• Ad
  • האם הטנדר החשמלי הראשון שיוצע בישראל יהיה מקסוס T90EV?

    האם הטנדר החשמלי הראשון שיוצע בישראל יהיה מקסוס T90EV?

    לרכב חשמלי קל יותר להתמודד בפלחי השוק היקרים יותר. עם הזינוק במחירי הנפט יש מצב שחברות תשקולנה יותר ברצינות הפעלת טנדרים חשמליים. מי תהיה יצרנית הרכב הראשונה שתשבור את המתח?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מקסוס, יצרנית כלי הרכב המסחריים שבבעלות תאגיד הרכב הסיני הענק SAIC, מרחיבה את החדירה שלה לאירופה. באוגוסט הקרוב מקסוס תתחיל למכור בבריטניה גרסה חשמלית של "טנדר הדגל" שלה, T90EV, שהיא גרסה מוסבת לחשמל של טנדר שמונע במקור באמצעות מנוע טורבו-דיזל בנפח 2.0 ליטר. מסירות ראשונות בבריטניה צפויות ברבעון הראשון של השנה הבאה.

     

    האם הטנדר החשמלי הראשון שיוצע בישראל יהיה מקסוס T90EV?

     

    T90 נחשב ל"טנדר בגודל בינוני" במונחים אמריקנים, ומתחת אליו מייצרת מקסוס שני טנדרים קטנים יותר – T60 ו- T70. מקסוס מייצאת כלי רכב למספר שווקים בעולם, בהם צ'ילה, סעודיה, איראן, סוריה, איחוד האמירויות, אינדונזיה, הונג קונג, סינגפור והפיליפינים, ובימים אלה היא החלה למסור טנדרים חשמליים ראשונים מדגם T60EV בניו זילנד. T90 החשמלי לא יוצא עד כה אל מחוץ לסין.

    מקסוס היא חטיבת רכב מסחרי בבעלות מלאה של 'סאיק' (אותה ענקית רכב שמוכרת בישראל בזכות מותג הייצוא שלה, MG), והיא הוקמה בשנת 2010 על שרידי יצרנית הרכב הבריטית פושטת הרגל LDV ("ליילנד-דאף ואנס") – שבעצמה הייתה אחד הגלגולים הלא מוצלחים בניסיון להחיות את חטיבת הרכב המסחרי של קבוצת רובר / ליילנד הי"ד. לא מיותר להזכיר ש'סאיק', בדרך עקלקלה אחרת, רכשה גם את רוב זכויות הקניין הרוחני של מותגי המכוניות של רובר/ליינלד, בהם בין השאר גם 'רובר' ו-MG. מכל מקום, חלק מן הקניין הרוחני של LDV היה שם הדגם 'מקסוס' (טנדר שתוכנן בשיתוף פעולה עם דייהו ז"ל), ואנשי החברה חשבו שזה רעיון טוב להשתמש בו עבור המותג כולו.

     

    האם הטנדר החשמלי הראשון שיוצע בישראל יהיה מקסוס T90EV?

     

    חשמל במקום דיזל

    הגרסה החשמלית של מקסוס T90 מצוידת בסוללה עם תכולת אנרגיה של 89 קילוואט, ובמנוע שמספק כ-201 כוחות סוס, ואלה מאפשרים לו טווח נסיעה של כ-320 קילומטרים תיאורטיים למדי בין טעינות (הנתון הרשמי מוצג לפי סטנדרט WLTP אבל מתייחס רק לנהיגה עירונית, ככל הנראה ללא מטען). אפשר להעריך שטווח נסיעה ריאלי בנסיעה משולבת עם מטען ינוע סביב ה-250 קילומטרים בין טעינות. העובדה שהטנדר הזה הונדס במקור להנעה עם מנועי בעירה באה לידי ביטוי בין השאר בעיצוב מאד קונבנציונלי שכולל שבכה קדמית מאסיבית, ויש שימצאו בכך יתרון ביחס למספר כלים חשמליים עם עיצוב קצת מוזר. לטובת ההסבה הוסרה מערכת ההנעה הקונבנציונלית ומתחת לשלדה הותקנה הסוללה הגדולה. באופן הגיוני לחלוטין הותקן המנוע החשמלי מאחור, לטובת הנעה אחורית.

