• Ad
  • השבוע שהיה: שיאומי משקיעה 10 מיליארד דולר ברכב חשמלי

    החדשות החשובות ביותר בשבוע האחרון של חודש מרץ הן כניסת ענקית הסמארטפונים הסינית אל שוק הרכב החשמלי הגועש. האם מדובר ב"משנה משחק" או בשחקנית נוספת ומיותרת, וכיצד זה נוגע לנו, בישראל?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ביום שלישי השבוע סיימה ענקית הסמארטפונים הסינית 'שיאומי' את חרושת השמועות אודות המעורבות המתוכננת שלה בשוק הרכב העולמי כאשר הכריזה באופן ברור ומוחלט, ואף הודיעה על כך לבורסה בהונג קונג, שהיא מתכננת להשקיע בעשור הקרוב עשרה מיליארד דולר כדי להקים חטיבת רכב חשמלי.

     

     

     

    כבר בפתח הדברים צריך לומר ראשית לכל שמדובר בידיעה החשובה ביותר של השבוע, אולי גם של החודשים האחרונים, מפני שמדובר בענקית טכנולוגיה שכבר הוכיחה את עצמה בשוק שבו היא פועלת, ולכן היא יכולה לגרום לשיבוש משמעותי בשוק הזה.

    באותה נשימה חשוב להזכיר שהדבר האחרון בערך שחסר כיום בתעשיית הרכב זאת יצרנית רכב נוספת. בסין לבדה מתחוללת קונסולידציה דרמטית שכבר איחדה בין יותר מ-1,000 (אלף) יצרניות רכב קטנות לכמה מאות, מהן כמה עשרות גדולות במיוחד, ואילו "בעולם הישן", בתום שנה של דיונים ומגעים, נוצר בתחילת השנה תאגיד 'סטלנטיס' שמאחד את פיאט-קרייזלר עם פיג'ו-סיטרואן.

    מצד שני, המהפכה הגדולה ביותר שמתחוללת ברגעים אלה לנגד עינינו היא מעבר מהיר מאד מהנעה קונבנציונלית להנעה חשמלית, ומבחינות רבות מדובר במהלך שטורף את הקלפים ומאפשר את כניסתם של שחקנים חדשים לתעשייה. רכב חשמלי חף מעשרות אלפי פטנטים שקשורים למערכות ההנעה הקונבנציונליות וממאות אלפי סעיפי רגולציה רלבנטית, ונתח הארי של העלות שלו – נכון להיום – קשור לסוללה ולמרכיבי מערכת החשמל. בתחום הזה אין יתרון ליצרניות הרכב הוותיקות, ואולי אפילו להיפך: דווקא יצרניות אלקטרוניקה מחזיקות בנכסים וזכויות שיצרניות רכב צריכות לשלם תמורתם.

    כאשר מוסיפים לתמונה שורה של מהפכות נוספות, ובראשן המיחשוב המהיר של כלי רכב והחיבור שלהם לאינטרנט, מתמקד היתרון היחסי של מועמדים חדשים בידע ובניסיון שלהם בתחום האלקטרוניקה והתקשורת.

    מה חדש?

    שיאומי הכריזה שבכוונתה להשקיע, כלומר לגייס ממשקיעים ולהשקיע, עשרה מיליארד דולר ב"התרחבות לסקטור הרכב החשמלי", אבל צריך לשים לב שמדובר בהשקעה שנפרשת לאורך עשר שנים, כלומר ממוצע של מיליארד דולר בלבד בשנה. מדובר, אכן בסכום עצום שבו אפשר היה לקנות כמה וכמה יצרניות רכב קטנות, למשל את סאנגיונג פושטת הרגל שמונחת ברגעים אלה על המדף, אבל מצד שני אי אפשר לעשות איתו יותר מידי אם מתחילים מדף נייר חלק ובונים הכל מההתחלה.

     

     

    ליי ג'ון, המייסד, היו"ר והמנכ"ל של שיאומי, הבהיר שחטיבת הרכב של שיאומי תפעל תחת חברת בת בבעלות מלאה, ושהוא, באופן אישי, יפקח על פעילותה. "ההחלטה", כך נמסר בהודעה הרשמית של החברה לעיתונות בשמו של ליי ג'ון, "התקבלה לאחר מספר סבבים של דיונים בין כל השותפים שלנו, וזה יהיה פרויקט היזמות הגדול האחרון בחיי. אני מוכן לשים את כל המוניטין האישי שלי על המאזניים ולהילחם למען עתידו של הרכב החשמלי החכם שלנו! אני נחוש להוביל את הצוות שלי להילחם למען הצלחת הרכב החשמלי של שיאומי".

    כאשר דברים אלה נאמרים מפיו של האיש שמדורג במקום ה-13 מבין עשירי סין, עם הון אישי נקי שמוערך בכ-24 מיליארד דולר, מותר להתייחס אליהם ברצינות. צריך לזכור גם שלי ג'ון ייסד בשנת 2011 קרן הון סיכון בשם Shunwei Capital אשר בין השאר מושקעת ביצרניות הרכב החשמלי המתקדמות 'ניו' ו'Xpeng ', כמו גם בחברת הסטארט אפ Momenta שמפתחת טכנולוגיית נהיגה אוטונומית וערכה מוערך ביותר ממיליארד דולר.

    הודעתה לעיתונות של שיאומי כוללת, באופן חריג יש לומר, דיווח מעניין אודות אופן קבלת ההחלטות של ליי: "במהלך 75 הימים האחרונים הוא היה עד למסע קבלת ההחלטות המקיף של צוות ההנהלה של שיאומי, שכלל מחקר קפדני ומקיף בנושא תעשיית הרכב החשמלי: 85 פגישות עם למעלה מ 200 מומחים בתעשייה, ארבעה דיונים של הנהלת החברה ושתי ישיבות דירקטוריון".

