• Ad
  • המכירות של רכב חשמלי משומש פורחות אפילו תחת ממשל ששם לו למטרה לקדוח כמה שיותר נפט ולמכור כמה שיותר זוללות בנזין. אבל האם זה מנבא משהו לגבי רכב חשמלי משומש בישראל?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בסוף ספטמבר תפוג בארצות הברית הטבת מס בסך של 4,000-7,000 דולר שהעניק הממשל הפדרלי לרוכשי רכב חשמלי חדש ומשומש, ובחודשים האחרונים זה הזניק שם את המכירות – בדגש דווקא על רכב משומש.

    במהלך יולי האחרון זינק הביקוש בארה"ב לחשמליות משומשות בכ-40%, ואנליסטים של שוק הרכב מעריכים שמגמה זאת לא תיבלם גם כאשר כבר לא יינתנו עוד הטבות מס. הסיבה: מחירי מכוניות חשמליות משומשות נמוכים מאוד כעת, ובמקרים רבים הם נמוכים ממחירי מכוניות משומשות מקבילות עם מנועי בנזין.

     

     

    מה שמאוד מעניין במגמה הזאת זה שהיא מקדימה רק במעט את מה שקורה ויקרה גם בשוק הרכב הישראלי בשנים הבאות.

    במקור, הממשל האמריקני בתקופת הנשיא ג'ו ביידן העניק הטבות כלכליות לרכב חשמלי עד לשנת 2032, ואלה ניתנו לפי מבחן של מחיר מקסימלי של הרכב עצמו (חדש או משומש) ומבחן הכנסה למשק הבית שזכאי להטבה. אלא שממשל טראמפ עומד בהבטחת הבחירות שלו לבוחרים ולברוני הנפט ("תקדחי מותק תקדחי"), ועושה הכל כדי לצמצם את מכירות הרכב החשמלי.

    שיעור החדירה של רכב חשמלי בארה"ב כולה עומד על סדר גודל של 2% בלבד (גם בין החדשות וגם ברוב השנתונים הרלוונטיים של משומשות), וזאת למרות שמדובר במולדת של 'טסלה'.

    לשם השוואה, במערב אירופה עומד שיעור החדירה של רכב חשמלי על סדרי גודל של 16% מהיקף המכירות של רכב חדש, ובישראל של שנת 2023 זה הגיע לרגע לשיעור כמעט כפול מזה (ובשנת 2024 ירד אל השיעור האירופאי).
    בשנת 2025 התייצב רף המכירות של רכב חשמלי חדש בישראל ובאירופה על רמה של כ-15% מכלל המכירות, ובמקביל צומח (גם אם בקצב איטי ביחס לכותרות בעיתונים) פלח השוק של רכב היברידי-נטען.

     

    לכודים בטסלה: האם נעילת הדלתות של טסלה מסכנת חיים?

     

    משומשת משומשת – אבל עדיין חסכונית

    הגורם המשפיע ביותר על מכירות רכב בכל רחבי העולם הוא מיסוי מקומי (בין אם מיסוי חיובי או מיסוי שלילי, כמומ סובסידיות והטבות מס) – ועל כנפיו צמח סקטור הרכב החשמלי בסין, כמו גם בכל מקום אחר בעולם.

    ביטול הסובסידיות בארה"ב הוא נקודת מבחן מרתקת לעתיד הרכב החשמלי – בעיקר מפני שהוא מגיע בנקודת זמן שבה רכב חשמלי בכלל לא צריך יותר סובסידיות: עלות הייצור של רכב חשמלי חדש כמעט זהה לזו של רכב עם מנוע בעירה, ובשנים הקרובות היא תוסיף לרדת כך שעלות הייצור של רכב חשמלי תהיה נמוכה מזו של רכב עם מנוע בעירה.

    אבל מאוד מעניין לשים לב לשוק הרכב האמריקני עוד לפני שהחשמליות החדשות שם הופכות לזולות – מפני שמה שקורה באמריקה צפוי לקרות גם אצלנו כבר בשבועות ובחודשים הבאים.

    בארה"ב, כמו אצלנו, נמכרו מכוניות חשמליות עם אחריות יצרן לסוללה למשך 8 שנים, וככל שייצור הסוללות השתפר כך צנחו אחוזי הכשל של סוללות – מרמה של 4% ל-1% כיום. ההתקדמות הטכנולוגית המהירה של סוללות במכוניות חדשות, שממנה נגזר גם טווח נסיעה משופר, האיצו את ירידת הערך של חשמליות משומשות היות שבעלי רכב חשמלי קיים אצו רצו להשתדרג, ושוק המשומשות הגיב בצניחת מחירים.

