• Ad
  • טיול לסופש כל הדרכים מובילות לירושלים
    גם מלחמת שמחת תורה לא עוצרת את הטבע הארץ ישראלי שפרץ כרגיל עם שפע של אופטימיות ירוקה ולחה, ואנחנו זוכרים שבאותו נוף ממש התחוללה מלחמה קודמת על הקיום שלנו כאן. ממש בימים אלה לפני 76 שנים הקימו מתנדבים מתל אביב את הגדוד החמישי של הפלמ"ח ויצאו להגן על הדרך לירושלים וללוות שיירות אספקה לנגב
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מדינת ישראל לעולם לא תשוב להיות מה שהייתה ב-6 באוקטובר 2023, והמהלומה שספגנו, עם המלחמה שמתחוללת בגבולותינו, תעצב בשבועות ובחודשים הבאים את דמותן העתידית של המדינה והחברה. בינתיים נמקים בימים אלה יותר ממאה חטופים ישראלים במרתפי החמאס בעזה, עשרות אלפי ישראלים מן הדרום ומן הצפון עקורים מבתיהם, וחבלי ארץ נרחבים נמצאים תחת איום כך שאי אפשר לטייל בהם.

    אף דבר מכל אלה לא עוצר את הטבע הארץ ישראלי שכרגיל בתקופה הקצרה והמיוחדת הזאת של השנה נהנה מהתפרצות אדירה של אופטימיות ירוקה ולחה, ואנחנו בחרנו לשאוב השראה גם מן הטבע וגם מן ההיסטוריה הציונית בארץ שלנו ולצאת לטיול אל "פרוזדור ירושלים".

     

    טיול לסופ"ש: כל הדרכים מובילות לירושלים

     

    טיול סוף השבוע הזה מוקדש ל"פרוזדור ירושלים" ול'שער הגיא' – האזור שמחבר בין השפלה לבין ירושלים ונמצא בתוך גבולות "הקו הירוק". "פרוזדור ירושלים" לא מוגדר מבחינה גיאוגרפית אלא כהגדרה גיאו-פוליטית או צבאית-מדינית: הוא נכבש על-ידי כוחות הפלמ"ח במלחמת העצמאות כדי לפרוץ דרך לירושלים, ועד למלחמת ששת הימים, בשנת 1967, היה מוקף בשטח שהיה חלק מממלכת ירדן.

    מעניין לציין שההתייחסות ל"פרוזדור ירושלים" כחבל ארץ או דרך שמקשרת את עיר הקודש עם שפלת החוף החלה ככל הנראה עוד בתקופה הצלבנית, כאשר נוצרים אבטחו את עולי הרגל הצליינים. שימוש מודרני במושג הזה נובע מן הדיונים של "ועדת פיל" – ועדת חקירה שהוקמה על-ידי ממשלת בריטניה באוגוסט 1936 לאחר פרוץ "המרד הערבי הגדול", כדי לחקור מדוע פרץ המרד, כיצד אפשר לפתור את הסכסוך בין הערבים ליהודים וכיצד מתפקד ממשל המנדט בהקשרים האלה.

     

    טיול לסופ"ש: כל הדרכים מובילות לירושלים

     

    פרט היסטורי מעניין ודי נשכח הוא שוועדת פיל, זו שניסחה לראשונה את "תוכנית החלוקה" של חלקה המערבי של ארץ ישראל בין יהודים לערבים, הציעה שפרוזדור ירושלים והדרך שמקשרת את הבירה אל יפו, יישארו תחת מנדט בריטי קבוע.

    עם פרוץ מלחמת העצמאות השתלטו ערביי הכפרים בסביבה על הדרך לירושלים והטילו מצור על העיר, ונקודת התורפה המשמעותית ביותר הייתה ב'שער הגיא' שבו מתפתלת הדרך לאורך תוואי נחל עלי, אחד מיובליו המזרחיים של נחל איילון, אשר נשלט במקום זה על-ידי ההרים שסביבו.

    במהלך המלחמה, באמצעות מספר מבצעים עקובים מדם, הצליח צה"ל לכבוש את כל רכסי ההרים השולטים על הדרך, אם כי – כאמור – הפרוזדור נותר מוקף בשטח שנמצא בשליטה ירדנית עד למלחמת ששת הימים.

