• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אין כמו שעה של טיול רגלי על הר הרוח שליד הישובים נטף ומעלה החמישה כדי לנקות את הראש ולנשום אוויר צלול

    אחד הכבישים היפים שמתפתל בהרי ירושלים נמתח מן הישוב אבו גוש אל הישוב המבודד נטף. זהו כביש אספלט צר שמצויר על שלוחת הר הרוח אשר מוקפת בשלושה נחלים: נחל החמישה, נחל כפירה, והפראי מכולם – נחל יתלה.

    הכביש חוצב את דרכו בין הרים ויערות, וקשה לעמוד בפיתוי ולא לפרוש ממנו כמעט בכל עיקול ולהיטמע בין שבילי היער, ללגום אוויר הרים צלול, ולתפוס "זולה" לנוכח היופי שפרוס מסביב.

    תצפית נוף מומלצת אחת לאורך הנתיב הזה משקיפה מערבה וחולשת על מישור החוף, וזו מרפסת ענקית על השלוחה המערבית של הר הרוח, מגובה של 771 מטרים.

    'הר הרוח' ממוקם מערבית לאבו גוש ומעלה החמישה, ושמו עוברת לשפתנו על-ידי מייסדי מעלה החמישה אשר צרפו מספר שמות ערביים בעלי צליל דומה.

    במבט מטה נראים היטב בתיו הזעירים של מבוא חורון ולאחריהם הגוש הירוק של עמק איילון. בהמשך מסודרים כחיילים בתי הישוב מודיעין ששולחת זרועות-שכונות ארוכות אל הגבעות סביבה והגבוהים בבנייניה מגרדים את השמיים.

    בקצה תמונת הנוף מצויר פס כחול, רמז לים התיכון.

    טיול השבוע שלנו אורך כשעה בהליכה רגועה, מסלולו מעגלי והוא מקיף את שרידי הכפר הערבי בית תול.
    בית תול היה כפר בן 302 תושבים שנכבש במלחמת העצמאות על-ידי חטיבת הראל במבצע דני, אשר נועד להרחיק את האיום של כוחות הלגיון הירדני על תל-אביב, ולפתוח את הדרך לירושלים על-ידי שחרור לטרון.

    שם הכפר משמר ככל הנראה את השם המקראי 'יתלה' אשר מוזכר בתנ"ך כישוב בנחלת שבט דן.

    הר הרוח הוא גן לאומי ועליו נטוע יער קק"ל, וחלקו המזרחי של יער זה, שנקרא "יער הצבא האדום", ניטע בשנת 1950 לכבוד הצבא הסובייטי לציון הניצחון על גרמניה הנאצית בחזית המזרחית במלחמת העולם השנייה.

    במשך שנים רבות, ועד ניתוק היחסים הדיפלומטיים עם ברית המועצות, נערכו ביער זה מידי שנה טקסי הזדהות עם המשטר הקומוניסטי ועם תושבי ברית המועצות בשבת הסמוכה ליום הניצחון על הנאצים – 9 במאי.

    מן השביל נפרסים מראות נוף מרהיבים, ובין עצי האורן בחורש הצפוף משתלבת בעונה זו צמחייה ירוקה כשטיח נהדר.

    dubi zakai 55

    אט אט נגלים גגותיו האדומים של הישוב נטף, ומתחת להם חורץ ערוצו של נחל כפירה את הנוף. השביל מקיף את השלוחה, ואז מופיעים בתי הישובים נווה אילן ויד השמונה אשר נאחזים במדרון תלול שגולש אל ערוצו המוצל והפראי של נחל יתלה. שם, בשטח שלא נראה מן השביל, נמצא קניון מרהיב ביופיו.
    שביל אחר מוליך אל בוסתניו הנטושים של הכפר בית תול ואל בתיו ההרוסים, ושביל אחר משלים את הסיבוב עד שהוא מתחבר עם שביל רחב (סימון שביל שחור), שמוביל אל מרפסת נוף.

    dubi zakai 22

    כאן נטועים עצי אורן ענקיים ובנויות טרסות אבן יפות לנוכח הנוף, ומדרגות מוליכות אל בור מים. בכניסה לשביל הכשירה קק"ל חניונים עם מתקני משחקים לנוחות המטיילים שמגיעים עם ילדים.

    כך מגיעים: יורדים מכביש מס' 1 במחלף חמד ונוסעים לכיוון אבו גוש. בכיכר הראשונה פונים ימינה אל הכביש המרהיב שמטפס לקריית ענבים, וממשיכים עד לצומת שבה פנים שמאלה לכיוון נטף.
    הכביש ממשיך בירידה עד לפניה ימינה לכיוון נטף, ורגע לפני הישוב עצמו מבחינים בגדר אבן שבנויה מצד שמאל. פונים שמאלה אל יער קק"ל שמוקדש ליהדות פולין וממשיכים בכביש צר ומפותל שמטפס אל היער.
    כאשר מגיעים לדרך עפר פונים ימינה וממשיכים עד להסתעפות שבילים (מזלג) שבה בוחרים בשביל הימני, הקטן, ואיתו ממשיכים לאורך כ-300 מ'.

    בנקודה זו בנויה תצפית נוף יפה ובה ספסלים שמסודרים במעגל, וסביבה חורש עצי חרוב גדולים. כאן יש להשאיר את המכוניות ומכאן יוצא הטיול הרגלי בטיפוס אל שרידי בית תול.

    בהמשך, מצד ימין, ניצב ספסל למי שמבקשים להתבודד לנוכח הנוף הנפלא.

    בסביבה 1: בתוך היער, לצד הכביש המפותל, בנויה 'חוות הר הרוח': חיים ודליה הימרפלב מציעים לכם שם גבינות מחלב העיזים שהם מגדלים כאן. 054-4663353.

    בסביבה 2: מעצמת החומוס, אבו גוש: חובבי החומוס יכולים להתענג על כמה מקומות טובים לחומוס ולמאכלים מזרחיים.

    בסביבה 3: המנזר הבנדיקטיני, שבלב הכפר אבו גוש. גינה מרהיבה, כנסייה מטופחת, מאד מומלץ להגיע למקום.

    למתבלבלים: אנשי קק"ל בקו ליער יעזרו לכם טלפונית להתמצא, 1-800-350-550.

    הצעות נוספות לטיולים מודרכים בחנוכה באתר של דובי זכאי dubi-zakai.com.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לשבת: חנוכה על שפת ירושלים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.