• Ad
  • אור בקצה המנהרה? האם נמצא הפתרון לפרשת דיזלגייט?

    פולקסווגן הגישה לרגולטורים באירופה ובארה"ב תוכניות לתיקון חלק מן המכוניות שמזהמות יותר מכפי שהן אמורות לזהם, אבל עדיין לא מגלה לנו מה הם הפתרונות הטכניים שבהם ייעשה שימוש
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    כמעט שלושה חודשים לאחר שהתפוצצה פרשת המרמה של פולקסווגן עם מבחני פליטות המזהמים במנועי הדיזל מתוצרתה הודיעה החברה בשבוע שעבר למשרד התחבורה הגרמני על מה שמסתמן כפתרון טכני לבעיה, לכל הפחות בחלק מן המנועים הנגועים.

    ארבעה ימים לאחר מכן, ביום שישי שהיה המועד האחרון שהוקצה לפולקסווגן להציג פתרון טכני לרשויות האמריקניות, העבירה החברה גם לאמריקנים את התוכנית שלה לתיקון המנועים המזהמים – וכעת צריכים הם לבחון את ההצעה ולאשר או לפסול אותה.

    אחת הבעיות של פולקסווגן, מבחינה טכנולוגית, היא שתוכנת זיוף תוצאות הפליטה שהותקנה על-ידה בכ-11 מיליון מכוניות אינה זהה בדגמי המנועים השונים שכלולים בסדרת מנועי E-189, ולכן גם נדרשים פתרונות אחרים למנועים השונים.

     

    Rainer Zietlow im Touareg V6 TDI mit neuem Streckenrekord auf der beruehmten Carretera Panamericana

     

    בחלק מהם, כך עולה מרסיסי המידע שפורסמו עד עתה, יידרש פתרון שכולל החלפת רכיבים פיזיים ובאחרים ייתכן שיספיק עדכון תוכנה. החדשות הטובות, עם זאת, הן שייתכן שתיקון חלק מן המנועים הללו יהיה הרבה פחות יקר מכפי שסברו תחילה.

    ביום שני שעבר העבירו אנשי פולקסווגן לידי אנשי משרד התחבורה הגרמני פרטים אודות הפתרון הטכני שלהם למנועי הדיזל בנפח 1.6 ליטר שמניעים כ-540 אלף מכוניות בגרמניה, וכעת הם ממתינים לקבלתו, או לדחייתו, על-ידי הרשויות. יום לאחר מכן אישר דובר פולקסווגן את הפרטים, והודה גם שעדיין אין בידי החברה פתרון למנועי הדיזל בנפח 1.2 ליטר.

    פולקסווגן לא פרסמה עדיין מה הפתרון הטכני שאמור לתקן את הבעיה במנועי ה-1.6 ליטר, אבל המגזין הגרמני Wirtschaftswoche (שבועון הכלכלה) פרסם ידיעה – שמבחינת פולקסווגן אמורה להיות משמחת אם היא נכונה – לפיה מדובר בפתרון פשוט ולא יקר. לפי ידיעה זאת אמור התיקון לכלול התקנת חיישן שמחירו 10 אירו בלבד (פחות מ-11 דולרים) בתוך מסנן האוויר של המכוניות, וכן לכלול עדכון לתוכנת הניהול של המנוע.

    אם אכן פתרון זה יעבוד, לכל הפחות בחלק מן המנועים, הרי שעלות התיקון הכוללת עבור החברה תהיה נמוכה מכפי שהוערך בתחילה. עם זאת, דוברי פולקסווגן סרבו להגיב לדברים והסתפקו באמירה הכללית לפיה "החברה תציג את הפתרון הטכני הטוב ביותר עבור לקוחותיה".

