• Ad
  • מחלת החלודה חוזרת ומאיימת במיוחד על מכוניות חשמליות
    בשנות ה-70 וה-80 זאת הייתה תופעה מוכרת ומבאסת, וכבר חשבנו שהיא חלפה מן העולם. אבל מפלצת החלודה עושה קאמבק
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אחת הטראומות שמרחפת עדיין מעל כל מי שזכה לקנות מכונית שיוצרה עד לתחילת שנות ה-80, או לנהוג באחת כזאת, היא "מפלצת החלודה": אותו חשש קמאי מפני התחמצנות והתעכלות של פלדה – בעיקר של חלקי מרכב – והמפגש הבלתי נמנע עם מחלקת הפחחות. באותן שנים היו אמנם מותגים שנחשבו ליותר מחלידים ואחרים פחות, אבל לפחד מפני התנפחויות צבע מבאסות ונקודות חומות ומבהילות היו סיבות טובות.

     

    מחלת החלודה חוזרת ומאיימת במיוחד על מכוניות חשמליות

     

    במהלך שנות ה-70 וה-80 של המאה הקודמת החלו כל יצרניות הרכב לכלול תהליכי גלוון במהלך הייצור של כלי רכב, ולהשתמש בצבעי יסוד וצבעים דוחי חלודה, ומאז נדמה היה שהאנושות הצליחה להכחיד לפחות מחלה כרונית אחת שאיימה על בריאות כלי הרכב.

    בסוף השבוע שעבר פרסם מגזין הרכב הגרמני הנחשב 'אוטומוטור אנד ספורט' מספר דוגמאות למכוניות מודרניות שהחלו להחליד, כשהמזעזעת מכולן היא טסלה מודל 3 חדשה כמעט לחלוטין. בתחקיר צוטטו מספר מומחים שמסבירים שצריכה להיות לנו סיבה לדאגה: החלודה חוזרת, והיא מאיימת במיוחד על כלי רכב חשמליים מודרניים. באעסה.

    מסתבר שחלודה החלה לתקוף מחדש דגמי מכוניות חדשים יחסית שיוצרו בעשור האחרון, ודגמים כמו סיטרואן C4 קקטוס, פורד פוקוס, קיה סטוניק וניסאן קשקאי – כאלה שלעולם לא יכולנו לחשוד שיסבלו מחלודה – מפתחים את המחלה הכרונית הזאת במהירות מפתיעה. הסיבה: שימוש רב בחומרים חוסכי משקל כמו אלומיניום ומגנזיום וביצוע גלוון חלקי בלבד לחלקי מרכב. סימנים מטרידים ראשונים הופיעו כבר לפני מספר שנים במחקר שבוצע בשוודיה ומצא שמספר מכוניות מודרניות הפגינו ביצועים עלובים מאד של הגנה מפני חלודה, וכבר אז בלטו לרעה סיטרואן C4 קקטוס, הונדה ג'אז וניסאן קשקאי. דגמים אחרים שחטפו על הראש באותו מחקר היו פורד פוקוס, הונדה סיוויק, קיה סטוניק וניסאן ליף, ואילו דאצ'יה דאסטר, קיה סיד, אופל גרנדלנד, פיג'ו 308, וולוו XC40, סקודה קארוק ופולקסווגן T-Roc קיבלו ציון בינוני. בתחקיר החדש של אוטומוטור אנד ספורט "כיכבה" לרעה טסלה מודל 3 אשר עם 300 קילומטרים "על השעון" סבלה כבר מסימני חלודה ראשונים.

     

     

    אנשי המגזין הגרמני שוחחו עם מומחי ארגון GTU הגרמני אשר מבצע מבחני רישוי לרכב, בדיקות מעבדה, תקינת רכב ותקינת יצוד, וייעוץ בנושאי מכונאות ותהליכי עבודה, ובחנו יחד איתם נתונים מטרידים שנאספו בגרמניה. מסתבר שמבין כ-6.66 מיליון כלי רכב אשר עברו מבחן רישוי שנתי באלפי המכונים של הארגון מאז ה-1 בינואר 2020, לא פחות מ-441,000 מכוניות סבלו מבעיות חלודה. רוב המכוניות היו בנות יותר מעשר שנים, ובקבוצה זאת, שמנתה 3.46 מיליון מכוניות, סבלו כמעט 13% (435,000) מבעיות חלודה, מהן כ-357,000 סבלו מנזקים משמעותיים. מנתוני GTÜ עולה שעשרת הדגמים המחלידים ביותר היו פורד טרנזיט, לאדה 4×4, סיאט אלהמברה, פורד גלקסי וסוזוקי באלנו וג'ימני. דגמים מחלידים נוספים הם אופל וקטרה, סובארו לגאסי ופורד קה.

    אנשי המגזין מסיקים שבעיות חלודה צפויות להחריף בתחילת עידן החשמל ועד שיימצא לכך פתרון הנדסי מניח את הדעת, וזאת בגלל הצורך לבנות מרכבים תוך שימוש בחומרים חוסכי משקל ועם שימוש רב באלומיניום ומגנזיום. מרקו אוהלר, המנהל הטכני של GTÜ, מסביר בתחקיר שמתכות אלה יוצרות אתגר גם מכיוון שהם עצמם חשופים לקורוזיה וגם מפני שהם עלולים לגרום לקורוזיה של חלקי מתכת שמחוברים אליהם – בעיקר כאשר החיבורים עצמם נמצאים במקומות נסתרים שאין אליהם גישה.

     

     

    בשנים האחרונות נעשה שימוש גדל והולך בחומרי קצף שנועדו לחיבור חלקים ובמיוחד לשיכוך רעשים, וחומרים כאלה יוצרים "אפקט הידרוסקופי", כלומר שהם סופחים לחות. בטסלה שמודגמת בתחקיר, למשל, מצא המומחה נקודות חלודה על קורת A, מפני שהמסגרת שלה צבועה רק באופן שטחי ואילו העמוד עצמו מלא לחלוטין בקצף בידוד. לדברי אוהלר, "זה יספוג מים. בעוד חצי שנה זה יהיה חום, ובעוד שש שנים זה יהיה חלוד לחלוטין".
    מעבר לנזקים הקוסמטיים הברורים מאליהם – חלודה פוגעת באופן מסוכן בחוזק המבני של המרכב ומסכנת מאד את הנהג והנוסעים בעת תאונה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.