• Ad
  • אילון מאסק ואפקט איקרוס
    השמש מחסלת את לווייני סטארלינק והשריפה שלהם באטמוספירה מחסלת את שכבת האוזון שמגינה עלינו מפני קרינה. מה עובר על האיש שעף קרוב לשמש?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    במיתולוגיה היוונית איקרוס היה בנו של דדלוס, שהיה אמן וממציא מוכשר. דדלוס בנה כנפיים עם נוצות שחוברו באמצעות חוטים ושעווה כדי להימלט מן הכלא שבו נכלא יחד עם בנו איקרוס.
    דדלוס הזהיר את איקרוס שלא לעוף גבוה מדי מחשש שהשמש תמס את השעווה אבל איקרוס התלהב מעצם המעוף, התרומם גבוה מדי, כנפיו התפרקו כאשר השעווה נמסה והוא נפל אל מותו בים.

     

    אילון מאסק ואפקט איקרוס

     

    מזה אלפי שנים משמש הסיפור המיתולוגי הזה כאזהרה מפני פזיזות והפרת גבולות, וקשה שלא לחשוב עליו בהקשר של אילון מאסק בשנת 2025 לנוכח חדשות שמגיעות השבוע ממדעני סוכנות החלל האמריקנית.
    מחקר שפרסמו מדעני הסוכנות מצא שסופות גיאומגנטיות שנגרמות כתוצאה מפעילות של השמש מקצרות את חיי כל הלוויינים שמרחפים מעל האטמוספירה ב"מסלול לווייני נמוך" (LEO), כלומר מתחת ל-2,000 קילומטרים מעל פני האדמה, ובהם גם אלפי הלוויינים שפרשה שם חברת 'סטארלינק' שבשליטתו של מאסק.

    הסופות הגיאומגנטיות מחממות את השכבה העליונה של האטמוספירה ומרחיבות אותה כך שהיא מגבירה את הגרר של הלוויינים. במהלך ימיו האחרונים של כל לוויין כזה הוא מתקרב לגובה של פחות מ-450 קילומטרים מעל פני האדמה ואז הוא נלכד חזק יותר בכח הכבידה וצולל לתוך האטמוספירה אל מותו הלוהט.

    לו היה מדובר רק בנזק כלכלי לחברות הלוויינים ניחא. הצרה היא ששריפת לוויינים באטמוספירה משחררת בין השאר חלקיקי תחמוצת אלומיניום (Al2O3). מחקר שפורסם ב-Geophysical Research Letters מצא שלוויין טיפוסי ששוקל 250 ק"ג מייצר כ-30 ק"ג של תחמוצת אלומיניום, ואלה נותרים בתוך האטמוספירה למשך עשרות שנים.

    החוקרים סבורים שחלקיקים אלה לא מתכלים בתגובות כימיות והופכים לזרזים לתגובות בין כלור לאוזון. זה מפרק את מולקולות האוזון בשכבת הסטרטוספירה, והורס את שכבת ההגנה מפני קרינה ששומרת על כל החי והצומח שעל פני כדור הארץ.

    כידוע, פגיעה באוזון נגרמת גם בגלל פעילות תעשייתית ואנושית אחרת – החל מפליטת מזהמי אוויר ואירוסולים וכלה בנפיחות של בעלי חיים ושחרור מתאן ממטמנות אשפה, ולצורך זה בדיוק נחתם בשעתו "פרוטוקול מונטריאול" כאמנה בינלאומית להגנה על שכבת האוזון.

     

    אילון מאסק ואפקט איקרוס

     

    רצית לעוף, רצית כבר הלאה

    אילון מאסק הוא לא היחיד שמפעיל לוויינים בחלל אבל ללא ספק הוא אחראי למספר הגדול ביותר של גופים מעשי ידי אדם שמרחפים כרגע מעלינו.
    חברת 'סטארלינק', שמבקשת לכסות כל פינה על פני כדור הארץ שלנו עם כיסוי לקליטת ושידור סלולרי, הכניסה עד היום למסלולם יותר מ-6,500 לוויינים מתוך כ-42,000 שהיא מתכוונת להציב בחלל, וצריך לומר שכולם תוכננו להישרף באטמוספירה שלנו במוקדם או במאוחר.

