יש מי שנולדים אלופים ולא צריכים אף אחד שילמד אותם שום דבר, ויש מי שבאים עם ראש פתוח כדי לקלוט וללמוד מכל אדם.
קומץ רוכבי שטח ששייכים לקבוצה השנייה, ואני ביניהם, נהנה לא מכבר ממאגר הידע המעשי האדיר של בחור צרפתי חביב, ג'וני אובר שמו, שבמקרה או לא במקרה משמש כ"שגריר" של KTM ומככב ברבים מסרטוני השיווק של אופנועי האנדורו והאדוונצ'ר של המותג הכתום.
ג'וני אובר, פעמיים אלוף העולם באנדורו ופעמיים מנצח "ששת הימים" (ISDE) עם נבחרת צרפת, סיים שלוש פעמים את מירוץ דקאר (ההישג הטוב שלו: מקום 6 בדירוג הכללי), ועוד קודם לכל אלה עשה חיל במרוצי מוטוקרוס – והוא כיבד אותנו ביום הדרכה אינטנסיבי שהעלה את יכולת הרכיבה של כל אחד מאיתנו לפחות במדרגה אחת.
במקום לצייר לכם סיפור צבע חביב לקריאה אך חסר משמעות מעשית עבורכם סיכמתי כאן עשרה טיפים שלמדתי מאלוף אמיתי, והנה הם מונחים לפניכם עם כמה שפחות התערבות ופרשנות שלי.
1. עזבו אתכם משדרוגים
האופנועים האישיים של אובר הםexc450 ו-R890 מתוצרת KTM כמובן, והוא מעדיף לרכוב עליהם AS IS בלי שום שדרוג. כסוג של פרזנטור של החברה הוא "נאלץ" לשדרג את הבולמים ל'טראקס' ואת מערכת הפליטה לאקרופוביץ', ולמרות ש"הוא בסדר עם זה" – הוא היה מעדיף בלי.
2. עדיף מהלך קצר
בבולמי הטראקס של אופנוע האדוונצ'ר שלו, ה-890R, אובר בחר במהלך הבולם הקצר – 240 מ"מ – ולא ב-270 מ"מ, וזאת לדבריו מפני ש"מהלך מתלה קצר מאפשר זריזות רבה יותר ומשתף פעולה טוב יותר בפניות.
3. הכי חשוב: מבט, 2-3 שניות קדימה בזמן
אובר מאמין שהתכונה החשובה ביותר של רוכב שטח היא שימוש נכון במבט לטובת קריאת השטח. הדגש, לדבריו, הוא על "ההיבט האסטרטגי" שכולל את בחירת קו הרכיבה 2-3 שניות קדימה, ובהתאם לו את מהלכי הרכיבה ואת חיבורי הקווים.
4. גם הכי חשוב: שליטה במצערת
המפתח לשמירה על "ריחוף" של האופנוע מעל הקרקע הוא העברות משקל נכונות בין הגלגל הקדמי לאחורי, וזה מתאפשר באמצעות שליטה מדויקת במצערת. לעולם לא "לקפוא" במצב אחד אלא "לשחק" במצערת ולשנות באמצעותה את נקודת מרכז הכובד.
5. כמעט הכי חשוב: צמיגים
מחפשים את הפריט שישפיע על ביצועי האופנוע יותר מכל פריט אחר? תבחרו צמיגים מתאימים. בהדרכה שלנו אובר רכב על R890 ובחר בצמיג אחורי 90% שטח ברוחב 140 מ"מ במקום הצמיג המקורי ברוחב 150 מ"מ.
6. תשכחו מההילוך הראשון
בכל הקטעים הטכניים שבהם רכבנו אובר לא ירד אף פעם להילוך ראשון. לדבריו, ההילוך הראשון "פוצע" את האחיזה בקרקע באופן חריף מדי ולא מאפשר לתקל מכשולים באופן מדויק. בהילוך שני, לעומת זאת, יש מספיק מומנט לכל הנפת גלגל קדמי נדרשת.
7. רק השעון לא משקר
רוצים להתאמן ברצינות? אף פעם אל תסמכו על התחושות וההרגשות שלכם מפני שהם עשויים להשתנות לפי המצב הפיזי שלכם ומצב הרוח. תמיד תעבדו מול שעון, ובצעו איתו מדידות כדי לנתח נכון את המשתנים ואת הפעולות שעוזרות או מכשילות אתכם.
8. מתחילים מלפנים אחורה
תנוחת הרכיבה המועדפת מתחילה עם משקל על הגלגל הקדמי והעברה מדודה ומתונה שלו אל הגלגל האחורי לאחר שהאופנוע האיץ מעט.
9. אין הבדל בין אנדורו לאדוונצ'ר
רק בתוך פניות טכניות יש הבדל בין הפעלת אופנוע אנדורו לאדוונצ'ר. בכל המצבים האחרים, למרות הבדלי הגודל והמשקל של האופנוע עצמו – אין שום הבדל בבחירת הקווים הנכונים או בטכניקת הרכיבה. אובר טוען שאת כל מה שהוא עושה עם אנדורו הוא עושה גם על אדוונצ'ר.
10. עם הגיל עוברים משתיים לארבע
כאופנוע אנדורו פרטי אובר בחר במנוע 4 פעימות ולא בדו"פ "כי אני מבוגר ולא חזק או בכושר כמו שהייתי פעם. קל יותר לשלוט במנוע 4 פעימתי והוא מספק לכל צורך".
תהיה בן אדם
גם אחרי כל מה שלמדנו מג'וני אובר, ויש כל כך הרבה מה ללמוד, הדבר שהרשים אותי ביותר באיש הזה זה שהוא בן אדם. "מענטש".
האיש בן 44 (יליד 1980) ורוכב מגיל שנתיים, אבל עד לגיל 25 בכלל לא היה לו רישיון לרכיבה על אופנוע. איך זה? ובכן, עד לגיל 25 הוא רכב מוטוקרוס אבל אז – לדבריו – הוא הבין שאין לו סיכוי להיות אלוף עולם במוטוקרוס. המסקנה הזאת הביאה אותו לחתום עם קבוצת מירוצי אנדורו איטלקית ורק אחרי החתימה הוא טרח להוציא רישיון רכיבה על אופנוע.
סגנון הרכיבה הטוטאלי והאגרסיבי שאובר הביא איתו מעולמות המוטוקרוס התאים באופן מדויק למירוצי אנדורו GP וזה תורגם אצלו למהירות על תוואי השטח ומהר מאוד לניצחונות ולאליפויות.
אבל כל התארים וכל ההישגים לא השאירו את האף של אובר בעננים אלא להיפך: באחד על אחד פגשנו איש מקסים ונעים הליכות שגרם לנו להרגיש כאילו שאנחנו מתארחים אצלו בבית ולא להיפך.
אובר הקשיב לכל רוכב וענה בסבלנות ובהרחבה על כל שאלה, והוא גם היה הראשון להתייצב לצד כל רוכב שנפל ולסייע לו להרים את האדוונצ'ר השמנמן. אותי זה הרשים והקסים.
אני רכבתי באירוע הרכיבה על אופנוע מבחן של דלב מוטוספורט – יבואנית KTM לישראל, וזאת גם הזדמנות טובה להסיר בפניהם את הקסדה על הדרכת רכיבה מרשימה ויום מועיל שהופק במקצועיות.
צילום: ניר עמוס
The post עשרה טיפים של אלוף רכיבת שטח: ג'וני אובר first appeared on TheDoo.