    שיאומי גם מזכירה לנו מי היא: חברה שמכרה בשנה החולפת 146 מיליון (!) טלפונים חכמים, מהם יותר מ-10 מיליון בקטגוריית הפרימיום הרווחית במיוחד, וזה ממקם אותה בשלישיה המובילה בעולם של יצרניות טלפונים סלולריים עם נתח של כ-12% משוק הטלפונים החכמים העולמי. לשיאומי, שמיצרת ומשווקת מגוון גאדג'טים כמו מצלמות אבטחה לבית, מכונות גילוח חשמליות ומברשות שיניים, נורות, שעונים וקורקינטים ממונעים, יש גם יותר מ-324 מיליון מכשירים מחוברים לפלטפורמת התקשורת שלה – AIoT והובלה של תחום "הבית החכם". במילים אחרות, לחברה הזאת יש מעמד מיוחד בעולמות "האינטרנט של הדברים".

     

     

    מכאן מסיקים אנשי החברה שיש להם יתרון יחסי, והם מבהירים את זה בדברים (הנכונים לכשעצמם) הבאים: "כלי רכב חשמליים חכמים שינו באופן מהותי את המודל העסקי של תעשיית הרכב המסורתית, ולשיאומי יש הבנה עמוקה ביותר לגבי המודל העסקי של "שירותי חומרה" (עם) הניסיון הרב ביותר באינטגרציה של תוכנה וחומרה, וידע הייצור הרב ביותר בתחום האינטרנט; מערכת אקולוגית חכמה שהיא הגדולה ביותר מבחינת קנה המידה (שלה), והמגוונת ביותר מבחינת (מגוון וגודל) קטגוריית המוצרים, והפעילה ביותר מבחינת חיבורי משתמשים; לשיאומי יש מספר רב של טכנולוגיות ליבה שאפשר ליישם בעסקי הרכב החשמלי החכם; לשיאומי יש מותג חזק ובסיס משתמשים חזק, עם אמון ותמיכה מצד אוהדי Mi ברחבי העולם; לשיאומי יש משאבי מזומן רבים שמאפשרים לה להשקיע בביטחון…"

    בהמשך מצוטט לי ג'ון כאומר ש"כלי רכב חשמליים חכמים מהווים את אחת ההזדמנויות העסקיות הגדולות בעשור הקרוב, ומהווים מרכיב הכרחי בחיים חכמים. כניסה לעסק (הזה) מהווה בחירה טבעית עבורנו, כאשר אנחנו מרחיבים את המערכת האקולוגית החכמה שלנו ב-AIoT וממלאים את המשימה שלנו לתת לכל אחד בעולם ליהנות מחיים טובים יותר באמצעות טכנולוגיה חדשנית".

    בתכל'ס, מה זה אומר מבחינתנו?

    ההשקעה הראשונית של שיאומי, לפי הודעתה, תעמוד על 1.5 מיליארד דולר, ומכך אפשר להסיק שהיא לא מתכוונת לבנות בשלב זה מפעל עצמאי אלא להשקיע יותר מכל במיתוג, ברשת שיווק, ויותר מכל – במחקר ופיתוח שיאפשר לה "לחבר" מכוניות חשמליות לאקו-סיסטם שלה למאות מיליוני הלקוחות הקיימים שלה.

    הנחה זאת מחזקת את השמועות שנפוצו מוקדם יותר השבוע, לפיהן שיאומי תפעיל קבלנית משנה, ככל הנראה יצרנית הרכב הסינית 'גרייטוול' אשר תייצר עבורה בפועל את הדגם או הדגמים הראשונים. היא עצמה תשקיע, כאמור במיתוג ובאינטגרציה. שיטת פעולה כזאת מובנת מאליה בהתחשב בכך שייצור רכב כרוך בהרבה מאד ידע שאין לשיאומי עדיין (אלא אם תרכוש יצרנית רכב קיימת) ואי אפשר לקנות אותו בין לילה.

     

     

     

    לא מיותר להזכיר ששוק הרכב החשמלי הופך במהירות לזירת התגוששות של לא מעט כוחות חדשים, בהם ענקיות טכנולוגיה אדירות דמו 'אפל' ו'גוגל', וההסתערות מגיעה גם מן הסביבה הקרובה ביותר של שיאומי: בחודש שעבר דווח שחברת 'וואווי' – אולי היריבה המרה ביותר של שיאומי – מתכננת מיזם משותף עם ענקית הרכב הסינית הממשלית 'צ'אנגאן' (Changan Automobile), ועם יצרנית המערכות החשמליות 'בלו פארק'.

    חברות אלקטרוניקה אחרות שמעורבות עד צוואר בשוק הרכב – אמנם מן הכיוון של סוללות לרכב לחשמלי – הן סאמסונג ו-LG הקוריאניות, ושתיהן מרחיבות את תחומי העניין שלהן (סאמסונג, למשל, היא הבעלים של ספקית המשנה הארמן שפועלת גם בישראל).

    קצב העבודה של חברות טכנולוגיה מהיר הרבה יותר מזה שמוכר לנו מעולמות הרכב, ובמיוחד כאשר מדובר ביצרניות סיניות נחושות שנהנות מתמיכה ממשלתית. לא יהיה זה מוגזם להעריך שעוד במהלך 2021 נראה כולנו מכונית חשמלית שממותגת 'שיאומי', ושאלת 10 מיליון השקלים היא מי תהיה החברה הישראלית שתזכה לייצג אותה בישראל.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.