• Ad
  • הלך לכם מנוע בשברולט? תהפכו אותה לטסלה S!

    תחום ההסבות של כלי רכב ממנועי בעירה פנימית להנעה חשמלית תופס תאוצה עם האפשרות להחליף מנועי V8 של ג'נרל מוטורס במנועים חשמליים, ולהקנות למכונית חיי נצח
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    EV West האמריקנית, חנות לחלקים ואביזרים לכלי רכב חשמליים מסאן מרקוס, קליפורניה, אשר פועלת באופן מקוון, החלה להציע ערכת הסבה של דגמי ג'נרל מוטורס ממנועי בנזין V8 למנועים חשמליים.

     

     

    אנשי EV West לא מסתפקים רק במכירת חלקים וחלפים אלא בונים באופן פעיל – למעשב מסבים – גם מכוניות כביש חשמליות וגם כלי רכב חשמליים שמיועדים לנהיגת שטח. כעת, בעמוד הפייסבוק שלהם הם מציעים לראשונה ערכת הסבה – מה שנקרא "מנוע בקופסא" (crate motor) שהותאם במיוחד למה שמכונה מנועי "בלוק קטן" של ג'נרל מוטורס.

    ערכת ההסבה היא למעשה מנוע משומש ומשופץ של טסלה מודל S, ערכת מתאמים שמאפשרת להניח אותו בדיוק רב על תושבות המנוע הקיימות, ומספר אפשרויות שונות לסט סוללות חשמליות. המנוע מחובר ישירות אל גל ההנעה של הרכב, כך שהוא מניע את הסרן האחורי הקיים, ואפשר לבחור בין מספר יחסי העברה קבועים שונים בהתאם לדגם המוסב והשימושים שמתוכננים איתו.

    במהלך העסקים הרגיל שלה מוכרת EV West מבחר של חלקי חילוף לרכב, רכיבים, ערכות הסבה ופתרונות טעינה לרכב חשמלי ולהמרת מכוניות שמונעות במנועי בעירה להנעה חשמלית. אפשר להשיג אצלם מנועים, בקרים, מטענים, כבלים וערכות הסבה שלמות, והם מתהדרים במחיר נמוך (לא בדקנו) ובכך שהצוות הטכני שלהם מספק תמיכה מרחוק ללקוחות כדי להתאים מוצרים מתאימים וללוות אותם בפרויקט ההמרה שלהם.

     

     

    כאמור, בסוף השבוע הודיעו אנשי EV West בעמוד הפייסבוק שלהם שבקרוב הם יתחילו למכור ערכת הסבה שמבוססת על מנוע חשמלי מתוצרת טסלה, אשר מתאימה לכל רכב עם תושבות מנוע כמו בדגמי שברולט LS או שברולט V8 "בלוק קטן". הגדרה זאת מתאימה לא רק לעשרות דגמים שג'נרל מוטורס ייצרה בעצמה בכמעט שלושת העשורים האחרונים, אלא גם לעשרות דגמים של יצרניות אחרות – באמצעות ערכות הסבה קיימות שמתאמות בין תושבות אחרות לבין אלה של GM.

    בשלב זה טסלה עדיין לא מוכרת בעצמה מנועים חשמליים חדשים שהיא מייצרת, לכן מקור האספקה של EV West הוא מפירוק של מכוניות טסלה שעברו תאונות, ואלה משופצים על ידה ונמכרים עם אחריות. "מנוע הקופסא" החשמלי מותקן ישירות אל גל ההנעה ומייתר את תיבת ההילוכים של המכונית, כאשר ההילוך שמפחית את יחס ההעברה ביחס של 2:1 נמצא במנוע עצמו. אלא שיחס העברה כזה לא מתאים למכוניות כביש עם גלגלים בקוטר "נורמלי", ולכן אנשי EV West מציעים להוסיף הפחתה נוספת ביחס של 4:1, כדי להגיע ליחס של 8:1, שהוא טיפ טיפה יותר גדול מזה שקיים במכוניות של טסלה.

