אינאוס אוטומוטיב, יצרנית רכב אירופאית שמתיימרת להציע דור חדש ומתקדם של כלי שטח קשוחים ויקרים להפליא – הודיעה על פיטורי "כמה מאות עובדים" בצעד שמלווה בחשש מפני סגירת חטיבת הרכב שלה.
אינאוס משווקת בעולם את הג'יפ 'גרנדיר' שאמור היה להיות תחליף מודרני לדיפנדר המקורי ואת הטנדר 'קוורטרמאסטר'. אבל שילוב של מכסים שהוטלו בארצות הברית עם צרות של החברה האם – שחטיבת האוטומטיב היא רק אחת הזרועות שלה – מעלה סימני שאלה גדולים אודות עתידה.

אינאוס אוטומוטיב היא זרוע הרכב של תאגיד כימיקלים ענק וצעיר יחסית שבבעלות המיליארדר הבריטי ג'ים רטקליף, אחד האנשים העשירים בבריטניה וגם אחד מבעלי המניות של קבוצת הכדורגל מנצ'סטר יונייטד. בשנים האחרונות החליט רטקליף להגשים חלום אישי ולבנות יורש "קשוח ואמיתי" ללנד רובר דיפנדר הקודם. לצורך זה הוא הקים מותג רכב מאפס ורכש מפעל ייצור קיים באירופה.
דגם 'גרנדיר' כולל את כל המרכיבים שחובבי נהיגת שטח מעריכים במיוחד, החל משלדת סולם נפרדת ושני סרנים חיים, דרך נעילות דיפרנציאלים ומנוע שישה צילינדרי מתוצרת ב.מ.וו, ועד לעיצוב ששואב לא מעט השראה מלנד רובר דיפנדר המקורי לגלגוליו השונים. אלא שמאחורי התמונה הרומנטית של "חובב שטח עשיר שבונה לעצמו ג'יפ" מתגלה כעת מציאות פיננסית פחות מרשימה: לפי דיווח ב'גארדיאן' הבריטי צפויה אינאוס אוטומוטיב לפטר "כמה מאות" עובדי מטה ומשרדים בבריטניה ובאירופה, מתוך כ-2,700 עובדי החברה, וזאת כדי להתמודד עם הר חובות שנערם ומאיים על יציבותה.
סוכנויות דירוג האשראי פיץ' ומודיס מזהירות שהחוב של קבוצת אינאוס כולה עלול להגיע לכ-12 מיליארד אירו, ושההתפתחות שלה לאורך השנים בוצעה באמצעות מינוף של עד פי שמונה מרווחי החברה.
בשנה שעברה, כך לפי דיווחים בבריטניה, הפסידה חטיבת הרכב כ-290 מיליון ליש"ט, וכל עוד שהקבוצה האם יכלה לממן את זה זאת הייתה מציאות נסבלת, ואולי אפילו מתוכננת.
אלא שאלת המזל עצמה עיניים לאחר השקת 'גרנדיר': החברה גילתה מאוחר מידי על כשל סדרתי בטיחותי שגרם לדלתות להיפתח בתוך כדי נסיעה. זה כמובן חייב את אינאוס לבצע בחודש מרץ השנה ריקול בטיחותי לכ-7,000 כלי רכב בארה"ב (ריקול דומה לא פורסם עדיין בישראל).
עד לאותה עת נאלצה אינאוס לשלם בארצות הברית מכס בשיעור של 25% לייבוא הטנדר שלה – Quartermaster – מפני שזה מכס היסטורי שמוטל על כל "משאית" שמיובאת לשם מאירופה. אבל קצת לאחר מכן הטיל הממשל של דונלד טראמפ מכס נוסף, של 27.5%, כך שסך המס הכולל שמוטל עליו שם מגיע ל-52.5%.

