מיליוני אנשים בלבנון חשים בימים אלה את נחת זרועו של חיל האוויר שלנו, ואחד מהם, שמסתתר בבירות או בסביבתה בלי שום קשר לישראל או לחיזבאללה, הוא קרלוס גוהן – מי שעד לשנת 2018 היה אחד האנשים החזקים והמשפיעים ביותר בתעשיית הרכב העולמית.
בין פיצוץ אחד למשנהו חטף גוהן בסוף השבוע האחרון מהלומה חדשה כאשר נודע שהתביעה הכללית בצרפת מבקשת להעמיד אותו לדין בפרשה נוספת, הפעם פרשת שחיתות תאגידית ושלטונית בצרפת.
גוהן, במקור אזרח לבנוני שהיגר עם משפחתו לברזיל, מחזיק גם באזרחות ברזילאית וצרפתית. כרגע אין לו הרבה מה לעשות עם אף אחד מן הדרכונים שלו מפני שברגע בו יוציא את האף מחוץ לגבולות לבנון (או סוריה) הוא ייעצר בידי האינטרפול ויוסגר לשלטונות ביפן.
במבצע כמו צבאי, שבו (איך לא) היה מעורב גם מפיק ישראלי, גוהן חמק בשנת 2019 ממעצר הבית שלו בטוקיו, יפן, והוברח ללבנון בתוך קופסת כלי נגינה שהוסלקה בתוך ארגז מטען. מאז הוא כלוא, למעשה, בארץ הולדתו לאחר שכל תאריו נשללו ממנו – לטענתו מבלי שהייתה לו אפשרות הוגנת להיאבק על חפותו. מבלי להיכנס לסבך ההאשמות כנגד גוהן ביפן, טענת ההגנה הבסיסית שלו היא ש"היפנים תפרו לו תיקים" כדי לעצור את מהלך ההשתלטות של רנו על ניסאן.
בפרשה החדשה, שנחקרה בצרפת והובילה כבר לכתב אישום אחד, גוהן הואשם ביום שישי האחרון בכך ששילם שוחד לשרת התרבות לשעבר של צרפת, ראשידה דאטי – וזאת באמצעות דמי ייעוץ שדאטי קיבלה מקופתה של הברית רנו-ניסאן. את הבקשה החדשה הגיש משרד התובע הצרפתי לפשעים כלכליים בתום חקירה שחשפה, לכאורה, שהברית שכרה את דאטי כיועצת לאחר שפרשה מתפקידה כשרת התרבות. כלי תקשורת שונים בצרפת דיווחו שבין השנים 2010-2012, כאשר דאטי הייתה חברה בפרלמנט האירופאי, היא קיבלה לכאורה כ-950,000 דולר מחברת בת של הברית רנו-ניסאן, וזאת מבלי שהיא עבדה בפועל כעורכת דין.
התביעה מאשימה את דאטי שהתשלום בוצע תמורת פעילות שתדלנות שאסורה בפרלמנט האירופי, ואילו דאטי פרסמה הצהרה שבה נאמר שהיא מעולם לא עשתה כל שתדלנות.
עורכי דינו של גוהן אמרו בסוף השבוע שהוא "למד על הבקשה מן התקשורת ושהוא כופר בבסיס המשפטי של ההליכים המשפטיים. "לכוד בשטח לבנון בגלל החלטה שיפוטית, אין באפשרותו להגיב לזימון (של ממשלת צרפת), מסרו עורכי דינו והוסיפו "לא מתאפשר לו לגשת אל פרטי התיק ולקחת חלק בהליך, וזאת הפרה בוטה של זכות ההגנה".
הלכו היאכטה ועוד 32 מיליון דולר
היות שגוהן ממילא תקוע בלבנון ואין לו כל כוונה לעזוב שם אלא אם תוצע לו חסינות או שההאשמות כלפיו יבוטלו (מה שלא נראה כרגע כסביר), ומכיוון שגם לא סביר שהצרפתים יצליחו לשלוף אותו מבירות, נראה שהמכה הקודמת שגוהן חטף הרבה יותר מכאיבה לו.
לפני כשבועיים פסק בית משפט באיי הבתולה שיאכטה באורך 121 רגל שרשומה על שמו של גוהן נמסרה לו שלא כדין. בית המשפט הורה למנכ"ל לשעבר של ניסאן להעביר את היאכטה – שנקראת Custom Line Navetta 37 (וגוהן כינה אותה "Shachou", או "הבוס" ביפנית), לחזקת ניסאן. היאכטה המפוארת, מתוצרת מספנה איטלקית מפורסמת, נמסרה לגוהן בשנת 2017, כאשר היה בשיא כוחו.
בנוסף, השופט הורה לגוהן, לאשתו ולחברת קש שהשניים הקימו לכאורה כדי לסייע בהפניית כספים לעצמם – לשלם לניסאן פיצויים בסך 32 מיליון דולר.
לא ברור איך וכיצד שרדה היאכטה המפוארת את הפיצוץ שהתרחש במחסן חומרי הנפץ של חיזבאללה בנמל בירות בשנת 2020, וגם לא ידוע אם גוהן זכה בעבר לשוט בה לפחות בשטח המים הטריטוריאליים של לבנון וסוריה. כרגע עומדת 'נאבטה' למכירה פומבית, ואם צה"ל יחוס עליה יש מצב שמישהו יחלץ אותה משם.
אגב, לפני מספר חודשים פרסמו חוקרים מאוניברסיטת דורטמונד ומכון HEC בלוזאן מחקר מעניין שבחן את התפקוד של "מנכ"לים כוכבים" שמנהלים מספר חברות ענק. החוקרים ניסו לבחון כיצד מנכ"לים אלה הגיעו למצב כזה מלכתחילה, וכיצד החברות שתחת ניהולם זכו באמון של בעלי המניות והציבור.
החוקרים התחקו אחר מסלולי הקריירה והטקטיקות של "מנכ"לים סלבריטאים" בהם קרלוס גוהן, אילון מאסק, ג'ק דורסי (טוויטר וסקוור) וסטיב ג'ובס (אפל ופיקסאר), ובשורה התחתונה הם ממליצים לבעלי מניות להתנגד למצבים כאלה.
לטענתם – הסדרים כאלה לא צריכים להתקיים מפני שאחריות שמוטלת על מנכ"ל של מספר חברות עולה בהרבה על היכולות של אדם אחד. "תפקיד של מנכ"ל מציב דרישות יוצאות דופן לאדם", הם מסכמים, "לאף אדם אחר בחברה אין כוח דומה או רוחב כזה של אחריות".
"יכול להיות גם שלמנכ"לים של חברות רבות יש אישיות מיוחדת, אולי יותר נרקיסיסטית ובטוחה יתר על המידה", אמר לורנץ גראף-ולאצ'י, פרופסור לניהול אסטרטגי ומנהיגות באוניברסיטת TU דורטמונד ואחד המחברים של המחקר.
לקריאה נוספת:
האם הונדה מנסה להשתלט על ניסאן?
האם ברית רנו-ניסאן מתהדקת או מתפרקת?
רנו, ניסאן ומיצובישי מקימות גוף חדש לקבלת החלטות