באופן חריג ונדיר פרסם השבוע פרויקט הבטיחות Euro NCAP הודעה ספציפית שמתארת גילוי של תקלת בטיחות חמורה במבחן הריסוק של MG 3. ההודעה חושפת שלוש תקלות שונות ולא קשורות – שתיים ברכב ואחת אחרת – בשיטת הדרוג של הפרויקט עצמו. חשיפה זאת תאפשר ליצרנית הרכב לתקן את כל המכוניות החדשות מתוצרתה ואולי גם תעודד אותה לתקן את אלה שכבר נמכרו, והיא עשויה להביא גם לשינוי בשיטת ההערכה של הפרויקט.
במהלך הריסוק החזיתי-בזווית שביצעו אנשי Euro NCAP ב-MG 3 החדשה הם מצאו שני פגמים – אחד במנגנון העיגון של מושב הנהג למקומו והשני בכרית האוויר. בעיה חמורה בפני עצמה היא ששני הפגמים האלה לא מנעו מן המכונית לקבל ציון כולל מכובד יחסית של 4 כוכבים.
בהודעה החריגה והמטרידה של Euro NCAP נכתב ש"במהלך מבחן הריסוק החזיתי גילו מהנדסי Euro NCAP כי מנגנון עיגון מושב הנהג נכשל. כשל כזה בעיגון המושב לא נראה קודם לכן במבחנים של Euro NCAP, שבחנו מאות כלי רכב מאז שהחלו את עבודתם בשנת 1997".
לדברי אנשי הפרויקט, הכשל "גרם למושב הנהג להתפתל במהלך הפגיעה. תנועה זו הפעילה כוחות חזקים על רגלה הימנית של בובת המבחן" ולכן דורגה רמת ההגנה על חלק זה של הגוף כ"חלשה". בנוסף ל"פציעות" שנגרמו לבובת המבחן – הראש שלה עבר דרך כרית האוויר ופגע בגלגל ההגה לאחר שכרית האוויר התנפחה.
"המשמעות של הכשל במושב", נכתב בהודעה, "היא גם ש-MG לא יכלה להדגים עד כמה המכונית תגן על הברכיים והירך של נוסעים בגדלים שונים, או כאלה שיושבים בתנוחות שונות.
על חומרת הכשלים שהתגלו מעידה הערה חד משמעית של אלד וויליאמס, מנהל תוכנית מבחני הריסוק ב-Euro NCAP, שמצוטט בהודעת הפרויקט כאומר ש: "הארגון ממליץ לצרכנים לשקול (רכישת) מכוניות אחרות על פני MG 3". חד וחלק. (ובשפת המקור: ("the organization recommends that consumers consider other cars over the MG 3")
אפשר וצריך לתקן את זה
בהודעת הפרויקט נכתב גם ש: "Euro NCAP שיתפה את ממצאיה עם MG, שטענה בתחילה כי הכישלון נבע מנעילה לא נכונה של המושב לפני הבדיקה. עם זאת, כמקובל, נעילת המושב נבדקה לפני ביצוע הבדיקה.
MG התחייבה לאחר מכן לשפר את העיצוב של מנגנון תפס המושב כדי להבטיח שהוא יישאר חזק במקרה של פגיעה".
כמו בכל מבחן ריסוק אחר גם במקרה זה הועברו כל התוצאות לידי יצרנית הרכב, ומדיווחים בתקשורת הצרפתית עולה שיצרנית הרכב פתחה חקירה בנושא. אלא שמהודעת פרויקט הבטיחות עולה שבעוד שבעקבות המבחן ביצעה החברה שינויים על קו ההרכבה כבר בחודש אוגוסט, ובחודש הבא היא תבצע שינוי גם של כרית האוויר של הנהג – MG לא מתכננת לבצע תיקונים במכוניות שכבר נמסרו לידי לקוחות.
שאלה חשובה שעולה מן ההחלטה הזאת (ככל שהדברים ש- Euro NCAP פרסמו מדויקים) היא האם נכון להותיר החלטה כזאת רק בידי יצרנית הרכב או שמרגע שהתגלה כשל הוא צריך להיות מטופל במקביל גם על ידי הרגולטור.
האם Euro NCAP ישנה את שיטת ההערכה שלו?
כאמור – למרות חומרת התקלות שנתגלו אנשי הפרויקט העניקו למכונית 4 כוכבים והם סבורים ששיטת הדרוג הנוכחית "לא מאפשרת להם להעניש" את הרכב שנבחן.
"למרות חומרת הבעיה", נכתב בהודעה, "אשר מעלה שאלות לגבי עד כמה ה-3 יכולה להגן על הנהג שלה במקרה של תאונה, מערכת הניקוד של Euro NCAP אינה מאפשרת כרגע הפחתת ניקוד או עקיפה (של הנוהל הקיים) במקרה של כשל ברכיב כזה. כתוצאה מכך, ה-MG 3 עדיין זכאית לארבעה כוכבים – הודות לביצועיה בתחומים אחרים. אלה כוללים הימנעות מתאונה, ששופרה לאחרונה לאחר שהחברה הוסיפה מערכות סיוע לנהג – בעקבות דירוג מאכזב של שלושה כוכבים על ידי ארגון האחות (האוסטרלי), ANCAP, בשנה שעברה".
לדבריהם – "זה מקרה כמעט חסר תקדים, אך Euro NCAP תטפל בו על ידי שינוי הפרוטוקולים והדירוג שלה כדי שתוכל לכלול כל תקלה – גם אם ביצועי המכונית הכוללים טובים – בדירוגים שלה" – כך הוסיף אלד וויליאמס.
עוד נכתב בהודעה ש"מטריד למצוא מכונית בשנת 2025 עם חולשה מהותית במנגנון נעילת המושבים שלה, חלק חיוני ממערכת ריסון הנוסעים של המכונית. תקלה זו דווחה לרשויות הרלוונטיות כך שניתן לשקול אם יש להוציא ריקול לרכב. מסיבה זו, אנו ממליצים לצרכנים לשקול חלופות ל-MG 3, תוך שימוש בכלי החיפוש באתר שלנו כדי לבחור את המכוניות הבטוחות ביותר העונות על צרכיהם".
לקריאה נוספת:
מבחן הריסוק שכולם צריכים לראות: גולף ישנה מול גולף מודרנית – ומה זה אומר על הרכב שלכם
הסיניות כיכבו במבחן הריסוק. ב.מ.וו, פיג'ו, סוזוקי וטויוטה קיבלו על הראש