• Ad
  • מי שפעם הייתה יצרנית הרכב הגדולה בעולם, פשטה רגל וקמה מחדש, מצמצמת כעת את הפעילות הבינלאומית שלה כדי להתרכז בתחבורה חכמה. תגידו שלום למותג 'הולדן'.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ג'נרל מוטורס פרסמה השבוע נדבך נוסף ב"תוכנית ההצטמקות וההתמקדות" שלה, והכריזה על חיסול פעילותה באוסטרליה – שם היא מחזיקה במותג המקומי 'הולדן', כמו גם בניו זילנד ובתאילנד. כל זה יקרה עד סוף השנה הנוכחית.

     

     

    זה לא מהלך מפתיע, היות שהוא ממשיך מגמה שהחלה כבר בשנת 2014 עם כניסתה לתפקיד של מנכ"לית החברה, מארי בארה, ובעיקר מכיוון שג'נרל מוטורס הפסיקה לייצר מכוניות באוסטרליה כבר בשנת 2017. ג'נרל מוטורס כולה נמצאת כעת בעיצומו של ארגון מחדש של כלל הפעילויות שלה כחברה, עם דגש על הפיכתה לחברת שירותי ניידות.

    'הולדן' הוא מותג הרכב הלאומי האוסטרלי, ושורשיו בייצור רכב נעוצים בתחילת המאה הקודמת. בשנת 1931, במקביל למספר רכישות נוספות ברחבי העולם (בהן, למשל, אופל הגרמנית), רכשה ג'נרל מוטורס את החברה ושינתה את שמה ל'ג'נרל מוטורס – הולדן'. היות שבאוסטרליה, כמו בבריטניה, נוהגים בצד הלא נכון של הכביש, ומכיוון שהשוק האוסטרלי מעולם לא היה מאד גדול – רוב מכוניות הולדן לאורך השנים התבססו על מכוניות שתוכננו על-ידי אופל, וליתר דיוק – החטיבה הבריטית שלה, ווקסהול.
    בשנת 2017, פחות או יותר במקביל למכירת אופל-ווקסהול לפיג'ו-סיטרואן, סגרה ג'נרל מוטורס את המפעל של הולדן באוסטרליה ומאז מכרה שם "מכוניות מדבקה" עם הסמל של הולדן, אשר יוצרו במפעלים אחרים ברחבי העולם.

     

     

    במקביל לחיסול סופי של פעילות המותג 'הולדן' הכריזה השבוע ג'נרל מוטורס על מכירת המפעל שלה בתאילנד לחברת 'גרייטוול' הסינית. ג'נרל מוטורס מייצרת בתאילנד מכוניות תחת המותג 'שברולט', אבל כמו במקרה של הולדן, וכפי שנעשה עם 'שברולט' באירופה, ג'נרל מוטורס תפסיק עד סוף השנה גם את הפעילות בתאילנד של המותג הזה. אגב, בינואר השנה רכשה גרייטוול גם את מפעל ייצור המכוניות של ג'נרל מוטורס בהודו. גרייטוול היא אחת מיצרניות הרכב הגדולות בסין, ויש לה שותפויות עם יצרניות רכב זרות, בהן ב.מ.וו, אבל סך הייצור שלה הגיע לכמיליון מכוניות והיא מייצאת כיום פחות מ-100,0000 מהן אל מחוץ לסין. עבור גרייטוול מדובר ברכישה אסטרטגית חשובה, מפני שהסבת מפעל פעיל לייצור דגמים מתוצרתה תקנה לה גישה מהירה ונוחה אל מספר שווקים דרום מזרח אסיאתיים מתפתחים.

