שורה תחתונה תחילה
בפני אחד האבות המייסדים של ז'אנר הקרוסאוברים היוקרתיים ניצבת כיום תחרות חסרת תקדים, גם מן הכיוון החשמלי ובעיקר מצד יצרניות סיניות. בשלב הזה של החיים ב.מ.וו מצליחה להדוף את מתחרותיה מפני שהיא לא שכחה מה היא מייצגת.
מי אתה במוו X3?
מפה לשם, לב.מ.וו X3 יש כיום מקום באגף הוותיקים במחלקת ההיסטוריה העולמית של קרוסאוברים, ולא ניכנס לוויכוח אם זה תואר של כבוד או לא. בעידן שבו כל מכונית חמישית היא "לא קרוסאובר" (והארבע האחרות כן) – קצת קשה לזכור שזה לא תמיד היה המצב.
ב.מ.וו ומרצדס שברו בשעתו טאבו של "איך צריכה להיראות מכונית" (ובה בעת גם את ליבם של אוהבי הנהיגה) כאשר המציאו את M-Class בשנת 1997 ואת X5 שנתיים מאוחר יותר. השאר, כמו שאומרים, "היסטוריה": מהר מאוד הושקו להם אחים קטנים, גדולים, עגולים, מרובעים, ארוכים, קצרים, גבוהים ונמוכים – וכך הגענו לאן שאנחנו נמצאים היום.
X3 המקורי נולד לפני 22 שנים ונראה בשעתו כמו העתק קטן של X5 שלא רוצה להרגיז אף אחד, אבל במשך ארבעה דורות הוא גדל וטפח כדי לשמור על מעמדו בעולם מתנפח. בדור הרביעי שלו, שהושק השנה, X3 החדש מוצע בשתי גרסאות אורך והקצרה בהן ארוכה בכמעט 20 סנטימטרים מן הדור הראשון, רחבה ממנו ב-6.5 סנטימטרים, ומתגלגלת על בסיס גלגלים ארוך ב-5 סנטימטרים.
לשם השוואה, X3 החדש (בגרסתו הקצרה) ארוך ב-9.5 סנטימטרים מ-X5 המקורי, רחב ממנו בחמישה סנטימטרים ואורך בסיס הגלגלים שלו ארוך ב-3.5 סנטימטרים.
כמיטב האופנה הנוכחית הקפידו מעצבי ב.מ.וו לשמור על פרופיל נמוך (הגדרה קצת אירונית, יש להודות) והדור החדש של X3 נמוך בסנטימטר אחד מן הדור הראשון וב-4 סנטימטרים ביחס ל-X5 המקורי.
אבל זה לא הכל. כדי לבלוט בימינו בתוך עדר הקרוסאוברים ששועט לעברנו מסין, עם עשרות מותגים שמכריזים על עצמם כ"מותגי יוקרה", לא מספיקים ייחוס משפחתי וגם לא ממדים גדולים. גם העיצוב חייב להיות בולט, שלא לומר בוטה.
וזה לא של-X3 אין מתחרים מבית: תחרות מול אאודי Q5 הפופולרי, מרצדס GLC ויש שיאמרו אפילו מול וולוו XC60 עיצבה את הדור הקודם, השלישי, כהעתק מוקטן ומוחצן של הדור הקודם של X5. כך הפך האח הקטן לאחד הדגמים החשובים אסטרטגית עבור ב.מ.וו, שייצרה אותו בארה"ב, סין, ברזיל והודו, והרכיבה אותו גם בדרום אפריקה, תאילנד, רוסיה, ואפילו במצרים, מאלזיה ובאינדונזיה.
אגב, למרות הפופולריות העצומה – הדור הקודם ספג לא מעט ביקורת לגבי עיצוב ואיכות תא הנוסעים שלו, וזאת אחת התקלות שתוקנו בדור החדש במקביל לשדרוג נחוץ לרשימת האבזור ושיפורי העיצוב החיצוני ומערכות ההנעה.
