רוב מבחני הדרכים בעולם, ובארץ, נערכים על כבישים ציבוריים, ומי שעושה אותם במקצועיות ובתום לב משלב בין נהיגה ברחובות עיר סואנים – שם נבחנות יכולות התמרון ונוחות הנסיעה, לבין נהיגה בכבישים בינעירוניים מהירים – שעליהם נבחנים הביצועים, הנוחות, בידוד רעשים ויכולת שיוט, וגם על כבישי נהיגה מפותלים שעליהם בוחנים את הביצועים והיכולות הדינמיות. תמהיל כזה מייצג את השימושים השגרתיים של משתמשים במכוניות סדרתיות רגילות, אבל כאשר מדובר במכוניות ספורטיביות וחזקות צריך לשים דגש מיוחד על מאפייני ההתנהגות והביצועים.
בוחני רכב מקצועיים ברוב המדינות הנאורות בעולם נהנים מן האפשרות לבחון לעומק יכולות דינמיות של מכוניות ספורטיביות על מסלולים סגורים ומאובטחים, שם הם יכולים "לקחת אותן עד לקצה" בתנאים מבוקרים. ישראל, מבחינה זאת, מתחילה רק כעת להיות "מדינה נאורה", וצריך לקוות שבעתיד תגבר נאורות על החושך בכמה שיותר תחומים בחיים שלנו.
כפי שהוכיח המבחן ההשוואתי למכוניות ספורט סדאן יוקרתיות שערכנו על המסלול בערד, לסשן המאובטח על מסלול יש ערך מוסף רב מעבר לעניין הבטיחותי והחוקי.
יוצאים מהפיטס
פולקסווגן גולף GTI היא בוודאי מכונית שראויה למבחן מסלול וזאת הייתה הבחירה שלנו ליום המסלול של Flat Out. חשוב לציין לשבח את אנשי צ'מפיון מוטורס, יבואני קבוצת פולקסווגן לישראל, אשר לא היססו להפקיד בידינו יצירה לא זולה מתוך ידיעה ברורה שהיא עומדת לעבוד קשה. צריך להגדיל את הפירגון ולהדגיש גם שזהו המשך ישיר למדיניות של צ'מפיון מוטורס אשר עורכת אירועים וימי נהיגה על הדגמים הספורטיבים שאותם היא משווקת בישראל (בעיקר באמצעות חטיבת אאודי ספורט).
את גולף GTI במהדורתה הנוכחית, לאחר מתיחת פנים קלה, פגשנו לפני כשנה. תוספת קלה של כוח, שדרוג מערכות הבטיחות ומספר עדכונים קלים השביחו את הנוסחה המוכרת והמוצלחת. גולף GTI היא מכונית מאד מאוזנת שמציעה המון אחיזה, והדבר היה נכון גם על האספלט המשובח של המסלול למרות שמכונית המבחן נעלה צמיגי ברידג'סטון טורנזה, שאינם בעלי אוריינטציה ספורטיבית.
על הכביש הציבורי מאפשר האיזון של גולף GTI מהירות גבוהה מאד, והדבר נכון שבעתיים על המסלול. הוסיפו לכך הגה מדויק ששוקל טוב (אם כי אילם למדי), תיבת הילוכים כפולת מצמדים וזריזת תגובות אשר מנצלת היטב את כח המנוע, וסלחנות של השלדה לטעויות נהג ולנהיגה לא חלקה – ותקבלו מכונית שתעניק גם לנהג לא מיומן הנאה רבה עם תחושה שהוא יכול לפתח קריירה כנהג מירוצים.
