עודכן לאחרונה ב-27/06/25
במהלך מבצע "עם כלביא", החל בערב של ה-13 ביוני 2025 ועד לבוקר של ה-24 ביוני, ירתה איראן אל מדינת ישראל כ-500 טילי קרקע-קרקע, ובין 55 ל-70 מהם פגעו בקרקע או יורטו מאוד קרוב אליה. כ-36 טילים פגעו במרחב בנוי, גרמו למותם של 29 אזרחים ופצעו 3,238. בנוסף נגרם הרס עצום לאלפי דירות מגורים ובתים, וזה חייב פינוי של כ-15,000 אזרחים אל בתי מלון, דירות שכורות או קרובי משפחה.
נכון לעדכון הרשמי האחרון של רשות המיסים נרשמו עד כה יותר מ-4,000 תביעות לגבי כלי רכב שהוגדרו “טוטאל־לוס” עקב נפילות הטילים וההדף במהלך מבצע “עם כלביא” ולגבי כמה מאות מכוניות נוספות דווח על נזק כבד אך בר־תיקון. ברשות מעריכים שמספר התביעות הכולל תמורת כלי-רכב שנפגעו יגיע לכ-6,000.
מדיווחים אחרונים – אך לא סופיים – עולה שעד כה הוגשו למס רכוש קרוב ל-39,000 תביעות על נזקי רכוש וההערכה היא שהיקף הפיצוי שהמדינה תשלם לאזרחים יגיע לכ-5-8.5 מיליארד שקלים.
מדינת ישראל, באמצעות קרן הפיצויים של רשות המיסים (המוכרת גם כ"מס רכוש"), מחויבת על פי חוק לפצות אזרחים על נזקי רכוש ישירים שנגרמו כתוצאה מפעולות מלחמה או איבה, ובמהלך השנה ו-10 החודשים מאז ה-7 באוקטובר הפך למרבה הצער המנגנון הזה למשומן ויעיל מאוד.
למרות זאת, ההיקף האדיר של נזקי "עם כלביא" יוצר צוואר בקבוק והדרך לקבלת הפיצויים רצופה בנקודות תורפה, והראשונה בהן היא היעדר מקור מידע ברור ומסודר. כתוצאה מכך נאלצים נפגעים רבים לאסוף פיסות מידע ממקורות שונים והם עלולים לבצע טעויות יקרות.
מדריך זה נועד להיות המקיף והמפורט ביותר עבור בעלי רכב שנפגעו, ואנחנו נשמח לעדכן ולשפר אותו ככל שנקבל תגובות מן השטח. המטרה שלנו היא להסביר את התהליך הרשמי, להאיר "אזורים אפורים" משפטיים, לחשוף בעיות נפוצות ולספק מפת דרכים ברורה לניווט במערכת הבירוקרטית. למרבה הצער, נראה שהמדריך הזה עלול להיות רלוונטי גם בעתיד.
הזמן פועל נגדכם
למרות ההלם והפגיעה, חשוב להדגיש את אלמנט הזמן ולומר לכל מי שרכושו נפגע שאם עדיין לא עשה את זה עליו למהר ולהגיש הודעה על הנזק שנגרם לו.
ברשות המיסים מדגישים שאזרחים מוזהרים שלא לנסות לתקן נזקים בכוחות עצמם, להזיז רכב או אפילו לפנות חלקים או רסיסים ללא תיאום מוקדם עם שמאי מטעם קרן הפיצויים. החריג היחיד לכלל הזה הוא פינוי זכוכיות מנופצות שמהוות סכנה בטיחותית.
התעקשות מס רכוש על הכלל הזה לא נובעת מבירוקרטיה שרירותית אלא מדרישה חיונית לבסס קשר סיבתי חד-משמעי בין פעולת המלחמה לבין הנזק הספציפי שנתבע. שמאי חייב לחזות בנזק כפי שהוא, במקום האירוע, כדי לאמת את התביעה. כל שינוי ב"זירת האירוע" – הזזת רכב, סילוק רסיסים, ניסיון לתיקון קל – עלול להתפרש כ"זיהום הראיות" וזה יאלץ את רשות המיסים לערער על היקף הנזק ואפילו על עצם התביעה. ניסיון תמים של אזרח "לנקות" או "לסדר" עלול להיות הטעות הראשונה והיקרה ביותר בתהליך.
