שינוי המקדמים בנוסחת "המיסוי הירוק", אשר הגדיל את נטל המס על רכב חדש, העלה את מחירי המכוניות הקטנות והחסכוניות, והעשיר את קופת המדינה בכמה עשרות מיליוני שקלים ברבעון האחרון – כמעט ולא השפיע עדיין על סך מספר המכוניות החדשות שנמסרו במחצית הראשונה של השנה.
למרות העלאת רכיב המיסוי – שחלקה בוצע בפועל וחלקה נספג על-ידי היצרניות והיבואניות – בששת החודשים הראשונים של השנה עלו על הכבישים הפקוקים שלנו 158,082 כלי רכב חדשים, כלומר רק 3% פחות מאשר בתקופה המקבילה אשתקד. מדו"ח הרישוי המפורט של איגוד יבואני הרכב, שמבוסס על הנתונים שמתקבלים ממשרד התחבורה, עולה שבחודש האחרון נמסרו 21,838 כלי רכב, וזאת ירידה של כמעט 6% ביחס ליוני הקודם.
בתחילת השנה, כאשר נודע שב-1 באפריל, באופן מפתיע וללא התרעה מראש, משרד האוצר מתכוון להכביד את נטל המס על חלק מן המכוניות החדשות באמצעות שינוי בנוסחת המיסוי הירוק – היו מי שפיזרו חששות מפני עצירת מכירות מכוניות קטנות ש"נהנו" מהנחת מס גדולה יותר בזכות רמת זיהום נמוכה יותר שהם מייצרות. חשש זה גרם לכל מי שיכל – הן בקרב הרוכשים והן מבין היבואניות – להקדים את היבוא ואת השחרור של כלי רכב כאלה, וזאת ככל הנראה אחת הסיבות לכך שבסיכום התקופה עדיין לא מורגש שינוי בסך המסירות.
נכון להיום, ולפני צרור הגזירות המתקרב של העלאת נטל המס על מכוניות היברידיות – רוב הדגמים הנמכרים ביותר בישראל עודם דגמי מכוניות היברידיות: טויוטה קורולה ההיברידית החדשה נמסרה מתחילת השנה ב-7,691 עותקים והיא המכונית הנמכרת ביותר בישראל – לאחר שהדיחה מן המשבצת הזאת את יונדאי איוניק, ממנה נמסרו 7,478 יחידות.
מכוניות היברידיות נהנות אצלנו מהטבת מס לא פרופורציונלית לתרומה שלהן לצמצום זיהום האוויר. הטבת המס הזאת גרמה לכך שמבין עשרת הדגמים הנמכרים ביותר בישראל במחצית הראשונה של השנה – ארבעה הם דגמים היברידים שאחראים לכמעט 45% מסך המסירות של העשירייה הראשונה. כאשר מסכמים את סך המסירות של 40 הדגמים הנמכרים ביותר בישראל מתחילת השנה ועד לאמצע שלה, ואלה גם הדגמים שכל אחד מהן מכר לכל הפחות 1,000 יחידות, עולה ש-7 מתוכם הם דגמים היברידים. אלה מסרו יותר מ-28,500 יחידות או כ-34% מתוך כ-83,500 המסירות של 40 הדגמים הנמכרים בישראל.
מכוניות היברידיות מהוות גם נתח משמעותי אצל ארבעה מתוך חמישה המותגים הנמכרים ביותר בישראל. אפילו אצל יונדאי, המותג שמוביל את טבלת המסירות בכלל והוא גם המותג העממי עם מגוון הדגמים הרחב ביותר בארץ, מכירת מכוניות היברידיות מהווה כ-31.1% מכלל המסירות, ואצל קיה, עד לא מכבר המותג השני בהיקף המסירות בישראל, מהווה המכירה של מכוניות היברידיות כ-25.6% מכלל המסירות.
