• Ad
  • קבוצת פיאט: ייצור רכב באיטליה בשפל של 70 שנים
    איטליה, בעבר אחת המדינות המובילות בייצור רכב בעולם, ייצרה ברבעון הראשון של 2025 פחות מכוניות מכפי ש-BYD מייצרת בשבועיים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מדוח חדש שפרסם בסוף השבוע איגוד העובדים האיטלקי FIM Cisl עולה שהיקף ייצור הרכב באיטליה, שנשלט ברובו המכריע על-ידי קבוצת פיאט ששייכת כיום לתאגיד סטלנטיס, הוא הנמוך ביותר בכמעט 70 שנים.

     

    קבוצת פיאט: ייצור רכב באיטליה בשפל של 70 שנים

     

    למרות שהתאגיד הבטיח למחוקקים האיטלקים להגדיל את היקף ייצור הרכב במדינת המגף הטענה היא שהמציאות הפוכה, וייצור כלי רכב ברבעון הראשון של 2025 צנח ב-35.5% בהשוואה לשנת 2024.

    בשלושת החודשים האלה ייצרה סטלנטיס באיטליה רק 60,533 מכוניות נוסעים, צניחה של 42.5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ועוד 49,367 כלי רכב מסחריים, מספר שמייצג צניחה של 24.2% ביחס לרבעון הראשון של 2024. לשם השוואה, בסיכום שנת 2024 ייצרה יצרנית הרכב הסינית BYD כ-4.3 מיליון מכוניות, כלומר שבמהלך שבועיים של יצור היא ייצרה יותר מכל המכוניות שיוצרו באיטליה בשלושה חודשים.

    המצב צפוי להיות גרוע יותר לפני שישתפר וזאת לנוכח המכסים שמטיל מימשל טראמפ על יבוא, אשר צפוי לגרום להפסקת הייצור של מספר דגמים שיוצאו עד כה מאיטליה לארה"ב.

    סטלנטיס יישמה לאחרונה באיטליה תוכניות פיטורים זמניות במימון המדינה כדי להתגבר על הצניחה בהיקף הייצור. בחודש דצמבר האחרון הציגה סטלנטיס תוכנית להגברת הייצור בתוך כדי השקעה של 2.1 מיליארד דולר – אלא שמצב כזה יתקיים במקרה הטוב רק בשנה הבאה לנוכח ההשקה הצפויה של דגמים חדשים.

     

    קבוצת פיאט: ייצור רכב באיטליה בשפל של 70 שנים

     

    לפי נתוני האיגוד האיטלקי סטלנטיס ייצרה בסיכום כל שנת 2024 באיטליה רק 475,090 כלי רכב, ומדובר לא רק בהתכווצות של כ-46% בהיקף הייצור ביחס לשנת 2023 שבה ייצר התאגיד 751,384 כלי רכב – אלא גם בנתון הנמוך ביותר עבור קבוצת פיאט מאז שנת 1956. באיטליה מיוצרות מכוניות על ידי מספר יצרניות נוספות, בהן גם פרארי שלא שייכת לתאגיד סטלנטיס, אבל סך היקף הייצור של כל אלה בטל בשישים.

    פרדיננדו אוליאנו, מזכ"ל איגוד העובדים האיטלקי FIM-CISL, שבו מאוגדים עובדי המתכת ותעשיית הרכב במדינה, מפנה את האש אל מועצת האיחוד האירופאי וטוען שהקשיים שבפניהם ניצבת תעשיית הרכב האירופאית נובעים במידה רבה מתקנות זיהום האוויר המחמירות. לדבריו, "חשוב לבחון את יעדי האיחוד האירופי להפחתת פליטות הפחמן של כלי רכב שצפויים להיכנס לתוקף החל מ-2025… זה קרב על אירופה ומדינות בודדות יכולות רק להפסיד בו".

    סטלנטיס, אשר ירשה את כל הנכסים הפיזיים והרוחניים של קבוצת פיאט, מפעילה כיום באיטליה חמישה מפעלי ייצור רכב ואחד נוסף לייצור רכב מסחרי. מבין אלה, הייצור ב'מיראפיורי' – המפעל ההיסטורי של פיאט בטורינו – צנח בשנה שעברה ב-70% ואילו היקף הייצור במפעל של מזראטי בעיר מודנה צנח ב-79%. במפעל קאסינו שבמרכז איטליה, שבו מייצרת הקבוצה מספר דגמי אלפא רומיאו, צנחה התפוקה בכ-45.5%
    "אנחנו מודאגים מאוד לגבי מזראטי", אמר אוליאנו. "אנו מצפים במהירות לפרויקט ברור ומפורט עבור מזראטי".

    בינתיים, סטלנטיס הפסיקה לייצר את הדגם T03 של 'ליפמוטור' הסינית במפעל של פיאט, ועל אף שהמפעל הזה נמצא בעיר טיכי שבפולין, ולא באיטליה, מדובר בעוד דגם שהייצור האירופאי שלו מופסק. הפסקת הייצור מוכרזת חודשים ספורים לאחר ההחלטה לבטל את התוכנית לייצר באירופה דגם אחר של ליפמוטור – B10 – שתוכנן להיות דגם שני שמיוצר על-ידי פיאט בפולין.

     

    קבוצת פיאט: ייצור רכב באיטליה בשפל של 70 שנים

     

    תמונה של גיל מלמד

    גיל מלמד

    עיתונאי רכב מאז שנת 1986, מתמחה בכלי רכב, בטיחות בדרכים, ביורוקרטיה ופוליטיקה של התחבורה. כתיבה עיתונאית (בין השאר) במגזינים 'טורבו' ו'מוטו' ובעיתונים היומיים 'ידיעות אחרונות', 'טלגרף', 'מעריב', 'סופהשבוע', 'ג'רוזלם פוסט' ו'ישראל פוסט'. ממקימי המגזין 'מוטו', עורך ראשי של 'טורבו', ועורך תחום הרכב ב'מעריב'.
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • קבוצת פיאט: ייצור רכב באיטליה בשפל של 70 שנים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.