• Ad
  • בטויוטה לא לומדים: אחרי שהגרסה ההיברידית הרגילה נכשלה ב"מבחן האייל", ותוקנה, כעת נכשלה גם הגרסה ההיברידית-נטענת. הגרסאות ההיברידיות-נטענות של מיצובישי אאוטלנדר ושל וולוו XC40 נכשלו אף הן. התגובה של טויוטה ראויה להערכה.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    טויוטה RAV4 הוא אחד הדגמים החשובים ביותר של טויוטה כיום, גם בישראל, ובמיוחד בגרסה ההיברידית שלו שזוכה להטבת מס אצלנו, ומצילה באירופה את טויוטה מקנסות זיהום אוויר כבדים. על כן אפשר היה לצפות מיצרנית הרכב השנייה בגודלה בעולם שתשקיע את כל מה שצריך כדי שהתנהגות הכביש של הרכב החשוב הזה תהיה ללא רבב, ובוודאי ככל שמדובר בהתנהגות הדינמית ובבטיחות שלו.

     

     

    למרבה המבוכה של טויוטה, RAV4 נכשל – בפעם השנייה יש לומר, ובאופן די מחפיר – במבחן שיש לו משמעות של חיים ומוות. אלא שבעוד שהגרסה ההיברידית-נטענת חשובה לטויוטה באירופה ועדיין לא מוצעת בישראל (למרות הטבת מס מפליגה), שתי מכוניות היברידיות-נטענות אחרות שכן נמכרות אצלנו – וולוו XC40 ומיצובישי אאוטלנדר – נכשלו גם הן באותו מבחן.

    המבחן המדובר הוא "התחמקות ממכשול", אשר ידוע בז'רגון העיתונאי כ"מבחן האייל" ('moose test') מפני שהוא מדמה מצב שבו נוהגים על כביש מהיר ולפתע פתאום מתפרץ אליו בעל חיים גדול וחייבים לחמוק ממנו במהירות. בפועל, "מבחן התחמקות" בוחן בימינו את היכולת של מערכת בקרת היציבות האלקטרונית להתגבר על העברת משקל מהירה כתוצאה מהסטה מהירה של ההגה, וזאת אופיינית למגוון רחב של מצבי חרום בכביש. כך, למשל, נהג עלול להסיט במהירות את ההגה אם הוא נרדם או שהיה עסוק בטלפון או במולטימדיה במקום לנהוג, או אם ילד קופץ לכביש ונהג מנסה להימנע מלפגוע בו, או כאשר מנסים להתחמק מרכב אחר שנכנס לפתע לתוך מסלול הנסיעה שלנו.

    כאשר בקרת יציבות אלקטרונית מתפקדת כראוי היא משתלטת על העברת המשקל המהירה מבלי שהצמיגים מאבדים אחיזה או שהמכונית נקלעת להיגוי יתר שבו "החלק האחורי מנסה לעקוף את הקדמי". זאת מכיוון שמצב כזה עלול להעיף את המכונית מן הכביש או לחשוף את אחד הצדדים שלה, שהם החלק הפגיע יותר – לפגיעת רכב אחר, או אפילו להפוך את המכונית על צידה ולגרום לה להתגלגל ללא שליטה.

     

     

     

    מי שביצעו את המבחן הזה הם אנשי המגזין השבדי Teknikens Värld ('עולם הטכנולוגיה') אשר מתמחים בביצועו (ובמבוכה שהם גורמים ליצרניות רכב שונות) מזה יותר משני עשורים. הפעם הפדיחה של טויוטה גדולה במיוחד מכיוון שאך לפני כשנה נכשלה בדיוק באותו מבחן הגרסה ההיברידית הרגילה של RAV4 – שהיא הגרסה הפופולרית בישראל. בעקבות זאת תכנתו אנשי טויוטה מחדש את בקרת היציבות ותיקנו את הפגם. אלא שבאופן מוזר ומביך, וכפי שכותבים אנשי Teknikens Värld, "אנשי טויוטה לא למדו מן הטעות שלהם" ו-RAV4 ההיברידי-נטען לא הצליח לבצע התחמקות ממכשול במהירות הנדרשת של 72 קמ"ש אלא רק ב-63 קמ"ש. וולוו XC40 היברידי-נטען, ומיצובישי אאוטלנדר PHEV נכשלו גם הם, אם כי באופן פחות מביך.