עיצוב, מיצוב
אפשר לאהוב או לא לאהוב את זה אבל קו העיצוב הנוכחי של דגמי ב.מ.וו מוחצן, בלשון המעטה, ואחד המאפיינים הבולטים, תרתי משמע, הוא "גריל" הכליות האגרסיבי עד כדי גרוטסקה.
הרשתות החברתיות מתמוגגות עם בדיחות ומימים קולינריים על חשבון השבכות הקדמיות האלה ולמרות שבהשוואה ל-iX ולסדרה 7 אפשר לומר ש-X3 לקח את העסק קצת יותר בקלות – גם הוא מיישר קו עם העיצוב המשפחתי.
תחום עיצובי נוסף שבו X3 מתגלגל עם העדר נובע מן הפופולריות של כלי רכב חשמליים, בעיקר סינים, וגם הוא מתרחק מהעיצוב האתלטי, העגלגל והדינמי שאפיין אותו בעבר. העיצוב החדש מנסה לשדר תדמית "שטח" קשוחה באמצעות זוויות ישרות וקווים מלוטשים.
השבכה הקדמית אטומה, וזה עלול לבלבל את המתבונן התמים עד שהרכב יחלוף אות והוא יבחין במפלטים מאחור, והחזית נקיה עם אותו גריל בולט שמקושט בקווים מלוכסנים.
מה שבטוח זה שגם בתוך העדר – אף אחד לא יטעה ויתלבט האם מדובר בבן למשפחת ב.מ.וו – מבחינה זאת אין מקום לטעות.
הפרופיל זורם ודינמי ומתאפיין בפס מתכתי, "ניקלי", שחוצה את הגוף ומסתיים כלפי מעלה בקורה האחורית. ידיות הדלתות מוטמעות בתוכן ויוצרות מראה חלק ונקי, וחישוקי הגלגלים נאים, בין השאר בזכות גוון שחור פיאנו.
חלקו האחורי של הכלי עוצב למראה נקי עם בקווים ישרים ובולטים בו פנסי לד יפים במיוחד, הם גם מאוד מזוהים עם המותג הבווארי ונמתחים ומתרחבים אל עבר פרופיל הצד. בסך הכל אפשר לציין לחיוב את הפרופיל ואת האחוריים יותר מאשר את החזות הקשוחה שמתאמצת ליישר קו עם מתחרות חשמליות.
עיצוב פנים, שימושיות
לנוכח השיפור הנחוץ של תא הנוסעים יש לברך על המהפך הדרמטי שבוצע בו, וגם כאן ניטלו תשעה קבין של עיצוב מעולמות הרכב החשמלי. למרבה הצער, חלק מן השינוי כולל חיסכון בכפתורים פיזיים, וזה מזכיר לנו שב.מ.וו, כבר לפני יותר מ-20 שנים, הייתה היצרנית הראשונה שניסתה להתמודד ברצינות עם עומס פונקציות בתא הנהג כאשר המציאה את i-Drive שהיה שנוי במחלוקת בשעתו.
כעת היא מיישרת קו עם לא מעט יצרניות שמשלבות בין שני המסכים הראשיים של הקוקפיט לתוך פס רצוף לרוחב הדשבורד. בתוך זה שזורים מסך מולטימדיה בגודל 14.9 אינטש ולוח שעונים בגודל 12.3 אינטש.
תא הנוסעים זוהר כולו בתאורות אווירה צבעוניות ומתחלפות ומדובר בהרבה יותר מאשר "צבעוניות": גופי התאורה הם למעשה צינורות תאורה שזועקים מן הדלתות ומן הקונסולה המרכזית, והכל כדי לחקות את העיצוב האופייני בימינו לדגמים סינים.