    חסכון בולט אחד שאפשר להעלות על הדעת גם לפני שנוהגים על כלי כזה הוא שבשונה מטנדרים אחרים, יפנים ברובם, הטנדר הזה לא יכול לשמש כ"תחליף ג'יפ" לנהיגת שטח או למשימות שדורשות ירידה מן האספלט. זאת מפני שהרכיב היקר ביותר בכלי הזה – הסוללה שלו – מותקן בחלקו התחתון, הפגיע. חסרון אחר, שנובע מכך שמדובר ברכב חשמלי שסוחב סוללה כבדה, הוא שהטנדר הזה יכול לשאת מטען במשקל של 740 קילוגרם בלבד, עם משקל כולל של 3.3 טונות.

     

    האם הטנדר החשמלי הראשון שיוצע בישראל יהיה מקסוס T90EV?

     

    מאידך, עבור יישומים מסחריים שדורשים שימוש ברכב מסחרי פתוח וטווח נסיעה יומי לא ארוך במיוחד יש מספר יתרונות בולטים לרכב חשמלי, והראשון בהם הוא חיסכון ניכר בעלויות אנרגיה. בנוסף, עלויות הטיפולים השוטפים והתיקונים של רכב חשמלי זניחות ביחס לעלויות המקבילות במנועי דיזל. T90 הונדס עם תצורת קבינה כפולה קונבנציונלית, אורכו 536.5 סנטימטרים, רוחבו 190 סנטימטרים וגובהו 181 סנטימטרים.

    מי יהיה הטנדר החשמלי הראשון בישראל?

    מכירת דגמים של כל יצרנית רכב בישראל תלויה בראש ובראשונה בתוכניות הייצור והשיווק של היצרנית עצמה ולאחר מכן ביחסים שלה עם המשווקת הישראלית, כמו גם בתמחור שכל שוק יכול "לסבול". מקסוס עדיין לא הודיעה רשמית על כוונותיה בשאר השווקים האירופאים, אבל עצם העובדה שהיא מייצאת לבריטניה מעידה על כך שהיא פתרה חלק משמעותי מסוגיות התקינה של הדגם, כלומר שהדרך פתוחה בפניה.

    לעובדה שטנדרים חשמליים של מקסוס מוצעים בשלב ראשון במדינות שבהן נוהגים בצד הלא נכון של הדרך אין ככל הנראה משמעות רבה במקרה זה, היות שמדובר, כאמור, בהסבה די פשוטה של טנדר שנמכר גם עם הגה שמאלי, ולעניין התקינה זה לא מאד קריטי. שאלת מיליון הקילוואט היא אם נתוני הפתיחה האלה יעודדו את מקסוס להיות יצרנית הרכב הראשונה שתעלה טנדרים חשמליים על כבישי ארץ הקודש.

    נזכיר שהתחרות כרגע היא מול פורד, שכבר משווקת בארצות הברית את טנדר F-150 'לייטנינג' החשמלי, ומול גרסה מוסבת לחשמל של שברולט 'סילבראדו' שצפויה בקרוב. גם ניסאן שוקדת על פיתוח טנדר חשמלי, ולפני כשלושה שבועות הכריזה פולקסווגן שבשנה הבאה היא תחשוף אב טיפוס של טנדר חשמלי משלה. אם וכאשר מקסוס תחליט לשווק בישראל את הטנדר החשמלי שלה הוא יוכל לנצל ריק שקיים כרגע, וליהנות לא רק מן העיצוב האגרסיבי והמודרני שלו, עם מה שנראה כמו מרווח גחון גבוה שיוצר רושם ספורטיבי, אלא גם מן העובדה שהיבואנית שלו ארצה – חברת צ'יינה מוטורס – קשורה בקשרים עסקיים עם לא מעט חברות ועסקים שמפעילים כרגע טנדרים יפנים ואמריקנים עם מנועי דיזל.

    מקסוס תפרסם את מחיר הטנדר החשמלי שלה בבריטניה רק עם פתיחת פנקס ההזמנות באוגוסט, אבל מותר לקחת בחשבון את העובדה שבסין – שהיא כאמור המדינה היחידה שבה נמכרת כרגע גרסה זאת – הוא מוצע תמורת 299,800 יואן סיני, כלומר כ-45,000 דולר או פחות מ-150,000 שקלים. לשם השוואה, מחירי הטנדרים הנמכרים יותר בשוק הישראלי, למשל איסוזו D-MAX, מיצובישי 'טריטון' או טויוטה 'היילקס' מתחילים בעולמות של 200-250 אלף שקלים.

     

    האם הטנדר החשמלי הראשון שיוצע בישראל יהיה מקסוס T90EV?

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.