    כרגיל, אנשי Teknikens Värld מבצעים את מבחני החמיקה ממכשול שלהם בשקיפות מלאה ושולחים את הצילומים, הנתונים הטכניים ואת התוצאות ליצרניות הרכב כדי לקבל תגובה, או – במידת הצורך – תיקון והסבר, וכך גם הפעם. בדרך כלל הם מבצעים את המבחן הזה עם רכב מאויש בארבעה מבוגרים, אלא שבגלל מגפת קורונה הם החליפו את שני הנוסעים מאחור במטען במשקל תואם. ריכוז המשקל נמוך יותר במרכב הוריד את מרכז הכובד, מה שאמור להעניק הפעם יתרון קל בתחום היציבות.

     

     

    כאמור, אנשי המגזין מבצעים את המבחן שלהם מזה לא מעט שנים וכבר חשפו תקלות לא מעטות שבעקבותיהן תוקנו ליקויים במספר דגמים. גם RAV4 ההיברידי נכשל באותו מבחן בשנה שעברה, וזה אילץ את טויוטה לבצע עדכון תוכנה של בקרת היציבות האלקטרונית. בחינה נוספת שערכו מומחי המגזין על מסלול בספרד, בתחילת 2020, הניבה "תוצאות טובות יותר", וזה, לדברי אנשי המגזין, "גרם לנו לקוות ש(אנשי) טויוטה עשו את שיעורי הבית שלהם הפעם, והפיקו גרסה טובה יותר של RAV4. אתה אמור ללמוד מהטעויות שלך ולהתקדם בפיתוח בכל הרמות, נכון?" – הם אומרים-שואלים.

    למרבה הזוועה, ההתנהלות של RAV4 ההיברידית-נטענת תפסה אפילו את אנשי המגזין המנוסים כשהם לא מוכנים: "את מה שקרה לא צפינו אפילו בפנטזיות הפרועות ביותר שלנו", מתאר הבוחן הראשון את מה שקרה בניסיון הראשון. "המכונית הייתה קרובה להתהפכות על המסלול. "האם דבר כזה יכול לקרות בשנת 2020?" הייתה המחשבה הראשונה שלי מאחורי ההגה", הוא מתאר.
    הרושם של הבוחן היה שמערכת בקרת היציבות כלל לא פעלה. החלק האחורי של המכונית ברח החוצה בהחלקה שלא הסתיימה עד שהנהג הגיב בהיגוי נגדי מספיק חזק, ו-RAV4 נמצא כבר ב"זווית ההחלקה קיצונית". זה קרה במהירות של 68 קמ"ש בלבד, וחזר על עצמו – באופן פחות אלים יש לשער, גם במהירויות נמוכות יותר ("אנחנו מורידים את המהירות, 67, 66, 65 ו -64 קמ"ש", מתאר הבוחן, "הרכב בקושי מצליח לעבור את מבחן האיילים ב -63 קמ"ש"… חישוק הגלגל השמאלי קרוב באופן מסוכן לירידה מן האספלט, קצב ההחלקה הולך וגדל, ונראה שמערכת בקרת היציבות האלקטרונית בכלל לא מגיבה כשהמכונית מאבדת את אחיזתה").

     

     

    גם וולוו ומיצובישי נכשלו

    כאמור, אנשי Teknikens Värld בחנו באותה הזדמנות גם את מיצובישי אאוטלנדר ההיברידי-נטען, שלא עמד במבחן במהירות הנדרשת של 72 קמ"ש אבל כן הצליח להשתלט על עצמו ב-70 קמ"ש לאחר ש"התנדנד על המסלול, היה קשה למקם אותו וההיגוי (שלו) היה כבד יותר. "הוא אמנם לא עמד ברף הנחוץ כדי לעבור את המבחן, שהוא 72 קמ"ש… אבל אף פעם לא החליק".