    לא מיותר להזכיר שג'נרל מוטורס עצמה פשטה רגל במהלך המשבר הכלכלי של 2008-2009. בסיוע ממשלת ארה"ב היא הוקמה מחדש כחברה חדשה שמחזיקה בכל "הנכסים הטובים" של החברה המקורית אבל משוחררת מכל החובות שלה. מאז שמארי בארה התמנתה למנכ"לית היא סגרה, כאמור, את הפעילות של שברולט באירופה, סגרה את פעילות הייצור באינדונזיה ויצאה מרוסיה (2015), מכרה את אופל ואת ווקסהול והפסיקה את ייצור הולדן (2017), ובאותה שנה יצאה גם מפעילות הייצור בדרום אפריקה ומפעילויות שיווק במדינות נוספות ביבשת השחורה. במקביל הפסיקה ג'נרל מוטורס את הפעילות שלה גם בווייטנאם ובהודו.

    הפעילות של ג'נרל מוטורס בדרום קוריאה, באמצעות החברה שהיא הקימה שם על שרידי 'דייהו מוטורס', התנדנדה לא מכבר על כרעי תרנגולת, אבל בסופו של דבר הצליחה החברה להגיע להסדר עם ארגוני העובדים ועם הממשלה הקוריאנית ולשמר את החברה המקומית.

    בעיתונות האוסטרלית עוררה ההחלטה לסגור את מותג הרכב הלאומי זעם רב. הולדן, שמכונית ראשונה שנשאה את המותג הזה ירדה מקו הייצור האוסטרלי בשנת 1948, אמנם נכנעה זה מכבר למיטב תוצרת יפן ודרום קוריאה (נתח השוק שלה התדרדר מכ-13% בתחילת העשור לכ-4% בשנים האחרונות). אבל זה לא מנע מראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, לומר השבוע ש"הוא מאוכזב וכועס מההחלטה, אם כי לא מופתע… משלמי המס האוסטרלים הכניסו מיליארדים לחברה רב לאומית זאת, אבל הם נתנו לה להתייבש", הוא אמר לעיתונאים במלבורן.

     

     

    מארי בארה, יו"ר ומנכ"ל ג'נרל מוטורס, צוטטה בהודעת החברה לעיתונות כשאמרה: "אמרתי לעתים קרובות שאנחנו נעשה את הדבר הנכון גם כשזה קשה, וזאת אחת הפעמים האלה. אנחנו מארגנים מחדש את הפעילות הבינלאומית שלנו, מתמקדים בשווקים שבהם יש לנו את האסטרטגיות הנכונות להניב תשואות חזקות, ומתעדפים השקעות גלובליות שיניעו צמיחה בניידות עתידית, במיוחד בתחומי הרכב החשמלי והאוטונומי". נשיא ג'נרל מוטורס, מארק ראוס, אמר ש"החברה בחנה אפשרויות שונות להמשך פעילותה של הולדן", אבל לא מצאה היתכנות כלכלית לתמיכה בפעילות בשוק "ההגה הימני".

    ג'נרל מוטורס, אשר במשך לא מעט שנים הייתה לא רק יצרנית הרכב הגדולה ביותר בעולם אלא גם שחקנית גלובלית אמיתית עם מכירות בכל רחבי הגלובוס, מצטמצמת בפרוש העשור השני של האלף השלישי אל יבשת אמריקה ולשוק הסיני, כמו גם לדרום קוריאה ולמזרח התיכון, אם כי היא תנסה עדיין לשמר פעילות גם במספר שווקים קטנים אך רווחיים מבחינתה, שבהם דרישות התקינה לא מאד מחמירות, כמו אוזבקיסטאן. ג'וליאן בליסט, סגן נשיא בכיר בג'נרל מוטורס, אמר ש"בשווקים שבהם אין לנו היקף פעילות משמעותי, כמו יפן, רוסיה ואירופה, נתאמץ להשיג נוכחות נישתית באמצעות מכירת רכבים מתקדמים מיובאים, תוך התבססות על מבנה ארגון רזה".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    ג'נרל מוטורס מצטמקת: יוצאת גם מאוסטרליה ותאילנד

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.