     

    טיול לסופ"ש: כל הדרכים מובילות לירושלים

     

    בנוסף לדרך שמחברת כיום בין ירושלים לתל-אביב, כביש מספר 1 שמוכר לכולנו, נסלל במהלך מלחמת העצמאות הכביש שממוספר כיום כ-395 ומחבר את עין כרם לשפלה דרך רמת רזיאל ובית שמש. דרך זאת נפרצה במטרה לבנות נתיב עוקף ונסתר מתותחי הלגיון הירדני כדי שהתנועה לירושלים לא תיחסם על ידם בשער הגיא. הכביש נותר כדרך עוקפת ונעשה בו שימוש בדרך לירושלים החל משנות החמישים.

    דרך עוקפת נוספת לאותה מטרה ידועה כיום ככביש 386 או "דרך נס הרים" שמוליכה מבר גיורא וצור הדסה אל כביש 375 ואל עמק האלה ובית שמש. כביש זה נסלל מעין כרם מערבה בתחילת שנות ה-50 כדי לחבר את יישובי פרוזדור ירושלים הדרומיים אל ירושלים ולהבטיח נתיב תנועה נוסף לעיר הבירה.

    עם זאת, הדרך הכי מפורסמת בהקשר של פריצת המצור על ירושלים בקרבות מלחמת העצמאות היא 'דרך בורמה' שנותרה עד היום כמסלול נהדר לרכבי שטח ורוכבי אופניים, ושם גם מתחיל מסלול סוף השבוע שלנו: מצפה הראל בכניסה למקטע של 'דרך בורמה'.

    לפני היציאה לדרך כדאי להקדיש כמה רגעים לאתר התצפית ולקרוא את התיאורים המפורטים על השילוט המסודר, ולאחר מכן אפשר להמשיך מזרחה על הדרך הנהדרת שחוצה יערות קק"ל ושטחים חקלאיים.

    רגע לפני שהמסלול שלנו פוגש את כביש 38 (אשתאול- מחלף שער הגיא) ואת 'שביל ישראל' נגיע אל אתר הנצחה מרשים שצופה על 'שער הגיא', ובו מונצחים סיפורי הקרבות של גדוד 'הראל', הגדוד החמישי של הפלמ"ח שהוקם במקור על-ידי בני תל אביב.

     

    טיול לסופ"ש: כל הדרכים מובילות לירושלים

     

    השבילים ברובם נוחים, אמנם מעט בוציים אבל חלקם סלולים, ואפשר לעצור במגוון רחב של נקודות תצפית כדי לחוש את הנוף ולהרגיש את הטבע שמתפרץ בפריחה משגעת. בנקודת הסיום, אתר ההנצחה שצופה על 'שער הגיא', ישנם שולחנות פיקניק ואפשר "לפתוח שולחן" לארוחה, או להפעיל את פק"ל הקפה.

    אתר ההנצחה הוא חלק מ'פארק יצחק רבין' והוא ממוקם על "גבעת חתול" שמשקיפה על הנוף מסביב מגובה של 369 מטרים מעל פני הים. באתר עצמו ישנה רחבה גדולה שתחומה בגדר אבן, יש מרפסת נוף שממנה נשקפת תצפית מרשימה על הסביבה ומוגדר מסלול הליכה מפותל ולצידו שלטי זיכרון והסבר על קרבות שניהלו חיילי הגדוד.

    אתר ההנצחה הוקם בשנת 1999 על ידי קק"ל ביוזמת עמותת דור פלמ"ח.

     

    טיול לסופ"ש: כל הדרכים מובילות לירושלים

     

    כך מגיעים:

    אל הכניסה לדרך בורמה: נוסעים על כביש 44 בין צומת נחשון למחלף שמשון ופונים צפונה אל תוך 'מצפה הראל'. עוקבים אחר השילוט. ב"וויז": 'דרך בורמה'.

    אל אתר הנצחה לגדוד החמישי של פלמ"ח-הראל: נוסעים על כביש 38 (בית שמש – שער הגיא) ומאתרים את השילוט שניצב כ-500 מטרים מדרום למחלף שער הגיא. ממשיכים על דרך צרה לאורך כקילומטר ממערב לכביש.

     

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי.

     

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: כל הדרכים מובילות לירושלים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.