טויוטה הדיחה השנה את קיה מן המקום השני בטבלת המסירות עם זינוק מרשים של 29% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, והיא עשתה את זה במידה רבה בזכות קורולה ההיברידית החדשה, שממנה נמסרו כאמור 7,691 יחידות. בהערת אגב צריך להזכיר ש'קורולה' החדשה כוללת גם את דגם ההאצ'בק שבעבר נקרא 'אוריס'. בכל מקרה, מגוון הדגמים ההיברידיים של טויוטה הוא הגדול ביותר, בהפרש ניכר, מבין כלל המותגים בישראל, ואצלה מהוות המסירות של מכוניות היברידיות כ-63.5% מכלל המסירות!
כפי שפרסמנו, משרד האוצר הציג תוכנית להעלאה הדרגתית של נטל המס על מכוניות היברידיות בשלוש השנים הבאות, ולהשוואה שלו עם שיעור המס על שאר הטכנולוגיות. תוכנית זאת, בהנחה שתאומץ גם על-ידי שר האוצר הבא, תגרום בשלב המיידי להקדמת יבוא ושחרור ממכס של דגמים שנהנים מן המצב הקיים, ובהמשך צריך לצפות לצמצום בשיעור היחסי שלהם בשוק.
כחלון בעד העשירים
משה כחלון, שר האוצר המתמזג של מדינת ישראל, לא חדל בשנים האחרונות מללהג על מאמציו להטבת מצבם של בני "מעמד הביניים". אבל בשעה שהוא נמלט בחזרה לזרועות הליכוד, ומותיר את מדינת ישראל עם הגירעון הגדול ביותר בתקציב המדינה מזה כ-15 שנים, מסתבר שלכל הדיבורים היפים אין זכר בטבלת המסירות של רכב חדש בישראל.
למרבה האבסורד, בשעה שילדי האוצר מכבידים את ידיהם על לקוחות שקונים מכוניות קטנות ופחות יקרות – שהן גם המכוניות הכי פחות מזהמות, מעניקים אנשי האוצר את הטבות המס הנדיבות ביותר דווקא ללקוחות העשירים בישראל – אלה שרוכשים מכוניות יוקרה במאות אלפי שקלים. כאשר בוחנים את הערך הכספי של הטבת המס שניתנת למכונית יוקרה היברידית נטענת, או למכונית יוקרה היברידית שעומדת בקריטריונים, מגלים שהוא מגיע בקלות לעשרות אלפי שקלים ובמקרים לא נדירים גם למאות אלפי שקלים. כדי להבין את האבסורד די אם נאמר שרק החיסכון במס קניה על חלק מן המכוניות האלה – בזכות הטבת המס הירוק – גדול יותר מן המחיר הכולל (עלות + מיסים) של מכונית מיני או סופר-מיני…
ישנם בישראל מותגי יוקרה – למשל לקסוס ויגואר – לנד-רובר, שאחוז ניכר מסך המסירות שלהם הוא של מכוניות היברידיות או היברידיות נטענות, וגם אצל שאר מותגי היוקרה מהווה המכירה של מכוניות היברידיות-נטענות נתח משמעותי מאד במכירות. כל זה, כמובן, עוד לפני שדיברנו על נתוני המסירות של מכוניות מיבוא אישי שאותם מסתיר משרד התחבורה מן הציבור משל מדובר היה בסודות הגרעין של מדינת ישראל. שם, בקבוצת המכוניות שמיובאות לא על-ידי יבואניות הרכב, שיעור המכוניות ההיברידיות-נטענות גבוה במיוחד.