עבור נהגים מיומנים חסר בגולף GTI "מקדם ההארד קור", אותה תחושה מחוספסת של מכונית שצריך להתאמץ קצת כדי לחלץ ממנה עוד קצת מהירות ואחיזה. המתלים רכים מידי ולכן העברות משקל תחת עומס מורגשות מאד, אם כי לזכותה צריך לומר שבאף מצב לא נוצרת תחושה של מכונית ש"מתפזרת" בפניות. כאשר מנתקים את בקרת היציבות, או, ליתר דיוק, מעבירים אותה ל"מצב מתירני" (ניתוק מלא לא אפשרי) נחשף זנב צייתן שמהדק את הפניה. עם זאת, במצב כזה נדרשות פרובוקציות לא מבוטלות כדי לנענע את האחוריים, ואלה בעיקר מבזבזות זמן הקפה ויוצרות פסיעות מזעריות בלבד.
תחום יחיד שבו גולף GTI מאכזבת הוא הבלמים. העוצמה והרגש שלהם טובים ומספקים למשימות נהיגה על כביש ציבורי, אבל הם לא מספקים לתנאי מסלול. בשלב ראשון הם מתפקדים היטב, אך לאחר סשן של כ-10 דקות נהיגה אינטנסיביות מורגשת דעיכה משמעותית של כושר הבלימה. הנהג חש ב"התרככות" של הדוושה ובהארכת מרחקי הבלימה, וזה כמובן דורש ממנו לבלום מוקדם יותר – מה שפוגע בזמני ההקפה. בתחממות הבלמים ודעיכתם מאלצת את הנהג לבצע הקפות קירור ולקחת פסק זמן כדי להחזיר את הבלמים למצב עבודה רגיל. פתרון למצב כזה או שדרוג מערכת הבלמים באמצעות רפידות עמידות יותר, והחלפת נוזל הבלמים לנוזל עם רמת עמידות גבוהה יותר.
אחת הסיבות להתחממות מוגברת של הבלמים היא האלקטרוניקה ולא המכאניקה: מערכת בקרת האחיזה מבצעת המון פעולות בלימה קטנות וכמעט לא מורגשות במטרה למנוע אובדן אחיזה, והתוצאה המצטברת היא הגברת העומס, הגבוה בלאו הכי, על הבלמים. חלק מן הפתרון לבעיה זאת הוא ניתון בקרת המשיכה (ASR) באמצעות לחיצה על המתג המתאים. כך אמנם יהיו יותר סחרורי צמיגים בעת פתיחת מצערת לא עדינה אבל העומס על הבלמים פוחת – והתובנה הזאת מבוססת על הניסיון המעשי שצברנו על המסלול: ניתוק המערכת איפשר לבצע יותר הקפות לפני שהבלמים החלו לדעוך.
סיום מסלול
גולף GTI היא מכונית קומפקטית חמה, אבל לא חמה מידי. זה נכון על הכביש הציבור ועל המסלול כאחד. גולף GTI יכולה להיות מהירה מאד תחת ידיו של כמעט כל נהג, והיא מכוונת להיות יותר סלחנית מאשר מאתגרת. נהגי הארדקור עלולים למצוא שהיא צפויה ומשעממת מידי עבורם, אבל רוב הנהגים יכולים להפיק ממנה את כמויות ההנאה המדויקות להם הם זקוקים.
הקסם של גולף GTI גובר כעת, כאשר קיימים בישראל שלושה מסלולי מירוצים שמאפשרים לנהוג עליהם ולמצות את הפוטנציאל של המכונית הזאת. ביום יום היא מתפקדת כמשפחתית איכותית ויעילה מבלי לדרוש התפשרות גדולה מידי בתחומי הנוחות והשימושיות, ובשעות הפנאי, על המסלול, היא ערוכה ומזומנת להחניף לאגו של הנוהג בה. זאת "הוט האצ'" אשר עוברת גם את "מבחן האישה" (או, אם להיות פוליטיקלי קורקט, "מבחן בן/בת הזוג"), אם כי כעת נדרש תירוץ טוב, או פיצוי, להיעלמויות של סוף השבוע.
צילומים: נעם וינד, אופיר דואק