Ad

כאבן שאין לה הופכין: פולקסווגן מאחסנת 300 אלף מכוניות שהיא לא יודעת מה לעשות איתן

אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

שנתיים עברו מאז שפולקסווגן החלה לרכוש בחזרה מלקוחות אמריקאים שקנו מאז שנת 2009 רכבי פולקסווגן ואודי TDI שצוידו בתוכנת רמייה ונראה כי פתרון לבעיה של מה לעשות עם אותם המוני רכבים עדיין ממש לא נראה באופק.

כזכור, רכבי הדיזל של הקונצרן עם מנוע 2.0  ו-3.0 ליטר TDI צוידו בתוכנה מיוחדת שידעה לזהות מתי הרכב נמצא בבדיקה לזיהום אוויר לתקינה או בטסט שנתי ובמצבים הללו התוכנה שינתה את מפת הניהול של המנוע כדי להשיג נתוני פליטת מזהמים נמוכים במיוחד, ואילו בתנאי אמת בעת נסיעה רגילה התוכנה המיוחדת הייתה מושבתת והמנועים השיגו הספקים נאים אך זיהמו עד פי 40 ממה שהוצהר.

עוד ב-TheCar:
פולקסווגן כבר לא "האוטו"
פולקסווגן מציגה תיקון למנועי הדיזל באירופה
דיזלגייט מכה שנית: פרדיננד פייש עוזב את פולקסווגן
מנהל בפולקסווגן ארה"ב נעצר בגלל הונאת דיזלגייט

הפרשה התפוצצה בספטמבר 2015 ובאפריל 2016 פולקסווגן הודיעה, בעקבות פשרה שהושגה בתביעה שהוגשה נגדה, כי היא תציע לקרוב לחצי מיליון מלקוחותיה לרכוש מהם את המכוניות ה-TDI בחזרה או לבטל את הסכמי הרכישה בליסינג של מכוניות אלו.

פולקסווגן השקיעה באופן ישיר במהלך כ-7.4 מיליארד דולר ובדיון משפטי שנערך לאחרונה באחת התביעות הקשורות לפרשת דיזלגייט התברר שנכון לאמצע פברואר 2018 פולקסווגן רכשה בחזרה מהלקוחות כבר כ-350 אלף רכבי אודי ופולקסווגן המצוידים במנועי דיזל.
נציג פולקסווגן מסר נתונים מפורטים יותר המתייחסים ל-2017 לפיהם עד לסוף השנה שעברה החברה רכשה 335 אלף כלי רכב, השמידה כ-28 אלף מהם שהיו ישנים, מוזנחים או לא בעלי ערך רב, מכרה בחזרה 13 אלף (לא ברור אם בארצות הברית או מחוץ לגבולות המדינה) ומאחסנת לא פחות מ-295 אלף רכבים ב-37 מתקנים מאובטחים ברחבי ארצות הברית כמו מגרש חניה של אצטדיון פוטבול נטוש בפרברי דטרויט, בשטח של מפעל נייר ענק שפשט את הרגל במינסוטה, באזור מדברי בקליפורניה בסמוך לבית הקברות הגדול בעולם למטוסים ישנים ובעוד אתרים רבים אחרים שבכל אחד מהם חונות זו לצד זו בסדר מופתי, בעשרות גושים צפופים, אלפי מכוניות.

מעבר לאבטחת המתקנים 24 שעות ביממה שאף הודקה בחודשים האחרונים לאחר שנודע על עשרות מקרים של גניבת רכבים מהמגרשים ועל זיוף מסמכים ומכירתם ללקוחות תמימים, פולקסווגן גם התחייבה לבצע לרכבים תחזוקה שוטפת בהתאם לנדרש על מנת להבטיח שבמידה שאלה יוחזרו לכבישים הם יהיו במצב תקין לחלוטין למרות האחסון הממושך שלהם בתנאים לא אופטימליים כשהם חשופים לפגעי מזג האוויר השונים כמו חום רב ושמש יוקדת במדבר הקליפורני או שלג רב, גשם וטמפרטורות שצונחות הרבה מתחת לאפס במישיגן.

בשלב זה נראה שיעבור עוד זמן רב עד שיוחלט מה לעשות עם המכוניות ויש לציין שמספר פתרונות לבעיה ושינוי תוכנה ורכיבים נוספים שאושרו באירופה ושהיו מאפשרים להחזיר את המכוניות לכבישי ארצות הברית נדחו על הסף על ידי הרגולטורים האמריקאים ומשום שמעבר לעלויות הגבוהות של אחזקת המתקנים הרכבים המאוחסנים בהם, ממודלים 2009-2015, מאבדים כל העת מערכם.
עם זאת נראה כי פולקסווגן לא ממהרת לבחור באופציה של יצוא הרכבים לשווקים מעבר לים בהם תקנות הזיהום  פחות מחמירות בשל כמה סיבות הקשורות בין היתר לעלויות הגבוהות של שינוע מספר גדול כזה של רכבים, הזמן הרב שיידרש כדי למכור אותם מחדש בשווקים אליהם ייוצאו, הפגיעה בתדמית המותג באותם שווקים שיצפו ב"מכוניות פגומות" שנפסלו לתנועה בארצות הברית וגם ואולי בעיקר בשל העובדה שפולקסווגן התחייבה למצוא עד אמצע 2019 פתרון ל-85 אחוזים מהרכבים שצוידו בתוכנת הרמייה אשר יאפשר להם לעמוד התקני זיהום האוויר האמריקאיים ואם לא תעמוד ביעד הזה יוטל עליה קנס נוסף, כנראה גבוה למדי, מעבר ל-25 מיליארדי הדולרים שפולקסווגן הסכימה לשלם עד היום עבור רכישת מכוניות בחזרה מהלקוחות, פיצויים כספיים ללקוחות שהחליטו להישאר עם רכביהם ותביעות שונות של בעלי רכבים, ארגוני איכות סביבה והרגולטורים במדינות השונות המרכיבות את ארצות הברית.

  • Ad
  • Ad
  • עוד באתר

    Ad
    שינוי גודל פונט
    ניגודיות