המלצה לפעולה: תתייחסו אל רכב פגוע כאל זירת אירוע והפעולה הראשונה שלכם צריכה להיות "אי-פעולה". יש לאבטח את האזור במידת הצורך, אבל אסור לשנות בו דבר.
תיעוד הנזק: הטלפון החכם כספק ראיות
יש לצלם ולתעד בווידאו את הנזק באופן מיידי ויסודי, ממספר זוויות ומרחקים. יש לכלול צילומים רחבים שמראים את מיקום הרכב ביחס לאזור הפגיעה, וצילומי תקריב של כל שקע, סדק ונקודת חדירת רסיס. תיעוד זה הוא קריטי, במיוחד לצורך הגשת תביעה ב"מסלול המהיר".
המלצה לפעולה: צלמו הרבה יותר תמונות ממה שנראה לכם כנחוץ. במידת האפשר, יש לצלם סרטון וידאו תוך כדי תיאור מילולי של הנזקים הנראים לעין, ולציין את התאריך והשעה.
דוח המשטרה: תנאי הכרחי
לפני הגשת תביעה לרשות המיסים, חובה לגשת לתחנת משטרה ולהגיש תלונה על הנזק. יש להצטייד בתעודת זהות וברישיון הרכב. אם הרכב במצב נסיעה יש להגיע איתו לתחנה. התביעה מחייבת "אישור משטרה חתום על ידי קצין משטרה".
הגשת תלונה היא האקט המשפטי שמסווג רשמית את הנזק ככזה שנגרם מ"פעולת איבה" וזה המפתח לדלת של קרן הפיצויים. שימו לב שפוליסות ביטוח מקיף וצד ג' סטנדרטיות מחריגות במפורש "פעולות מלחמה", ובלי דוח משטרה אתם עלולים להיקלע אל שטח הפקר בין המדינה לחברות הביטוח, בלי יכולת להיחלץ משם.
הודעה לרשות המיסים: הפעלת השעון הרשמי
קיימים לוחות זמנים מחייבים, ולעיתים מבלבלים. המידע העקבי ביותר מצביע על כך שיש להודיע לרשות המיסים על הנזק תוך 14 יום ממועד האירוע. לאחר מכן, יש להגיש את התביעה המלאה תוך שלושה חודשים.
המלצה לפעולה: יש להיצמד ללוח הזמנים המחמיר ולהודיע לרשות באופן מיידי באמצעות המוקד הטלפוני (4954*) או באמצעות אתר האינטרנט. צריך לשאוף להגיש את התביעה המלאה הרבה לפני המועד האחרון האפשרי.
אתר האינטרנט מציע את השיטה היעילה ביותר להגשת תביעה, וזה מתחיל עם הזדהות באמצעות סיסמה קבועה או באמצעות מספר תעודת זהות ובנוסף לה גם תאריך ההנפקה של תעודת הזהות (כדי לשפר את האימות).
רשימת המסמכים הנדרשים:
• טופס התביעה האינטרנטי (באתר)
• תעודת זהות של בעל הרכב.
• רישיון רכב (כך תוכלו להדפיס העתק).
• אישור משטרה חתום.
• פרטי חשבון בנק ואישור ניהול חשבון (או צילום המחאה).
• תיעוד מצולם (תמונות/וידאו) של הנזק.
• במקרה של אובדן גמור (טוטאל-לוס) או גניבה: מכתב רשמי מחברת הביטוח הפרטית שמאשר שלא הוגשה אצלה תביעה במקביל (אישור היעדר תביעה).
• לרכב בליסינג או עם שעבוד: מסמכים מחברת המימון.
• לרכב גנוב: דוח מחברת איתור (אם קיים) או כל ראיה אחרת למיקומו האחרון.
שני המסלולים: הנתיב המהיר והדרך הרגילה
מס רכוש מציע שני מסלולי טיפול מקבילים, ובחירה ביניהם היא אחת ההחלטות המשמעותיות ביותר.