    מחירים נמוכים מפתים לקוחות חדשים רבים שרצים לקנות מכוניות חשמליות לאחר שקודם לכן הם הורתעו על ידי מחירים גבוהים, ומהר מאוד עולה הביקוש על ההיצע. התוצאה: מספר "ימי המלאי" של כלי רכב חשמליים משומשים (כלומר כמה זמן בממוצע עומדת מכונית כזאת במגרש המשומשות) צנח ל-40 ימים בלבד ביולי 2025, וזה חודש חמישי ברציפות שבו הנתון הזה נמוך ממספר ימי המלאי של רכבי בנזין.

    ואיך אפשר לדעת שהגורם המאיץ הוא המחיר הנמוך? פשוט מאוד: אחרת המחירים היו עולים…

    וזה לא הכל: חברת iSeeCars דווחה על עלייה של 61.8% במספר כלי הרכב החשמליים המשומשים שהוצעו למכירה ביולי 2025 לעומת יולי 2024, כלומר שצמצום מספר "ימי המלאי" של רכב חשמלי משומש לא מגיע על רקע של צמצום בהיצע הכולל אלא להיפך: גם ההיצע עולה בהתמדה – ככל הנראה מפני שזה מייצג את הזינוק שהיה לפני כשלוש שנים ברכישת רכב חשמלי חדש.

    כעת מגיע לשוק מספר גדל והולך של כלי רכב חשמליים שחוזרים עם סיום תקופת הליסינג שלהם, והם פוגשים קהל של רוכשים חדשים שמוצאים אותם יותר אטרקטיביים מאשר כלי רכב מקבילים עם מנועי בנזין.

    בשורה תחתונה: דגמים חשמליים משומשים הפכו בארה"ב לנגישים כלכלית באופן חסר תקדים, ונזכיר שהם עדיין נהנים מ-3-6 שנות אחריות לסוללות שלהם ולכן גם מאוד משתלמים כאשר בוחנים את "עלות הבעלות הכוללת" (הפרש בין מחיר קניה למכירה, עלויות תפעול ותחזוקה, ביטוחו וכיוצ"ב).

    במקביל, שוק המשומשות מתבגר וכמות המידע שזמין ללקוחות גדלה: השווי של רכב חשמלי משומש כבר לא נקבע לפי הגיל או הקילומטראז' שלו אלא במידה רבה על-פי "מדד בריאות הסוללה" (State of Health – SOH) כגורם מרכזי שקובע את ערך הרכב.

    התחזית בארה"ב לתקופה של אחרי סיום ההטבות היא להמשך ירידת מחירים בשוק המשומשות, הגדלת ההיצע, וצמיחה מתמשכת ויציבה של השוק.

     

    הממשל האמריקני מחלק 1.7 מיליארד דולר לקידום רכב חשמלי

     

    מי צריך יותר מ-300 קילומטר טווח?

    דגמים חשמליים מוקדמים הציעו בשעתו טווחי נסיעה של פחות מ-350 ק"מ, וגם אם הסוללה שלהם בריאה לחלוטין הם מתחרים כיום מול דגמים חדשים שמציעים טווח נסיעה של 500 ק"מ וצפויים להגיע בשנים הקרובות ל-700 ק"מ. הפער הזה לבדו מוריד את מחיר המשומשות באופן דרסטי, אבל כמו שיעידו רוב המשתמשים במכוניות האלה – גם טווח של 300 קילומטרים מספיק לגמרי לרוב מתארי השימוש ברכב בסביבה עירונית ופרברית (ובתנאי שלמשתמש יש נגישות לעמדת טעינה).

    מנתונים שפורסמו לאחרונה בארה"ב עולה שכלי רכב חשמליים מאבדים מערכם בקצב של 0.27 דולר למייל, לעומת 0.11 דולר למייל בלבד עבור רכבי בנזין. דגמי יוקרה מסוימים, כמו יגואר I-Pace ואאודי Q8 e-tron, יכולים לאבד למעלה מ-70% מערכם בחמש שנים, וטסלה מודל 3 מציגה ירידת ערך גבוהה משמעותית בשנה הראשונה בהשוואה למרצדס C קלאס מקבילה.

    בנוסף, עלויות השימוש והתחזוקה של רכב חשמלי משומש נמוכות משמעותית מאלה של רכב עם מנוע בנזין, והשורה התחתונה היא שעלות הבעלות הכוללת של רכב חשמלי משומש נמוכה מזאת של רכב משומש עם מנוע בנזין.

    התוצאה: לפי נתוני חברת המחקר Cox Automotive, ביולי 2025 עמד פער המחירים בין רכב חשמלי משומש לרכב בנזין משומש על 1,266 דולר בממוצע – לטובת הרכב החשמלי (כלומר שמכונית חשמלית משומשת זולה ממכונית מקבילה לה עם מנוע בנזין).