     

     

    וולוו XC40 ההיברידי-נטען כמעט והצליח, אבל במהירות של 71 קמ"ש איבד אחיזה של הגלגל הקדמי שלו. "אף אחד משני אלה לא מאושר במבחן האייל", אומרים אנשי המגזין, "אבל (שניהם) תפקדו באופן משמעותי טוב יותר מאשר טויוטה RAV4 Plug-in Hybrid… אם לא די בכך, זאת הפעם הרביעית ב-14 השנים האחרונות (שטויוטה נכשלת במבחני ההתחמקות ממכשול של המגזין – ג.מ). שני דורות של 'היילקס' היו קרובים להתהפך, וכעת שתי גרסאות שונות של הדור האחרון של RAV4".

     

     

    כאמור, לאנשי Teknikens Värld יש ותק ארוך שנים בגרימת מבוכה ליצרניות רכב, ובין השאר גילו בשעתו, לפני כשלושה דורות, חוסר יציבות בסדרה 5 של ב.מ.וו. (אשר תוקנה במהלך מתיחת הפנים של הדגם כעבור שנה וחצי) ובג'יפ גרנד צ'רוקי שכמעט התהפך בשנת 2012. גם במקרה זה הצליחו אנשי היצרנית לתקן את הכשל והציגו גרסה לא מתהפכת של הכלי כעבור שנה וחצי.

    תגובה ראויה להערכה

    בתגובה לשאלות המפורטות ששלחו אנשי המגזין לחטיבה האירופאית של טויוטה ענו אנשי היצרנית תגובה בהחלט ראויה להערכה. הם לא התחמקו מן הממצאים והתוצאות, והבטיחו לתקן את התקלה. כך הם השיבו: "RAV 4 פלאג-אין היבריד עבר בהצלחה את כל בדיקות הפיתוח (של טויוטה – ג.מ.) ועומד באופן מלא בכל תקנות הבטיחות הקיימות בשוק על בסיס עולמי. יתר על כן, הדגם עומד גם בתקנים הפנימיים של טויוטה, העולים על דרישות הרגולציה במגוון רחב של נסיבות בדיקה. כמו כן, יש לציין ש-RAV 4 היברידי-נטען מאובזר בגרסה המתקדמת ביותר של מערכת הבטיחות של טויוטה, כולל מגוון מקיף של טכנולוגיות הבטיחות העדכניות ביותר, ביניהן מערכת התראת התנגשות, התראה מפני סטייה מנתיב נסיעה ובקרת יציבות ברכב.

    בעקבות "מבחן האייל" של Teknikens Värld, שכולל תרגיל חריף של התחמקות ממכשול, שחזרנו את המבחן והגענו לתוצאות דומות. כפועל יוצא, אנחנו ננקוט כעת צעדים שיבטיחו ש-RAV 4 ההיברידי-נטען יוכל לעבור את מבחן האייל של המגזין. בינתיים ברצוננו להרגיע את לקוחותינו כי RAV 4 ההיברידי-נטען נותר בטוח לנהיגה. עם זאת, ברוח השיפור המתמיד, אנחנו נעניק את השדרוג הזה לכל הלקוחות שירצו בכך ברבעון הראשון של שנת 2021, ובסמוך לאחר מכן נכניס את השדרוג לייצור המוני".

    אנשי Teknikens Värld מצידם הגיבו ואמרו ש"עד לפתרון הבעיות, אנחנו ממליצים לא לקנות את הדגם הזה… ביצוע קריאה לתיקון (של הדגם) הוא הפתרון היחיד", הם אומרים.

    מחברת יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה לישראל נמסר: "ראב 4 הייבריד פלאג-אין יגיע לישראל במחצית השנייה של 2021, רק לאחר השדרוג שתבצע בו טויוטה".

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טויוטה RAV4 ושתי היברידיות-נטענות נוספות נכשלו במבחן יציבות

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.