    לבד מרעיון החיישן דובר עד עתה גם על אפשרות של החלפת מזרקי הדלק במזרקים בעלי חרירים בגודל שונה, וזה כמובן פתרון לא זול, בהחלפת הממירים הקטליטיים בגדולים יותר בחלק מן הדגמים, וזה פתרון יקר יותר, ואפילו בהתקנת "ממיר קטליטי סלקטיבי" (SCR) במכוניות שמעולם לא הותקן בהן כזה – וזהו פתרון מאד יקר שעלותו מאות רבות של דולרים לכל מכונית.

    בכל מקרה, בין אם פתרון הבעיה יהיה החלפת חיישן, מזרקי דלק או כל פתרון אחר – תהליך התיקון צפוי לארוך לא מעט זמן, וההערכה כעת היא שאין סיכוי להשלים אותו באירופה לפני חודש ספטמבר הבא. זאת מכיוון שיצרני החלפים לא יספיקו לייצר ולהעביר לידי פולקסווגן את מיליוני החלפים הדרושים לתיקון. חלק מן המנועים שבנדון, למשל מנועי ה-1.2 ליטר, אולי יתוקנו מהר יותר אם אכן התיקון שנדרש בהם כולל רק עדכון תוכנה.

    קליפורניה לא חולמת

    ביום שישי האחרון, הגישה פולקסווגן את תוכנית התיקונים שלה גם לרגולטורים האמריקנים, וליתר הדיוק ל-CARB – "מועצת משאבי האוויר של מדינת קליפורניה" ול-EPA – המשרד להגנת הסביבה האמריקני – אשר אמורים להגיב עליה בתוך 20 ימים.
    בהודעה שפרסם המשרד האמריקני להגנת הסביבה נכתב שפולקסוואגן סיפקה להם את "הצעתה הראשונית לטיפול בבעיות הפליטה ברכבי הדיזל (בנפח) 2.0 ליטר של החברה אשר צוינו בהודעת (המשרד) מיום 18 בספטמבר… המשרד יסקור את ההצעה".

    "מועצת משאבי האוויר " פרסמה הודעה לפיה "בהתבסס על הסקירה… פולקסווגן עשויה להידרש לשנות ולשלוח שוב את כל, או אלמנטים ספציפיים, של התכנית… והסוכנות תתייעץ גם עם המשרד להגנת הסביבה במטרה לפתח תוכנית לאומית לקריאה לתיקון".

    היות שבאופן טבעי איבדו הרשויות האמריקניות את אמונן בפולקסווגן, לנוכח פרשת המרמה, מתעקשים האמריקנים שכל חלק וחדש שמוצע וכל עדכון תוכנה ייבדקו על-ידי אנשי מקצוע מטעמן עוד לפני שמוכרזת קריאה לתיקון והחלפים מגיעים לצרכנים.
    "אנחנו צריכים להיות בטוחים שפולקסווגן מפתחת תיקון יעיל לכל אחד משלושת סוגי המנועים במכוניות שלהם, שכן בכל סוג מנוע נעשה שימוש בטכנולוגיות שונות להגבלת רמת המזהמים", נאמר בהצהרת מועצת משאבי האוויר באתר האינטרנט שלה.

     

    פרשת הדיזל של פולקסוואגן.jpg 03

     

     

    במאמץ להגיע אל הלקוחות ולזהות בעין את המכוניות שבהן יידרשו תיקונים הציעה פולקסווגן לאחרונה לכל לקוחותיה בעלי מכוניות רלבנטיות כרטיסי מתנה בסך 1,000 דולר – באופן שבו מחצית מן הסכום יכולה להיות מנוצלת אך ורק ברשת השירות של החברה.

    הבעיה הקשה ביותר של פולקסווגן באמריקה צפויה עם כ-12% מן המכוניות שכלולות בפרשה אשר נמכרו בקליפורניה, שהיא המדינה המחמירה ביותר בארה"ב בכל הקשור לזיהום האוויר. רבות מן המכוניות נמכרו שם ללקוחות עשירים ושוחרי הגנת הסביבה שמתגוררים באזור מפרץ סן פרנסיסקו ובלוס אנג'לס, ובאזורים אלה צפויה פולקסווגן להיאבק במספר הרב ביותר של תביעות מסוגים שונים – לאו דווקא רק מצד בעלי רכב אלא גם על-ידי ארגונים סביבתיים.