    אנשי EV West אומרים שערכת ההסבה תהיה זמינה למכירה בתוך כחודש או חודשיים, והיא לא תהיה זולה כלל וכלל. המנוע עצמו צפוי לעלות סביב 30,000 דולר, ובהתאם לכמות הסוללות שיירכשו (מה שמשפיע כמובן באופן ישיר על טווח הנסיעה) צפוי המחיר הכולל לעלות לגזרת ה-50,000 דולר. כמובן שאת כל הטוב הזה אפשר לעשות רק מחוץ לגבולותיה המנדטוריים של מדינת ישראל, מפני שעצם המחשבה על פרצופו של פקיד משרד התחבורה הישראלי שיתבקש להתמודד עם הרישום שלה אצלנו נכללת כבר בתחום ההתעללות בחסרי ישע.

     

     

    עולם חדש נפתח. כדאי להתכונן אליו

    ככלל, מנועים חשמליים הם יעילים יותר, חסכוניים יותר באנרגיה והרבה יותר אמינים לאורך זמן ממנועי בעירה פנימית, ולנוכח הזינוק הצפוי במכירת רכב חשמלי בעולם, וצניחה במחירי הסוללות החשמליות, יגדל פוטנציאל ההסבות של כלי רכב עם הנעה קונבנציונלית באופן אקספוננציאלי.

    אפילו ג'נרל מוטורס עצמה רמזה רמז עבה מאד אודות ההתעניינות שלה בתחום זה כאשר חשפה בתערוכת SEMA האחרונה ערכת הסבה מקורית מתוצרתה, אשר מבוססת על מכלולים של שברולט 'בולט', עם צמד מנועים שמספקים 450 כוחות סוס. לא במקרה הציגה GM את הערכה שלה בטנדר C-10 משנת הדגם 1962, אשר צויד גם בסוללות עם תכולת אנרגיה של 60 קילוואט שעה, מפני שכפי שכבר כתבנו כאן לא מעט פעמים בעבר – אחד הסגמנטים המעניינים (לפחות בארה"ב) לשעשועים כאלה הוא של כלי רכב "משומרים".

     

     

    במקרה הספציפי של קונספט E-10 (כפי שנקראת ההסבה של אותו C-10) מועבר הכח לגלגלים האחוריים מבעד לתיבת הילוכים אוטומטית עם ארבעה הילוכים, והקונפיגורציה כולה מתאימה לרשימה ארוכה של דגמים היסטוריים של שברולט. מצד שני, דגם התצוגה הזה גם מדגים היטב את הבעייתיות בהסבת רכב בכלל, ורכב היסטורי בפרט, להנעה חשמלית. לא רק שערכת הסוללות שם מחסלת כמעט את כל נפח המטען בארגז – לפחות מחצית אספני הרכב (אם לא רובם) מעקמים את האף לנוכח הפגיעה המוגזמת במקוריות של הרכב.

     

     

    נכון להיום, במחירים הנוכחיים של מנועים וסוללות, הסבה של מכונית עם מנוע בעירה פנימית להנעה חשמלית עדיין לא משתלמת מבחינה כלכלית. בינתיים, למרות שהם לא זולים, ישנם תחליפים פחות יקרים כמו התקנת מנוע משיפוץ או תאונה, ובמקרה של מנועי V8 של ג'נרל מוטורס יש אפילו אפשרות לקנות מנוע חליפי חדש במחיר מאד משתלם.

    הסבה כזאת יכולה לעניין את מי שרוצה להפוך את מכוניתו לשמלית מטעמים אחרים, כמו למשל כדי לקבל תוספת כח, או אם הוא מונע ממודעות סביבתית או שהוא מוצא יתרון בשימוש בחשמל מאנרגיה מתחדשת במקום בדלק. מצד שני, קשה להתווכח באהבה האמריקנית לטנדר משופץ היטב משנת 1962 שמאיץ ברמזור מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 5 שניות…

    מה שבטוח זה שמי שיסב את מכוניתו להנעה חשמלית יקנה לה, פחות או יותר, חיי נצח מכיוון שמכלולי ההנעה החשמלית הרבה יותר פשוטים ואמינים, וככל שמחיריהם צונחים כך יהיה אפשר לשדרג אותם בקלות גדלה והולכת בהמשך הדרך.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.