הדגם | סך מסירות | סוג הנעה |
טויוטה קורולה | 7,691 | היברידית |
יונדאי איוניק | 7,478 | היברידית |
קיה פיקנטו | 6,202 | בנזין |
יונדאי i10 | 6,015 | בנזין |
יונדאי טוסון | 4,967 | בנזין |
קיה נירו | 4,828 | היברידית |
קיה ספורטאז' | 4,547 | בנזין |
מיצובישי אאוטלנדר | 3,459 | בנזין |
טויוטה ראב 4 | 3,448 | בנזין |
יונדאי i20 | 3,347 | בנזין |
טויוטה CH-R | 3,074 | היברידית |
רנו מגאן | 2,771 | בנזין/דיזל |
סקודה קודיאק | 2,679 | בנזין/דיזל |
ניסאן קשקאי | 2,641 | בנזין/דיזל |
מאזדה 3 | 2,461 | בנזין |
קיה סטוניק | 2,388 | בנזין |
מאזדה CX-5 | 2,309 | בנזין |
טויוטה יאריס | 2,307 | בנזין |
סקודה קארוק | 2,254 | בנזין/דיזל |
סקודה אוקטביה | 2,181 | בנזין/דיזל |
שברולט ספארק | 2,172 | בנזין |
מיצובישי ASX | 2,112 | בנזין |
מיצובישי אקליפס | 1,979 | בנזין |
סיטרואן ברלינגו | 1,959 | דיזל |
סיאט ארונה | 1,834 | בנזין |
מאזדה 2 | 1,742 | בנזין |
סוזוקי קרוסאובר | 1,658 | בנזין |
סוזוקי באלנו | 1,497 | בנזין |
סובארו XV | 1,435 | בנזין |
ניסאן אקסטרייל | 1,364 | בנזין/דיזל |
יונדאי קונה | 1,289 | בנזין |
רנו קליאו | 1,252 | בנזין/דיזל |
יונדאי אלנטרה | 1,220 | בנזין |
סוזוקי ויטארה | 1,220 | בנזין |
הונדה HR-V | 1,218 | בנזין |
דאצ'יה דאסטר | 1,179 | בנזין/דיזל |
ניסאן מיקרה | 1,177 | בנזין |
טויוטה יאריס | 1,095 | היברידית |
טויוטה פריוס | 1,051 | היברידית |
סקודה ראפיד | 1,038 | בנזין |
סה"כ מסירות | 83,501 |
40 דגמי המכוניות הנמכרים ביותר בישראל. מקור: דוח רישוי איגוד יבואני הרכב
החזקים מתחזקים
במחצית הראשונה של 2019 זינקו, כאמור, המסירות של טויוטה ב-29%, ואילו המסירות של יונדאי – שממילא מוביל כאמור את השוק שלנו, גדלו ב-4% נוספים. מי ששילמו על כך מחיר הם קיה – מכירות המותג הקוריאני הצטמקו ב-3%, והמותג האירופאי המוביל – סקודה – שסך מסירותיו לא השתנו ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. מיצובישי, שטיפס אל המקום החמישי תוך דילוג מעל מאזדה, הוא המותג שרשם את הזינוק השני בטיבו מבין המותגים המובילים, עם 16%. מכאן, ועד למקום העשירי בטבלה, נרשמו רק ירידות: מאזדה איבד 18%, ניסאן 23%, סוזוקי 12%, רנו איבד 15% ואילו המותג הספרדי, סיאט, איבד 9%.
כמעט כל מותגי היוקרה רשמו צניחה של ממש במסירות, החל ב-19% של אאודי, אשר עדיין מוביל את שוק היוקרה, דרך 22% של מרצדס שבמקום השני, המשך דרך 16% של ב.מ.וו, 42% של קאדילק, ו-50% של אינפיניטי לאחר ההכרזה על כך שהמותג הזה יתקפל בקרוב מאירופה. גם פורשה הצטמק ב-52%, יגואר ב-28% ומזראטי ב-43%. החריגים, בפלח שוק היוקרה, הם וולוו עם גידול של 8%, לקסוס, שצמח ב-21%, ג'יפ, עם גידול של 55%, אלפא רומיאו עם 19%, ולנד רובר עם 43% תוספת.