    אין רגע דל

    הפרשה עצמה, אגב, לא מתקררת אלא רק להיפך: כפי שכבר דיווחנו כאן בעבר חוקרות הרשויות האמריקניות גם את הימצאותה של "תוכנת המרמה" גם במנועי הדיזל הגדולים בנפח 3.0 ליטר שמותקנים בדגמי פולקסווגן, אאודי ופורשה.

    המשרד להגנת הסביבה האמריקני הודיע בשבוע שעבר שאנשי פולקסווגן הודו בפניהם שתוכנת זיוף תוצאות המבחנים נמצאת במנועי ה- V6 דיזל בנפח 3.0 ליטר של קבוצת פולקסווגן מאז שנת 2009, ולא רק בדגמי 2014-2016 כפי שדווח בתחילת נובמבר. דוברת המשרד לאיכות הסביבה אמרה שמדובר, לכן בכ-85,000 כלי רכב שנמכרו בארה"ב.

    הידיעות הללו מגבירות את הלחץ של רגולטורים ושל פוליטיקאים על פולקסווגן לקנות בחזרה מלקוחות את כל המכוניות שאי אפשר לתקן או שהתיקון שלהן יארך זמן רב – ומדובר בעיקר בדגמים הישנים יותר.
    חלק מאותם אנשים גם ביקרו את פולקסווגן על כך שהפיצוי שהיא מציעה בינתיים ללקוחות בארה"ב – כרטיסי הקרדיט בסך 1,000 דולר, מהווים "לעג לרש" ושעליה להגדיל את היקף הפיצוי לכל לקוח.
    מנגד, פולקסווגן כבר הודיעה שאין בכוונתה להציע תוכנית פיצויים דומה באירופה.

    פרשת משנה נוספת שמתפתחת מתוך 'דיזלגייט' עלתה אמנם כבר בתחילת הסאגה אבל נעלמה, וכעת צצה מחדש: הרגולטורים האמריקנים הודיעו על כך שהם פותחים בחקירת חלקה של חברת בוש – ספקית החלפים-לרכב הגדולה ביותר בעולם, ביצירת או בשימוש ב"תוכנת המרמה".

    התובעים הפדרליים של משרד המשפטים האמריקני בודקים האם חברת בוש – שמספקת את מחשבי ניהול המנוע של פולקסווגן (כמו גם של רבים מדגמי ב.מ.וו. ומרצדס) ידעה או השתתפה בפיתוח התוכנה או בשימוש בה. בין השאר מספקת בוש מודול אלקטרוני לבקרת המנוע שנקרא EDC17, אשר בין השאר מנהל את הטיפול בתוצרי הפליטה של המנוע.

    כדי שהחוקרים יוכלו להאשים את בוש באשמה קונקרטית הם יידרשו להוכיח שאנשי החברה ידעו שנעשה שימוש בטכנולוגיה ובמודולים שלהם במטרה לעקוף את מבחני זיהום האוויר, אולם ככל הידוע כרגע לא ברור עדיין מה היה התפקיד של בוש בפרשה ומה היה טיב יחסי העבודה בינה לבין פולקסווגן – ובעיקר האם היה ידוע שם על כוונותיה של פולקסווגן להשתמש בתוכנה לצורך מרמה.

    אותן רשויות חוקרות גם כמה עמוק לתוך ההיררכיה של פולקסווגן חלחלה הידיעה על השימוש בתוכנה, אם כי הם טוענים שהבדיקה נמצאת עדיין בשלב מוקדם ו"אין אינדיקציה לכך שנמצאו עדויות לחדשות האלה".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.