• Ad
  • אנגליה היא המדינה הראשונה שתדרוש עמדת טעינה בכל מבנה חדש

    אנגליה היא המדינה הראשונה שתדרוש עמדת טעינה בכל מבנה חדש

    חקיקה חדשה בבריטניה תוודא התקנת עמדות טעינה למכוניות חשמליות בכל בית מגורים ומשרד שייבנו ברחבי אנגליה החל מהשנה הקרובה, וזאת לקראת איסור מכירת מנועי בעירה החל בשנת 2030.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ממשלת בריטניה צפויה לאשר בשבועות הקרובים חקיקה חדשה שתחייב התקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי בכל בית חדש שייבנה במדינה – וזה יתחיל באנגליה וימשיך משם לשאר חלקי הממלכה המאוחדת. צעד זה – שמגיע במקביל למספר תוכניות אחרות לתמיכה ברכב חשמלי ובתשתיות טעינה – נועד להכין את המדינה באופן מעשי לעמידה ביעד של הפסקת מכירת מכוניות עם מנועי בעירה החל בשנת 2030, וכלי רכב היברידים החל משנת 2035.

     

    אנגליה היא המדינה הראשונה שתדרוש עמדת טעינה בכל מבנה חדש

     

    ברקע יוזמת החקיקה החדשה נודע שבריטניה לא מצליחה עדיין לעמוד ביעדי ההתקנה של עמדות טעינה הנדרשים, אשר מוערכים בכ-500 עמדות ביום. הקצב הנוכחי רחוק מאד מזה, ועומד על כ-500 בחודש בלבד.

    ממשלת בריטניה הקציבה בשנה שעברה 1.3 מיליארד ליש"ט להרחבת תשתית הטעינה הביתית כמו גם להקמת תשתיות ציבוריות ברחובות הערים ובנקודות עצירה לאורך הכבישים המהירים. רשת החשמל שתזין את עמדות הטעינה האלה חייבת להיות מנוהלת, גם כדי לעמוד בעומסים המרביים שיידרשו וגם כדי שהיא תהיה דו-כיוונית ותאפשר לאחסן אנרגיה בכלי רכב בשעות שיא של ייצור חשמל ממקורות מתחדשים.

    על-פי סקרים שפורסמו בבריטניה לשליש מיחידות הדיור בממלכה אין חניה "צמודה" ולכן נדרשות גם הרבה מאד עמדות טעינה ציבוריות ברחובות הערים וגם עמדות במקומות עבודה. בסך הכל נדרשת בריטניה להגדיל פי 20 את ההיצע הנוכחי של עמדות טעינה כדי לעמוד בביקוש לטעינה של שנת 2030. המצב של תשתיות ציבוריות טוב מעט יותר: כיום מותקנות במרחב הציבורי בבריטניה כ-25,600 נקודות טעינה ציבוריות ביותר מ-16,000 מיקומים, ועד לשנת 2030 נדרשת רשת ציבורית גדולה פי 10 בלבד. עם זאת, החקיקה החדשה צפויה להאיץ את פרישת התשתיות באופן משמעותי היות שהיא מחייבת שבכל בית משרדים או בית מגורים חדש יותקנו עמדות טעינה לרכב חשמלי, כאשר יחס העמדות למספר החניות לא יפחת מ-1:5.

     

    אנגליה היא המדינה הראשונה שתדרוש עמדת טעינה בכל מבנה חדש

     

    כמו בנושאים אחרים גם הליך החקיקה בנושא זה בוצע באופן מסודר ושקוף, כאשר טיוטת החוקים הוגשה ראשית לכל כבר לפני כשנתיים לעיון הציבור ולקבלת תגובות. בקיץ שעבר קיים משרד התחבורה התייעצות ציבורית פתוחה, וכעת נוסחו החוקים הנדרשים והם אמורים לקבל את אישור הממשלה בשבועות הקרובים. לצורך הקמת תשתיות דומות בוויילס, סקוטלנד וצפון אירלנד נדרשת חקיקה ייעודית בפרלמנטים שלהם, וזו צפויה בהמשך.

    אגב, משרד התחבורה הבריטי הוא אחד הכוחות העיקריים שמקדמים את החקיקה החדשה, וזאת מכיוון שלפי ממצאי המומחים במשרד – "טעינה ביתית מספקת את האפשרות הנוחה והזולה ביותר לצרכנים".

    פדיחה ישראלית

    כאשר קוראים על החקיקה הבריטית, ובעיקר אודות הדרך המסודרת שבה היא מבוצעת, קשה שלא להשוות אותה לברדק הישראלי באותו תחום. גם מדינת ישראל, אשר באמצע העשור הראשון של האלף הנוכחי הייתה בין המדינות המובילות בעולם בתחום הרכב החשמלי (בעיקר בזכות חברת 'בטר פלייס') קבעה לעצמה יעד של איסור מכירת מכוניות עם מנועי בעירה בשנת 2030. אלא שבשונה מבריטניה קיים ספק גדול אם מי שקבע את היעד הזה במקור – שר האנרגיה לשעבר יובל שטייניץ – באמת התכוון לעמוד בו.

    העובדה היא שלמדינת ישראל אין אף תוכנית סדורה שמלווה את היעד הדקלרטיבי ההוא, ולא הוקצו כספים בסדרי הגודל הנדרשים להקמת תשתיות טעינה. בנוסף, אחוז יחידות הדיור בישראל שאין להן מקום חניה ייעודי גדול בהרבה מאשר בבריטניה, ונכון להיום אין עדיין תוכנית לפרישת תשתיות טעינה במרחבים העירוניים.

     

    אנגליה היא המדינה הראשונה שתדרוש עמדת טעינה בכל מבנה חדש

     

    התקנת עמדת טעינה ביתית בבריטניה כיום עולה כ-800 ליש"ט, שהם כ-3,500 שקלים, אולם המדינה מסבסדת את העלות הזאת ב-350 ליש"ט, כלומר כ-1,530 שקלים. ההפרש – כ-2,000 שקלים בלבד, נמוך משמעותית מעלות ההתקנה של עמדת טעינה "חכמה" (מנוהלת) בישראל אבל עדיין מרתיע לא מעט לקוחות מלעבור לרכב חשמלי. אגב, עלות החשמל הביתי בבריטניה היא כ-17 פני לקילוואט, שהם כ-74 אגורות, וזה יקר יותר מאשר בישראל.

    כאמור, החוק החדש בבריטניה יהפוך את אנגליה למדינה הראשונה בעולם שדורשת התקנת עמדות טעינה בכל בית או משרד חדש שנבנה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.