרבה מאד תחזוקה שוטפת לעומת מנוע חשמלי. ההיגיון, שמחייב שרכב חשמלי יהיה הרבה יותר אמין, לא מוכיח את עצמו
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    רבים הסיכויים שהמכונית החדשה הבאה של כל אחד מאיתנו, אולי גם המשומשת הבאה, תהיה חשמלית, ובעוד לא המון שנים זאת בכלל לא תהיה שאלה מפני שכל המכוניות החדשות יהיו כאלה. עד אז, למרות כמעט עשור של ניסיון עולמי נצבר בייצור סדרתי המוני של מכוניות חשמליות – עדיין מדובר בטכנולוגיה חדשה שמתפתחת במהירות בתוך כדי כך שהיא נשזרת בטכנולוגיות חדשות נוספות, למשל קישוריות ומערכות סיוע לנהג.

     

    רכב חשמלי משתחררים מהכבלים טעינה אלחוטית בדרך

     

    מאמצים חדשים של כל טכנולוגיה הם מי שלא נרתעים ממחלות הילדות שלה ומשינויי הרגלים שנדרשים כדי להסתגל אליה, אבל כדי לחדור ללבבות של שאר הציבור היא חייבת להבשיל, להיתפש כשימושית ומהימנה, וגם להוכיח את עצמה כמשתלמת יותר מבחינה כלכלית ומבחינת עלות-תועלת ביחס לטכנולוגיה שאותה היא מחליפה.

    על פניו, מכוניות חשמליות אמורות להיות יותר אמינות ממכוניות עם מנועי בעירה והסיבה מאד פשוטה: כאשר שמים בצד את החלקים הזהים של שתי הטכנולוגיות – למשל כל מה שקשור בממשקי משתמש, חלקי מתלים, פח ומערכות נוחות – ההבדלים מסתכמים במערכת ההנעה, בסוללה שמחליפה את מערכת הדלק, ובבלמים. במנוע בעירה פנימית יש אלפי חלקים, רבים מהם נעים וחשופים להפרשי טמפרטורות עצומים, יש מערכות חשמל, הצתה, שימון, תזמון, קירור מים, יחידות בקרה אלקטרוניות, תיבות הילוכים מורכבות יותר ולרוב גם הגדשת טורבו. בקיצור: מסובך.

     

     

    לעומת זאת, מנוע חשמלי – גם כזה שמספק הספקים מכובדים ועובד בתנאים קשים – הוא מערכת פשוטה מבחינה הנדסית ולרוב גם מאד אמינה. לא נדרשים מתקני ייצור מורכבים כדי לייצר אותו, העלות הכוללת שלו זניחה ביחס לזו של מנוע בעירה ועיקר העיקרים: הוא לא דורש תחזוקה שוטפת. אין צורך להחליף שמן ומסננים, לא צריך לבדוק את מערכת הקירור ולא נוצרים בתוכו הפרשי טמפרטורות קיצוניים.

    הרכיב היקר והרגיש בכל מכונית חשמלית הוא הסוללה ומערכת החשמל במתח גבוה שלה, אבל גם זאת מערכת שלא דורשת תחזוקה למעט – במקרים שונים – מערכת הקירור שלה. אם היא נבנתה נכון ותהליכי הייצור וההרכבה שלה בוצעו כהלכה, ואם היא לא סופגת נזק פיזי – הרכיב הזה אמור לתפקד היטב לעל הפחות במשך 8 שנות האחריות הטיפוסית, ואולי גם הרבה מעבר לכך.

     

    גבירותי ורבותי – מהפך!

    ההבדל בין תיאורטי למעשי, במקרים רבים, הוא נתוני האמת. במקרה הזה אלה נתונים מפתיעים. אין הרבה גופים בעולם שסוקרים ביסודיות את רמת האמינות של מוצרים שונים, אבל אחד הבולטים בהם הוא ה'קונסומר ריפורטס' האמריקני – מערכת עיתונאית-צרכנית שפועלת בשם ועבור לקוחותיה הצרכנים תוך שהיא נסמכת על המימון ועל הכוח האדיר של מיליוני מנויים. ה'קונסומר' מבצע, בין השאר, סקרי עומק תקופתיים בנוגע למוצרי צריכה שונים – ממכוניות דרך מכונות כביסה ועד מכשירי חימום לבית – ובין השאר אוסף ומפרסם נתונים אודות רמת האמינות של כלי רכב. כל דגם מקבל ניקוד בהתאם למספר התקלות והתלונות של לקוחות ה'קונסומר' שמחזיקים בו, ומידי שנה מפורסם סקר השוואתי שמדרג את כל הדגמים הפופולריים.

    מבלי להחזיק אתכם יותר במתח, ורגע לפני ניתוח והסבר של התוצאות – השורה התחתונה של סקר אמינות-הרכב האחרון שפרסם ה'קונסומר ריפורטס' כוללת שלוש בשורות: ראשית, נכון לסוף 2022 מכוניות חשמליות פחות אמינות ממכוניות עם מנוע בעירה. שנית, דגמים של מותגים עם ותק רב יותר בייצור רכב חשמלי יותר אמינים מדגמים של מותגים עם פחות ניסיון. שלישית: התחום כולו בחיתוליו ויידרשו מספר שנים עד שכל הנתונים יתייצבו ויציירו תמונה חד משמעית.