    למען הפרופורציות, נכון להיום מרחפים מעלינו כ-13,000 לוויינים ומתוכם כ-3,000 לוויינים "מתים" שכבר אינם מתפקדים. כ-8,000 מתוך 13,000 הגופים מעשי ידי אדם שמרחפים בחלל נמצאים ב"מסלול לווייני נמוך" וכמחציתם הוצבו שם על-ידי סטארלינק.

    בנוסף לאלה ידוע על יותר מ-34,000 "פיסות גדולות" של פסולת חלל שמקיפות את כדור הארץ ויוצרות סיכון להתנגשויות שעלולות להשבית ולהטות ממסלוליהם את אלפי הלוויינים שסביבן. בשנת 2022 שחררו לוויינים שנכנסו מחדש לאטמוספירה כ-17 טונות של תחמוצת אלומיניום, ולפי אחר המחקרים צפוי ריכוז תחמוצת האלומיניום באטמוספירה שלנו לעלות עד לסוף העשור הנוכחי ב-650% לעומת הרמות הטבעיות.

     

    אילון מאסק ואפקט איקרוס

     

    לחברת ספייס X שבשליטת מאסק יש כבר אישור לפרוש 12,000 לוויינים והיא מבקשת אישור ל-30,000 נוספים. חברות אחרות, בהן אמזון, מתכננות מגה-קונסטלציות משלהן, וכך גם מספר חברות סיניות ואחרות שמפתחות מודלים דומים לאותן מטרות.

    הצרה היא שבפני כל מי שעושה את זה אין נכון להיום אף מחסום, ולא מוצבות להם דרישות רגולטוריות לצמצום או למניעת יצירת אשפה סטרטוספירית ואטמוספירית. סטארלינק הרוויחה 8 מיליארד דולר בשנה שעברה וצפויה להרוויח יותר מ-12 מיליארד דולר השנה, אבל עם הזבל שהיא משאירה אחריה יתמודדו הילדים והנכדים שלנו.

    עד לסוף העשור הנוכחי צפוי החלל שמעלינו להיות מאוכלס בכ-50,000 לוויינים חדשים שיצטרפו לאלפים שכבר שם, ה"מסלול הלווייני הנמוך" סביב כדור הארץ ייראה כמו נתיבי איילון בשמונה בבוקר, ובנוסף להגברת הסבירות להתנגשויות בין לוויינים צפויות גם השלכות סביבתיות קשות.

     

    אילון מאסק ואפקט איקרוס

     

    רצית לעוף, הלכת רחוק מידי

    אילון מאסק הוא לא רק עוד יזם עשיר ומושא להערצה ולשנאה אלא איש שמשפיע על החיים של כל אחת ואחד מאיתנו – על אחת כמה וכמה לאחר שהוא ערבב את עצמו בפוליטיקה האמריקנית ודחף את עצמו לפוליטיקה האירופאית והעולמית.

    בשבוע האחרון למדנו כביכול על הרחבת הקרעים בינו לבין ידידו לרגע – נשיא ארה"ב דונלד טראמפ – שהגיעה לשיאה עם ציוץ שטען לקשר בין טראמפ לתעשיית הזוועות של ג'פרי אפשטיין.

    רגע קודם לכן, כאשר נאלץ לפרוש מן המשרד הממשלתי שהומצא עבורו בבית הלבן תחת ראשי התיבות DOGE, והבטיח לשוב ולהשקיע יותר זמן בחברות שבשליטתו, נדמה היה שצפוי לנו קצת שקט ושבעלי המניות יכולים לנשום לרווחה.

