רוב המכוניות החדשות שיימכרו בבריטניה בשנת 2030 יהיו חייבות להיות חשמליות, וזאת למרות החלטתו של ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק, בשבוע שעבר, לדחות את איסור המכירה של מכוניות בנזין ודיזל משנת 2030 לשנת 2035.
הסיבה פשוטה: ממשלת בריטניה לא שינתה את מדיניות מיסוי הרכב שלה עם מתווה שפורסם מבעוד מועד ומכוון לכך ש-80% מכלי הרכב החדשים שיימכרו בממלכה המאוחד בסוף העשור יהיו "מאופסי פליטות", כלומר חשמליים או מימניים. בעוד קצת יותר משש שנים תצטרך כל יצרנית רכב שמוכרת בבריטניה רכב עם מנוע שמזהם את האוויר לשלם תמורתו לאוצר המדינה 15 אלף ליש"ט, וזאת (אגב ובלי קשר) בדומה למהלכים שקידמה לאחרונה מדינת קליפורניה בארה"ב.
שני השינויים היחידים, לפי שעה, הם דחיית מועד האיסור המוחלט על מכירת מנועי בעירה לשנת 2035, ובכך בריטניה מיישרת קו עם מדינות האיחוד האירופאי, והקלות מסוימות לכלי רכב מסחריים שונים שיאמצו הנעה חשמלית בקצב פחות מהיר.
במכון המחקר האירופאי Transport & Environment, אשר תומך ומקדם את המעבר לרכב נטול פליטות, מאמינים שלהכרזה של סונאק לא תהיה השפעה של ממש על קצב הגידול במכירות רכב חשמלי ושמתווה המס הנוכחי שם יסיים פחות או יותר את עידן הבנזין והדיזל עד לתחילת שנות ה-2030 ועוד לפני שאיסור המכירה יכנס לתוקף.
בעוד שלממשלת ישראל אין מדיניות מוצהרת בנושא הרכב החשמלי, וספק רב אם בכלל יש לה מדיניות בנושא הזה, המתווה הבריטי קובע שכבר בשנה הבאה 22% ממכירות הרכב החדש יהיו של מכוניות חשמליות טהורות (בימים אלה חצה רף המסירות של כלי רכב חשמליים בבריטניה את ה-20% מתוך כלל המסירות), והשיעור הזה יעלה מדי שנה כך שכבר בשנת 2028 יעמוד על כ-52% ועל כ-66% בשנה שלאחר מכן. כאמור – מתווה המס הנוכחי מכוון ל-80% כלי רכב חדשים חשמליים בשנת 2030.
באופן מפתיע, דווקא הנציגים של מספר יצרניות רכב הרימו גבה לנוכח ההצהרה של סונאק בשבוע שעבר והצהירו שהכיוון שלהם אל עבר הנעה חשמלית לא משתנה. שלא לציטוט טענו מספר מנהלים שההצהרה של סונאק מזיקה בעידן שבו כל השחקנים בשוק צריכים להביט בתוכנית מוגדרת עם יעדים ברורים כדי שיהיו מסוגלים לכוון את ההשקעות שלהם בדרך היעילה ביותר.
גורמים שונים בבריטניה מפנים כעת את האצבע שלהם לממשלה בדרישה לקדם במהירות השקעה בתשתיות טעינה ציבוריות אשר נתפשת כגורם העיקרי שמעכב אימוץ של רכב חשמלי.