המסלול המהיר:
o מיועד לתביעות קטנות יחסית, בהיקף של לא יותר מ-30,000 ש"ח.
o לא דורש ביקור שמאי אלא מבוסס רק על ראיות שהנפגע מספק.
o נדרשת הגשה מקוונת של תמונות ובנוסף להן גם הצעת מחיר לתיקון או חשבונית מס על תיקון שבוצע.
o זמן הטיפול המובטח מהיר ביותר, לרוב תוך 7 ימי עסקים.
o מס רכוש יעביר את הכסף גם אם התיקון לא בוצע בפועל, על סמך הצעת המחיר, אלא שחלה חובה להשלים את התהליך ולהוסיף את חשבונית התיקון תוך 30 ימים. אם זה לא יבוצע – הנפגע יידרש להשיב את הכסף שקיבל.
המסלול הרגיל:
o מיועד לכל התביעות ובתנאי שהנזק הנתבע גדול מ-30,000 ש"ח.
o נדרש ביקור שמאי מטעם המדינה לצורך הערכת הנזק. דוח זה קובע את היקף הפיצוי.
o משך הטיפול תלוי במועד ביקור השמאי והגשת הדוח שלו.
המסלול המהיר אכן קל ומהיר יותר לביצוע אבל הוא דורש מן הנפגע להשיג במהירות הצעת מחיר לתיקון (או לבצע בזריזות את התיקון) ולקבל החלטה מהירה תחת לחץ: אם הנפגע יעריך היקף נזק קטן מידי או יקבל הצעת מחיר נמוכה מדי הוא יקבל פיצוי מופחת (גם אם בהמשך יתגלו נזקים נוספים). לעומת זאת – אם היקף הנזק עולה על 30,000 שקלים אין אפשרות לטפל בו במסגרת המסלול המהיר.
חשוב לשים לב שכל תא משפחתי יכול להגיש רק תביעה אחת לכל אירוע, וזה אומר – למשל – שמשפחה שהדירה והרכב שלה נפגעו מאותו טיל יכולה להגיש תביעה בודדת גם אם הנזק לרכב, למשל, קטן מ-30,000 שקלים.
מאפיין | המסלול המהיר | המסלול הרגיל |
סכום התביעה | עד 30,000 ש"ח | ללא הגבלה (חובה מעל 30,000 ש"ח) |
ביקור שמאי | לא נדרש | חובה |
בסיס הפיצוי | תמונות + הצעת מחיר/חשבונית | דוח שמאי בשירות המדינה |
מהירות טיפול | מהיר מאוד (כ-7 ימי עסקים) | תלוי בביקור השמאי והגשת דוח |
נטל ההוכחה | על האזרח להעריך את הנזק | על השמאי להעריך את הנזק |
סיכון עיקרי | הערכת חסר של הנזק וקבלת פיצוי נמוך | תהליך ארוך, מחלוקות מול הערכת השמאי |
התסבוכת של רכב בליסינג או במימון
תהליך קבלת הפיצוי מורכב יותר כאשר הרכב שייך לחברת ליסינג או אם לצד שלישי יש זכויות או משכון על הרכב.
• ליסינג תפעולי: חברת הליסינג היא הבעלים של הרכב. על הנפגע לדווח על הנזק לחברת הליסינג והיא תטפל בהגשת התביעה לרשות המיסים.
• ליסינג מימוני או שעבוד: הנפגע הוא הבעלים אבל לחברת המימון יש שעבוד על הרכב. על התובע להמציא מכתב מגוף המימון שמציין את יתרת החוב, ומנחה את רשות המיסים לאן להעביר את כספי הפיצוי.
נפגעים רבים לא מודעים לאפשרות שהפיצויים כלל לא יגיעו אליהם, למשל במקרה של אובדן גמור ("טוטאל לוס") של רכב שנרכש באמצעות הלוואה. במקרה כזה רשות המיסים תכנס ראשית לכל את יתרת החוב לחברת המימון ורק אם קיימת יתרה היא תשולם לנפגע עצמו. מצב כזה עלול להקשות מאוד על מי שזקוק לכסף כדי לקנות רכב חלופי.
פגיעה קטלנית: כיצד יורשים יכולים להגיש תביעה
אם בעל הרכב הרשום נהרג או נרצח באירוע זכאים היורשים החוקיים שלו להגיש תביעת פיצויים בשמו אולם לצורך זה נדרש צו קיום צוואה או צו ירושה. מתוך הכרה בקושי העצום נקטה רשות המיסים במלחמת "חרבות ברזל" צעדים מיחדים לסיוע במקרים קשים כאלה – למשל פטור מאגרות ומוקד חירום ייעודי של רשם הירושות (077-7716411) למתן הכוונה משפטית ולזירוז ההליך.