    אלא שההתרחקות של מאסק מהפוליטיקה לא ארכה יותר מדי זמן וכבר ביום שלישי שעבר, חמישה ימים בלבד לאחר הודעת הפרישה, הוא צייץ ברשת X שבשליטתו שהוא "לא יכול לסבול את זה יותר… הצעת החוק המסיבית, השערורייתית והמלאה בבשר חזיר בקונגרס היא תועבה מגעילה", הוא כתב. יום לאחר מכן הוא קרא ליותר מ-220 מיליון עוקביו להתקשר לסנאטורים ולחברי הקונגרס שלהם ולדרוש מהם "להרוג את הצעת החוק".

     

    לקריאה נוספת:

    צה"ל ניתק – אילון מאסק מחבר: סטארלינק תספק קישוריות אינטרנט לעזה

    אילון מאסק יכול לחפור את כל עזה תוך 6 שבועות

    ההתנהלות המוזרה של אילון מאסק דופקת את בעלי טסלה ואת המכירות

     

    אילון מאסק ואפקט איקרוס

     

    כמו איקרוס, גם אילון מאסק עף קרוב לשמש ובוחן פעם אחר פעם את היכולת האנושית לפרוץ גבולות ידועים – בין אם במדע ובטכנולוגיה ובין אם בפוליטיקה ובממשל. בעיני מעריציו הוא מגלם את רוח החדשנות שמניעה קדימה את האנושות, ובעיני אחרים הוא מגלם פזיזות, יהירות, והיבריס – אותה גאווה מסוכנת שמנסה להאפיל על השמש ובסופו של דבר תמיס אותו ואת מעשי ידיו.

    בין אם בעימות עם תקנות או מוסדות פוליטיים, עקיפת חוקים ורשויות רגולטוריות או בהצבת אלפי לוויינים שעלולים לזהם את האטמוספירה בתחמוצות מסוכנות – מאסק נראה כמי שנמשך שוב ושוב לגבולות – אם לא כדי לעבור אותם אז לכל הפחות כדי לכופף אותם.

    מאסק קורא ל"חופש", וקל לקרוא לביטול רגולציות כאשר מחזיקים בכמות גדולה כל כך של כוח ורוצים עוד ועוד מאותו משקה משכר. הבעיה היא שרגולציות נועדו, בין השאר, כדי להגן על מי שלא מחזיקים בכוח ובמשאבים דומים. בין אם מדובר בסכנות של רכב אוטונומי או בכיפוף חוקי צרכנות על-ידי הצהרות חסרות כיסוי, ובין אם מדובר בזיהום החלל.

    בשונה מאיקרוס, שלא הצליח לרסן את עצמו גם כאשר היה ברור לו שהכנפיים מתחילות להימס – המעוף או ההתרסקות של מאסק אינם עניין אישי שלו אלא יש להם השפעה על החיים של כל אדם על פני כדור הארץ.

     

    אילון מאסק ואפקט איקרוס

     

    לקריאה נוספת:

    דעה: האם אילון מאסק יציל את העולם ממלחמת עולם שלישית או יהפוך את כולנו לנתינים שלו?

    האנטישמיות של אילון מאסק רודפת גם את טסלה. משקיעים, אנשי טכנולוגיה ובעלי רכב קוראים להתפטרותו

    כך ישפיע הניצחון של דונלד טראמפ על תעשיית הרכב האמריקנית והעולמית

     

     

     

    תמונה של גיל מלמד

    גיל מלמד

    עיתונאי רכב מאז שנת 1986, מתמחה בכלי רכב, בטיחות בדרכים, ביורוקרטיה ופוליטיקה של התחבורה. כתיבה עיתונאית (בין השאר) במגזינים 'טורבו' ו'מוטו' ובעיתונים היומיים 'ידיעות אחרונות', 'טלגרף', 'מעריב', 'סופהשבוע', 'ג'רוזלם פוסט' ו'ישראל פוסט'. ממקימי המגזין 'מוטו', עורך ראשי של 'טורבו', ועורך תחום הרכב ב'מעריב'.
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • אילון מאסק ואפקט איקרוס: הלוויינים של ספייס X הורסים את שכבת האוזון

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.