     

    רכב חשמלי או מנוע בעירה? התשובה המפתיעה לשאלה מי יותר אמין

     

    רק כדי לסבר את האוזן ולהסביר את הנקודה האחרונה – קיה EV6 השיגה תוצאה טובה מאד עם ציון כולל של 84 אבל קונסומר ריפורטס לא מוכן להמליץ על הדגם הזה מכיוון שהוא חדש מאד בשוק האמריקני בעוד שבעיות אמינות צפויות לצוף על פני השטח רק כעבור זמן. לשם השוואה, אחיו הכמעט תאום של EV6, יונדאי איוניק 5, דורג במקום הרביעי מבין כלי הרכב החשמליים עם 41 נקודות, פחות ממחצית הניקוד של הקיה. בקיצור – צריך קצת יותר ותק כדי לקבוע מסמרות.

    מכוניות חשמליות ותיקות יותר שמצטיינות ביחס לחשמליות אחרות הן, למשל, טסלה מודל 3 שקיבלה 58 נקודות וניסאן ליף עם 53 נקודות. אלא שהציונים האלה מציבים את מודל 3 ואת ליף רק באמצע טבלת הדרוג של כלל כלי הרכב. שם ניצבות טויוטה קורולה היברידית, לקסוס GX, מאזדה מיאטה ולינקולן קורסייר עם בין 80 ל-90 נקודות. אז איפה ה"קאץ'"? כיצד ייתכן שהבעלים של מכוניות שאמורות להיות הרבה יותר פשוטות לתחזוקה ולכן גם אמינות יותר מדווחים על יותר תקלות, ועל אילו תקלות הם מדווחים?

    אנשי ה'קונסומר' מסכמים ואומרים ש"הבעלים של כלי רכב חשמליים דיווחו על בעיות במארזי סוללות, טעינה, מנועים חשמליים, ומערכות חימום וקירור ייחודיות שנדרשות בכלי רכב חשמליים". לדבריהם, "כקטגוריה, כלי הרכב החשמליים של היום נוטים להיות בעייתיים יותר מדגמים מקבילים המונעים בבנזין או מדגמים היברידיים".

    ומה הסיבה לכך? אנשי הקונסומר מסבירים ש"הגל האחרון של כלי רכב חשמליים נוסע על פלטפורמות חדשות לגמרי במקום לשאת רכיבים עיקריים של מכוניות ייצור קיימות. הם נוטים להציג חידושים כמו ממשקי משתמש העדכניים ביותר, מערכות מידע ובידור, ואפילו תאי כפפות וידיות המופעלים באמצעות חשמל. כל התכונות החדשות האלה יכולות לעתים קרובות ליצור בעיות חדשות".

     

     

    בנקודה הזאת – לדעתנו – יוצא המרצע מן השק, אם כי בהיעדר פירוט מספיק אנחנו מביאים כאן השערה שלנו ותו לא. בעיות האמינות שמדווחות על-ידי בעלי רכב חשמלי חדש לאו דווקא קשורות למכלולי ההנעה החשמלית (יש בוודאי גם כאלה) אלא לגודש של מערכות אלקטרוניות מתקדמות שיצרניות הרכב מעמיסות על המכוניות האלה – בין השאר כדי להצדיק מחיר גבוה יותר.

    אנשי ה'קונסומר' מניחים ש"ככל שהיצרנים ימשיכו לפתח ולשכלל כלי רכב חשמליים והטכנולוגיה תהפוך לנפוצה יותר, אמינות הרכב החשמלי תמשיך להשתפר", וזה די ברור מאליו, אבל אנחנו מעיזים להרחיב את ההשערה הקודמת שלנו ולומר שככל שמממשקי המשתמש החדישים יגיעו גם אל מכוניות עם מנועי בעירה – כך צפויה ירידה בדרוג שלהן בטבלה לנוכח זינוק במספר התלונות של לקוחות. במילים פשוטות, וכדי לסכם, התוצאה כרגע היא שמכוניות חשמליות פחות אמינות, או סובלות ממספר תקלות רב יותר מאשר מכוניות עם מנועי בעירה, אבל זה לאו דווקא קשור למערכות ההנעה עצמן.

    בנוסף, חשוב לזכור שטכנולוגיות הסוללות מתפתחת במהירות ויצרניות הרכב "לומדות תוך כדי תנועה" ומשפרות אותן ללא הרף, לכן מותר לצפות לשיפור ניכר גם בתחום הרגיש ביותר ברכב חשמלי – הסוללה ומערכות הקירור והניהול שלה.

    אבל אם כבר קונים רכב חשמלי, באיזה רכב לבחור?

    המסקנה של אנשי הקונסומר היא שיצרניות שכבר צברו ניסיון בייצור רכב חשמלי מתגברות טוב יותר על מחלות הילדות של הטכנולוגיה, והם אף מוסיפים ש"חלק מכלי הרכב החשמליים החדשים ביותר מיוצרים על-ידי חברות שמייצרות מנועי בנזין כבר למעלה מ-100 שנים ועומדות בפני עקומת למידה בכל הנוגע לייצור כלי רכב חשמליים… אבל טסלה וניסאן מייצרות מכוניות חשמליות באופן המוני כבר למעלה מעשור, וזה מעניק להן יתרון ברור על פני מתחרות רבות. בעוד שאחרים מתמודדים עם כאבי הגדילה של השינוי, לדגמים ותיקים כמו ניסאן ליף וטסלה מודל 3 יש מעט מאוד בעיות עם סוללות, מנועים חשמליים או טעינה".

     

     

    אגב, אנשי הקונסומר טוענים שטסלה מודל 3 מציג נתוני אמינות בולטים לטובה גם ביחס לשאר דגמי טסלה ("הדגמים האחרים שלה נותרו מתחת לממוצע… מודל Y החדשה השתפרה בשנים האחרונות אך עדיין מציגה כמה בעיות מתלים ובעיות בחומרת המרכב הקשורות לסגירת הדלת האחורית, צבע וגימור. בעלים דיווחו על בעיות במתלי האוויר בדגמי טסלה המתקדמים יותר").

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.