התחום האפור: "נזק עקיף" ועלויות שאינן מכוסות
קרן הפיצויים של רשות המיסים חייבת לפצות רק בגין נזק פיזי לרכוש שנגרם כתוצאה ישירה של פעולת מלחמה – למשל פגיעת רקטה או רסיס. במקביל נגרמו לאזרחים רבים גם נזקים עקיפים כמו אובדן הכנסות, ביטול חוזים וכיוצא באלה, ופיצוי בגין נזק כזה כפוף לתקנות אחרות או מכוסה באמצעות מתווים ממשלתיים זמניים.
תאונה בדרך: מבוך משפטי ובירוקרטי
התרחיש המורכב והמבלבל ביותר הוא במצב שבו נהג שומע אזעקה ובעת שהוא חייב לסטות מן הדרך כדי למצוא מחסה הוא מעורב בתאונה שבה הרכב שלו ניזוק. לכאורה, הסיבה לתאונה היא הלחץ והבלבול כתוצאה של האזעקה אבל זאת לא פגיעה ישירה של פעולת אויב. רוב הסיכויים שמס רכוש ידחה את התביעה בטענה שזה הנזק לא נגרם כתוצאה של פעולת איבה, מטיל או מרסיס. גם חברת הביטוח תדחה קרוב לוודאי את התביעה בטענה שהגורם הישיר לתאונה היה "פעולת מלחמה" (האזעקה) וזאת החרגה סטנדרטית בפוליסות.
הפסיקה כרגע עדיין לא מחייבת אבל במקרה אחד נהג שהתהפך עם רכבו בעת אזעקה (במבצע "צוק איתן") תבע את חברת הביטוח שלו, וזו טענה שמדובר בפעולת איבה. בית המשפט פסק כי אובדן השליטה ברכב היה הגורם הישיר לתאונה – ולא האזעקה עצמה – וחייב את חברת הביטוח לשלם את נזקי הגוף של הנהג בהתאם לחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (פלת"ד).
במקרה של תאונה במהלך אזעקה אפשר להסתמך על הפסיקה הזאת מול חברת הביטוח ולדרוש ממנה פיצוי.. צריך להיות מוכנים לדחייה ראשונית ואז לצטט את התקדים המשפטי, אך גם להיות ערוכים לפנייה לייעוץ משפטי.
אין רכב חלופי: עלויות שלא מכוסות
קרן הפיצויים משלמת לנפגעים רק עבור הנזק הישיר לרכב אבל לא מכסה עלויות תוצאתיות או עקיפות. המשמעות היא שנפגע לא יקבל פיצוי תמורת רכב שכור או חלופי בזמן שהרכב הפגוע שלו בתיקון או עד לרכישת רכב חדש.
מדובר בנטל כלכלי משמעותי ובלתי צפוי שמוטל על הנפגעים
כשהדברים משתבשים: תהליך הערעור
בנזקים של יותר מ-30,000 שקלים מבוסס הפיצוי על דוח השמאי והערכת הנזק מבוססת על מחירונים מקובלים – במקרה של רכב זה מחירון לוי יצחק.
אזרחים שנפגעים נמצאים בעמדת נחיתות מבחינת ידע וכוח, ובמקרה שהערכת שווי הנזק שנקבעה על-ידי השמאי נמוכה מידי הם ייפגעו כלכלית. אם נפגע מחליט לערער – צעד ראשון צריך להיות שכירת שירותים של שמאי פרטי ועצמאי מטעמו אשר יפיק לו דוח נגדי. אם קיים פער בין הדוחות של שני השמאים אפשר להגיש לקרן הפיצויים בקשה לעיון מחדש, ובמקרה של מחלוקת אפשר להסכים על "שמאי מכריע" – שהחלטתו מחייבת.
אפשר להגיש ערר רשמי לוועדת הערר אלא שבקשה כזאת מותר להגיש לא יאוחר מ-30 ימים לאחר קבלת ההחלטה הכתובה הסופית. ערר מוגש בכתב ויש לפרט בו את הנימוקים ולצרף את כל הראיות התומכות – כולל דוחות של שמאי פרטי. לרשות המיסים יש 60 ימים להגיש את תשובתה לערר.