שילוב הצבעים ואיכות החומרים טוב, אפילו מרשים, אבל קיים עומס מוגזם של קישוטים והכל מתגבש לתא נוסעים מוחצן, כנראה מוחצן מידי. יש בוודאי מי שיאהבו את זה ויש מי שלא, אבל אי אפשר להתעלם מכך שלטוב או לרע זאת האופנה העכשווית.
בהשראת טסלה ניכר מאמץ להתחכם ולהסוות אלמנטים כמו פתחי אוורור שבמקרה הזה מוטמעים בחרך צר עם סקאלת מגע שסוגרת או פותחת אותם. לטעמי זאת התחכמות יתר שפוגמת בחווית המשתמש ומקשה על תפעול אינטואטיבי.
מערכת i-Drive עברה כבר עשרות גלגולים ושיפורים במהלך הדורות וכיום היא מאפשרת להתגבר ביעילות סבירה על הצורך במגע עם המסך.
המושבים מרופדים בעור טבעוני איכותי ובאופן די מפתיע אין בהם אוורור. המושב תומך היטב עם אפשרויות רבות לכוונון חשמלי, כולל למשל של תמיכת המותניים לאחיזה משופרת של הגוף בסיבובים, ותמיכת הירכיים מכווננת באופן ידני.
תנוחת הנהיגה מצוינת, והידיים נוגעות בהגה יפהפה ושמנמן שממש כיף לאחוז בו. איכות הצגים מרשימה במיוחד ואילו מערכות הסיוע לחניה הופכות את התמרון העירוני והחניה לחוויה בטוחה ונטולת מאמץ. מעולה!
גם היושבים מאחור נהנים מתחושת פרימיום טובה עם אזור אקלים עצמאי וצג מגע קטן משלהם, תאורה אישית ומשענת יד מרכזית. בסיס גלגלים נדיב מאפשר מרחב מחיה טוב עם שני מושבים גדולים במיוחד שמעניקים מרחב מצוין לברכיים, לראש ולכתפיים גדולים. הם אמנם נוקשים למדי אבל נוחים ותומכים היטב, למעט מחסור מסוים בתמיכה בירכיים.
כמקובל, המבנה של המושב המרכזי מגביל את נוחות הישיבה עליו עם משענת יד מרכזית נוקשה ובולטת שמפריעה לגב, תמיכה חסרה לירכיים ותעלת הינע מוגבהת שמאלצת ישיבה בפיסוק.
תא המטען קטן משמעותית מזה של הדור הקודם עם נפח צנוע של 460 ליטרים (550 מקודם), אבל הוא מעוצב בדרך פונקציונלית עם פתח רחב ומבנה יעיל. שפת ההטענה גבוהה מידי אבל יש כיסוי עליון מתקפל, שני תאים בצדדים (אחד מהם עם רשת), שקע 12V, ווי תלייה וטבעות עגינה.
נוחות נסיעה, התנהגות כביש
ב.מ.וו מקיימת את הבטחתה המוטורית עם רכב קשוח למדי ודינמי מאוד. למרות קשיחות בסיסית ויכולות ניהוג מצוינות X3 היא גם מכונית נוחה.
הנוחות משתפרת ככל שמהירות הנסיעה עולה אבל גם נפגמת במקביל מפני שבאותה עת גוברים גם רעשי הכביש שחודרים אל תא הנוסעים. הכלי מאוד מרוסן בנהיגה עירונית ומעניק רמת נוחות טובה וחווית נסיעה שקטה ואיכותית.
ב.מ.וו הצליחה לשמר את המחויבות שלה להנאה מנהיגה עם אחיזה שאינה מתפשרת, ולכך תורמים גם הנעה כפולה וסוליות גומי נדיבות. הביצועים מצוינים, זוויות הגלגול מרוסנות, ההגה מגיב היטב ויש לו משקל והתנגדות מדויקים. בשורה תחתונה: X3 מספק את מנת הכיף כשהחשק מציף.
