פורד נכנסת באחור רב לעידן הרכב החשמלי, אבל היא לא מתכננת לקחת שבויים וגם לא לשחק כינור שני: "ידענו במשך שנים שהסינים מסתערים לעברנו", אמר היום (ב') נשיא ומנכ"ל פורד ג'ים פארלי במסיבת עובדים ועיתונאים במפעל של פורד במדינת קנטקי לרגל השקת פלטפורמה חשמלית מודולרית חדשה – "וכעת אנחנו נלחמים בהם בחזרה ולוקחים את התחרות אליהם".
דגמים חשמליים ראשונים מתוצרת פורד, שיתבססו על הפלטפורמה החדשה שלהם, יושקו רק בעוד כשנה וחצי, ולכן פורד לא מאפשרת בינתיים אפילו להציץ לעברם. אבל גם בלי להראות משהו מוחשי הם ציידו אותנו בהרבה מאוד חדשות ובמקום לדמיון. אנשי פורד מצהירים שפלטפורמת הרכב החשמלי החדשה שפותחה אצלם כוללת צניחה דרסטית של עשרות אחוזים במספר החלקים, וכל אלמנט שהונדס לתוכה תוכנן מראש יחד עם תהליך הייצור וההרכבה שלו כדי להשיג יעילות גבוהה של תהליך הייצור ולהוריד את המחיר לצרכן.
כמה חלקים פחות? אנשי פורד מדברים על צניחה של… תחזיקו חזק… 75% במספר של חלקים מסוימים (ואומרים בלי להתבלבל "החלק הכי טוב הוא כשאין חלק"), פחות 20% בסך החלקים בהשוואה לרכב טיפוסי, צניחה של 25% במספר המחברים (קונקטורים), והפחתה 1.3 קילומטרים (!) באורך חוטי החשמל ברכב ו-10 קילוגרם במשקל הכולל של חוטים.
כפי שפרסמנו כאן, הדגם החשמלי הראשון שפורד תבנה על הפלטפורמה החדשה יהיה טנדר בגודל בינוני (מקביל לטויוטה היילקס) ומנכ"ל פורד, ג'ים פארלי, הצהיר שהטנדר הזה יציע המון מקום לחמישה מבוגרים, משטח העמסה בגודל מלא ותא אחסנה קדמי בנפח גדול שיציע הרבה מרחב.
מבלי לנקוב במספרים פארלי מבטיח שלטנדר הזה יהיו "טווח גדול" ו"טעינה מהירה", ושהסוללה שלו תהיה מספיק גדולה כדי "לספק חשמל לבית שלכם למשך 6 ימים".
לנצח את הסינים במגרש שלהם
מנכ"ל פורד הצהיר באופן רשמי שהרכב החדש יעלה "פחות מ-30,000 דולר", וזאת, לדבריו, כדי להחיות מחדש את הסיסמה שטבע הנרי פורד לפני כ-117 שנים, לפיה המחיר של הרכב צריך להיות נגיש עבור האנשים שמייצרים אותו.
מעבר לעובדה שעל רכב חשמלי יש הרבה פחות פטנטים רשומים מאשר על מנועי בעירה, אחת הסיבות החשובות הנוספות שהסינים הימרו על הטכנולוגיה הזאת כדי למשוך באמצעותה את תעשיית הרכב שלהם היא פשוטת המבנה ופשטות ההרכבה – שמאפשרות תהליכי ייצור המוני זולים.
גם אנשי פורד מתחברים לזרם הזה ואף טוענים שהם תכננו קו הרכבה ייחודי עם שיטות ואמצעים שלטענתם "מיושמים בפעם הראשונה בעולם". הם אמנם לא פרטו בינתיים במה מדובר אבל באילוסטרציה שהוצגה במהלך ההשקה הודגמה "שבירה" של קו ההרבה המסורתי למספר קווים שעל כל אחד מהם מיוצר חלק משמעותי של הרכב, עד לנקודת חיבור אחת שבה הוא הופך לרכב מושלם.