אם קיימת מחלוקת בסוגיה משפטית (ולא לגבי הערכת השווי) אפשר להגיש ערעור אחרון לבית המשפט המחוזי, אולם זה מחייב כמעט בוודאות ייצוג משפטי. ככלל, למרות שברוב המקרים לא נדרש ייעוץ משפטי, ייתכן שיהיה צורך להיעזר בו במקרים של תאונה בדרך למרחב מוגן, בערעור לוועדת הערר או לבית המשפט המחוזי או כאשר נגרם נזק מאוד גדול וקיימת מחלוקות עובדתיות.
טיפים: כך תבנו תיק תביעה
• איחוד: יש לאחד את כל הנזקים מאותו אירוע (למשל, דירה ורכב) לתביעה אחת, כדי לא לאבד זכויות.
• ארגון: יש לנהל תיק פיזי או דיגיטלי מסודר ובו כל מסמך, תמונה, דוא"ל, ותיעוד של כל שיחת טלפון (תאריך, שעה, שם הדובר, ותקציר השיחה).
• התמדה: לא להתייאש מדחיות ראשוניות או מהערכות שווי נמוכות. לפעמים ההצעה הראשונה היא נקודת פתיחה למשא ומתן.
• תיעוד מיידי, עמידה בלוחות הזמנים המחמירים ביותר, והערכה מוקדמת של הצורך בשמאי פרטי.
תשובות לשאלות נפוצות:
הרכב שלי נפגע מרסיסים. מה לעשות?
לא לגעת ברכב. צלמו מספר רב של תמונות וסרטוני וידאו מקרוב ומרחוק. קבלו אישור משטרה ודווחו לקרן הפיצויים באתר של מס רכוש תוך 14 ימים.
שמאי מס רכוש נתן הערכה נמוכה לשווי הרכב שלי
בקשו עותק כתוב של השומה, הזמינו שמאי מטעמכם והגישו דוח נגדי. אם הפער גדול, דרשו שמאי מכריע או הגישו ערר לוועדת הערר בתוך 30 יום מההחלטה הכתובה.
הרכב במצב טוטאל-לוס בגלל פגיעת טיל – מה הזכויות שלי?
בעל הרכב זכאי לפיצוי של מלוא ערך הרכב לפי מחירון לוי יצחק של חודש הפגיעה, בניכוי מסוים לפי הנחיות הקרן. אם הרכב משועבד הכסף ישולם קודם כל לכיסוי החוב ורק היתרה תשולם לנפגע. אפשר לרכוש במכרז את שרידי הרכב.
איך מוכיחים נזק הדף לרכב?
צלמו עיוותי פח, שמשות סדוקות בתבנית “קורי עכביש”, כריות-אוויר שנפרשו וכל נזק ויזואלי וסמנו כיווני עיקום. צרפו דו״ח מוסך-פחחות או חוות דעת של שמאי פרטי שמציין "נזק הדף" ולא רק רסיסים, והעלו את התמונות ואת הדוח לטופס המקוון.
איזה מסמכים צריך להגיש למס רכוש?
טופס 611 מקוון, תעודת-זהות, רישיון רכב, אישור משטרה, 6-8 תמונות/סרטון, הצעת מחיר/חשבונית תיקון (מסלול מהיר), פרטי חשבון בנק, ולרכב משועבד – מכתב מהגוף המממן.
כמה זמן לוקח לקבל פיצוי ממס רכוש?
במסלול המהיר – עד 7 ימי עסקים מרגע האישור; במסלול הרגיל – עד שבוע אחרי קבלת דוח השמאי (ביקור שמאי בתוך 24-48 שעות לרכב פרטי).
קישורים חיוניים
לקריאה נוספת:
העתק רישיון רכב: כך תוכלו להדפיס עותק בחינם ובלי טובות של משרד התחבורה
מערכות בטיחות אקטיביות ברכב: מי מתקן וכמה זה עולה לנו?
עשרה סימנים מוקדמים לתקלות ברכב יחסכו לכם הרבה כסף במוסך
יש לכם טיפים נוספים או מידע שיכול להעשיר את המדריך הזה? כתבו לנו אל: editor.thecar@gmail.com