• Ad
  • היסטוריה באירופה: המכירות של מכוניות חשמליות עקפו את הדיזל
    כלי רכב המונעים במנועי בנזין מחזיקים עדיין בנתח שוק של 56% באירופה, אבל לראשונה מאז המצאת המכונית תפסו המכוניות החשמליות 20% מן המכירות ועקפו את הדיזלים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בשיא עידן הדיזל, בתחילת העשור הקודם, נמכרו באירופה יותר מכוניות עם מנועי דיזל מאשר עם כל סוג הנעה אחר, ויצרניות הרכב הגרמניות יצאו מגדרן כדי לשכנע את האמריקנים לעבור למנועי הבעירה היעילים יותר, שצורכים סולר במקום בנזין. גם בדרום קוריאה – מעצמת רכב בפני עצמה, הדיזל שלטטטט. ואז התפוצצה פרשת "דיזלגייט" והפכה את הקערה על פיה. כמעט בן לילה סר חינו של שורף הסולר, והרגולטורים בכל המדינות המפותחות (חוץ מאשר בישראל) החמירו רגולציה של מבחני זיהום אוויר מכלי רכב והעלו את הרף בכל הקשור לתצרוכת דלק וצמצום פליטות מזהמים. תור הזהב של הרכב החשמלי החל.

     

    היסטוריה באירופה: המכירות של מכוניות חשמליות עקפו את הדיזל

     

    חברת ג'ייטו דיינמיקס, אשר אוספת ומפרסמת נתונים אודות רוב שווקי הרכב בעולם פרסמה כבר בחודש אוגוסט האחרון נתונים מרעישים: לראשונה בהיסטוריה תפסו המכירות של כלי רכב "מחושמלים" – ובכלל זה גם היברידיות נטענות – נתח שוק של 21% בעוד שנתח השוק של מכוניות מונעות בדיזל הצטמקו ל-20% בלבד. נתונים אלה ייצגו את כלל המכירות ב-26 מדינות אירופאיות שרובן חברות באיחוד האירופאי ואחרות לא, למשל נורבגיה ובריטניה, והיעד הבא של החשמליות הוא נתח השוק של מכוניות שמונעות במנועי בנזין שמחזיקות כ-56% מן המכירות. העניין הוא שהיברידיות-נטענות הן סוג של "בלוף" גם מפני שהן סוחבות שתי מערכות הנעה ובעיקר מכיוון שרבים (ודאי בישראל) רוכשים אותן בעיקר בזכות הטבות מס אבל אף דבר בעולם לא מחייב אותם להתחבר לשקע ולהימנע מהפעלת מנוע הבנזין או הדיזל המזהם.

    כעת, לפי נתונים שנאספו עבור ה'פייננשל טיימס' – אחד העיתונים הכלכליים המובילים בעולם – נשבר שיא יותר מרשים כאשר מכוניות חשמליות טהורות עקפו לבדן את המכירות של דיזלים: יותר מ-20% מן המכוניות החדשות שנמכרו ב-18 שווקים באירופה, כולל בריטניה, הונעו באופן בלעדי במערכות הנעה חשמליות, בעוד שהמכירות של מכוניות עם מנועי דיזל (יחד עם מכוניות היברידיות-דיזל) היוו פחות מ-19 אחוז מהמכירות.

    לקריאה נוספת:
    מכוניות עם מנועי בנזין ודיזל מזהמות באלפי אחוזים יותר מאשר מכוניות חשמליות

    לפי נתוני הפייננשל טיימס נמכרו ב-18 המדינות האירופאיות בסיכום דצמבר האחרון 176,000 כלי רכב חשמליים טהורים – וזה שיא אירופאי של כל הזמנים, לעומת פחות מ-160,000 כלי רכב מונעי דיזל. בסיכום 2021 ניצבת פולקסווגן בראש טבלת יצרניות הרכב החשמלי במערב אירופה עם מכירות של יותר מ-310,000 מכוניות חשמליות, כמעט עשירית מתוך כ-3.5 מיליון שהיא מסרה באותה תקופה במערב אירופה.
    בחלוקה לדגמים מי שנטלה את ההובלה בשוק החשמלי הטהור היא פולקסווגן ID.3 – החשמלית הטהורה המודרנית הראשונה של יצרנית רכב ותיקה – שממנה נמסרו 7,904 מכוניות, והיא מובילה על פני טסלה מודל 3, שהייצור הסדרתי שלה באירופה מתחיל בקרוב, שממנה נמסרו 7,824 מכוניות. פולקסווגן תפסה גם את המיקום השלישי הטבלת החשמליות הטהורות עם ID.4 שממנה נמסרו 4,624 מכוניות, ובהמשך העשיריה החלו להתמקם להן גם פורד מוסטנג Mach-E, טסלה מודל Y, פיאט 500, פיג'ו 208, יונדאי קונה, אופל קורסה וקיה נירו.

    טבלת המסירות אולי משקפת את הביקוש ואת ההעדפות של לקוחות, אבל מאליו מובן שהביקוש מונע במידה רבה מתמריצים חיוביים ושליליים. מכוניות חשמליות והיברידיות-נטענות נהנות באירופה מסובסידיות שונות, בהתאם למדיניות של כל מדינה, ואילו כלי רכב מונעים בדיזל סובלים מהגבלות שונות בכניסה לשכונות ולאזורים מוגדרים, ואף אל ערים שלמות. במקביל, המודעות הגוברת למשבר האקלים עושה את שלה ולקוחות רבים בוחרים "לעשות את הדבר הנכון" מבחינתם.

     

    סקודה רוצה לעלות למיקום החמישי באירופה

     

    הפופולריות של מנועי דיזל, עד לאמצע-סוף העשור הקודם, נבעה ראשית לכל מן היעילות הגדולה יותר של המנועים (ביחס למנועי בנזין), אשר מתבטאת בתצרוכת דלק נמוכה יותר, וגם מסובסידיות שונות על הדלק (או מיסוי נמוך יותר) במדינות שבהן יש לתעשיית הרכב המקומית "מעמד משפיע" במסדרונות השלטון. המציאות משתנה לרעת הדיזל גם בגלל ירידת ערך מהירה יותר, ובגרמניה, למשל, זה קורה בגלל כוונת הממשלה החדשה לצמצם את פער המחיר לטובת הסולר, אשר עומד כעת על כ-14 סנט לליטר ביחס לבנזין.

    ויש גם סיבה נוספת לזינוק במכירת מכוניות חשמליות ברבעון האחרון של 2021: יצרניות רכב שמוכרות מכוניות באירופה חשופות לקנסות מאמירים בגלל אי עמידה בתקנות פליטת הפחמן, והבעיה שלהן החמירה במיוחד במהלך "משבר השבבים" (למעשה: משבר שרשראות האספקה) היות שהן העדיפו להקצות את רוב המשאבים שלהן לייצור כלי רכב גדולים ורווחיים יותר. לקראת סוף השנה, במטרה לאזן מעט את התוצאה ולצמצם חשיפה לקנסות, הן לחצו בכל הכח כדי להעלות כמה שיותר מכוניות חשמליות בסיכום 2021.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.