אחת התוצאות היא צמצום של 40% במספר תחנות העבודה על קווי ההרכבה, וזמן הרכבה כולל מהיר יותר ב-15%. לטענת נציגי העובדים, שהיו שותפים למהלך הפיתוח – שיטות ההרכבה האלה הופכות את העבודה הפיזית לקלה ויעילה יותר ומצמצמות מאוד את משך ההרכבה של כל רכב.
"שמענו כבר הרבה הבטחות", אמר מנכ"ל פורד בגילוי לב, "ותעשיית הרכב היא בית קברות לרעיונות טובים שכולם נולדו מתוך כוונות טובות. הפעם החלטנו לשבור את המעגל הזה… אחרי יותר מ-40 שנים בתעשייה, שבהן כולנו "שיחקנו על בטוח", הפעם אני יכול להעיד שהגיע הזמן לשנות שוב. מנוע הבעירה ניצח את ההנעה החשמלית כאשר הנרי פורד בנה את 'מודל T' וכאשר מצאו נפט בטקסס, ומאז זה היה game over. (העידן החשמלי) הוא ההזדמנות לשנות שוב ולתקן הרבה דברים, למשל את הרעיון שכל כלי הרכב נראים אותו דבר…
אז למה רכב חשמלי? כי בסופו של דבר זה הכי טוב ללקוח, עם עלויות תחזוקה מאוד נמוכות ו(הזדמנות) מבחינתנו להוסיף כמות נכבדה של פיצ'רים חדשים שתעשיית הרכב עדיין לא ראתה ומוקדם לדבר עליהם כרגע.
אין הרבה יצרניות רכב ותיקות שהיו מסוגלות לעשות את מה שאנחנו עושים, שזה לייצר רכב חדיש במחיר שווה לכל נפש".
בשורה נוספת: אנשי פורד מבטיחים שעלות הבעלות הכוללת (TCO) למשך 5 שנים של טנדר חשמלי חדש שייבנה על הפלטפורמה הזאת תהיה "נמוכה יותר מאשר טסלה מודל Y משומשת בת 3, שאותה אפשר כעת להשיג במחירים נמוכים". קצת לפני הדברים האלה הודה פארלי: "אנחנו עושים המון דברים חדשים, זה הימור, ואנחנו (נאלצים) לקחת סיכון".
אז מה למדנו מכל זה?
שאנשי פורד מבטיחים פלטפורמה חשמלית חדישה ומודולרית שהם עצמם פיתחו, הם מבטיחים תהליכי ייצור חדישים – "ראשונים מסוגם בעולם" – והם מבטיחים סדרה של כלי רכב חשמליים שהדגמים הראשונים מתוכה יושקו כבר במהלך שנת 2027.
הם גם "שמים את הכסף איפה שהמילים", כמאמר המפורסם, והשקיעו כ-5 מיליארד דולר באופרציה החשמלית שלהם בקנטקי ובמישיגן, והשוקה התחתונה מבחינת לקוחות של פורד באמריקה היא טנדר חשמלי "בגודל בינוני" עם ארבע דלתות במחיר התחלתי של כ-30,000 דולר, שיורכב במפעל ההרכבה של לואיוויל ויגיע ללקוחות ב-2027.
הם מבטיחים כלי שמאיץ באותו קצב של מוסטנג בנזינית, מציע יותר מרחב פנימי מטויוטה ראב 4, ומציע "עלות בעלות כוללת" נמוכה במיוחד.
מתי נדע האם הם עומדים במילה שלהם? במהלך שנת 2027.
לקריאה נוספת:
מחר זה קורה: פורד מבטיחה "רגע של מודל T"
האם שיאומי מסבסדת את SU7? הפסידה 900 דולר על כל רכב שמכרה
כל האמת על תקן טווח הנסיעה הסיני CLTC לרכב חשמלי