המותג | מסירות 1-6/2019 | מסירות 1-6/2018 | שינוי |
יונדאי | 26,459 | 25,413 | 4%+ |
טויוטה | 21,579 | 16,733 | 29%+ |
קיה | 20,213 | 20,859 | 3%- |
סקודה | 12,070 | 12,034 | 0% |
מיצובישי | 9,633 | 8,278 | 16%+ |
מאזדה | 7,251 | 8,806 | 18%- |
ניסאן | 6,934 | 9,050 | 23%- |
סוזוקי | 6,898 | 7,822 | 12%- |
רנו | 5,782 | 6,822 | 15%- |
סיאט | 4,636 | 5,105 | 9%- |
עשרת המותגים הנמכרים ביותר במחצית 2019 לעומת מחצית 2018
הטבלה לא מספרת
העובדה שקרוסאוברים כבשו את השוק בישראל, כמו בעולם כולו, כבר מזמן לא דורשת אישורים והבהרות, אבל בכל זאת מעניין להדגיש שבטבלת 40 הדגמים הנמכרים ביותר בישראל מככבים 20 קרוסאוברים שמהם נמסרו יותר מ-44,000 יחידות, כלומר יותר מ-53% מסך המסירות בקרב 40 הדגמים הנמכרים ביותר.
מבין אלה מעניין במיוחד מצבו של מיצובישי אאוטלנדר שלא נס ליחו למרות קשישותו, על אף שהוא חולק אולם תצוגה עם שני קרוסאוברים פופולריים נוספים, ובתוך שוק שבו מתחרים בו לפחות שני שחקנים חזקים במיוחד – סקודה קודיאק וניסאן אקסטרייל.
בסיכום החצי שנתי מוביל טוסון את המאבק על פלח השוק של קרוסאוברים קומפקטיים ובעקבותיו דוהרים קיה נירו (ההיבדירי), קיה ספורטאז', מיצובישי אאוטלנדר (המפתיע), טויוטה ראב 4 וטויוטה CH-R (ההיברידים, סקודה קודיאק, ניסאן קשקאי, קיה סטוניק (המיני-קרוסאובר המוביל), מאזדה CX-5, סקודה קארוק, מיצובישי ASX, מיצובישי אקליפס וסיאט ארונה.
חשמליות או לא להיות
מכוניות חשמליות צפויות להיות חלק עיקרי בחיים שלנו החל מבעוד מספר קטן של שנים, והניצנים הראשונים של יבוא סדרתי שהולך ומתעצם ניכרו השנה עם רנו זואי, שממנה נמסרו עם 80 יחידות, ועם הפריצה הדרמטית ביותר לשוק הזה – אאודי אי-טרון שממנה נמסרו 61 יחידות, כל אחת תמורת כ-400 אלף ש"ח וצפונה. יונדאי העלתה 26 יחידות של איונוק חשמלית – רובן לציי רכב ולעובדי החברה שבוחנים כיצד נראים החיים במחיצתה, ואילו יגואר מסרה 14 יחידות של I-PACE.
4 מכוניות מדגם יונדאי קונה מתגלגלות בניסויים אצל היבואנית, ואילו ב.מ.וו, מי שפחות או יותר המציאה את הז'אנר הזה, הצליחה לכלכל לרחובות רק 3 מכוניות חשמליות מדגם i3 בחצי שנה.
לקינוח, בגזרת המכוניות ההיברידיות-נטענות מוביל את השוק ביד בוטחת מיצובישי אאוטלנדר ההיברידי-נטען, ובעקבותיו וולוו XC60 היוקרתי יותר. אאודי מסרה 210 יחידות של A3 אי-טרון, ואחריה מתארכת והולכת רשימה של עולות חדשות, רובן מפלחי השוק היוקרתיים.
הדגם | סך מסירות |
מיצובישי אאוטלנדר | 269 |
וולוו XC60 | 258 |
אאודי A3 | 210 |
מרצדס E300/350e | 145 |
ב.מ.וו 330e | 106 |
ב.מ.וו 530e | 106 |
קיה נירו | 104 |
ריינג' רובר | 103 |
מרצדס S560e | 102 |
ב.מ.וו 7 | 66 |
וולוו XC90 | 60 |
ב.מ.וו. X5 | 36 |
פורשה קאיין | 13 |
פורשה פנאמרה | 13 |
מרצדס C300e | 6 |
מרצדס GLC350e | 3 |