     

     

    אז מה לעשות בישראל? לקנות? למכור? להמתין?

    החשש הגדול ביותר של רוכש רכב חשמלי בעבר היה "חרדת הטווח", וככל שטווחי הנסיעה התארכו הוא התחלף ב"חרדת טעינה" (האם תהיה עמדת טעינה ציבורית פנויה) וב"חרדת סוללה" – כלומר האם הרכב החשמלי יהיה שווה משהו כמשומש את הסוללה שלו תדרדר.

    "מדד בריאות הסוללה" (State of Health) מתאר את הקיבולת הנותרת של סוללה בהשוואה למצבה כחדשה, והוא מבוטא באחוזים. זה הפך לאינדיקטור החשוב ביותר לערך של רכב חשמלי משומש ולטווח הנסיעה הממשי שלו.
    סוללות רכב חשמלי מודרניות מציגות "שיעור דעיכה" ממוצע של 1.8% בלבד בשנה, וזה אומר שרכב חשמלי בן 3 שנים עם SOH של 90-95% נחשב לתקין לחלוטין. עם תחזוקה נכונה ובלי טראומות מיוחדות צפויה סוללה כזאת להאריך ימים הרבה מעבר לרכב עצמו – למשך 15-20 שנים לפחות.

    בשונה מאשר בארה"ב – השוק הישראלי הרבה יותר ריכוזי וגם "מחירי המחירון" נשלטים במידה רבה על-ידי גורם בודד ומושפעים מאוד על-ידי חברות מסחריות שמוכרות כלי רכב משומשים.
    אבל מותר להעריך שאותם כוחות שפועלים בארה"ב פועלים גם בישראל, כלומר שירידת הערך של כלי רכב חשמליים מהירה מזאת של כלי רכב עם מנועי בנזין, וזה אומר שמי שיחפש סביר שימצא עסקאות הרבה יותר משתלמות בשוק הרכב החשמלי מאשר בקרב דגמים דומים עם מנועי בעירה.

    מי שיכול להסתדר עם רכב חשמלי שמספק טווח נסיעה ריאלי של 300 קילומטרים, ואלה כמעט כל משקי הבית שבהם יש שתי מכוניות או יותר, יוכל למצוא כלי רכב מאובזרים מאוד ובמצב מצוין שאך לפני שנתיים שלוש נמכרו במחירים גבוהים מאוד.

    כל מי שחושב על רכישת רכב חשמלי משומש במחיר אטרקטיבי צריך לשים לב בעיקר לשלושה דברים, והראשון, כרגיל, הוא האפשרות שלו להתחבר אל עמדת טעינה ביתית בבית או במקום העבודה.

    שיקול שני זאת בדיקה מקצועית וטובה של מצב הסוללה ושל משך האחריות שנותרה לה, ומכאן כבר אפשר לגזור את עלויות התפעול ואת עלות הבעלות הכוללת ולהשוות אותה ביחס למכונית מקבילה עם מנוע בנזין.

    אבל מכיוון שאנחנו חיים בישראל, שבה כמעט שום דבר לא מתוכנן ומה שכן מתוכנן לא תמיד מבוצע – הנעלם השלישי יישאר כרגע מעורפל.
    מתי שהוא בעתיד – אולי בשנה הבאה ואולי אחרי הבחירות – יוטל בישראל מס נסועה של 15 אגורות לקילומטר. כאשר זה יקרה זה ישחוק חלק מן היתרון הכלכלי של שימוש ברכב חשמלי.

     

    BYD הושקה בישראל והמטרה הראשונה שלה היא ג'ילי

     

    לקריאה נוספת:

    מה באמת התחדש השנה ומה יתחדש בקרוב בסוללות לרכב חשמלי?

    כך תנהגו נכון ברכב חשמלי: מדריך מלא לטווח מקסימלי ולסוללה בריאה

    סוללות ברכב חשמלי יחזיקו מעמד עד 40% יותר מכפי שהוערך בעבר

     

    תמונה של גיל מלמד

    גיל מלמד

    עיתונאי רכב מאז שנת 1986, מתמחה בכלי רכב, בטיחות בדרכים, ביורוקרטיה ופוליטיקה של התחבורה. כתיבה עיתונאית (בין השאר) במגזינים 'טורבו' ו'מוטו' ובעיתונים היומיים 'ידיעות אחרונות', 'טלגרף', 'מעריב', 'סופהשבוע', 'ג'רוזלם פוסט' ו'ישראל פוסט'. ממקימי המגזין 'מוטו', עורך ראשי של 'טורבו', ועורך תחום הרכב ב'מעריב'.
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.