Ad

יונדאי השיקה את איוניק 5 – החשמלית הטהורה הראשונה שלה

איוניק 5 הוא הדגם הראשון של תת-המותג החשמלי החדש של יונדאי, ואחת המכוניות החשמליות המתקדמות ביותר בעולם כיום.
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

אחרי חודשים ארוכים של הכנות וטפטופי מידע השיקה היום (ג') יונדאי את 'איוניק5' – המכונית החשמלית הטהורה הראשונה בהיסטוריה של יונדאי, וזאת שחונכת את תת-המותג החשמלי 'איוניק'.

 

 

למרות כל ההדלפות וההכנות, ההפתעה המעניינת ביותר במכונית החדשה היא בסיס גלגלים באורך מרשים מאד של 3 מטרים, כלומר ארוך יותר מכל דגם סדרתי אחר של החברה כיום. עם בסיס גלגלים כזה, תא מטען מכובד מאחור ותא מטען קטן נוסף מלפנים – 'איוניק 5' מגדירה מחדש את המושג "שימושיות" במכונית נוסעים עממית.

המכונית הזאת חונכת גם את הפלטפורמה החשמלית הייעודית, והמודולרית, של קבוצת יונדאי-קיה, שנקראת Electric-Global Modular Platform (E-GMP), והיא תוצע בעולם עם גדלים שונים של סוללות ועם שני סוגי הנעה: אחורית וכפולה.

הסוללה הבסיסית מכילה 58 קילוואט והגדולה יותר מכילה 72.6 קילוואט, ואלה מניעות מנוע אחורי בלבד או צמד מנועים שמניעים במקביל את הגלגלים הקדמיים והאחוריים. המהירות המרבית של כל הגרסאות מוגבלת ל-185 קמ"ש כדי לחסוך באנרגיה. בראש הפירמידה מוצע השילוב של שני המנועים שיוצרים יחד הספק של 225 קילוואט ומומנט של יותר מ-61 קג"מ, הנעה כפולה כמובן, וסוללה עם תכולת אנרגיה של 72.6 קילוואט. תצורה זאת מזנקת מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 5.2 שניות. מי שבוחר בהנעה כפולה אך מסתפק בסוללת ה-58 קילוואט ייאלץ להסתפק בזינוק ל-100 קמ"ש תוך 6.1 שניות.

 

 

לעומת זאת, מי שמבקש להשיג טווח נסיעה מירבי, ובוחר בשילוב של סוללה גדולה עם הנעה אחורית בלבד, יכול להאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 7.4 שניות (או 8.5 שניות עם סוללת ה-58 קילוואט). עם אותה סוללה, והנעה אחורית בלבד משיגה איוניק 5 טווח נסיעה של 470-480 קילומטרים לפי תקן WLTP המחמיר יותר, ואפשר לטעון את הסוללות במגוון שיטות טעינה, מעמדות במתח של 400 או של 800 וולט.

לדברי יונדאי, זאת המכונית הסדרתית הראשונה בעולם שמסוגלת להיטען באופן כזה, ואם משתמשים במטען שמספק 350 קילוואט שעה אפשר לטעון את המכונית מ-10% ל-80% תוך 18 דקות, או להוסיף טווח נסיעה של 100 קילומטרים בטעינה שאורכת חמש דקות בלבד.

אפליקציית הטעינה של איוניק מאפשרת להורות למכונית באילו שעות להיטען – בעיקר כדי ליהנות מתעריפי חשמל נמוכים בזמנים שבהם יש מעט ביקוש, ובאמצעות אותה אפליקציה אפשר גם להפעיל מרחוק את מערכת המיזוג – לקירור או חימום לפני שנכנסים למכונית ובשעה שהיא עדיין מחוברת לעמדת טעינה, וזאת כדי שלא לגזול אנרגיה מן הסוללה ולהשיג טווח נסיעה מרבי.

 

 

למכונית יש גם אפשרות להטעין צרכני חשמל אחרים, באמצעות פונקציית V2L, וזה אומר שהיא יכולה לשמש כ"סוללה על גלגלים" כדי להטעין כל מכשיר חשמלי ובכלל זה למשל אופניים חשמליים, קטנועים חשמליים או ציוד קמפינג – הכל בהספק הטענה של עד 3.6 קילוואט.

מבחינה עיצובית, למרות מה שנראה כמו ניסיון להיראות מתוחכמת, 'איוניק 5' נראית (במיוחד בפרופיל) כמו גרסה לא מוצלחת של אאודי A3, וזה מעט מאכזב מכיוון שיונדאי יכלה לתכנן את המכונית הזאת ככל שעולה על רוחם של המעצבים שלה, ועם מעט מאד מגבלות בהינתן שמכלולי ההנעה החשמליים שלה תופסים מעט מאד מקום ביחס למכוניות עם מנועי בעירה פנימית.

 

 

מאידך, וכפי שכבר כתבנו כאן עם חשיפת טפח מעיצוב הפנים של המכונית, מעצבי הפנים של יונדאי עשו עבודה מוצלחת ומושקעת מאד תוך שימוש נרחב בחומרים ממוחזרים וידידותיים לסביבה. בתא הנוסעים של איוניק 5 יש כמה וכמה הפתעות מעניינות כמו מושבים עם זויות מסעד נדיבות ועם מסעד שהעובי שלו צומצם בכ-30% כדי להגדיל עוד יותר את המרחב של יושבי השורה האחורית.

נוסף למסכי מגע גדולים שדרכם משתקפים נתוני הרכב ומערכת האינפו-טיינמנט מצוידת איוניק 5 גם בתצוגה עילית חדשנית שמוקרנת על השמשה הקדמית בשיטת "מציאות רבודה" וכך הופכת אותה, למעשה, למסך תצוגה. המכונית מצוידת גם בסט מושלם של מערכות סיוע לנהג, כראוי וכצפוי ממכונית חדשה שמושקת בשנת 2021.

 

 

אנשי יונדאי כבר מכינים אותנו לשני הדגמים הבאים של חטיבת הרכב החשמלי שלהם – איוניק 6 (מכונית נוסעים) ואיוניק 7 (קרוסאובר גדול) שצפויים בהמשך.

"פינה" שאליה אולי היה עדיף שאנשי יחסי הציבור של יונדאי לא היו נכנסים אליה (אבל הם עשו זאת בכל זאת) היא איזכור שם הדגם 'פוני', "האמא של אקסנט", שהייתה המכונית הראשונה שיונדאי ייצאה לארצות הברית לפני כ-45 שנים.

אנשי יונדאי מדברים על "הגישה הנועזת של יונדאי פוני", בהקשר של עיצוב, וטוענים שזה "מדגיש את המסע בן 45 השנים של יונדאי להפוך לחלק מאורחות חייו של הלקוח ואת היצירה של חוט מקשר בין העבר להווה ולעתיד", ועל כך יש לנו שני דברים לומר. ראשית לכל – אין ספק שיונדאי ביצעה מסע מדהים, והתקדמה במחצית מאה יותר מכפי שכמה יצרניות רכב אחרות התקדמו ב-120 שנים. אלא שהדבר השני הוא ש'פוני' ("אקסל" בשווקים שונים) הייתה מכונית זוועתית ולא אמינה בעליל, והיא הציגה את יונדאי באור מאד שלילי באותן שנים.

 

  • Ad
  • Ad
  • Ad