מנוע, ביצועים
בדור החדש של X3 הושם דגש על מהפך עיצובי אבל הבסיס המכאני נותר בעינו. בארץ מוצעות שלוש יחידות הנעה, ואנחנו בוחנים את הגרסה הבסיסית עם מנוע טורבו-בנזין בנפח 2 ליטרים שמחובר אל מערכת היברידית מתונה במתח של 48 וולט.
המערכת מספקת 208 כוח סוס ומומנט של 33.6 קג"מ שמושג כבר ב-1,500 סל"ד. הגיר פלנטרי עם 8 יחסי העברה (כך גם בשאר גרסאות ההנעה), והתוצאה היא ביצועים מצוינים, בדגש על מצב ספורט שיוצר תחושה כמעט ספורטיבית. הסיוע החשמלי לא תורם תרומה של ממש לתצרוכת הדלק, שרחוקה מלהצטיין, ועמדה במהלך המבחן על כ-10.8 ק"מ לליטר.
מי שירצה לבלות פחות בתחנות דלק יוכל לבחור בגרסה הבאה שבה משודך למנוע מערך היברידי-נטען שמספק 299 כוח סוס, מומנט של 45.9 קג"מ וטווח נסיעה "חשמלי" מוצהר של 89 קילומטרים אם יצאתם לדרך עם סוללה מלאה.
גם לגרסת המנוע הבכירה (המלכה ה-M) – משודכת מערכת היברידית מתונה אלא שבזאת היא מחוברת למנוע הקלאסי של ב.מ.וו: שישה צילינדרים בטור, נפח של שלושה ליטרים, הספק של 398 כוח סוס ומומנט של 59.1 קג"מ.
בטיחות, אבזור ומחירים
לשלוש גרסאות ההנעה יש ארבע רמות אבזור. לגרסת ההנעה הבסיסית יש רמת אבזור בסיסית שנקראת M-sport ועולה 425,000 שקלים וגרסה מאובזרת יותר שנקראת M-tech ועולה 460,000 שקלים. אנחנו בחנו את הגרסה הזאת. כל הגרסאות מאובזרות בכל אבזור הבטיחות שנחוץ גם כדי להימנע מתאונה וגם כדי למזער את הנזקים של תאונה בלתי נמנעת, וחמישה כוכבים במבחני Euro-NCAP הם המינימום המתבקש.
לגרסת ההנעה האמצעית, עם מערכת היברידית-נטענת, יש רק גרסת אבזור אחת שנקראת M-launch ועולה 580,000 ש"ח. גם גרסת הביצועים הבכירה מוצעת עם גרסת אבזור בודדת שנקראת M-sport Pro והיא עולה 650,000 שקלים.
לא נלאה אתכם ברשימות בלתי נגמרות ובהשוואה בין רמות אבזור בעיקר מפני שקשה להצביע על חוסרים כלשהם באבזור. חלון הגג פנורמי ולא נפתח, ורק בגרסה היקרה ביותר יש מתלים אדפטיביים ואוורור במושבים הקדמיים.
שורה תחתונה
ב.מ.וו X3, כעת בדור הרביעי שלו, הוא כנראה הקרוסאובר הגדול ביותר שמישהו צריך, אלא אם ממש מתחשק לו להפליג בתוך ספינת מלחמה. מבחינת ב.מ.וו מדובר בעמוד תווך גלובלי, וכדי להותיר אותו בתחרות לא נחסכו משאבים ובוצע מהפך עיצובי בחוץ ובפנים.
מערכות ההנעה שופרו גם הן, כמו גם הפינוק והנוחות באופן כללי, כך ש-X3 החדש מוזג את כל הטוב שאפשר לצפות ממוצג פרימיום לתוך הזהות האופיינית לב.מ.וו. מבחינת חוויית נהיגה. עד מתי זה יספיק כדי להדוף את היצרניות הסיניות? ימים יגידו.
לקריאה נוספת:
היכונו לביאת המיני החשמלית: BYD דולפין SURF ב-115,000 שקלים
טויוטה קאמרי היברידית 2025 במבחן דרכים