מצרפת למצפה רמון
אינאוס מייצרת את כלי הרכב שלה במפעל בהאמבך שבצרפת, מקום שהוקם במקור סביב הייצור של סמארט עבור מרצדס. משם מיוצאות המכוניות לכל שוק שבהן הן נמכרות, ובתכנון זה היה אמור להיות גם אלינו, לישראל.
לפני כשלוש שנים הודיעה יבואנית הרכב UMI לבורסה על קבלת זיכיון היבוא של אינאוס לישראל וההערכות היו שהיא תציע כאן את 'גרנדיר' תמורת "החל מ-700,000 שקלים". אלא שאנשי יבואנית ג'נרל מוטורס (ומותגים נוספים) אולי חשו שמשהו לא מתקדם בקצב הנכון, ואולי פשוט לא יכלו לקבל הקצאות במחיר המתאים. כך או כך, לפי רישומי משרד התחבורה יובאו ארצה השנה רק שתי יחידות של גרנדיר, גם זאת על-ידי יבואני רכב מקבילים, והם נמכרו תמורת כ-800,000 שקלים. ממילא, קהל היעד של גרנדיר מצומצם ומבוסס על מי שרגיל לקבל (קצת) עודף ממיליון שקלים וגם מחפש חוויית שטח ייחודית, שלא לומר נדירה.
מעט הלקוחות של אינאוס בישראל יכולים מצד אחד להתנחם בכך שרוב המכלולים האוטומוטיביים של הרכב הם מוצרי מדף. לכן, בכל סיטואציה עתידית כנראה שיימצאו להם חלקי חילוף וידע טכני. מצד שני, חלקי המרכב וחלקי פלסטיקה ופנים יוצרו על-ידי ספקים ייעודיים או במפעל בהאמבך. מוקדם יותר השנה נעצר כלל הייצור במפעל למשך ארבעה חודשים בגלל פשיטת רגל של ספקית המושבים ריקארו. זה שידר לכלל הלקוחות בעולם תזכורת כואבת לרגישות מערכת הייצור של אינאוס.
בשונה מאינספור הסתבכויות כלכליות ופשיטות רגל של יצרניות רכב בעבר – קשה להניח שבמציאות הנוכחית – אם חטיבת הרכב של אינאוס תיקלע לקשיים – יימצא גורם שירצה לקנות אותה אפילו בנזיד עדשים.
רטקליף ואנשי אינאוס טוענים שהאשמה בקשיים הכלכליים של הקבוצה היא על "המדיניות הירוקה" של האיחוד האירופי שגורמת לטענתם למחירי אנרגיה גבוהים, וגם על רגולציה מחמירה ותחרות חסרת רסן מול יבוא זול מסין. קבוצת אינאוס כבר הודיעה על סגירת שני מפעלי כימיקלים בגרמניה, ועל קיצוץ חמישית מכח האדם שלה במפעל במזרח יורקשייר שבבריטניה.
חטיבת הרכב היא מיזם חדש ועתיר השקעות שהוקם בעידן שבו תעשיית הרכב הסינית מתעצמת מיום ליום. המיזם הזה לא נועד להציג רווחיות בשנים הראשונות ורבים רואים בו "צעצוע יקר" של הבעלים. לכן זה גם יהיה אחד הנכסים הראשונים שיושלכו הצידה במקרה שבו החברה האם תיאלץ להציל את עצמה מפשיטת רגל.
עבור בעלי רכב או לקוחות פוטנציאליים בישראל פחות חשוב מי אשם ומה הרקע לבעיות. להם חשוב יותר לדעת מה עלול לקרות והאם, וכיצד, אפשר להיערך לכך. התשובה, כרגע, היא שהדברים לא נראים מבטיחים במיוחד, וחשוב לעקוב בעיקר אחר מצב קבוצת אינאוס והיכולת שלה להתמודד עם חובות של מיליארדי אירו.

לקריאה נוספת:
סדנת העיצוב האגדית איטלדיזיין מוצעת למכירה
פורד אירופה: תפילת אשכבה או ברוך מחיה מתים?
כמה שווה רכב סיני משומש שהיצרן שלו פשט רגל?
















